schuimmond met bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:16

Priya schreef:
Ik moet er een beetje om lachen :+ Mensen die van mening zijn dat schuimen slecht is en dat het veroorzaakt wordt door een bit, rijden waarschijnlijk bitloos. Als ze bitloos rijden en ze hebben hun paard nog nooit zien schuimen, zijn ze dus niet rijvaardig genoeg om hun paard bitloos nageeflijk (in balans) te laten lopen. Als ze het paard wel hebben zien schuimen, zijn ze volgens hun eigen theorie fout bezig. Dus wat ze ook zeggen, ze zitten altijd in een dooie hoek in deze discussie.

Fijn dat je toch nog 'es lol hebt op Bokt. :+
Toch zou je je erin kunnen verdiepen hoe het slikken bij een paard precies gaat en welke aspecten het slikken opwekt bij een paard, voordat je een dergelijke zinloze reactie plaatst.
Verder is het inderdaad zo dat een paard met een bit in gewoon kan slikken. Maar nièt kan slikken met een bit dat de tong afknelt. Dat is een anatomisch gegeven die je niet kunt ontkennen.
Feit is ook dat veel paarden op het bit lopen te kauwen (wat helemaal geen positief teken is), daardóor meer speeksel aanmaakt en daardóor noodgedwongen meer moet slikken. En dan heb je weer het feit dat slikken en activiteit niet tegelijkertijd kan plaatsvinden. Het vele speeksel en dus het vele slikken heeft nadelige invloed op de activiteit die het paard moet verrichten. Het is namelijk of-of. Feit waar je niet omheen kunt.

Priya schreef:
Arabesk, heel leuk hoor, maar heb je weleens bedacht dat de anatomie van een paardenhoofd heel anders is dan die van een mensenhoofd...? Een vergelijking is niet te trekken.

Die vergelijking is prima te trekken.
Bovendien reageer je nu op Arabesk, maar de link die Arabesk geplaatst heeft, is een link naar de website van een gerenommeerd gebitsverzorger die ontzèttend veel kennis van de anatomie van de paardenmond heeft. Lees die website eens, zou ik zeggen, en doe wat meer anatomische kennis op. En kom dan 'es weer met je "onderbouwde" mening.

renal

Re: schuimmond met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:35

maargoed dat schuimen ligt er ook aan wat voor bit je erin hangt.
ik rij met een koper bubbel gebroken bit en voordat hij uit zn box komt zit hij al onder de schuim

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:46

JoviBan schreef:
Priya schreef:
Ik moet er een beetje om lachen :+ Mensen die van mening zijn dat schuimen slecht is en dat het veroorzaakt wordt door een bit, rijden waarschijnlijk bitloos. Als ze bitloos rijden en ze hebben hun paard nog nooit zien schuimen, zijn ze dus niet rijvaardig genoeg om hun paard bitloos nageeflijk (in balans) te laten lopen. Als ze het paard wel hebben zien schuimen, zijn ze volgens hun eigen theorie fout bezig. Dus wat ze ook zeggen, ze zitten altijd in een dooie hoek in deze discussie.

[...] Verder is het inderdaad zo dat een paard met een bit in gewoon kan slikken. Maar nièt kan slikken met een bit dat de tong afknelt. Dat is een anatomisch gegeven die je niet kunt ontkennen.

JoviBan, heb ik ergens iets geschreven waar jij het in feite niet mee eens bent? Waar reageer je op? Ik heb niet gezegd dat een paard kan slikken met een bit dat de mond afknelt. Ik heb alleen geschreven dat een paard kan slikken met een bit in. Jij hebt een uitzondering gevonden! Een bit dat de tong afknelt, belemmert de slikbeweging. Bravo. Knap hoor :) Zal ik je nog even ophemelen, of staat je voetstuk stevig genoeg?

Bovendien staat er ook een stukje op die site die mijn mening onderbouwt zonder dat het uit zijn verband gerukt hoeft te worden (het stukje van Arabesk ging over tongen die over het bit werden geslagen).

http://www.paul-versluis.nl/downloads/Bitten.pdf (pagina 6)
''Er is een discussie geweest over de mogelijkheid dat een paard in staat is te slikken met een
bit in en of het type bit dat gebruikt wordt van invloed is op het gemak van het slikken.
Om te kunnen slikken moet een paard de gelegenheid hebben om zijn tong te bewegen en
terug te trekken. Onderzoekers hebben de vraag gesteld of de aanwezigheid van een bit de
tongbeweging hindert en het slikken tegenhoudt. In het McPhail onderzoek gebruikten we een
endoscoop om de bewegingen van het strottenhoofd vast te leggen terwijl de paarden op een
lopende band galoppeerden met het hoofd afgebogen. Analyse van de videobanden toonde
aan dat er een heleboel variatie was tussen de twaalf paarden wat betreft de frequentie van het
slikken. Maar de slikfrequentie van ieder afzonderlijk paard was hetzelfde, of ze nu een bit
(enkelgebroken trens of een Myler comfort trens), een halster of een bitloze optoming aan
hadden. Daarom concludeerden we dat de aanwezigheid van een bit het paard niet hindert in
zijn mogelijkheden tot slikken.''

Je gebitsverzorger met verstand van zaken heeft je bij deze onderuit geschoffeld. (''Maar de slikfrequentie van ieder afzonderlijk paard was hetzelfde, of ze nu een bit (enkelgebroken trens of een Myler comfort trens), een halster of een bitloze optoming aan hadden.'') Wat voor optoming het paard op/in had, maakte niet uit. De slikfrequentie was gelijk. Het paard hoefde niet vaker te slikken met bit in. Het zou dus net zo goed stikken van het slikken zonder bit tijdens een hele zware inspanning, als van het slikken met bit.

En ik weet niet hoe het met jouw anatomie zit, maar mijn hoofd lijkt te weinig op dat van een paard om een conclusie te kunnen trekken uit een vergelijking mens/paard als het gaat over details als een bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:00

Priya schreef:
Jij hebt een uitzondering gevonden! Een bit dat de tong afknelt, belemmert de slikbeweging. Bravo. Knap hoor :) Zal ik je nog even ophemelen, of staat je voetstuk stevig genoeg?

Dat is niet slechts een 'uitzondering'. Veel tongen worden namelijk afgekneld door het bit.
Lees ook maar even verder op die site dan, namelijk o.a. dat de onderkaken van onze paarden van tegenwoordig steeds smaller zijn geworden, waardoor de tong niet meer tussen beide kaakhelften kan vallen. Hierdoor raakt de tong in verdrukking en is het slikken dus ook moeilijker.

Die quote over slikken had je niet hoeven herhalen, want die kende ik al. En zoals ik al aangaf, paarden kunnen slikken met een bit in. Maar nièt of in ieder geval moeilijker wanneer de tong bekneld raakt.
Een trens drukt in het gehemelte, dus dat zal in dat onderzoek wel goed gegaan zijn wat de tong en het slikken betreft. Zelfde geldt voor de Myler die ze gebruikt hebben.

Priya schreef:
En ik weet niet hoe het met jouw anatomie zit, maar mijn hoofd lijkt te weinig op dat van een paard om een conclusie te kunnen trekken uit een vergelijking mens/paard als het gaat over details als een bit.

Goh, dus eerst ben je hartstikke blij met die site, en zelfs reuze opgetogen dat een quote mij "onderuit schoffelt", maar op dit punt ben je het nièt met hem eens en denk jij dat je prima met een afgeknelde tong kunt hardlopen èn slikken èn ademhalen, en dat een paard dat ook prima kan. Be my guest...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:55

Er zijn meerdere bitten uitgevonden, van allerlei materialen, die de acceptatie en het kauwen bevorderen. Waarom zou dat zijn?
Dit zijn bitten van een kopermengsel, (bijv. Argentan en Aurigan), die een smakelijke acceptatie van het bit geven. Plus een bevordering voor het nageven in kaak en nek, mits natuurlijk goed gereden.

Als het paard nageeft in kaak en nek en de speekselklier activeert, gaat een paard schuimen. Dit kan dus met en zonder bit. Niks geen pavlov. Een paard kan niet denken, nu heb ik een bit in, ik ga schuimen.
Hoeveel een paard schuimt is afhankelijk van het paard. De een schuimt al bij het indoen van het bit, waarbij het materiaal van het bit al zijn werk gaat doen (suiker, pepermunt en appel versterken de schuiming), de ander bij wat ontspannen werk.

Ikzelf vind dat ik niet goed gereden heb, als het paard zijn mond droog is na arbeid. Maar dan spreek ik voor mezelf :D

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:34

dan ontspant je paard ,, en idd dan slikt ie niet

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:09

Huh, Sammielola13, verklaar je nader.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:58

Wat ook overtollig schuim geeft is het omhoog trekken van de tong, om het bit te ontwijken, daardoor onstaat overtollig schuim.(door het drukken van de tong tegen de oorspeeksel klieren)
Voorbeelden ten over bij LDR gereden paarden waarvan de neusriem vastgetrokken is waardoor het paard niet kan kauwen en toch onstaat er schuim.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:14

professor,hoe verklaar je dan het schuimen bij paarden die bitloos worden gereden?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:23

Snoevie schreef:
professor,hoe verklaar je dan het schuimen bij paarden die bitloos worden gereden?

Wanneer deze zo gereden worden als met bit, is het priciepe gelijk.
Door de druk op het neusbeen geeft het paard na in de kaak en in de nek.
Dus kauwt, en daardoor onstaat het schuim in de mond, overtollig schuim is geen teken van een werkelijk nageeflijk paard, een paard kan bij teveel druk op het neusbeen, zonder nageven van de hand, precies zo reageren met de tong als met een bit in.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:24

maar als ik dus met een touwhalstertje lekker relaxt met mijn pony rij,dus gewoon aan lange teugels zonder druk,heeft ze ook zo'n wit lippenstift schuimmondje,vandaar dat ik het me ook afvroeg. soms longeer ik ook weleens,maar zonder lijn/teugels/bit of wat dan ook.
ook dan heeft ze witte lippen

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:33

Snoevie schreef:
maar als ik dus met een touwhalstertje lekker relaxt met mijn pony rij,dus gewoon aan lange teugels zonder druk,heeft ze ook zo'n wit lippenstift schuimmondje,vandaar dat ik het me ook afvroeg. soms longeer ik ook weleens,maar zonder lijn/teugels/bit of wat dan ook.
ook dan heeft ze witte lippen

Kan ik niet beoordelen van achter de computer, maar het kan een spelen met de tong zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:57

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:03

Als een paard gaat schuimen, betekend dat dat hij een kliertje in zijn kaak gaat ontspannen.
Hierdoor ontstaat het schuim.
Het is dus goed als een paard schuimt in zijn mond.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:03

Kan er nog bij vermelden dat een paard ca 50 liter speeksel per 24 uur produceert.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:39

JoviBan schreef:
Snoevie, de link was hier al een keer door iemand gegeven, maar hier nog een keer:
http://www.bitloospaardrijden.info/schuimen.htm

dankjewel,dat bevestigd ook wat ik zelf al vind,dat het per paard kan verschillen en dat je naar je paard moet kijken.

bij de mijne is het pure ontspanning

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:55

Professor schreef:
Kan er nog bij vermelden dat een paard ca 50 liter speeksel per 24 uur produceert.

Onder welke omstandigheden?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:00

JoviBan schreef:
Onder welke omstandigheden?

Eten en rijden.
Speeksel heeft enzymen, de spijsvertering vind het eerst plaats in de mond, daarom het het van belang dat een paard goed kauwt.
De maag sappen werken niet voldoende om de etensbrei voldoende voor te bereiden op de verdere weg door de darmen wanneer er niet genoeg speeksel aan toegevoegd is.
Dit is eenvoudig beschreven maar dan heeft u misschien een idee ervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:28

Professor schreef:
Eten en rijden.

Op basis van hoeveel, hoe lang en wat voor eten èn rijden is dat onderzocht c.q. geconcludeerd?
Lijkt mij dat er behoorlijk verschillen in zijn namelijk.
Volop ruwvoer, of een beetje met veel krachtvoer, geeft al een flink verschil in speekselaanmaak.
Ook soort training/bit(ten)gebruik/ruiterhanden etc zal behoorlijke verschillen geven.
Hier ben ik dus erg benieuwd naar (echt geïnteresseerd).
Heb je een url oid?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:33

JoviBan schreef:
Op basis van hoeveel, hoe lang en wat voor eten èn rijden is dat onderzocht c.q. geconcludeerd?
Lijkt mij dat er behoorlijk verschillen in zijn namelijk.
Volop ruwvoer, of een beetje met veel krachtvoer, geeft al een flink verschil in speekselaanmaak.
Ook soort training/bit(ten)gebruik/ruiterhanden etc zal behoorlijke verschillen geven.
Hier ben ik dus erg benieuwd naar (echt geïnteresseerd).
Heb je een url oid?

Bij het rijden is het niet zoveel dat is maar een fraktie van het speeksel.
En op het internet staat het niet, wel in wetenschappelijke boeken en publicaties.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:40

Snap het wel, bitloos geeft normaliter geen schuim (uitzonderingen daargelaten), en een bit geeft soms niet, soms een beetje en bij sommige heel veel schuim. Het heeft naar mijn mening niets te maken met eten en kauwen en Pavlov en ldr, maar met activatie van de bewuste klier en door menging van bepaalde metaalsoorten door een bit (of toevoeging van schuimbevorderende middeltjes, suiker etc). Dit staat natuurlijk nagenoeg los van bitloos rijden. Maar activeer je de "klier" krijg je schuim in mindere of meerdere mate. Dit kan zowel met als zonder bit.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:24

Nou ben ik even de weg kwijt...

Ik longeer mijn tinker ruin met longeer singel en touwtjes, loop dus mooi in de krul..
Ook zijn mond schuimt een beetje na longeren...

Is dit nou dan slecht? ;(

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:34

er is dacht ik ook nog een verschil tussen schuim en kwijl ??

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:05

Inderdaad, schuim is een teken van ontspanning maar niet elk paard doet dit.. Dit kunnen paarden ook hebben bij een bitloos hoofdstel. ( zie mijn paard met een bitloos hoofdstel en schuimmond: http://www.mijnalbum.nl/Foto-PDUVGDZX.jpg )

Kwijl is inderdaad anders, dat kan volgens mij duiden op pijn aan de tanden. Mijn vorige merrie kwijlde met rijden ( dus echt slierten) en bleek een wolfstandje te hebben waar ze erg last van had met het bit. Toen die eruit was, stopte het kwijlen direct.

Sonja_Yentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:08

Het is wel degelijk zo dat ze niet goed kunnen slikken of ademen. Nou kan het vrijwillig zijn, dat het paard het gewoon onwijs spannend of leuk vind om te rijden, maar vele willen dressuur rijden, waardoor het paard zijn nek in die bepaalde houding moet houden, zo sluit het de slokdarm en luchtpijp gedeeltelijk af, waardoor het dus moeilijker is om te slikken voor het paard.
Hou zelf je kin maar eens op je borst en ga dan maar eens slikken, het voelt niet bepaald fijn. Zo is het dus ook het gevoel voor het paard.