Met welk bitje begin je bij het aanrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Met welk bitje begin je bij het aanrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:37

Gebroken bustrens, enkel of dubbel.

loismalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:35

ik heb nu trouwens een dubbelgebroken watertrens van harry's horse met koper mondstuk, een fijn bitje al zeg ik het zelf

Chupa_Chup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:29

janetje22 schreef:
Myler bitje!!! Heel vriendelijk bitje

Een myler bitje voor een jong paard geeen vriendelijk bit, een jong paard gewoon op een simpel dubbel gebroken trensje als ze verder in de opleiding zijn kan je er eens een ander bit in hangen.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:00

Ik ben zelf heel erg van de gewone watertrens dubbelgebroken zowel bij beleren als doorrijden en veredere training,al vind ik kneveltrens ook zo zijn voordelen hebben omdat het sturen wat makkelijker is voor ruiter en paard. :)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:25

zo te lezen verschilt het dus :D

ik heb mijn jonge ruin met een k&k dubbelgebroken aurigan 18mm bustrens ingereden en rijd er nog steends mee ..loopt er fijn op ;)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:27

Wij rijden de pony's in met een dubbelgebroken (en soms enkelgebroken) watertrens. Verder met een gecombineerde neusriem. Deze optoming houden ze zolang ze bij ons zijn.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:31

Hier ging/gaat bij allemaal een dubbelgebroken watertrens erin .

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:39

dubbelgebroken watertrens.
Met de vorige pony eerst enkel gebroken water- toen D trens.
Liep ze beter op.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:48

Ik gebruik zelf bij het inrijden de KenK Conrad Ultra Aurigan.
Ook lijkt mij de KenK africhtingsbustrens wat.
En ik heb goede dingen gehoord over de Myler bitjes level 1.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:49

Enkel of dubbel gebroken trensje. :)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:00

Chupa_Chup schreef:
janetje22 schreef:
Myler bitje!!! Heel vriendelijk bitje

Een myler bitje voor een jong paard geeen vriendelijk bit, een jong paard gewoon op een simpel dubbel gebroken trensje als ze verder in de opleiding zijn kan je er eens een ander bit in hangen.

Waarom zou een Myler geen vriendelijk bit zijn voor een jong paard?
Toen ik mijn jonge paard wilde laten wennen aan een bit in haar mond (tijdens het wandelen of longeren aan het halster), heb ik verschillende bitten geprobeerd; enkel gebroken dik (bustrens), dubbel gebroken dik (bustrens), enkel gebroken dun & anatomisch (westerntrens) en uiteindelijk een Myler comfort snaffle. De Myler was het enige bit dat ze niet probeerde uit te tuffen! :D
Ondertussen heb ik mijn paard ruim een jaar onder het zadel. Ik heb haar afwisselend gereden met sidepull, myler trens, bosal en ook wel touwhalster :j

Op het moment train ik mijn paard (van bijna 5 jaar oud) louter op de Myler. Ze loopt hierop zo lekker, dat een neusriem volgens mijn instructeur overbodig was; mijn paard doet d'r bekkie eigenlijk nooit open om zich aan de werking van dit bit te onttrekken!

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 00:00

Als je begint dan begin je met het vriendelijkste bitje dat je vinden kan want dat is toch het fijnste voor je paard. Als nou na een tijdje blijkt dat zo een bit niet goed werkt bij je paard dan kun je altijd nog naar een iets sterker bit toe gaan. Maar om gelijk met een sterker bit te beginnen lijkt me niet de goeie volgorde omdat paarden er snel aan wennen en omlaag gaat niet makkelijk als je hoog begonnen bent. Bovendien zijn jonge paarden toch nog niet zo fijn te rijden in het begin dus heeft een sterk bit meer nadelige gevolgen dan dat je er voordeel uit kunt halen.

Chrisjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:33

enkel gebroken bustrens:) wel een licht bitje

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:10

altijd een enkelgebroken trensje

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:22

-
Laatst bijgewerkt door LindyTH op 24-08-23 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:30

enkelgebroken trens totals ze 6 zijn dan eventueel overschakelen naar ander bit (dubbelgebroken trens) anders gaat je paard naar het bit toe rijden en dat is niet echt de bedoeling hé :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:19

LiseFederer schreef:
enkelgebroken trens totals ze 6 zijn dan eventueel overschakelen naar ander bit (dubbelgebroken trens) anders gaat je paard naar het bit toe rijden en dat is niet echt de bedoeling hé :)

Leg dat eens uit?
Persoonlijk zou ik gewoon kijken naar welk bitje het paard het prettigst accepteert, we hebben wel wat verschillende mogelijkheden hangen om uit te proberen.

Chupa_Chup: Myler heeft een behoorlijk assortiment bitten, daar zitten ook erg fijne exemplaren bij voor jonge paarden.

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:24

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:28

Enkelgebroken bustrens. Dit ligt licht in de mond en is voor mij en mijn paarden goed om mee te beginnen.

Tamara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:41

Meestal een dubbel gebroken watertrens en dan gemiddelde dikte.

Ook ben ik het niet eens met mensen die standaard kiezen voor een dik bit omdat dit vriendelijker zou moeten zijn.
Je maakt mij niet wijs dat het voor een paard met een klein mondje prettig is om daar een dik bit in de hangen.

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:47

Waratje schreef:
LiseFederer schreef:

Leg dat eens uit?
Persoonlijk zou ik gewoon kijken naar welk bitje het paard het prettigst accepteert, we hebben wel wat verschillende mogelijkheden hangen om uit te proberen.

Chupa_Chup: Myler heeft een behoorlijk assortiment bitten, daar zitten ook erg fijne exemplaren bij voor jonge paarden.

Een enkelgebroken trensje is het algemene leerbit ,
Het is geen straf bit , helemaal zelfs niet en geeft het paard toch nog een vrij gevoel maar toch heb jij het voor het zeggen. Het paard moet je opleren met de benen en niet zo zeer met het bit. Daarom dat je er totaal geen straf bit of andere mag inzetten , een dubbelgebroken is een bit wat soepeler in de mond is als je het paard wilt echt laten werken, ik bedoel dan hogere klasse gaan rijden. Wat er gebeurd als je er direct een straffer bit insteekt zoals een enkelgebroken rolletjesbit , is dat het paard zich volledig gaat focusen op het bit, het kan even een goed effect hebben maar dan word het paard terug aan het bit gewoon, en moet je terug opzoek naar een straffer bit. Zoals iemand van de manege heeft voorgehad. Haar paard was aangekomen met een enkelgebroken trens en ze reed vooral met de teugels waardoor het paard straffer werd in de mond. Ze wou het oplossen met een ander bit ( een straffer bit) maar na 2 jaar had ze het probleem dat ze het strafste bit gebruikte en haar paard dus terug gewend raakte aan dat bit en de controle overpakte. Haar paard heeft 2 maand op de wei gestaan en terug begonnen met een enkelgebroken bit , nu rijdt ze er nog altijd mee en wilt voor geen geld van de wereld een ander bit.

Is het een beetje duidelijk?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:53

Eerst een dikkere enkel gebroken D-trens.
Had toch het idee dat het niet lekker zat.

Nu heeft ze weer een enkel gebroken D-trens maar dan dunner.
Doet ze het prima op.

Zolang het goed gaat zal ik niet verandren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:44

LiseFederer schreef:
Het is geen straf bit , helemaal zelfs niet en geeft het paard toch nog een vrij gevoel maar toch heb jij het voor het zeggen. Het paard moet je opleren met de benen en niet zo zeer met het bit. Daarom dat je er totaal geen straf bit of andere mag inzetten , een dubbelgebroken is een bit wat soepeler in de mond is als je het paard wilt echt laten werken, ik bedoel dan hogere klasse gaan rijden. Wat er gebeurd als je er direct een straffer bit insteekt zoals een enkelgebroken rolletjesbit , is dat het paard zich volledig gaat focusen op het bit, het kan even een goed effect hebben maar dan word het paard terug aan het bit gewoon, en moet je terug opzoek naar een straffer bit. Zoals iemand van de manege heeft voorgehad. Haar paard was aangekomen met een enkelgebroken trens en ze reed vooral met de teugels waardoor het paard straffer werd in de mond. Ze wou het oplossen met een ander bit ( een straffer bit) maar na 2 jaar had ze het probleem dat ze het strafste bit gebruikte en haar paard dus terug gewend raakte aan dat bit en de controle overpakte. Haar paard heeft 2 maand op de wei gestaan en terug begonnen met een enkelgebroken bit , nu rijdt ze er nog altijd mee en wilt voor geen geld van de wereld een ander bit.

Nee ;) Ik ben het volledig met je eens dat je een paard niet teveel in de mond moet zitten bij het beleren (integendeel feitelijk), maar als een paard niet lekker reageert op een enkel gebroken bit, zou ik daar niet mee door willen werken "omdat het zo hoort", maar zou ik kijken naar welk bit wel als prettig wordt ervaren. Dat kan een ongebroken trens zijn, of een dubbel gebroken trens, of een eenvoudige myler, of een leren bitje, het maakt mij op zich niet zo heel veel uit als het paard er prettig mee loopt en er goed op reageert als je er wel eens aankomt.
De dame in jouw voorbeeld had geen goede les, dan maakt het bit ook niet zo heel veel uit. Op het moment dat je dat paard weer op zou pakken met correcte les, maakt het feitelijk weinig verschil met welk bit je dat doet, zolang je maar weet welk bit er inhangt en wat dat doet.

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:17

Waratje schreef:
LiseFederer schreef:

Nee ;) Ik ben het volledig met je eens dat je een paard niet teveel in de mond moet zitten bij het beleren (integendeel feitelijk), maar als een paard niet lekker reageert op een enkel gebroken bit, zou ik daar niet mee door willen werken "omdat het zo hoort", maar zou ik kijken naar welk bit wel als prettig wordt ervaren. Dat kan een ongebroken trens zijn, of een dubbel gebroken trens, of een eenvoudige myler, of een leren bitje, het maakt mij op zich niet zo heel veel uit als het paard er prettig mee loopt en er goed op reageert als je er wel eens aankomt.
De dame in jouw voorbeeld had geen goede les, dan maakt het bit ook niet zo heel veel uit. Op het moment dat je dat paard weer op zou pakken met correcte les, maakt het feitelijk weinig verschil met welk bit je dat doet, zolang je maar weet welk bit er inhangt en wat dat doet.

natuurlijk ben ik het helemaal met je eens dat het met elk paard verschilt .
Maar ik bedoel dat je niet opeens er een pessoa bit moet insteken om op te leren. De dame had inderdaad geen correcte lesgeefster , maar hadden haar toch aangeraden om er een enkelgebroken bit in te hangen. Want het paard was rustig en kalm maar ze reed gewoon verkeerd; bv als een paard op een enkelgebroken bit nog wegloopt of andere kan je je idd laten informeren om een ander bit er in te steken. :) niks tegen een dubbelgebroken bit als je weet hoe je er mee moet rijden:)

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:45

ik gebruik eigelijk altijd voor elk paard een dubbelgebroken aurigan trens? Maat bij het beleren heb ik eigelijk altijd een dubbelgebroken aurigan kneveltrens in.

Ja je moet het paard meteen met die zit en benen leren, maar je hebt ook je teugels nodig als 'stuur' en daarbij is de knevel uitstekend, je kunt het niet door de mond trekken, en geeft een beetje druk op de kaken waardoor het paard makkelijk meedraaid. En het is eigelijk een heel licht bit?