Pony trekt ruiter uit het zadel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 17:55

janetje22 schreef:
Ja ik vindt dat eigenlijk ook geen middel om dat te doen hoor(mijn mening dan).
Doet de pony dat ook als jij erop rijdt??

De pony is 1.10 mtr dus ik stap er niet op ;)

Bij een oudere ruiter doet ie het ook, maar zij kan in het zadel blijven zitten.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 17:56

Gewoon 2 bijzetteugeltjes vastmaken, niet strak maar wel zodat ze niet de hals kan strekken. Werkt denk ik het beste.....

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 17:59

is al meerdere keren gezegt... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 18:00

chocobroodje schreef:
Gewoon 2 bijzetteugeltjes vastmaken, niet strak maar wel zodat ze niet de hals kan strekken. Werkt denk ik het beste.....

En werkt niet omdat de pony dat zijn hoofd gevaarlijk omhoog gaat gooien...

janetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 18:01

Hahahah oke!!!
Dat wordt hem dan niet nee....Nou je heb in iedere geval veel tips gekregen, alleen jammer dat het allemaal dingen zijn, die je helaas weer zou moetenkopen, het is toch mooier als je het zo op kon lossen

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:04

Joolien schreef:
chocobroodje schreef:

En werkt niet omdat de pony dat zijn hoofd gevaarlijk omhoog gaat gooien...

Dat was toch bij een elastiek? Of had je het met bijzet ook al geprobeerd?

buukske

Re: Pony trekt ruiter uit het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:10

Wellicht kun je het proberen met een touwtje aan het bit zo naar het zadel,en dan een martingaal eraan hangen.....

Het is een heel vervelend iets,wij hebben ook voor mijn zoontje ooit een pony gehad die dat ook deed,pony wist ook precies bij wie hij het wel en niet kon doen.

LiseFedererJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:12

Een paard gaat niet zomaar zijn hoofd naar beneden doen ,
het kan zijn dat de teugels losser moeten , het is misschien nog een jong paard
dus een jong paard moet je vooral op de benen rijden,
mijn paard deed het vroeger ook
mijn lesgeefster heeft de teugels van het hoofstel afgenomen
en me op mijn benen laten rijden , het is nog een jong meisje
dus ik zou jou of iemand anders eens op de pony laten rijden zonder teugels
als hij dan zijn hoofd nog naar beneden doet heeft het een andere reden ,
Ook wat helpt is als je een figuur wilt rijden of overgangen maakt een klein snokje geven aan de teugels gwn zoals je in een spons knijpt dan weet het paard dat je aan de teugels gaat trekken ,
en zal hij het ook gewoon worde , na een tijd kun je de knijpjes wat minderen tot je ze niet meer moet gebruiken , zijn hoofd zal niet meer naar omlaag gaan , de eerste stelling is bij mij gelukt
de 2e heb ik aan iemand geleerd die ik les gaf
Groetjes!

loismalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:03

bij ons op de manege doet een pony dit ook, ze hebben toen een elastiek vanaf het kopstuk door het bit aan het zadel gemaakt. Volgens veel kinderen hielp het wel ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:04

loismalibu schreef:
bij ons op de manege doet een pony dit ook, ze hebben toen een elastiek vanaf het kopstuk door het bit aan het zadel gemaakt. Volgens veel kinderen hielp het wel ?

Als je het topic door zou lezen zie je dat ik dat al geprobeerd heb ;)

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 16:00

Ja, been geven is wel een goede oplossing.
Misschien vind hij dat meisje niet zo fijn of is hij gewoon aan he tuittesten ;)
maar bij mij is het soms ook zo, dat het paard ineens z'n hoofd naar beneden doet, maar dan word ik niet uit het zadel getrokken.
Heeft ze de teugels dan niet te strak?

X

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 16:13

Volgens mij gaat er nu heel veel aandacht naar een probleem. Alles waar je aandacht aan schenkt groeit. Nu wordt er dus geinvesteerd in het minder leuk maken van paardrijden voor en meisje én de pony.

De teugels nog losser is een goede optie. Natuurlijk zal het meisje ooit de teugels weer op moeten pakken maar dan kun je tot die tijd werken aan andere dingen die goed zijn voor haar zelfvertrouwen en beenwerk.

De pony heeft geleerd dat het ruitertje uit het zadel trekken werkt; hij krijgt zijn zin. Als hij geen teugels heeft om aan te trekken houdt dat alvast op. Het zou best kunnen dat hij ermee stopt als hij merkt dat het geen zin heeft. Anders zal de combinatie qua kracht en overwicht naar elkaar toe moeten groeien, en dat lukt alleen als er dingen goed gaan.

Ik zou tenminste proberen een paar stapjes terug te doen. Laat haar haar benen maar trainen door de pony naar die lange teugels toe te rijden; nóg meer voorwaarts en neerwaarts. Dat is bovendien goed voor de rugspieren aangezien het een jong ponietje is. Zo moet hij zijn rug wel in het zadel drukken en zijn benen eronder zetten. Hij leert vanzelf dat hij dáár niet onderuit kan en dat lang en rond rijden harder werken is dan aanleuning zoeken.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 16:22

listiglistje schreef:

zo'n ding werkt echt supergoed ja! heb ik ook een tijdje mee gereden.
't fijne is dat als de pony gewoon normaal loopt dat dat ding dan ook niks doet, maar als ie zijn hoofd naar beneden doet dan houd dat ding hem wel tegen zal ik maar zeggen

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 08:41

sallandval schreef:
Volgens mij gaat er nu heel veel aandacht naar een probleem. Alles waar je aandacht aan schenkt groeit. Nu wordt er dus geinvesteerd in het minder leuk maken van paardrijden voor en meisje én de pony.

De teugels nog losser is een goede optie. Natuurlijk zal het meisje ooit de teugels weer op moeten pakken maar dan kun je tot die tijd werken aan andere dingen die goed zijn voor haar zelfvertrouwen en beenwerk.

De pony heeft geleerd dat het ruitertje uit het zadel trekken werkt; hij krijgt zijn zin. Als hij geen teugels heeft om aan te trekken houdt dat alvast op. Het zou best kunnen dat hij ermee stopt als hij merkt dat het geen zin heeft. Anders zal de combinatie qua kracht en overwicht naar elkaar toe moeten groeien, en dat lukt alleen als er dingen goed gaan.

Ik zou tenminste proberen een paar stapjes terug te doen. Laat haar haar benen maar trainen door de pony naar die lange teugels toe te rijden; nóg meer voorwaarts en neerwaarts. Dat is bovendien goed voor de rugspieren aangezien het een jong ponietje is. Zo moet hij zijn rug wel in het zadel drukken en zijn benen eronder zetten. Hij leert vanzelf dat hij dáár niet onderuit kan en dat lang en rond rijden harder werken is dan aanleuning zoeken.

Als mijn bijrijdpaard zo omlaag trekt moet ik van mn instructeur juist de teugels 'loslaten', natuurlijk niet helemaal maar ik moet vooral niet terug trekken.. dit win ik toch niet.
Ik moet zeggen dat het al veel beter gaat, ze doet het nu alleen nog met uitdraven/stappen maar dan heeft ze gauw zoiets van; ik wil schuren.

Mijn tip is dus : als hij trekt, teugels los en flink been erbij zoals je nu al laat doen..

Succes ermee!

aesthetic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:36

De meeste paarden doen dat omdat diegene de teugels te strak heeft.
Als je de teugels wat losser laat, zal dat minder snel gebeuren. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:38

AxMigo schreef:
De meeste paarden doen dat omdat diegene de teugels te strak heeft.
Als je de teugels wat losser laat, zal dat minder snel gebeuren. :')

Dit is echt een Theorie van niets.. Mijn paard doet het namelijk ook weleens. En ik rijd met een heeeel licht contact..

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:43

dit probleem ken ik
ik heb het opgelost met een hulp teugeltje
dit is een touwtje die met musketonnetjes vast zit aan het bit.
omhoog loopt en door een karabijn haakje bij de frontriem loopt.
en dan door naar het zadeltje waar ik een grote karabijn aan me bok
riempje heb zitten. heb het zo lang dat pony hoofd nog gewoon naar benede
kan doen. maar niet voorbij haar borst om de kindjes mee te trekken.
heeft ze haar hoofd gewoon dragend. heeft ze er ook geen last van,
dan hangt ie gewoon los

edit: net zoals de link hierboven, alleen dan goedkoper en handiger.
(pc deed te lang over het laden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:30

Gister is het meisje er wederom vanaf gevallen doordat hij er vandoor ging en haar uit het zadel trok, de pony gaat waarschijnlijk verkocht worden.

aurora12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:36

probeer een bijzetteugeltje, kan ie niet zover naar beneden en het ruitertje wordt niet uit het zadel getrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:37

Dat maakt geen verschil, dan hgaat ie zn hoofd alleen maar omhoog gooien. Hij heeft een heel kort nekje, dus is bijna niet bij te zetten.