hoe reageren jullie op verkeerd rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pippiukki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:07

hey!
ik zag laast een meisje op een fjord, hij dee zijn hoofd helemaal naar de grond, en zij maar rukken aan de teugels, daar zij ik op : ja jo, trek maar het bit door zijn mond gek wijf, zij kon niks meer terug zeggen, ze keek me aleenmaar na hahaha ;) ;) ik was best trots op mezelf, ik heb daar zoon hekel aan, zo rukken aan de teugels :( :( :( :( :(

Groetjes pippiukki

NOVEMBERx92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:33

keeltje17 schreef:
hoe reageren jullie, als jullie een ruiter een paard verkeerd ziet rijden?
bijv. schelden, het paard straffen op een brute manier (achterkant van zweep), het paard perse willen nageven door keihard aan de teugels te gaan trekken zodat het paard gedwongen word om na te geven, of bijv bij een weigering keihard slaan met de zweep op de kont, of onder de buik intrappen wanneer diegene gevallen is enz.

Ik wil dit graag weten, ik vind dit niet normaal. Zie het wel eens gebeuren maar durf er niet zo goed op te reageren, terwijl ik het eigenlijk wel zou willen.
mensen horen met respect om te gaan met een paard het is en blijft een dier met een eigen gedachte/leven!

Ik vind het ook moeilijk om er echt iets van te zeggen. Bij meiden van mijn eigen leeftijd vind ik het niet zo moeilijk.. dan zeg ik gewoon wat ik er van vind maar zodra het om volwassene mensen gaat is dit toch een stuk lastiger. Aangezien die mensen vaak zeggen dat het wel beter weten over hun paard en ze gaan je dan op een andere manier bekijken.. zegt mij gevoel

KiWiKo

Re: hoe reageren jullie op verkeerd rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:35

ik reageer alleen als het echt te ver gaat, voor de rest word ik betaald om te reageren ;)

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:57

pippiukki schreef:
hey!
ik zag laast een meisje op een fjord, hij dee zijn hoofd helemaal naar de grond, en zij maar rukken aan de teugels, daar zij ik op : ja jo, trek maar het bit door zijn mond gek wijf, zij kon niks meer terug zeggen, ze keek me aleenmaar na hahaha ;) ;) ik was best trots op mezelf, ik heb daar zoon hekel aan, zo rukken aan de teugels :( :( :( :( :(

Groetjes pippiukki

Zoiets zou ik niet zeggen en zeker niet met de woorden 'gek wijf' in dezelfde zin, als je dan iemand wil corrigeren op iets dat hij verkeerd doet kan je dat op een constructieve manier doen bv door een betere manier voor te stellen waarop ze het probleem kan oplossen... jij hebt haar niet geholpen met haar probleem, je hebt haar alleen maar een slecht gevoel gegeven.
Als ik dan al het gevoel zou hebben dat de besbetreffende ruiter er open voor zou staan maar dan nog ga ik op zo'n zaken niet snel iets zeggen tenzij ze erachter vragen.

Als ik een ruiter zijn/haar paard zie slaan ga ik echt wel reageren, een tik moet kunnen maar een paard afslaan, nee dat kan niet en ga'k ook niet accepteren. Trouwens op het wedstrijdterrein mag zoiets niet, een combinatie kan hiervoor uitgesloten worden, dus als de desbetreffende ruiter blijft verder doen dan zou ik de hoofdjury of hoofdverantwoordelijke op de hoogte brengen.

Een paard dat kreupel loopt en waar ruiter blijft voortrijden zou ik wel zeggen dat het paard niet correct loopt, als hij of zij dan toch blijft verderrijden is er weinig dat je dan nog kan doen.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:47

Ik heb dat een paar keer gezien.
En 3 keer was het zo erg dat ik er echt wat van gezegd heb.
En met goed resultaat :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:57

Ik reageer nooit, of het moet echt heel erg ver gaan. Maar op zagen, in de hoek zetten, trappen dat soort dingen.. Nee, dan reageer ik niet.
Het zijn niet mijn zaken en is niet mijn paard.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf.. Ik zorg dat mijn paard het goed heeft. :)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:35

Ik reageer niet meer, of het moet echt de spuigaten uitlopen. Men weet het over het algemeen toch beter. Ik heb het mezelf dus afgeleerd, door schade en schande. Helaas....

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:05

Hmm, ik begrijp jullie wel want veel mensen het soort mensen dat paarden afslaan zijn ook het soort mensen dat het absoluut niet aanvaarden dat je hen zegt dat je niet akkoord bent met de manier waarop hij/zijn het paard aanpakt... maar toch ga ik het nog steeds zeggen als ik vind dat zoiets niet kan want zo'n dier kan het niet zeggen dus iemand moet het opnemen voor dat dier... misschien een beetje een emotionele reactie maar ik kan een dier niet zien lijden...

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:20

KiWiKo schreef:
ik reageer alleen als het echt te ver gaat, voor de rest word ik betaald om te reageren ;)

het wordt je meestal toch niet in dank af genomen als je reageert.

Ik trek mijn mond wel open als ik iets zie dat echt niet door de beugel kan. Meestal wordt het afgedaan met dat diegene heus wel heel goed weet waar hij of zij mee bezig is. Vervolgens schreeuwen we wel allemaal moord en brand bij verhalen als een Power en Paint of een Christine W. Maar ook daar is sprake van mensen die in alle oprechtheid menen dat ze bezig zijn bij het trainen van een paard. Dus waar ligt die grens dan?

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:27

Ik reageer niet op bepaalde trainingsmethodes bv waarvan bepaalde mensen wellicht vinden dat het 'dierenmishandeling' is want dat zijn discussie's die eindeloos besproken en onderzocht worden. Ik reageer alleen wanneer er een duidelijke fysieke mishandeling is (paarden slaan, mond tot bloedens toe opengetrokken, buik tot op het bloed opengereden, etc...) en dan mag je al een professional bent en je gaat een paard afslaan (ik heb heb meerdere keren gezien bij een topspringruiter) omdat het dier een balkje heeft gesprongen tijdens een concours, dan vraag ik me af waar je in godsnaam mee bezig bent...

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:40

Nou, ik vind bijzetten en slofgebruik op bepaalde manieren wel iets om mijn mond over open te trekken.

In heel veel gevallen is slecht rijden gewoon pure onkunde, daar heb ik eigenlijk nog niet zo heel veel moeite mee, we moeten het allemaal leren. Maar iemand die z'n paard opknoopt en oprecht meent dat hij heel goed bezig is mag m.i. best aangesproken worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:44

Iemand die gefrustreerd raakt maar wel open staat wil ik met alle plezier helpen.
Maar helaas staan weinig mensen open voor opbouwende kritiek, dus meestal zeg ik maar niet al teveel.
Zolang er nog steeds instructeurs zijn die methoden onderwijzen waarbij het paard in de krul getrokken wordt valt er ook weinig aan te doen.
Het blijft een eindeloze discussie over welke methode wel of niet goed is voor een paard.
Mensen zijn erg geneigd hun eigen manier van denken te zien als het beste wat er is en staan dan helaas niet meer open voor andere denkwijzen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:45

Equimotion schreef:
Nou, ik vind bijzetten en slofgebruik op bepaalde manieren wel iets om mijn mond over open te trekken.

In heel veel gevallen is slecht rijden gewoon pure onkunde, daar heb ik eigenlijk nog niet zo heel veel moeite mee, we moeten het allemaal leren. Maar iemand die z'n paard opknoopt en oprecht meent dat hij heel goed bezig is mag m.i. best aangesproken worden.

Als deze mensen er maar voor openstaan, helaas is dat meestal niet het geval.

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:55

mijn oude buurvrouw ging beginnen met paardrijden....niks tegen om met je 40 jaar te beginnen...maar met haar 2de les droeg ze al sporen(!!!) en dat vind ik niet kunnen. je moet eerst je benen goed stil weten te houden voordat je dat mag gebruiken( en natuurlijk enigzins ervaring hebben) en iemand die voor de 2de x paardrijd heeft dat niet :@

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:01

als ik de mensen ken, zeg ik er altijd wel wat van.
Maar als ik het paard en de ruiter niet ken, zeg ik er meestal niks van.
tenzij deze ruiter er wel voor openstaat

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:10

Als ik het zie bij mij op stal, zal ik er wel wat van zeggen, maar bijvoorbeeld op wedstrijd of in het bos... neuh! denk niet dat die mensen daar ook maar iets mee zouden doen...

zou het zelf ook eerder aannemen van een stalgenoot dan van een wild vreemde...

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:12

Het gaat ook vaak om de manier waarop iets gezegt word. Als iemand die het blijkbaar beter weet meteen een grote bek opentrekt en heel bot gaat lopen 'helpen' dan zou ik als ruiter ook iets hebben van..stop er een sok in. Vaak zijn mensen niet bewust van wat ze doen,als jij je hoofd koel houd en het rustig op een kalme manier uitlegt komt het volgens mij beter binnen dan dat je meteen commando's loopt te drillen. En nou heb ik het dus over de ruiters die niet bewust lopen te schoppen en te slaan (ik vind trouwens dat je lichamelijk geweld maar helemaal achterwege moet laten,of het nou een paard is of een mens,slaan vind ik een holbewoners oplossing)

sylblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:23

ik zal er wle wat van zeggen omdat het soms wel helpt bij iemand niet altijd bij iemand maar het ligt er ook aan hoe je het zegt tegen iemand. Zoals ik een tijdje geleden rij op een manege mee met wedstrijd was me eerste met me andere paard en ik begin heel netjes met inrijden staan er al een tijdje twee met elkaar stil staan te praten terwijl het koud is hun naam wordt omgroepen dat ze zo de ring in moeten worden ze boos op het paard dat ie niet meer wil lopen kreeg ie dus gigantische klappen dus heb daar netjes wat van gezegd en toen kreeg ik een antwoord wat ik dacht van nou hoop ik dat er nog iemand wat van zegt en dat was ook zo en die kreeg ook een uitbrander en een uurtje later wie moest er komen de dieren arts omdat het paard iets had gekregen en jury commentaar tegen haar was ook goed tegen die gene... zo ga je niet met je paard om zou ik zo is een keer met jou om gaan....

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:52

ligt eraan of iemand niet beter weet. bij iemand die stug blijft volhouden en helemaal zeker van zn zaak is dat het op een bepaalde manier goed is (my way or no way), is moeilijk op andere gedachten te brengen. daar begin ik niet aan.
maar ik wil best andere mensen helpen, echter niet ongevraagd (tenzij de frustratie er vanaf straalt, aanbieden mag wel vind ik). schelden met 'gek wijf' helpt overigens natuurlijk niets :+.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:10

Tja, ik rijd pas 10 jaar en heb nu 5 jaar een eigen paard.
Da´s niks in het paardenwereldje en niemand zal mij dan ook serieus nemen als ik commentaar geef. Hoewel er wel eens iets in mij opborrelt hoor.....dat slik ik dan maar weer in, of vraag mijn vriendin en paardenmens of ik dat nou goed zie.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:22

Ik kan soms ook wel eens boos worden op een paard, dat ik ook even gemeen
mijn hak erin zet :(:) maar daarna rij ik weer gewoon lekker verder als het paard
weer normaal kan doen :P (al ze de hele tijd op zelfde punt weg schieten enzo :+ )

Ik keek ook een keer in een les voor de beginners, en er reed een ponytje mee die toen nog heeel
druk was. het meisje die erop reed schopte de heletijd met haar benen en rukte echt niet normaal hard
aan de teugels. De lesgeefster zei hier niets van, ik kon me persoonlijk niet inhouden en heb er wel wat van gezecht
('' de pony gaat echt niet rustiger lopen als je hem de heletijd aanschopt hoor, als je je handen lager houd en niet zo
trekt is hij veel makkelijker'') het meisje keek toen wel even van''hu'' maar deed het toen en merke zelf ook dat dat makkelijker
ging :D

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 08:54

En het is bij eigen paarden, dat je niet makkelijk er iets van kan zeggen, want je kent het paard niet, en als de tik nodig was, ook al was hij hard, en ze zeggen er iets van, dan zou ik zeggen spring er zelf op. Diegene kent het paard niet, en kan dus ook niet zomaar zeggen wat diegene fou doet...
En er zijn verschillende manieren en hlpen die mensen aanleren, dus bv, met het aan de teugel lopen, dan kan jou manier voor jou wel goed zijn, maar misschien heeft diegene het heel anders aangeleerd.

Maar met echt banketstaaf tegenover je paard doen terwijl er niets aan de hand is, dan durf ik niets te zeggen....
Daar heb ik het lef gewoon niet voor....

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:01

Ik zie het (helaas) flink vaak gebeuren maar ben niet in de positie om daar wat van te zeggen, het is hun trainingsmethode en ik denk niet dat ze het heel leuk vinden om te horen hoe fout het is. En ik denk dat ze het zelf ook wel weten. En als zij hun paard naar de * rijden vind ik het heel sneu voor het paard begrijp me niet verkeerd maar het is niet mijn verantwoordelijkheid ...

Tessa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:21

secricible schreef:
Het ligt er aan, zit er echt niet op te wachten om even advies te krijgen, zeker niet van een jonkie dat het zielig vind als ik mijn paard een keer een knal verkoop, als hij loopt te etteren. Ben me er van bewust dat iemand anders dat ook van mij kan vinden, als ik er iets van zeg, dan neemt de ander het toch niet aan en dan krijg je alleen maar ruzies op stal, waar niemand wat aan heeft.
Daarentegen, als iemand echt over een langere periode gemeen is tegen een paard, grof doet of wat dan ook, zal ik er wel iets van zeggen als ik denk dat dat zin heeft. Anders ga ik met een stalhouder of iemand anders met meer autoriteit praten.
Bij een eenmalige gebeurtenis vind ik dat je als buitenstaander je mond dicht moet houden, iedereen kan wel eens zijn beheersing verliezen, heeft geen zin daar bovenop te duiken, tenzij iemand echt z'n paard aan het mishandelen is. Grens is moeilijk te bepalen.
Iemand die z'n paard een keer een knal teveel geeft omdat het niet lukt, daar zou ik niets over zeggen. Iemand die een paard een knal op het hoofd geeft omdat hij weigert, zou ik dan weer wel aanspreken... Moeilijk, moeilijk. Als ik zie dat een zadel problemen geeft of iets in die zin, zou ik proberen te peilen in hoeverre iemand het zelf weet. Als iemand het door heeft, maar er niets aan wil doen, dan houdt het voor mij over. Daar bemoei ik me dan verder niet meer mee. Als iemand het niet weet, kan je er rustig wat van zeggen, maar zou op een subtiele manier proberen te ontdekken hoeveel kennis iemand er zelf over heeft.

ik ben het hier wel mee eens, ik rijd nu al heel lang waarvan nogsteeds 10 jaar op een manege je merkt gewoon heel goed het verschil tussen je eigen paard/verzorgpaard en paarden van een manege als die dan een keer iets fout doen wat jij als manegemeisje(of jongen) niet gewent bent hoef jij je paard daar niet gelijk voor uit te moorden als ik echt zie van dat ze erachteraan gaan rennen met een zweep omdat jij van je paard valt omdat hij schrikt van een vogel snap ik dat neit ik zou er dan we iets van zetten maar bvb een corigerende tik moet kunnen vind ik! (paarden moeten ook op gevoed worden kinderen mag je ook neit mishandelen (als ik het zo even mag noemen) die mag je ook een corigerende tik geven!

nadineelunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:24

Wij hebben zo'n meisje op de manege rijden en die trekt maar aan de teugels en trapt haar paard maar..
en boven de hindernis trekt ze ook, soms bloed het paard gewoon in zijn mondhoeken.
en als het paard een balk afspringt in het parcours dan gaat ze hem als ze aan t afzadelen is onder zijn buik trappen.

als ze dat doet word ik helemaal kwaad
en dat zeg k er gerust iets over
t is alleen maar om zich interessant te maken
en dat gaat dan te kosten van haar paard..

-:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(-