halsstrekken: oefening of gevolg van aanleuning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauura

Re: halsstrekken: oefening of gevolg van aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:56

Bang dat ie onder je vandaan rent?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:57

Nee, bang dat dat hoofd toch ineens nog omhoog komt... Ik weet dat het nergens op slaat op het moment dat hij mijn hand gewoon volgt dan komt dat hoofd niet zomaar omhoog, maar toch....

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:35

Hals strekken is iets dat het paard al beheerst voor we er op stappen. Dat is net als bijna alle andere oefeningen. Wij moeten echter wel een manier zien te vinden om ons paard duidelijk te maken wat we willen en het paard moet ook mee willen werken om ons te gaan begrijpen. Het hals strekken is in dit proces een heel belangrijke basis oefening. Ik begrijp dan ook niet dat combinaties die de b al uit zijn het hals strekken nog niet onder de knie hebben. Het is een oefening die het vertrouwen van ruiter en paard oefent, die balans verbeterd, die communicatie tussen ruiter en paard verbeterd, die kan zorgen voor ontspanning etc.
Ik heb zelf een paard dat heel erg de neiging heeft zijn hals omhoog te brengen. Voor hem is het dus een heel belangrijke oefening waar veel aan af te meten is.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:58

Malenka schreef:
Hals strekken is iets dat het paard al beheerst voor we er op stappen. Dat is net als bijna alle andere oefeningen. Wij moeten echter wel een manier zien te vinden om ons paard duidelijk te maken wat we willen en het paard moet ook mee willen werken om ons te gaan begrijpen. Het hals strekken is in dit proces een heel belangrijke basis oefening. Ik begrijp dan ook niet dat combinaties die de b al uit zijn het hals strekken nog niet onder de knie hebben. Het is een oefening die het vertrouwen van ruiter en paard oefent, die balans verbeterd, die communicatie tussen ruiter en paard verbeterd, die kan zorgen voor ontspanning etc.
Ik heb zelf een paard dat heel erg de neiging heeft zijn hals omhoog te brengen. Voor hem is het dus een heel belangrijke oefening waar veel aan af te meten is.

Misschien een hele rare vraag, maar waarom zou je de B niet uit kunnen als het halsstrekken nog niet 100% is, halsstrekken is maar 1 onderdeel, wat dus nog makkelijk te compenseren is... Tevens, reed ik heel regelmatig in de B een 7 of 8 op mijn halsstrekken terwijl ik nu in het L1 ook wel op een 4 of 5 eens blijf steken door mijn eigen onhandigheid....

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:33

Geen rare vraag hoor. het zit hem in hoe je de niveaus op wedstrijden ziet. Je ziet wedstrijden en de niveaus als competitie of als leertraject. Ik zie het liever als dat laatste. Als je het alleen/voornamelijk als competitie ziet dan maakt het niet uit als een onderdeel minder gaat als je maar de juiste totaalscore haalt. Naar mijn mening maakt het wel uit want er zit een logisch stappenplan achter de verschillende niveaus. Je moet dus wel alles met een mooie voldoende 'afsluiten' om op de juiste manier door te stromen naar de volgende fase van het leerproces.
Bovendien zie ik hals strekken als een belangrijke basisvaardigheid die in orde moet zijn voor je verder kunt. Onder die basisvaardigheden vallen ook de overgangen tussen de opeenvolgende gangen, vast kunnen houden van tempo en richting en het rijden van een juiste (ronde door het lichaam gebogen op beide kanten) volte.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:39

Ik zie het ook als leerproces en juist daarom vind ik het niet zo erg als een keertje iets niet helemaal wil... Wel train ik nu in het L1 inderdaad door tot alle onderdelen voldoende worden :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:42

Als een paard echt correct gereden wordt, is halsstrekken totaal geen probleem. Een paard volgt vanzelf de hand als hij echt nageeflijk is en van achteren naar voren naar de hand toe wordt gereden.
Als paarden niet willen halsstrekken is er altijd rijtechnisch iets niet in orde. Vaak laten de paarden zich onvoldoende los over de bovenlijn, zijn ze niet echt nageeflijk maar lopen ze alleen maar in een bepaalde houding.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:47

Helemaal mee eens.
Die van mij krijgen bijna altijd 9ens voor het halsstrekken in het L. Dat is nou het enige wat erg simpel is als ze gewoon nageeflijk zijn. En als de balans nog niet helemaal top is moet je ze daar gewoon een beetje meer in ondersteunen en sturen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:53

Alle ''oefeningen'' zijn een gevolg van een goede basis en andere randvoorwaarden.

Halsstrekken is een hele mooie om te controleren of het paard goed in aanleuning loopt. Controle puntje die ik in elke training mee pak op elk trainings punt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:03

Hals laten strekken is een controle of het paard eerlijk in de hand gesteld is.
Bovendien dient het als ontspanning voor het paard, wat tijdens het rijden in de baan, meerdere malen tussen de oefeningen gereden word.