Recreatie ruiter > geen les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MCGlinster

Re: Recreatie ruiter > geen les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:56

Ik heb zelf eerst ook erg lang recreatief gereden en nam altijd les. Het is toch leuk om op de goede manier bezig te zijn en een doel te hebben... Daarbij is het voor het paard ook prettig als hij op een "goede" manier gereden wordt. Nu rijd ik ook al een tijdje wedstrijden en ben erg blij dat ik dat altijd gedaan heb. Ik zal ook altijd les blijven nemen, want een ander ziet meer dan ikzelf, toch?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:58

Je zou toch denken dat juist een instructrice je het wel aanraadt. Maar goed lijkt me wel verstandig als je niet zoveel problemen hebt rijtechnisch zou 1x in de 4 weken wel voldoende zijn. Je kan vast altijd wel een extra lesje inlassen zou dat nodig zijn. Daarbij ben je nooit uit geleerd en is les altijd wel verstandig.

Lieszn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:32

Lauratje_88 schreef:
Hey,

Ik ben vandaag wat gaan rond zien voor een manege want wil graag terug gaan paardrijden.
Ik kwam dus bij Manege X en vroeg dus of ik ook eens met de instructrice kon praten omdat ik soms nogal onzeker kan zijn vooral bij galop en wou weten wat voor lessen zij gaf (misschien kon zij mij wat zekerder maken).
Nu dus ik ben gewoon recreatieruiter als ik ooit een eigen paard heb wil ik gewoon dus gewoon lekker kunnen buiten rijden en misschien wat VD enzo, ik ben nooit van plan wedstrijden te doen.
Zij zegt dat ik dus eigenlijk geen echte lessen nodig omdat ik dus niet 'echt' ga paardrijden en dat ik dus een bomproof paardje moet zoeken en misschien moet leren hoe dat ik moet zitten en dat het dus niet nodig is dat ik hele lessen mee rijd.

Mijn vraag is nu wat is het beste dat ik hele lessen mee rijd of dat ik enkel zitles nodig heb?

Bedankt voor eventuele reacties.

Laura

Nou ik ben ook een echte rekreatieruiter.
Maar heb wel altijd voordat ik mijn eigen paard kreeg lessen gevolgd.
Het is altijd goed(denk ik) om eerst te lessen.
Je krijgt dan een inzicht wat je op een "bomproofpaardje(bpp)"niet zult krijgen zoner instrukteur.
Daarnaast zou jenog een bpp erbij kunnen neme om dat wat je in de lessen leert te kunnen uitproberen/oefenen.

Ik ben van mening dat lessen een goede basis is, maar ook niet meer dan dat.
Want een eigen paard/ verzorg oid is totaal iets anders.

Hoop dat je e wat aan hebt.

Grtjes Lieszn.

xandra88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:24

Ik was in het begin ook een echte recreatie ruiter, maar had wel elke week les!
Of je nu een recreatie ruiter bent of niet, ik denk dat les altijd even belangrijk is, je leert altijd.

Eigenlijk zou zij (de instructrice in dit geval) dat toch moeten weten, want van al die mensen die zij les geeft op de manege rijdt zo'n 99% voor hun plezier en niet om wedstrijden te gaan rijden. Hoeven die dan ook geen les volgens haar, want die kan je ook "bestempelen" als recreatie ruiter.

Les is altijd een goede basis, met welk doel einde je ook bezig bent met paardrijden.
Ik zou zeggen, lekker verder zoeken en ergens gaan lessen waar je je prettig voelt.

Succes!

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:02

ëén ding is duidelijk: Niet bij die manege gaan lessen... Als zij zo denken over het wel of niet lessen lijkt me dat je daar niet wilt lessen.
Ik zou op zoek gaan naar een andere manege en lekker regelmatig (1x p.w of 1x p 2.w) gaan lessen.

Of je nou in het bos rijd of op concours, je rijd paard op een paard dus lessen kunnen nooit kwaad! Ook een paard in het bos kan schrikken, wegspringen of iets dergelijks, daar op in kunnen springen is altijd goed!

Succes

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 00:11

Wat een nare reactie..

Elke ruiter heeft volgens mij wel nood aan een lesje, of dat nou elke week is of om de twee weken, om de maand :)
Je hebt een persoon die zowel jou als je paard kunnen helpen want je kunt niet alles zien als je op je paard zit :=

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 00:35

Hier ook een verstokte recreatieruiter, maar wel eentje die, zonder ooit te willen starten, zo goed mogelijk wil worden. Ik heb alleen niet de behoefte om dat in een wedstrijdring te laten zien.

Ik vind het fijn als mijn paard buiten ook behoorlijk kan lopen, mij zo goed mogelijk draagt en wil niet dat er fouten insluipen die te voorkomen zijn en schadelijk zijn voor paardlief of mijzelf. En ik vind les nog gezellig ook!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:38

Waarschijnlijk ben ik de enige hier die geen les krijgt. :')
Maar goed, ik rijd in een bak met spiegels, ben inderdaad recreatieruiter en niet van plan om 'beter te worden'. Ik heb goede ruiters op stal, welke mij wijzen op m'n houding af en toe en voor m'n gevoel gaat het goed zo. :)

_Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:51

Toen ik nog wedstrijden reed had ik 2 x in de week les. Nu heb ik een ander paardje waar ik alleen recreatief mee rijd, maar ik vind het niet nodig om er mee te lessen. Ik rijd 2 x in de week een paard van de manege , daar heb ik af en toe les mee. :)

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:03

Wat raar eigenlijk :S bij veel kinderen begint paardrijden als een hobby..wil ze die dan ook geen les meer geven omdat ze niet seriues gaan rijden:S Maar voor jouw vraag: Ik zou wel les gaan nemen. 1x in de week is het beste denk ik. zo blijf je leren. want ook als je je eigenpaardje wil..het blijft een paard. ze blijven vluchtdieren dus als je het niet goed kan (of helemaal niet)dan moet je ook geen eigen paard nemen. dus veel lessen en veel leren :+

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:08

ik heb toen ik mijn dame kreeg 1 keer per week les na een paar maanden af gaan bouwen en toen 1 a 2 keer per maand een half uurtje even prive.

Voor je vertrouwen kan je eerst op een braaf manege paard je kennis wat meer bij te veilen en je zelfvertrouwen en dan lekker gaan kijken voor je eigen dier en daar rustig mee gaan lessen. In het begin wat vaker maar je kan het dan rustig gaan afbouwen.naar iets wat jij fijn vindt werken

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:09

Wat raar? Ook al ben je een recreatieruiter, je moet toch wel af en toe lessen blijven nemen, anders leer je jezelf (en je paard!) een heel verkeerde houding aan! En ook als recreatieruiter moet je af en toe wat dressuurlesjes rijden, gewoon al om je paard soepel te houden en in een goede vorm te kunnen rijden. Ik ben een recreatieruiter en ik heb 1x per week een (privé)dressuurles, en voor derest rij ik lekker buiten of af en toe thuis eens wat dressuur. En dit is voor mij en mijn paard een perfect evenwicht :D

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:38

Ben het met mijn voorgangers eens.
En je raakt nooit uitgeleerd hoor ;)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 17:41

Ik ben nog aan het zoeken voor een geschikte manege want lessen zal ik zeker nemen, ik vond het ook raar dat ze zo reageerde.
Alvast wat ervaring opdoen voor dat ik ooit eens eigen paard heb.

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:47

Lauratje_88 schreef:
Ik ben nog aan het zoeken voor een geschikte manege want lessen zal ik zeker nemen, ik vond het ook raar dat ze zo reageerde.

Waar woon je? Anders weet ik wel goeie manege's voor je;)

elisaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:02

Ik zou wel les nemen. Want ook als je in het bos rijd moet je kunnen paardrijden :P

Stilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:36

Ik zou ook gaan lessen en tot je je eigen paard hebt zou je misschien een bijrijpaard kunnen zoeken.
Dan doe je ervaring op met het rijden en verzorgen.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:55

Ik vind dat een recreatieruiter ook gewoon les nodig heeft. Als je geen les hebt, sluipen er langzamerhand steeds meer fouten in het rijden en dat kan uiteindelijk erg nadelig voor zowel paard als ruiter zijn.
Een recreatieruiter hoeft dan niet stipt elke week te lessen vind ik, maar eens in de zoveel tijd is toch wel goed. :)

Ik ben zelf ook een recreatieruiter, rijd voornamelijk buiten en zo af en toe eens in de bak. Toch probeer ik één keer per week te lessen en dan ook nog één keer per week in de bak te oefenen met rijden. Ik merk dat mijn pony steeds fijner en braver gaat lopen dankzij de lessen, zowel in de bak als buiten.

zealotic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:02

Ik denk dat zitlessen wel voldoende zijn ;)

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:10

Ik zou gewoon gaan lessen! Je ontdekt altijd nog dingen waar je jezelf mee kan verbeteren.
Net zoals Ntlie zegt, je veroorzaakt ook steeds meer fouten wat ook zeker een nadeel kan worden voor je paard.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:01

Een instructrice die zegt dat een recreatie ruiter geen les nodig heeft, zou ik niet willen als instrucrice.
Het is zo belangrijk dat je les neemt of je nu wedstrijden rijd of niet en of je nu een fjord hebt of een kwpn.
En zeker als je ook buitenritten maakt is het wel handig om het rijden goed onder de knie te hebben.
Het is ook altijd leuk een doel te hebben met rijden.
Er zijn al zo veel paarden finaal vast gereden omdat mensen denken dat ze niet hoeven te lessen omdat ze toch maar recreatief rijden.
Ik rijd ook recreatief, maar les ook en vind het ook echt leuk.
Het is ook fijn als je paardje lekker loopt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:38

zealotic schreef:
Ik denk dat zitlessen wel voldoende zijn ;)

Waarom denk je dat?

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 18:43

Frisssty schreef:
Lauratje_88 schreef:

Waar woon je? Anders weet ik wel goeie manege's voor je;)

Ik woon in Boom, Antwerpen

NoorWJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:19

Misschien ga je niet 'echt' rijden, maar nieuwe dingen aanleren is toch ook leuk!

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:47

mick75 schreef:
Hier ook een verstokte recreatieruiter, maar wel eentje die, zonder ooit te willen starten, zo goed mogelijk wil worden. Ik heb alleen niet de behoefte om dat in een wedstrijdring te laten zien.

Ik vind het fijn als mijn paard buiten ook behoorlijk kan lopen, mij zo goed mogelijk draagt en wil niet dat er fouten insluipen die te voorkomen zijn en schadelijk zijn voor paardlief of mijzelf. En ik vind les nog gezellig ook!

Wat je zegt in de eerste alinea: zo voel ik het ook precies! Omdat ik geen wedstrijden rij, val ik in de categorie recreatieruiter. Terwijl ik niet echt van de 'tralala-buitenritjes' ben, maar juist erg graag bezig ben met de dressuur. Ik hoef niet te weten of ik beter (of slechter, dat ligt meer voor de hand) dan anderen ben, maar ik wil wél mezelf & mijn paard - als combinatie - voelen groeien! Les is voor mij een noodzakelijke voorwaarde om samen beter te worden, om als ruiter en als paard 'beter in je lijf te zitten'. Het is idd., zoals iemand al eerder zei, begeleid trainen. En ik zou me zéér op mijn tenen getrapt voelen als iemand zich te goed zou voelen om een gemotiveerde en ambitieuze ruiter zoals ik niet te willen trainen, alleen maar omdat de ambities niet op een afgebakend weiland met witte hekjes liggen...