Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik heb het stilgelegd omdat ik voor mijn eigen idee wat meer zekerheid heb, ik zeker weet dat Herman zonder bit net zo hard zou kneuren. En dan heb ik liever tussen mijn oren wat meer zekerheid, dan dat ik dan ook nog de hele tijd denk: helphelp, ik heb geen rem 
FrisianlOver schreef:ik zou als je bitloos wilt gaan rijden eerst maar zorgen dat je de dingen oefent die ze eng vind met bit.
Als ze weet dat dat goed is en ze is er niet meer bang voor dan kun je bitloos gaan oefenen.
je zegt zelf al van je bent die gevaarlijke situaties nog niet tegen gekomen maar het kan dus heel goed dat als je het bitloos doet je ze juist wel tegen komt omdat je dan net even meer op je paard aangewezen bent aangezien je geen bit meer hebt.
hotchocolat schreef:bolovesfuego schreef:Ik ben ok van plan bitloos tegaan. Met bit of zonder bit maakt echt niet uit! Je kan rijden of je kan het niet..
Ook ik ben het hier niet mee eens.
Ik heb wel eens een crb geprobeerd. Paardje schoot er helemaal van in de stress en wist niet meer wat ze moest doen. Dan ga je maar steigeren en bokken.
Met een kaptoom en de side pull heeft ze totaal geen probleem
We zijn nu bezig met alle andere dingen, ontspanning etc, dus het staat even op een laag pitje. Maar ik denk er wel met regelmaat even aan, of ik het misschien zal gaan doen. Maar als dat al is, dan duurt het nog wel even
Woodstock schreef:De manier waarop jij reageert op zijn mogelijke schrikacties zou ik eerst aanpassenJe schrijft dat je van voren wat meer contact neemt, en je been eraan. Met andere woorden, je sluit hem op. Een paard is een vluchtdier, dus op het moment dat je hem opsluit, neem je hem zijn vluchtmogelijkheid af. Hiermee maak je een paard ontzettend kwetsbaar, iets wat de meesten niet zullen tolereren door er juist tegenin te gaan!
aeolusnr1 schreef:idd zo zie ik het ook .
je geeft eigenlijk al van tevoren aan je paard aan dat er iets engs op komst is; met andere woorden je zegt eigenlijk tegen je paard , hééééé let eens op er komt iets engs, dus je leert het hem eigenlijk een beetje aan.
Verder in je eigen tekst las ik ook dat je zei , dat het onbegonnen werk was je paard schrikvrij te maken, das dus basisopleiding he, daar moet je eigenlijk al van in het begin mee beginnen, en ieder paard kan je leren om met zijn aandacht bij jou te blijven en dus niet weg te rennen.
Pas als je die dingen klaar krijgt, en met een nageeflijk paard kunt rijden, dan pas ben je klaar om zonder bit te gaan rijden, en dus niet andersom.Woodstock schreef:De manier waarop jij reageert op zijn mogelijke schrikacties zou ik eerst aanpassenJe schrijft dat je van voren wat meer contact neemt, en je been eraan. Met andere woorden, je sluit hem op. Een paard is een vluchtdier, dus op het moment dat je hem opsluit, neem je hem zijn vluchtmogelijkheid af. Hiermee maak je een paard ontzettend kwetsbaar, iets wat de meesten niet zullen tolereren door er juist tegenin te gaan!
Ik ben me nu bijna anderhalf jaar met haar aan het bemoeien, daarvoor was ze van Jo, en liep ze voor de wagen. Das dus al bijna 6 jaar. Helemaal schrikvrij zal ik haar niet krijgen, omdat ze iedere keer andere dingen bedenkt.