Pony neemt bit vast, welk bit? (dringend)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 22:17

BPVS schreef:
Nee dat heb je niet gezegd, maar dat was aan de filmpjes wel te zien. De pony probeert weg te komen van de druk in de mond en gaat als reactie racen. Verder heeft hij het hoofd erg in de lucht en dat doen alle paarden en pony's die last hebben van het geprik in het gehemelte van een enkelgebroken trens.
Als jij jezelf met een houtje in je gehemelte prikt, doe je je hoofd ook omhoog.

De veearts en de tandarts zijn langsgeweest, en dat hij zijn hoofdje omhoog deed was door de ongelofelijke haken.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 22:19

KiWiKo schreef:
maargoed.......... ondertussen wil ik graag weten wat je instructeurs hierover zeggen voordat ik er een antwoord op kan geven :)

Er is maar 1 instructeur die het al gezien heeft,
en zij dacht eerst dat het door zijn haken kwam,
maar nu zijn zijn tanden gedaan en had hij het een tijdje niet meer gedaan,
maar vandaag ging mijn zusje buiten springen (of at was ze toch van plan),
en deed hij het weer.
Maar binnen niet meer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:19

Als het bit met die haken pijn gedaan heeft kan het zijn dat hij bit nog steeds met pijn linkt, als jij meer druk geeft wanneer hij (logisch) vluchtgedrag vertoont bevestig je dat enkel. Net als een paard dat bokt door een slecht zadel en dat vaak nog een tijd blijft doen met een nieuw, wel passend zadel.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:20

Ik raad overigens geen pessoa aan hoor, dat heeft bij deze geen zin, zoals je op dat filmpje kan zien vlucht ie gewoon voor dr hand ...

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 22:23

Ayasha schreef:
Als het bit met die haken pijn gedaan heeft kan het zijn dat hij bit nog steeds met pijn linkt, als jij meer druk geeft wanneer hij (logisch) vluchtgedrag vertoont bevestig je dat enkel. Net als een paard dat bokt door een slecht zadel en dat vaak nog een tijd blijft doen met een nieuw, wel passend zadel.

Ja dat zou inderdaad kunnen.
Maar mijn zusje haar hand is al wat stiller ondertussen.
Dus als ik wat nadenk kan ik beter een zachter bitje nemen voor hem zodat die beweging van haar handen niet zo fel overkomt door tegen zijn gehemelte te drukken?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:24

KiWiKo schreef:
Yep.......... en van die rijtechnische problemen bestaat bijna 95 % uit het geen instructie hebben of slechte instructie hebben...... en 5% uit echt bijzondere gevallen......

Maar eigenlijk iedereen die rijd loopt vroeger of later toch wel (eens) tegen een rijtechnisch probleem aan? dat wil toch niet zeggen dat dat komt door geen en/of slechte instructie ?

Natuurlijk is beter rijden of liever beter les beter , maar als je met een bit wilt rijden moet je toch een bit zoeken wat je paard ook fijn vind ? En ook dat is per paard verschillend .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:25

arsiana_x schreef:
KiWiKo schreef:
maargoed.......... ondertussen wil ik graag weten wat je instructeurs hierover zeggen voordat ik er een antwoord op kan geven :)

Er is maar 1 instructeur die het al gezien heeft,
en zij dacht eerst dat het door zijn haken kwam,
maar nu zijn zijn tanden gedaan en had hij het een tijdje niet meer gedaan,
maar vandaag ging mijn zusje buiten springen (of at was ze toch van plan),
en deed hij het weer.
Maar binnen niet meer.

heb je nou wel of niet een probleem.......... een probleem is structureel..... zoals je het nu omschrijf is het incidenteel...... en incidenteel is niet reden om bit te wisselen.......

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:25

als je moet gaan denken aan een ander bit omdat je lesgever niet meer weet hoe het oplossen heb je een te beperkte lesgever. :)

TS: als het te maken heeft met pijn (wat de oorzaak van het oorspronkelijke gedrag was) dan zou dat idd helpen, sowieso ben ik meer voor dubbel of ongebroken bitjes. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-02-10 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Re: Pony neemt bit vat, welk bit? (dringend)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:40

Helemaal mee eens :)
Heb exact hetzelfde probleem gehad. Paard klemde het bit tussen de tanden, giraffenhouding met het hoofd en gaan. Ik heb gewoon een andere instructrice genomen. Nu neemt ze haar bit niet meer, is nageeflijk en heel belangrijk : ik rijdt nog steeds op hetzelfde bitje, een enkelgebroken trens en daar loopt ze prima op nu!

BPVS

Re: Pony neemt bit vat, welk bit? (dringend)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:04

Paarden (en pony's) die het bit nemen, die doen dat omdat ze de mogelijkheid krijgen. Ik heb aldoor geleerd, dat als je ze niets aanbiedt om vast te pakken, ze ook niet kunnen vastpakken.
Elk paard neemt het bit bij een verkeerde teugelvoering. Ik heb de filmpjes nog even gekeken en daar mankeert nog echt veel aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:36

BPVS je kan niet elk paard gewoon loslaten, enfin je kan dat wel maar het is de vraag waar je dan eindigt en of dat met of zonder paard is. ;) De merrie die ik vandaag reed maakte zich ook sterk maar no way dat ik die losliet want ik denk als ik die een pink gaf dat ze me alle hoeken van de bak had laten zien. Je moet rekening houden met de situatie. Mijn eigen merrie laat ik wel los als ze vast pakt maar dat kan niet bij elk paard. Zeker niet als ze er een sport van maken.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 22:50

Het is dus zo een bit met rolletjes geworden ;)

Herilda

Re: Pony neemt bit vast, welk bit? (dringend)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:04

Ik rij een paard wat dit doet, ik heb heel veel vooruitgang geboekt door puur loslaten, niet te veel denken aan rond en nageeflijk. Echt loslaten totdat eigenlijk neigt om uit elkaar te vallen en dan met je been er achteraan gaan rijden. Problemen met riiden los je niet op met een bit, ik heb wel 5 verschillende soorten geprobeerd. Je kan wel een scherper bit gaan gebruiken maar dit helpt 2 dagen en daarna wordt het probleem alleen maar erger.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 09:20

Ach er worden vele goede en brave paarden en ponies geofferd om mensen beter te leren rijden. Deze pony overleeft het wel en uiteindelijk zal het meisje echt wel leren rijden. Deze pony heeft nog geluk t.o.v. vele manegeponies die urenlang met allerhande verschillende mensen moeten rondzeulen.
Het is wel jammer dat de goedbedoelde adviezen niet opgevolgd worden maar het blijven ten slotte maar adviezen.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 21:14

Vandaag heeft ze springles gehad met haar nieuw bit en dit ging heel goed.
Ik had het bit op Flanders Horse Expo in Gent gekocht op aanraden van zowat alle standhouders daar.
En het is zelfs minder scherp.
En dat filmpje is OUD!
En daar was hij braaf omdat hij niet geschoren was, nu is dat heel wat anders.
EN je kan wel allemaal zeggen dat ze een betere instructrice moet hebben, maar als die daar niet te vinden zijn is dat zeer moeilijk want we gaan niet naar een andere manege.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 21:26

En hier waren anders ook nog een aantal mensen die een rolletjes aanraden.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 21:34

Ja maar deze verkopers hebben zat bitten.
Of ze nu een dubbelgebroken of een rolletjesbit verkopen,
ze hebben hun geld.
Dus als een dubbelgebroken had verkocht had hij ook verkocht.
En deze waren zelfs veel duurder.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:30

Een verkoper wil een bit verkopen, dat is logisch.
Je had twee andere keuzes die veel vriendelijker zijn voor de pony.
De ene was een dubbelgebroken bit, de andere keuze was een ongebroken bit.
Paarden en ponies onttrekken zich vooral aan de hand, door enkelgebroken bitten. Zodra er druk op komt, steekt de punt in het gehemelte. Dit is hier al tig keer gezegd Arsiana, maar dat wilde jij niet lezen?
Pak nu eens een lepel en druk die in jouw gehemelte, je zult zien dat je automatisch je hoofd achterover doet om aan dat gevoel te ontkomen.
Ik vind dat rolletjesbit geen oplossing maar een dwangmiddel en zeer oneerlijk tegen de pony, en pijnlijk. Er kunnen velletjes van de tong tussen komen en de verschillende soorten metaal geven statische elektriciteit in het mondje van de pony. Dat is te vergelijken met als jij met een vulling op een stuk zilverpapier bijt, dan krijg je ook een rotklap door je mond heen.

goeie instructeurs moet je niet op de manege gaan zoeken, maar je moet eens zoeken naar instructeurs die zelf een trainingsstal hebben en daar contact mee zoeken, of iemand priveles bij je thuis laten geven.
Ik vind het heel erg zonde, dat er nu nog niks is opgelost en zielig voor de pony.

O ja en sneu voor het zusje want die leert hier niets van, alleen maar verkeerde dingen. Ze leert dat als je paard niet doet wat jij wil, er een scherpere ijzerwinkel in moet. Terwijl het andersom moet. Het is aan het filmpje te zien dat de pony heel heftig reageert op het bit en de teugelvoering en wat doet de TS, die doet er een bit in dat mogelijk nog meer pijn doet!
Lekkere oplossing hoor maar niet heus. Sorry ik vind dit verschrikkelijk.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:03

Moderatoropmerking:
Gaat lekker zo op deze manier hè? Ongelooflijk wat kan men doorzeuren over bepaalde problemen. Vanalles wordt erbij gehaald, maar de TS een net advies geven is er niet bij. Erg jammer!Het gaat van diverse afkraakpogingen over een filmpje tot bespreken van instructie. Maar om het daadwerkelijke onderwerp; "Een geschikt bit gezocht?" wordt weinig nuttigs over gezegd. Ik heb al flink huisgehouden in het topic. Maar toch even een (tijdelijk) slotje!