Zosja (Solitair X Samber)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:55

Het belangrijkste is denk ik, doe wat met deze informatie! Heel goed van je dat je de foto's geplaatst hebt want hier bereik je een hoop mee denk ik. Alleen in de laatste twee berichten bieden mensen je al aan om te helpen. Misschien idd een goed idee om een andere instructrice te zoeken maar hou zeker een instructrice! Het is heel belangrijk om anderen te puntjes op de i te laten zetten! Als je zelf meer gaat ontspannen kun je dan ook genieten van het paardrijden :)
Een tip: Probeer je paard (als ze niet hengstig is) gewoon is met een losteugeltje te rijden. Misschien zal ze in het begin wat hard gaan en dan geef je een zachte ophouding dan komen ze vanzelf terug en nemen de teugel beter aan. Als je zo een paar keer rijd krijg je een rustiger paard en dan kun je het daarna weer rustig gaan oppakken. Maar doe gewoon elke keer dat je rijd een stuk lange teugel.
En met twee teugels rijden raad ik je af, dan kun je er nog beter een martingaal omheen gooien...
Veel succes!
XXX

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:00

Ik heb alleen de eerste en laatste pagina gelezen, maar ik vraag mij af; je zegt 'ik heb meerdere paarden op hoog niveau gereden' etc. Maar wanneer dan? Want die foto's van de eerste pagina getuigen eerlijk gezegd niet echt van een hoog niveau. En vind idd de spanning er afspatten op de eerste foto's. Jammer!

Daarbij vind ik het een erg onverantwoordelijke keus om geen cap op te doen. Je weet wat er kan gebeuren, helemaal als je al zegt dat ze baldadig is. Daarbij is het voor anderen (zoals de foto's maker) echt geen pretje om iemand met een ingedeukt hoofd te zien, mocht je wel vallen...

Tivoli

Re: Zosja (Solitair X Samber)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:09

Klein vraagje TS...
Je geeft meerdere malen aan dat je wegens een blessure van jezelf, pijn hebt met rijden,en daarom 'inknikt' ...
Even heel cru gezegt hoor,maar als jij ingeknikt gaat zitten,is dat ook voor je paard niet fijn.
Waarom niet wat rustiger aan rijden,waarbij je zelf geen pijn hebt en het paard dus ook geen last bezorgt?
Zijn jullie allebei blij.

De rest is wel gezegd lijkt me.
Je eigendunk is blijkbaar groot genoeg om zonder instructrice verder te rijden...

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 23:19

nou ik ben nu opzoek ernaar maar ik wil even rustig aan ermee doen dit betekend geen eigendunk dit betekend bang zijn de zelfde fout te begaan
ik ga nu meer bezig met de basis en het wijken schouderbinnenwaardts

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:20

En het antwoord op mijn vraag? :)

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 23:21

dat heb je als je kan lezen
ik zoek een instructrice maar ik doe het rustig aan
misschien moet je wat lezen...

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:22

zosja24 schreef:
dat heb je als je kan lezen
ik zoek een instructrice maar ik doe het rustig aan
misschien moet je wat lezen...

JIJ moet lezen,want ik vroeg waarom je met een pijnlijke rug (?) gaat rijden waardoor je zelf zegt pijn te hebben.
Dat is voor jezelf en het paard niet fijn.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 23:25

je moet maar door de pijn heen vaak ga ik stappen als ik last krijg van zon steek

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:32

zosja24 schreef:
je moet maar door de pijn heen vaak ga ik stappen als ik last krijg van zon steek

Dit is niet bedoeld om aan te vallen,maar om te helpen,lees je eigen quotes even:

Citaat:
recht zitten(dit gaat moeilijk doordat de val van toen mijn bekken heeft beschadigd dit moet rustig
worden veranderd)

Citaat:
maar mijn houding is puur zo met het in knikken naar links doordat met ruggen wervels niet goed staan toendietijd heb ik 3 ribben gebroken en mijn wervel kolom stond niet 100% nu nog niet door de pijn zak ik aan 1 kant in

Citaat:
hoe me houding eerst was en als had ik al me botten gebroken kan maar ik loop er nog fisio voor dus dan is het toch erger dan je zelf denkt

Citaat:
nogmaal ik kan alles niet in 1 keer veranderen
doordat ik dan zelf er pijn mee krijg in mijn rug

Een kleine greep uit wat ik kon vinden.

Waar ik op doel, is dat jij overduidelijk nog last hebt met bepaalde oefeningen in het rijden.
Je zegt zelf in te knikken,je houding niet lekker te kunnen hebben/houden door pijn die je hebt.
Begrijp dan ook dat je hiermee je paard stoort, je kan zelf wel door de pijn heenrijden , maar toch hinder je je paard door ongemakkelijk te zitten,in te knikken of verkrampt te zitten wegens pijn.
Dat kan jij niet helpen,maar daarom wil ik je aanraden om oefeningen te doen waar je geen pijn bij hebt,zodat zowel jij als je paard fijn kunnen bewegen en rijden mét elkaar. :)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 01:01

zosja24 schreef:
nee alstjeblieft niet ik zal wel een topic plaatsen hoe het is gebeurt dan begrijp je wat er is gebeurt
maar het is stukken beter
maar zelf ben ik er wel aantoe mijn vorige pony kan alles tot het Z en reed L2 officieel
maar ik zal er op letten

zelf eraan toe zijn, is bij paardrijden geen goed excuus. het gaat erom of jullie er samen aan toe zijn :) jij wilt nu heel veel, terwijl er nog zoveel basiswerk bevestigd moet worden. aan de foto's van een half jaar terug kan ik zien dat je erg vooruit bent gegaan! maar probeer het niveau van jullie als combi aan te houden. Mijn vorige paard deed alles tot het ZZ-licht. maar dan hoeft mijn huidige paard dat toch niet te doen omdat ik daar wel aan toe ben? :) het is een teamsport, wat dat betreft. Verbreed je L2 vaardigheden en richt je op de basis van verzameling en verbeter je strekken. Als jullie dat met twee vingers in de neus doen, kijk dan maar wat er in het proevenboekje als volgende uitdaging komt. Lijkt mij travers en een beginnetje appuyeren. Dan de wissels. Dan een pirouette. Dan helemaal aan het einde, tegen de grand prix aan, daar komt piaffe en passage om de hoek kijken. Nu eerst de rest bevestigen :) En gezien de grote vooruitgang van nu, denk ik dat je opnieuw gauw vooruit zult spurten.
succes :)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 01:18

wat is dit een heftig topic geworden! btw.
blijf kalm :)

weet niet of je de instructrice om het piaffe-ding helemaal aan de kant moet zetten. vergeleken met eerder en nu is er veel technische vooruitgang geboekt. laat de piaffe weg en laat dat fanatisme een beetje doordringen in de L2/M1 oefeningen en wie weet hoe het er over een tijdje uitziet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:19

Het wijken ziet er al niet goed uit. Je paard laat niet los, je wijkt scheef, er zit veel te veel spanning in enz. dan vraag ik me af waarom je dan al aan piaffe gaat beginnen?? Voor een piaffe heb je ultieme verzameling nodig, Als je paard niet los laat en niet op zijn eigen benen loopt en niet bij elkaar loopt, IS er geen verzameling en kan je echt niet aan zo'n zware oefening gaan beginnen. Je geeft aan dat bij jou alles pijn doet, nou bij je paard waarschijnlijk ook.. Als jij elke dag in een verkeerde houding veel te zwaar werk doet waar jouw spieren niet genoeg voor in conditie zijn, kun je je voorstellen dat je kapot gaat van de pijn er na, en chronische problemen krijgt. Nou, zo zit het met je paard dus ook in elkaar. Ik zou jouw instructrice weleens willen spreken!

Dit is niet allemaal niet op een nare manier bedoeld, maar je lijkt mij oud genoeg om dit te snappen en te veranderen. En dit terwijl je zo'n gaaf paard hebt met zo'n afstamming die zo mooi zou kunnen lopen!
Denk er asjeblieft over na wat ik en mijn voorgangers gezegd hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:22

nog 1 dingetjes: hoe harder jij hem vasthoud (tegenhoud) hoe harder hij zal gaan hangen in jouw hand. Jij geeft het paard iets om in te gaan hangen. Laat zo nu en dan eens los en pak haar daarna weer op, dan zal je paard gaan merken dat het fijner is om los te laten, omdat jij dan ook loslaat!

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:17

Nou meid, jij wordt hier wel afgebrand zeg. Ik zal eens even proberen wat opbouwende kritiek te geven:

Ik heb met aandacht naar je filmpje gekeken en zie het volgende:

de verschillende overgangen die je rijdt gaan veel te abrupt. Dit kan veel rustiger. Echter blijft je paard wel constant met zijn hoofd wanneer jij haar laat uitstrekken. Het wijken en de piaffe zien er niet echt goed uit. Laat dit nog gewoon even joh. Je paard moet veel korter (verzameling) worden wil je dit op de juiste manier kunnen uitoefenen. Je rijdt veel overgangen. Erg goed! dit sterkt haar achterhand, let alleen op dat je de overgangen met rust doet. Die galop die je rijdt gaat erg wild en onstuimig. Als ze onder je uit wil rennen zet haar dan terug en probeer het opnieuw. Het bokken ziet er een beetje uit als protest. Bij 1:08 kan ik niet echt zien wat je aan het doen bent, maar je bouwt spanning op.

Hou je binnenbeen eraan in de wendingen/bochten van de bak, ze valt er zo nu en dan doorheen (1:38)

Bij 1:45 rij je een overgang, je kan goed zien dat je hier onrustig bent in je handen. Ik vind foto 1+4 er niet slecht uitzien hoor. Blijf gewoon werken aan je verbeterpunten.

Nog even over de teugels: wanneer jij los bent in je hand, zal je paard geen extra hinder ondervinden van jouw dubbele teugel. Houdt dus ook in dat wanneer je vasthoudt het dubbel zoveel inwerkt. Je hebt een erg nette zit en je handen heb je over het algemeen netjes voor het zadel gedragen. Misschien iets meer schouders naar achter, borst vooruit!

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:11

Nu even wat anders ik denk dat ze zelf nu wel begrijpt dat die piaffe geen goed idee is dat hoeft ze dan niet 10049405896209746x te horen ;) Nu mijn commetaar ze is idd heel erg gespannen is dit komt door de hengstigheid? ga eerst misschien een half uurtje beginnen met haar niet aan de teugels rijden zodat je van zelf voelt dat ze rustig word misschien is dit wel al na een kwartiertje in die half uur veel halthouden stappen van halthouden naar draf zonder haar voor tegen te houden pas als je voelt dat ze lekker ontspannen is kan je haar naar beneden gaan werken, je zult merken dat je hiervoor echt veel minder hoeft te trekken en te sjorren! en met de tijd word ze sneller ontspannen er kan je haar naar 10 minuten misschien wel naar beneden werken en als dit allemaal goed gaat zou ik stukjes gaan proberen te wijken en dat soort dingen.

Succes meid :(:)
Laatst bijgewerkt door lindake op 24-02-10 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde quote verwijderd

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:15

Ze heeft nu toch ingezien, dat dit niet de manier is.
Je moet niet blijven gaan, als iets een paar keer is gezegd is het wel duidelijk en genoeg.

Trouwens in de foto's in je profiel (het filmpje) van voorheen, zitten wel echte ontspannen foto's tussen.
Probeer weer naar dat punt te komen, met de oefeningen die je toen ook deed ;)
Die weet je toch nog wel ongeveer?

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 16:29

nou het ligt echt gewoon aan de hengstig heid dat ze niet ontspannen is want vandaag gin het alweer wat bete
toen had ik al een half jaar geen les

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:32

Maar dus als ik het goed begrijp komt alle spanning door de hengstigheid?Dus zonder die hengstigheid heb jij een ontspannen paard? En ben je wel toe aan piaffe?Ik heb nog niet echt een duidelijk antwoord gelezen waarom je aan piaffe begint en wat je doel ervan is?Vind je het alleen mooi, of heeft het voor jou een toegevoegde waarde?ik ben benieuwd naar je gedachte erachter, en je kan wel zeggen je instructrice maar als jij een oefening doet hoor je te weten wat de doelstelling is en wat je wilt bereiken.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:32

Moderatoropmerking:
Ik heb heel wat berichten verwijderd uit dit topic. Bij deze het verzoek om niet meer in herhaling te vallen in de volgende reacties en om opbouwende rijtechnische commentaar te geven.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:46

Probeer eens om de komende vier weken alleen maar te werken aan het rond en laag in ontspanning rijden van je merrie. Dus steeds vanuit het nageven je teugels iets verlengen waardoor ze wat langer in de hals kan worden en daarbij wel een beetje rond blijft. Hiermee zul je gaan merken dat haar rug losser wordt, er veel meer ontspanning in haar koppie komt waardoor alles heel veel makkelijker zal gaan. Doe geen enkele oefening verder, alleen maar gewoon op de volte rond-laag rijden. Daarmee bedoel ik niet in de krul rond trekken maar op lengte en steeds verder uitschuiven en daarbij een beetje rond houden zodat ze haar hals blijft welven.

Richt je alleen en puur op de ontspanning in je paard en beloon haar voortdurend met je stem op het moment dat ze ontspant. Doe dit eerst in stap en als dat goed gaat in draf en als dat goed gaat in galop. neem de tijd en geniet van je paard!

Succes!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:10

Ik begin gewoon even bij de allereerste foto.
Allereerst vind ik dat je daar keurig zit en je handen zijn zeker niet te hoog.
Je bent aan het losrijden. je paard loopt echter ver áchter de loodlijn. Waarom rijd je niet lekker met een lange teugel los, probeer eerst de ontspanning te bereiken. Trouwens, na de eerste stalmoed gaan de meeste paarden juist minder hard, als ze losgelaten worden.
Is ie te heet om met lange teugel los te rijden? Longeer haar dan eventjes. Maar het verkrijgen van mentale en fysieke ontspanning is erg belangrijk voor het vervolg.

Voorwaarts neerwaarts rijden, dus probeer halsstrekken, lekker doorrijden en vriendelijk met je handen te zijn.
en vergeet het 'aan de teugel' eventjes helemaal.je mag dan M1 zijn, (met dit paard??) maar je zult geheid vastlopen als je op deze manier doorrijdt omdat de basis niet goed is.

O ja, ik heb het filmpje nog eens bekeken en wat ik zie, is een paard dat wel degelijk de aanleuning opzoekt maar het niet krijgt, omdat je te star bent met de hand. Zo zal het het vertrouwen in jouw hand verliezen. Elk dier reageert anders, maar dit paard trekt gewoon terug. Vandaar de onrust. Voor het zelfde geld kruipt hij echt achter de teugel of gaat in verzet. Wees milder en meegaander met je hand.

Heel knap trouwens, dat je na zo'n ongeluk toch weer zo aan het rijden bent!
Laatst bijgewerkt door beantsje op 24-02-10 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:14

Moderatoropmerking:
En opnieuw enkele berichten verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Bij deze wil ik jullie er nog eens op wijzen dat herhalingen niet de bedoeling zijn op RT-HAW.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:29

zosja24 schreef:
maar zelf ben ik er wel aantoe [...]

Dit is serieus de meest belabberde reden die ik ooit heb gehoord om een paard iets te leren. Omdat je er zelf aan toe bent? Waar is je paard in dit verhaal?

Ik zie een paard dat gespannen loopt, flink in haar mond gezeten wordt en de basis nog niet onder de knie heeft. Los dit eerst op voordat je allerlei kunstjes gaat verzinnen die "wel stoer" zijn... Door LOS te laten. Ontspannen is loslaten op het juiste moment. Laat los wanneer zij zich ontspant, dan ontspan jij ook.
Verder vind ik je houding echt niet zo slecht, je moet alleen je handen zo veel meer ontspannen, dat is zo veel fijner voor je paard en voor jezelf :) .

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:53

Ik heb de rest eigenlijk bewust niet gelezen omdat ik nu eens een keer wil reageren vanuit mijn eigen mening en wat ik zie.
Wat ik zie vind ik absoluut niet fijn om naar te kijken. De spanning straalt er van af en ik vind je handen echt mega strek. Ik krijg al pijn in mijn mond als ik zie hoe dat bit door je paard zn mond getrokken wordt. Wat ik nog meer zie is dat je bezig bent met de piaffe? Sorry meid maar ga eerst eens de basis goed onder de knie krijgen. Dit heet niet voor niets de basis en die moet er eerst echt GOED inzitten voordat je met dit soort trucjes begint :n Ik schrok ook van de overgang stap/galop in je filmpje. in stap prik je gigantisch met je sporen er in en weg is ie maar je bovenbeen en onderbeen zitten op dat moment bijna in een hoek van 90%.

Echt meid neem de verantwoordelijkheid en zorg ervoor dat die basis er eerst in komt want dit is kwalijk.
Verder cap is eigen keuze maar als je ook niet de verantwoordelijkheid van veiligheid wil nemen over jezelf moet je gaan schaken.

pluisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:58

je paard zwiept wel de heele tijd met ze staart geeft onrustig beeld
verder loopt je paard erg hoog met ze hoofd probeer mooie lang laag te rijden
ziet voor het oog wat ontspanender uit
verder geloof ik best dan je er m mee rijden alleen komt het nu niet egt over op de fotos
je hebt mooie houding van je zelf leuk paard onder je kont