Utica(Polansky) en ik@wedstrijd Z1!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Suus17_

Re: Utica(Polansky) en ik@wedstrijd Z1!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:02

Allemachtig zeg! Het lijkt de helft van de tijd wel alsof je eraf hobbelt en of het je vreselijk veel moeite kost om te blijven zitten.. Bij de keertwendingen steek je je ene been helemaal naar voren af en je buitenarm zwabbert er ergens buiten? Je hele bovenlichaam is krom.
Bewijst maar weer eens dat het een jurysport is.. Bij een mooi paard hoef je er blijkbaar niet goed op te zitten om je punten binnen te halen?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:46

wat een prachtige merrie
en lijkt me moeilijk uit te zitten

verder herken ik wel wat dingetjes die vertelt in mijn polansky,
Laat je niet uitschakelen door je paard, en houd lekker je been eraan.
Die van mij is ook zo een draak

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:05

_Suus17_ schreef:
Allemachtig zeg! Het lijkt de helft van de tijd wel alsof je eraf hobbelt en of het je vreselijk veel moeite kost om te blijven zitten.. Bij de keertwendingen steek je je ene been helemaal naar voren af en je buitenarm zwabbert er ergens buiten? Je hele bovenlichaam is krom.
Bewijst maar weer eens dat het een jurysport is.. Bij een mooi paard hoef je er blijkbaar niet goed op te zitten om je punten binnen te halen?

En wat heeft de TS inhoudelijk aan deze reactie??? Als je het topic door hebt gelezen zie je dat er meer mensen vinden dat er nog een hoop aan gesleuteld kan worden (TS zelf gelukkig ook :)) ), en worden er ook tips gegeven. Dat lijkt me een beter uitgangspunt om te reageren ;)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:29

Niet Z-waardig vind ik nogal kort door de bocht aangezien mijn instructrice ook het filmpje gezien heeft en het zeker een winstpunt vond (ze rijd grand-prix).
Dat alle oefeningen nog niet zo gaan zoals ze helemaal horen kan ik meer mee eens zijn.
En de jury heeft ook op jumping amsterdam gejureerd dus zo lief is tie niet![/quote]

dat je instructrice grand-prix rijdt zegt nog niks hoor ;)
en een jury die up ja heeft gejureerd kan alsnog lief zijn.
ergens anders zeg je dat bijna geen enkel paard zo'n stille aanleuning heeft maar dat is echt niet zo :+
dit is geen aanleuning en al helemaal niet stil, bij de overgangen en zijgangen komt je paard regelmatig tegen de hand, lijkt me dat je dat zelf ook wel ziet.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:42

Wie ben ik om commentaar te geven, maar ik heb je 2e filmpje gezien en ik vond dat je wel je borstbeen meer naar voren en omhoog moet brengen, zodat automatisch je bovenrug rechter wordt en je schouders naar achteren/beneden gaan. Op mijn paard is het ook een wereld van verschil als ik goed rechtop ga zitten. Het loperige verdwijnt en er komt een betere controle op de snelheid. Succes, want niemand kan het perfect!

SuzannedG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:34

Ik wilde toch even reageren, ook al heb je al 4 pagina's aan reactie. Ik heb je op oudendijk met losrijden regelmatig zien rijden en daardoor heb ik wat vergelijkingsmateriaal. Ik vind het tweede filmpje inderdaad een veel beter beeld geven dan het eerste. Maar ter vergelijking met het tweede filmpje, rijdt je tijdens de losrij momenten die ik heb gezien, fijner. Je rijdt dan zekerder. De proefjes zijn wat afwachtend. Paard wordt heet en jij bouwt daardoor misschien wedstrijdspanning op. Wel vind ik dat er potentie zit in jullie combinatie. Je rijd vriendelijk, ondanks de heetheid van je paard. En het mag allemaal wat zekerder, maar ik vind dat er een wereld van verschil zit tussen deze proefjes en de momenten dat ik je heb zien losrijden...

Succes verder in het Z1, vind het een prachtig paard om te zien!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:39

Bedankt voor de reacties! Suzanne de gier is het niet? Ja ik ken je ook wel van de wedstrijden.
Het is ook zo dat ik zelf afwachtend ga rijden in de proef en ik met losrijden zekerder ben. Maar ja oefening baart kunst bedankt in ieder geval!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:40

Remember schreef:
_Suus17_ schreef:

En wat heeft de TS inhoudelijk aan deze reactie??? Als je het topic door hebt gelezen zie je dat er meer mensen vinden dat er nog een hoop aan gesleuteld kan worden (TS zelf gelukkig ook :)) ), en worden er ook tips gegeven. Dat lijkt me een beter uitgangspunt om te reageren ;)

Tja inhoudelijk heb ik er ook weinig aan.. Dat ik slecht zit is nu geloof ik wel bekend hoe los ik het op is meer belangrijk bedankt Mirjam!

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:45

Super mooie paard :D
Er zijn al veel tips gegeven zo te zien, waar ik me het meest aan 'stoorde' waren je handen.
Pianohandjes :P
(ik weet niet of het al gezegd is.. :o )

Wel een hele mooie combinatie!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:49

Het is een paard met potentie! En wellicht ook een combi met potentie? Als ik je verhaal lees, is het geen makkelijke tante (komt me heel bekend voor, ahum) met een eigenzinnig karakter. Als jullie geen passende combi waren, denk ik ook niet dat jullie tot het Z gekomen zouden zijn. Dan had je denk ik wel eerder flinke bonje met haar gehad en was de relatie gestrand ;) . Want ondanks de spanning, doet ze het toch wel!
Over je aanleuning en armen is genoeg gezegd, maar het is ook echt storend. Ik heb vooral het 2e filmpje bekeken. En vooral in galop stoorde het me: Je moet jezelf eens inbeelden dat jij dat bit in je mond hebt, waar deze ruiterarmen aan vast zitten. Je houdt ze echt te recht! Bij elke sprong, krijgt je paard een "klap" in de mond, omdat jou armen totaal niet mee veren. Het scharnier in je ellebogen zit op slot. En dat is echt jammer! En de filmer staat in een rare/verkeerde hoek (kun jij en cameraman niks aan doen), maar het lijkt ook alsof je paard in galop de achterhand naar binnen brengt en strak is. Ik mis eigenlijk overal wel de lengtebuiging. (beetje cru uitgelegd, maar ik zit niet opgefokt achter de pc hoor, en hoop dat het niet "te" overkomt :o )
Ik heb zelf ook zo'n eigenzinnige, hete flikker. En hoe krampachtiger ik zit, hoe moeilijker zij gaat doen. En je kunt de ruzie niet uitlokken zeg je? Die van mij heeft eens in de zoveel tijd zo'n bui, dat ze even kijkt wie de baas is. En dan moet ik juist de discussie niet uit de weg gaan. Ze gaat inderdaad overeind staan en is niet vies van een bok. Maar als ik die strijd rustig en consequent uitvecht en win, gaan we weer met sprongen vooruit.
Maar nogmaals: De potentie spat er wat mij betreft vanaf! :D

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:57

Sorry heb ook weinig recht van spreken aangezien ik zelf geen wedstrijden rij.
Maar ik ben zeer benieuwd hoe je in een training thuis rijd, heb je daar ook een filmpje van??
Volgens mij komt bijna alle spanning in je paard van jou af als ik de beide filmpjes bekijk. En ook al is het al vaak gezegd, ja houding is echt heel slecht op de filmpjes, armen gestrekt, piano handen en je stuiterd alle kanten op. Relax!! Gewoon lekker zitten en rijden, en gaat ze even harder dan jij wilt, heeft ze pech moet ze nog even een stapje harder door op jouw been. Gaat ze te traag (te weinig vooruit en teveel omhoog) en komt ze achter de teugel (de heetheid denk ik die jij bedoelt), dan helemaal gasgeven. Je kunt er alleen lengtebuiging en goede oefeningen uit krijgen als je er aan kunt zitten met je been en dat mis je nu (tijdens deze proefjes).
Verder lekker door blijven oefenen met de wedstrijden, denk dat jouw zenuwen een stuk minder gaan worden dan.
Succes iig!

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:05

Het 1e filmpje is een beetje wat zal ik zeggen het lijkt een beetje op een zak aardappels die erop zit met hele rechte armen niet bepaald een Z ruiter!.

Het 2e filmpje is echt heel erg verbeterd! je houding is beter een heel stuk beter nog niet helemaal maar met hard trainen haal je het wel! je hebt er aanleg voor.

Je houd je benen wel mooi stil maar je komt veel uit het zadel misschien gooit ie heel hoog op dat kan! doet die van my ook maar op wedstrijd heb ik een langer rij-jasje zodat het niet opvalt! kan je misschien ook doen als je dat vaker te horen krijgt. gewoon een langer rij-jasje kopen dan ziet het er al heel anders uit!.
Voor de rest wil ik zeggen een super mooi paard en hard trainen. dan kom je er wel! het komt vanzelf goed.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 22:07

Heb net een nieuw jasje!!

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:12

Tooske schreef:
Heb net een nieuw jasje!!

OO haha dan zou ik voorlopig maar met deze blijven rijden. haha ach joh gewoon beetje 2 seconde lijm op je zadel;) blijf je heel goed mee zitten haha

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:38

Is het misschien een goed idee om dat je stopt met rijden in de proef, eens naar een sportpsycholoog te gaan. Bijv. Sanne beijerman, als ik dat mag zeggen. Zij woont bij jou in de buurt.
Misschien kan je dan eens zo rijden zoals je kan rijden.
Snap je?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 15:30

Ja ik snap het misschien te overwegen.
Alleen ging het vroeger nog minder en was ze toen nog heter dus er zit zeker wel voorruitgang in ik ben niet zenuwachtig ofzo.

Lauraa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:48

Wat een paardje zeg! Echt heel mooi ook leuke combi vind ik het alleen mag je van mij wat rechter op zitten en je handen recht op. :) En naja verder kan ik er niet veel over zeggen je rijdt hoger dan mij. Maar met achterwaards vind ik dat ie zo naar achter rent zeg maar. Maar alsnog super mooi beestje, en nog veel succes samen.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:50

apple01 schreef:
Is het misschien een goed idee om dat je stopt met rijden in de proef, eens naar een sportpsycholoog te gaan. Bijv. Sanne beijerman, als ik dat mag zeggen. Zij woont bij jou in de buurt.
Snap je?

die is bij ons op de ponyclub geweest voor een hele leuke cursus vond dr zeer geslaagt en als ik zo iemand nodig heb ga ik zeker naar haar ;)

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:41

melissaxx94 schreef:
apple01 schreef:
Snap je?

die is bij ons op de ponyclub geweest voor een hele leuke cursus vond dr zeer geslaagt en als ik zo iemand nodig heb ga ik zeker naar haar ;)

zie je er zijn meer mensen enthousiast over. Maar je zegt ik ben niet zenuwachtig, okee. Maar je zei wel in je vorige post dat je in de proef vergat te blijven rijden. Misschien komt dat omdat je het te goed wil doen, te veel je best doet, geen fouten wil maken.... Etc etc. Als je daar eens eerlijk na kijkt is het misschien toch wel goed. het kan je iig het laatste zetje in de rug geven! In de tweede proef rij jij veel beter misschien omdat je dan gewoon gaat rijden... Snap je? Ik raad het je echt aan. Het is helemaal geen schande daar naar toe te gaan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:53

Ik zie hier mensen die beweren dat de spanning per defenitie bij de amazone weg komt.

Dat hoeft niet zo te zijn :) Een paard wat zich spant laat je minder lekker zitten en dat beinvloedt het beeld. Het is een beetje de vraag wat er eerder was, de kip of het ei ;) Heb zelf ook een merrie gereden die zich zeer spande zo nu en dan en dan mocht ik er nauwelijks aan zitten. Daar gaat je zit niet op vooruit :n

@TS: probeer je in je onderrug meer te strechten, zodat je rechter gaat zitten. Je "hangt" een beetje in je eigen lendenen en dat maakt dat je rug bol wordt en zo kantel je ook je bekken op een verkeerde manier, waardoor je benen naar voren komen.

Ik heb dit zelf ook gehad.. dus het is wel heel herkenbaar allemaal :Y) Zelf probeer ik me zo lang mogelijk en zo licht mogelijk te maken. Je moet meegaan in het ritme van je paard, maar wel licht zitten, ook in het doorzitten.

Verder vind ik dat je een super paard onder je kont hebt! Een lichtvoetige en grootramige merrie met genoeg body :j

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:10

vind jullie een super mooie combi!
en een heel mooi paardje ook, van zulke typen houd ik wel hoor :D
en ik heb wel ergere proeven in de Z gezien hoor!
kan verder geen commentaar geven, want je rijd hoger als mij! :+

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:15

Pff ik kan me helemaal in je verplaatsen. Ik heb een pony waar ik M2 mee reed. Thuis altijd rustig maar op wedstrijden, dan kon ik er soms de nek wel omdraaien. Dus ik snap precies hoe je paard, is wel grappig ik zie bij jouw ook dingen in de proef waarvan ik weet he dat deed die van mij ook!..

Ik wil je alleen wel meegeven probeer niet te afwachtend te gaan rijden zoals in de eerste proef ga op je kont zitten en rijden laat maar eens zien wie de baas, succes er nog mee knap dat je doorzet!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:48

misschien een tip om meer de beweging met je buikspieren op te vangen ipv je rug.. en het lijkt of de merrie daraagkracht mist en meer stuwkracht heeft. je kan het zien na de galop, ze mist dan wat sprong maar haar achterhand moet wel wat meer doen. als je daarna gaat draven loopt ze een stuk beter..
verder wel netjes, ziet er licht uit dat wel

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:45

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar een filmpje van thuis rijden? Ik heb ook het idee dat er veel wedstrijdspanning inzit..
Ik heb het idee dat je het niet helemaal fijn vind om door te zitten, dat je daar moeite mee hebt. Dit zie je aan je armen, en dat je je benen soms wat afsteekt. Wel vind ik het er (vooral op het 2e filmpje) nog niet eens zo slecht uitzien. Er zitten inderdaad veel verbeterpuntjes aan, maar sommige reacties zoals het is niet z-waardig vind ik een beetje kort door de bocht..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 19:47

Heb helemaal geen moeite om door te zitten hoor! Vind het juist prettiger.
Wat Pletje123 zegt klopt wel van de kip en het ei.
Zij is gespannen daardoor kan ik niet zitten en worden we verkrampt of juist andersom.