Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
wake_up schreef:Libera: Wat is voor jou de reden dat je op een ervaren paard soms wel iets achter de LL rijdt?
vind je dat zelf fijner, of krijg je op die manier je paard net iets losser?
maaikedewit schreef:is achter de loodlijn ook als je paard ontspannen en laag loopt?
Als achter de loodlijn ook is als je paard ontspannen en laag loopt heb ik liever dat ze/hij erachter loopt.
Zelf met losrijden rijd ik ze altijd lang laag en ontspannen en daarna pak ik ze wat op.
Met een verzorgpaard, fries rijd ik de hele tijd lang laag ontspannen omdat die er een handje van heeft om opgekrult te lopen en soms spanning te hebben.
) maar als je nu met datzelfde gewichtje je arm helemaal zou buigen, de hand dus naar je schouder, dan zou dat je aanzienlijk meer moeite kosten, want je hebt niet in die rom getraind.
Libera schreef:maaikedewit schreef:is achter de loodlijn ook als je paard ontspannen en laag loopt?
Als achter de loodlijn ook is als je paard ontspannen en laag loopt heb ik liever dat ze/hij erachter loopt.
Zelf met losrijden rijd ik ze altijd lang laag en ontspannen en daarna pak ik ze wat op.
Met een verzorgpaard, fries rijd ik de hele tijd lang laag ontspannen omdat die er een handje van heeft om opgekrult te lopen en soms spanning te hebben.
Zelfs als je paard laag loopt, kan hij nog steeds met z'n neus op of iets voor de loodlijn lopen. Maar vaker zie je dat laag en diep door elkaar gehaald word, en loopt het paard niet alleen laag, maar ook enorm achter de loodlijn. Kijk maar eens op R-ITP en HAW
maaikedewit schreef:Oke, maar is diep dus ook lang, laag?
Want dat kan ik uit idt anwoord niet uit halen.
Bij mij lukt het nog niet om mijn paard laag te lopen dat ze met z'n neus op de loodlijn loopt.

silke93 schreef:ik rij mijn paarden liever achter de noodlijn, hierbij weet ik zeker dat ze 'er doorheen zijn' en dat ze niet op het bit duwen, in de proef laat ik ze dan altijd wat hoger komen en vind ik het niet erg als ze iets dieper zijn. gewoon mijn paard lekker loswerken.
abeltje_xx schreef:ok, haha niet alles gelezen, ben tot halverwege de tweede pagina gekomen maar ik de ts maakte zo'n interessante opmerking.
iets inde richting van"als een paard vanaf 3 alleen maar op de ll wordt getraind is dat niet slecht voor de spieren, is er geen afwisseling nodig"
nou studeer ik zelf fysiotherapie en alhoewel ik (nog) geen paardenfysio ben, gaan veel principes voor mens en paard hetzelfde op. zo ook de ROM, of range of motion. kort gezegd het bereik dat een spier of extremiteit kan halen.
gister nog heb ik geleerd dat wanneer je een spier enkel in een bepaalde rom traint je niet kan verwachten dat ie in een andere rom even goed presteerd.
een voorbeeld: je neemt je biceps, iedereen kent die spier wel dus dat is makkelijk. de biceps buigt (o.a. hij doet ook andere dingen maar we houden het even simpel) je arm. stel nou dat je met een gewichtje traint om je arm tot 90 graden te buigen. iedere dag elke keer opnieuw want dat vind je moeilijk dus daar wil je je kracht trainen. nou 2 maanden voorbij en je kan je boodschappen tas wer optillen( oid) maar als je nu met datzelfde gewichtje je arm helemaal zou buigen, de hand dus naar je schouder, dan zou dat je aanzienlijk meer moeite kosten, want je hebt niet in die rom getraind.
nou heeft een paardenhals natuurlijk veel meer spieren die allemaal samenwerken en is er bij het nageeflijk rijden een heel circuit bezig, maar! als je een paard altijd op de zelfde positie zou trainen dan zou dat betekenen dat ie idd daar heel goed zal lopen, maar bij andere dingen in de problememn zal raken want je traint hem niet volledig. en het is toch de bedoeling te gymnastiseren.
persoonlijk geef ik dus de voorkeur aan het paard trainen in verschillende halshoudingen, omdat je dan de spiergroepen zo volledig mogelijk aanpakt en zorgt dat een paard in alle posities kracht en lenigheid opdoet.
zolang je het zelf kan regelen vind ik iets achter de loodlijn niet erg, iets voor, er precies op, flinke stelling, hals gestrekt, zelf helemaal rond. zolang je alle halshoudingen zlef kan regelen en niet trekt e.d. wel correct nageeflijk rijdt. omdat je tenslotte aan het trainen bent.
dit vind ik zelf voor het trainen, ik ben er zelf nog niet uit hoe ik dat voor wedstrijden e.d. vind. ik wil daar eerst wat meer informatie over opdoen en sta altijd open voor argumenten. maar ik ben zowieso tegen in de krul, kin op de borst enz.
ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb uitgelegd, ik ben het zelf ook nog aan het leren