liever voor of achter de loodlijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Re: liever voor of achter de loodlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 02:28

In principe moet je als ruiter je paard in kunnen stellen waar je hem op dat moment wilt hebben, of dat nou voor of achter de loodlijn is. De reden dat het streven is om het paard op de loodlijn te laten lopen, is omdat in die houding de beweging het beste door het paardenlichaam vloeit.
Wanneer het paard te diep, of te ver voor de loodlijn loopt, breekt de vloeiende beweging af bij de schoft, en bereikt de impuls van achteren nooit de hand. Doordat de rug stijf word gehouden, krijg je dan dat het paard of te "sterk" word in de hand, of een paard dat zich opkrult (wat je d'r vanachter instopt, komt van voren niet aan, en dus heb je dan niks in je hand).
Voor een jong paard is het ideaal als je hem eerst op zo'n 10 graden voor de loodlijn kunt houden, en geleidelijk aan dat opbouwt naar 5 graden. Af en toe kun je spelen met het op de loodlijn lopen, maar een jong paard heeft de spieren en uithoudingsvermogen niet om zichzelf daar te blijven dragen. Juist het afwisselen van de hoofd/halshouding houd een paard los door het lijf, en bouwt spieren op. Deze verschillen hoeven maar heel klein te zijn trouwens, soms bijna niet waarneembaar voor de toeschouwer...
Op een wat meer ervaren paard rijd ik wel eens iets achter de loodlijn, afhankelijk van het paard. Maar het streven is op de loodlijn.

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:03

Mij maakt het niet zo veel uit, als ze maar lekker ontspannen lopen.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 16:59

Libera: Wat is voor jou de reden dat je op een ervaren paard soms wel iets achter de LL rijdt?
vind je dat zelf fijner, of krijg je op die manier je paard net iets losser?

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:15

is achter de loodlijn ook als je paard ontspannen en laag loopt?
Als achter de loodlijn ook is als je paard ontspannen en laag loopt heb ik liever dat ze/hij erachter loopt.
Zelf met losrijden rijd ik ze altijd lang laag en ontspannen en daarna pak ik ze wat op.
Met een verzorgpaard, fries rijd ik de hele tijd lang laag ontspannen omdat die er een handje van heeft om opgekrult te lopen en soms spanning te hebben.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:10

wake_up schreef:
Libera: Wat is voor jou de reden dat je op een ervaren paard soms wel iets achter de LL rijdt?
vind je dat zelf fijner, of krijg je op die manier je paard net iets losser?

Omdat bij een meer ervaren paard er meer balans is. Die zijn sterker, en kunnen ondanks dat ze dan iets achter de loodlijn komen, toch makkelijker op de achterhand blijven. Een jonger paard heeft daar de kracht en balans nog niet voor, en duikelt dan te snel op de voorhand.
Ik vind het zelf fijner als ze niet achter de loodlijn gaan.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:12

maaikedewit schreef:
Als achter de loodlijn ook is als je paard ontspannen en laag loopt heb ik liever dat ze/hij erachter loopt.
Zelf met losrijden rijd ik ze altijd lang laag en ontspannen en daarna pak ik ze wat op.
Met een verzorgpaard, fries rijd ik de hele tijd lang laag ontspannen omdat die er een handje van heeft om opgekrult te lopen en soms spanning te hebben.

Zelfs als je paard laag loopt, kan hij nog steeds met z'n neus op of iets voor de loodlijn lopen. Maar vaker zie je dat laag en diep door elkaar gehaald word, en loopt het paard niet alleen laag, maar ook enorm achter de loodlijn. Kijk maar eens op R-ITP en HAW ;)

annedrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 07:10

Ik rijd mijn pony met inrijden ook vaak iets achter de ll
maar hij kruipt zeker niet achter de teugel!
ik vraag hem daar net wat door, en mijn pony gaat zich niet opkroppen en hij blijft zijn achterhand goed gebruiken
maar door hem net iets achter de ll te rijden, kan ik hem daar net wat beter los werken.
als hij dan los is ( na 5 min ong.) dan rijdt ik hem er ook weer uit
en dan met zijn neusje op of voor de loodlijn
maar als ik hem niet eerst met zijn neusje achter de ll iets loswerk,
dan kost het veel meer moeite om hem daarna met zijn neus voor of over de ll los te werken
en ik bedoel niet dat ik hem met zijn kin op zijn borst rijdt!
maar gewoon net iets achter de ll

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:44

Ik heb ze het liefste iets met het neusje eruit. Hoewel ik tijdens het losrijden het paard in verschillende posities laat buigen, worden ze lekker los van. :j

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:23

ok, haha niet alles gelezen, ben tot halverwege de tweede pagina gekomen maar ik de ts maakte zo'n interessante opmerking.
iets inde richting van"als een paard vanaf 3 alleen maar op de ll wordt getraind is dat niet slecht voor de spieren, is er geen afwisseling nodig"

nou studeer ik zelf fysiotherapie en alhoewel ik (nog) geen paardenfysio ben, gaan veel principes voor mens en paard hetzelfde op. zo ook de ROM, of range of motion. kort gezegd het bereik dat een spier of extremiteit kan halen.
gister nog heb ik geleerd dat wanneer je een spier enkel in een bepaalde rom traint je niet kan verwachten dat ie in een andere rom even goed presteerd.
een voorbeeld: je neemt je biceps, iedereen kent die spier wel dus dat is makkelijk. de biceps buigt (o.a. hij doet ook andere dingen maar we houden het even simpel) je arm. stel nou dat je met een gewichtje traint om je arm tot 90 graden te buigen. iedere dag elke keer opnieuw want dat vind je moeilijk dus daar wil je je kracht trainen. nou 2 maanden voorbij en je kan je boodschappen tas wer optillen( oid :P ) maar als je nu met datzelfde gewichtje je arm helemaal zou buigen, de hand dus naar je schouder, dan zou dat je aanzienlijk meer moeite kosten, want je hebt niet in die rom getraind.
nou heeft een paardenhals natuurlijk veel meer spieren die allemaal samenwerken en is er bij het nageeflijk rijden een heel circuit bezig, maar! als je een paard altijd op de zelfde positie zou trainen dan zou dat betekenen dat ie idd daar heel goed zal lopen, maar bij andere dingen in de problememn zal raken want je traint hem niet volledig. en het is toch de bedoeling te gymnastiseren.
persoonlijk geef ik dus de voorkeur aan het paard trainen in verschillende halshoudingen, omdat je dan de spiergroepen zo volledig mogelijk aanpakt en zorgt dat een paard in alle posities kracht en lenigheid opdoet.
zolang je het zelf kan regelen vind ik iets achter de loodlijn niet erg, iets voor, er precies op, flinke stelling, hals gestrekt, zelf helemaal rond. zolang je alle halshoudingen zlef kan regelen en niet trekt e.d. wel correct nageeflijk rijdt. omdat je tenslotte aan het trainen bent.

dit vind ik zelf voor het trainen, ik ben er zelf nog niet uit hoe ik dat voor wedstrijden e.d. vind. ik wil daar eerst wat meer informatie over opdoen en sta altijd open voor argumenten. maar ik ben zowieso tegen in de krul, kin op de borst enz.

ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb uitgelegd, ik ben het zelf ook nog aan het leren :D

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:24

Voor de loodlijn!
Neusje eruit zoals Anne Muller zou zeggen..

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:30

kleine aanvulling:

om een echt verschil te zien in spierkracht heb je zeker 6 weken nodig ( voor een mens iig). daar zou ook rekening mee gehouden moeten worden.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:22

Libera schreef:
maaikedewit schreef:

Zelfs als je paard laag loopt, kan hij nog steeds met z'n neus op of iets voor de loodlijn lopen. Maar vaker zie je dat laag en diep door elkaar gehaald word, en loopt het paard niet alleen laag, maar ook enorm achter de loodlijn. Kijk maar eens op R-ITP en HAW ;)

Oke, maar is diep dus ook lang, laag?
Want dat kan ik uit idt anwoord niet uit halen.
Bij mij lukt het nog niet om mijn paard laag te lopen dat ze met z'n neus op de loodlijn loopt.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:36

daar heb ik ook moeite mee, om haar daar te krijgen. diep en laag wel, maar we zijn dan ook al maanden beig om haar van opkroppend paardje naar lekker naar voren en normaal het bit aan te nemen te krijgen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:41

maaikedewit schreef:
Oke, maar is diep dus ook lang, laag?
Want dat kan ik uit idt anwoord niet uit halen.
Bij mij lukt het nog niet om mijn paard laag te lopen dat ze met z'n neus op de loodlijn loopt.

Diep= achter de loodlijn
Lang= op of voor de loodlijn
Laag= Positie van de hals/hoofd

Je haalt hier wat dingen doorelkaar ;)
Lang en laag is niet hetzelfde, twee verschillende dingen!
Dus diep is niet lang, maar kan wel laag zijn.

Glebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:57

Voor de loodlijn. Maar,wanneer ik een paard oefeningen leer of tijdens het losrijden laat ik ze soms,enkele minuten iets achter de loodlijn lopen. En niet door te trekken,gewoon met mijn been en parades maken.

silke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:57

ik rij mijn paarden liever achter de noodlijn, hierbij weet ik zeker dat ze 'er doorheen zijn' en dat ze niet op het bit duwen, in de proef laat ik ze dan altijd wat hoger komen en vind ik het niet erg als ze iets dieper zijn. gewoon mijn paard lekker loswerken.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:05

silke93 schreef:
ik rij mijn paarden liever achter de noodlijn, hierbij weet ik zeker dat ze 'er doorheen zijn' en dat ze niet op het bit duwen, in de proef laat ik ze dan altijd wat hoger komen en vind ik het niet erg als ze iets dieper zijn. gewoon mijn paard lekker loswerken.

Je wilt juist dat je paard naar het bit toe loopt...dat heet impuls :Y)

Als je bedoelt hangen op het bit, dat zou je met je benen op moeten lossen.

Waar moet het paard precies "doorheen zijn" dan?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:09

Mijn shetlander moet (of ja moet is een groot begrip) in het begin gewoon stevig losgewerkt worden. Ik heb bij hem ontdekt dat hij sneller los wordt als ik hem met instappen wat meer doorvraag, wel heel laag maar diep mag ook (absoluut niet kin op de borst, maar achter de loodlijn net). Na een tijdje is hij erg los in zijn lichaam. Ik zie liever een paard voor de loodlijn, maar zoals al eerder besproken lopen sommige paarden ook achter de ll lekker los over hun lichaam, op zich zie ik geen probleem. Wel moet er imo als nog gewerkt worden aan het hoofd naar voren brengen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 08:25

froukje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:04

abeltje_xx schreef:
ok, haha niet alles gelezen, ben tot halverwege de tweede pagina gekomen maar ik de ts maakte zo'n interessante opmerking.
iets inde richting van"als een paard vanaf 3 alleen maar op de ll wordt getraind is dat niet slecht voor de spieren, is er geen afwisseling nodig"

nou studeer ik zelf fysiotherapie en alhoewel ik (nog) geen paardenfysio ben, gaan veel principes voor mens en paard hetzelfde op. zo ook de ROM, of range of motion. kort gezegd het bereik dat een spier of extremiteit kan halen.
gister nog heb ik geleerd dat wanneer je een spier enkel in een bepaalde rom traint je niet kan verwachten dat ie in een andere rom even goed presteerd.
een voorbeeld: je neemt je biceps, iedereen kent die spier wel dus dat is makkelijk. de biceps buigt (o.a. hij doet ook andere dingen maar we houden het even simpel) je arm. stel nou dat je met een gewichtje traint om je arm tot 90 graden te buigen. iedere dag elke keer opnieuw want dat vind je moeilijk dus daar wil je je kracht trainen. nou 2 maanden voorbij en je kan je boodschappen tas wer optillen( oid :P ) maar als je nu met datzelfde gewichtje je arm helemaal zou buigen, de hand dus naar je schouder, dan zou dat je aanzienlijk meer moeite kosten, want je hebt niet in die rom getraind.
nou heeft een paardenhals natuurlijk veel meer spieren die allemaal samenwerken en is er bij het nageeflijk rijden een heel circuit bezig, maar! als je een paard altijd op de zelfde positie zou trainen dan zou dat betekenen dat ie idd daar heel goed zal lopen, maar bij andere dingen in de problememn zal raken want je traint hem niet volledig. en het is toch de bedoeling te gymnastiseren.
persoonlijk geef ik dus de voorkeur aan het paard trainen in verschillende halshoudingen, omdat je dan de spiergroepen zo volledig mogelijk aanpakt en zorgt dat een paard in alle posities kracht en lenigheid opdoet.
zolang je het zelf kan regelen vind ik iets achter de loodlijn niet erg, iets voor, er precies op, flinke stelling, hals gestrekt, zelf helemaal rond. zolang je alle halshoudingen zlef kan regelen en niet trekt e.d. wel correct nageeflijk rijdt. omdat je tenslotte aan het trainen bent.

dit vind ik zelf voor het trainen, ik ben er zelf nog niet uit hoe ik dat voor wedstrijden e.d. vind. ik wil daar eerst wat meer informatie over opdoen en sta altijd open voor argumenten. maar ik ben zowieso tegen in de krul, kin op de borst enz.

ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb uitgelegd, ik ben het zelf ook nog aan het leren :D

dit vind een hele duidelijke en goede uitleg en denk dat dit ook de beste manier is om af te wisselen

Zaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:56

Ik zou liever een beetje voor zien,
maar dat komt doordat mn paardje nogal de neiging heeft om te diep te lopen.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:58

Tijdens het losrijden stel ik vooral de jongere, frissere paarden wat dieper in zodat ze losser worden in hun lijf en wat meer tekeer kunnen gaan zonder dat ik gelijk controle verlies, later bouw ik dit af en stel ik ze steeds wat hoger in, om op het einde in de "goede" halshouding te lopen.

Oudere paarden stel ik ook eerst dieper in, maar minder diep als de jonge paarden. Ook werk ik bij hun sneller naar die oprichting toe.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 18:32

abeltje_xx : Bedankt voor de duidelijke uitleg :j
Is heel interessant om naast meningen ook eens iets te lezen over de werking van de spieren. :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:33

eentje die er graag achter wil lopen heb ik het liefste ervoor, een die er graag ervoor wil lopen graag erachter

JoyceS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:31

liever voor!!! achter krijg je ook vaak een valse knik in de hals. Ik vind het er ook heel onprettig uit zien zo met hun hoofd op hun borst. ook denk ik als hun hoofje der wat meer uit mag ze een stuk lekkerder door hun rug gaan lopen.