Een paard dat schuimt .. Hoe en wat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HighFly_

Re: Een paard dat schuimt .. Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 06:08

mijn pony schuimt ook en dat doe hij ook met longeren aan een halster ;)

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:00

Mijn pony schuimt ook maar niet zo heel vaak, heb gemerkt dat hij het ook doet zonder bit of een goede aanleuning volgens mij heeft het bit gewoon een werking in de mond. Hij krijgt ''metalen'' in zijn mond die hij niet gewent is van naturen en dan reageert zegt maar zijn mond er waarshcijnlijk onbewust op. Als wij iets in onze mond hebben en we laten het er bijv een dag in zitten merk je ook dat je de hele tijd gaat kwijlen

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:08

Ik ken paarden die met en zonder bit schuimen, de mijne schuimt nooit! Kan dus iets genetisch of anatomisch zijn. Wel valt me op dat paarden met sper en neusriem meer en sneller schuimen, waarschijnlijk krijgen zij hun speeksel niet goed weg..

( ik heb wel schuim op zijn lippen zien staan als hij moet wachten tot hij zijn neus in zijn voerbak mag steken! Een pavlov reactie dus.)

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:05

Hi, die van mij schuimt ook goed als zij ontspannen is. Soms is ze op nieuw terrein wel gespannen en dan geef ik een stukje appel. Zit ze heerlijk na te smaken en vergeet ze het bit.
Maar kwijlen doet ze nooit, ook niet als ze het spannend vind.
En ik gebruik ook een sperriem maar die zit echt niet zo strak dat ze niet kan slikken hoor.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:10

Chaos schreef:
Schuimen is gewoon een teken van ontspanning. Dat niet kunnen slikken met het bit enz. geloof ik nog steeds niks van. Mijn paard kan ook wortelen eten met bit in. »Ik hoef hier geen reacties op van Abaresk (aanhangers) want dat heeft toch geen zin.

Een paard kauwt op het bit, op het moment dat hij fijn in aanspanning/ontspanning loopt, zijn rug naar boven brengt en hierdoor fijn nageeflijk loopt. En van het kauwen komt schuim, dus positief want je paard is op dat moment los in zijn lijf en ontspannen in aanspanning aan het werk.

Ik heb ook wel eens paarden gereden die een kant om heel fijn los zijn, en de andere kant om heel stug. Het schuim is dan ook alleen zichtbaar aan de kant waar het paard wel het bit kan loslaten om te kauwen en na te geven.

Hoe kan het dan dat mijn paard links stugger is en aan die kant toch meer schuimt dan rechts waar hij veel losser is?
Rechts schuimt ie ook wel, maar links meer...

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:09

Ik dacht altijd dat schuimen een teken van ontspanning is.. of door het kauwen..
en dat het paard dan zijn bit accepteerd.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:11

Mijn paard schuimt ook tijdens het rijden. Zodra ze ontspannen is, dus ook al met instappen ed.
Ze speelt ook met der bitje.
TS je hoeft je geen zorgen te makne als je paard schuimt hoor. Geen punt

Zaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:12

Mijn paardje schuimt ook vaak,
meestal wanneer ik dr even goed actief en ontspannen aan het werk heb.

Patronique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:25

Mijn paard schuimt ook.
Hij begint al met schuimen als we net 5 minuten aan het warm stappen zijn.
Volgens mij is het ook echt een teken van ontspanning, want mijn paard schuimt altijd met bit en loopt lekker ontspannen zowel met rijden als met longeren (zonder hulpteugels).
Zodra hij echt werkt dan gaat hij ook steeds meer schuimen, maar bij gewoon ontspannen stappen en lekker los rijden schuimt hij ook al.

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:04

Mijn pony schuimt dus echt nooit. Hij loopt verder super ontspannen en los door zijn lijf. Verder ook niet als hij gespannen is oid. Maar hij zweet dan ook nauwelijks ookal zet je hem hard aan het werk, behalve als het warm weer is. Soms zie je wel een beetje opgedroogd spul rond zijn mond maar nooit schuim. Wat ik hier ergens al las denk ik inderdaad dat erfelijkheid ook meespeelt.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:09

Universely schreef:
Teken van ontspanning, en een teken dat diegene hem goed rijd.

Mijn paard wordt niet goed gereden want ik zit er als een zoutzak op en doe zomaar wat, ik rijd bitloos en met een compleet losse teugel en paardebeest loopt altijd vrolijk met een schuimkraagje om zijn mondje ( hij krijgt af en toe een biertje misschien komt het daar wel door :D )

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:48

weet niet of het al gezegd is maare,

Maar uit mijn ervaring/wat ik geleerd heb

Is dat een paard schuimt als hij/zij het bit accepteert en daar dus op nageeft.

fente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:51

ik zou me er niet al teveel zorgen om maken dit hebben veel paarden een fjord van mijn vriendin heeft het ook volgens haar is dit niet ernstig. 8-)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:55

Mijn paard schuimt altijd, door ontspanning en bit aannemen/accepteren.

elielomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:03

CalvinenGino schreef:
weet niet of het al gezegd is maare,

Maar uit mijn ervaring/wat ik geleerd heb

Is dat een paard schuimt als hij/zij het bit accepteert en daar dus op nageeft.

=) dit is inderdaad zo volgens mij, voor zover mijn kennis/ervaring reikt :Y)

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:10

Laatst heb ik hierover in een (oude) Bit gelezen. Het schuim is gewoon opgeklopt eiwit wat in het speeksel zit. Dit kan dus zowel gebeuren bij ontspanning(knabbelen, ruimte en losheid in de mond) als bij spanning (knarsen) als bij hard aan het bit trekken (beweging). Schuim kan dus verschillende oorzaken hebben en is niet per definitie goed of slecht.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:16

mijn paardentantarts zegt dat schuimen tijdens het rijden juist niet goed is omdat een paardenmond extra speeksel aan maakt om het tandvlees te beschermen..maar ik denk dat hij deels gelijk heeft maar ook deels ongelijk omdat er tijdens het eten,longeren met halster etc ook speeksel vrij komt..ik rij zelf met bit bij mijn haflinger en heb een hele zachte en rustige hand,toch schuimt mijn merrie ook..dus dit is voor mij nog een raadsel..

Lieszn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:27

Nou wa ik allemaal lees, komt eigenlijk overeen met wat ik ook denk.
Mijn paard schuimt voornamelijk als ik rij, maar ook wel in de paddock.
Ik denk dat het ontspanning is, maar kan ook(naar mijn mening) wanneer ik erg hard et hem gewerkt heb.
Ik zie het ook erg vaak wanneer hij op zijn bit kauwt.
Het zal dus wel meerdere redenen kunnen hebben naar mijn mening.

Grtjes