Lailapri, daar kan ik niet over oordelen, ik heb die mensen niet gezien. De ruiters waar ik naar kijk, zijn juist de ruiters die heel serieus bezig zijn en er alle belang bij hebben jonge paarden heel en happy te houden. En daar zie ik ook gewoon bij dat je dan echt niet hoeft te wachten tot ze zes zijn, dat je echt niet maar twee keer in de week erop hoeft te stappen en dat je gerust dressuurwerk mee kunt pakken zonder dat je paard overnomen wordt. Ik kijk niet graag naar niet fijn rijdende ruiters, dus misschien dat ik daarom ook niet zoveel negatiefs zie. Hou me liever bezig met het eigen spul op zo'n moment.
Die ervaring van jou heb ik dus ook. Eerste paard was zes toen ik hem meenam. Op zijn twaalfde zag hij nog steeds spoken liggen achter de reclameborden, ben er wat mee rond gevlogen! Terwijl een paard als Wrangler, ongeveer 20 keer zo sensibel, die reclameborden en bloembakjes als volkomen normaal accepteert, die ging mee op concours toen hij drie maanden zadelmak was en was sinds een maand mee op les. De concourssituatie is moeilijk te simuleren voor ons amateurs die geen ervaring op kunnen doen door clinics te geven enzo. Als ik ga lessen rij ik in een afgesloten binnenbaan, 1 paard, geen witte hekjes, geen bloembakjes, het engste is de spiegels en het kantineraam en hier en daar wat lichtstrepen van de zon. Dat is heel wat anders als een druk losrijterrein met vlaggen, strodorp, omroepinstallatie en overal langsrijdende vrachtwagens. En waarom geen wedstrijd, kan ik ook vragen? Er is niks mis mee dat je hogerop komt terwijl je paard bijleert hoor, hij lijdt niet onder prijzen en winstpunten

Nog sterker: pak de grote concoursen mee met ererondes en ze hebben dat ook weer geleerd!
Ik vind overigens het kleuteronderwijs heel vrij hoor, mijn dochter gaat nu een half jaar naar school en ze kiest zelf wel uit of ze in de hoek met de poppen en het kooktoestel gaat spelen of dat ze een puzzel maakt. Ondertussen leert ze wel netjes in de rij staan met andere kindjes, luisteren naar anderen in het kringgesprek en verbetert ze haar motoriek met verfstukjes, maar dat lijkt me niet zo'n opgave en alleen maar positief.