Jippe aan de slof

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lindake

Re: Jippe aan de slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:32

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd. Letten jullie er op dat het de bedoeling is om opbouwend werktechnisch commentaar te geven zonder daarbij in herhaling te vallen?

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:24

Ik denk dat het meeste wel gezegd is over de slof. Ik las echter dat jij zei dat hij met rijden soms heel fijn liep en dan alsnog achter de teugel kroop. Een paard wat er zo achter kruipt, kan nooit goed in aanleuning lopen. Hij maakt dan geen verbinding en kan dus ook niet de goede spieren ontwikkelen. Als hij dit onder het rijden doet, moet je er dus niet vanuit gaan dat het wel goed voelt, want dit is het niet. Wordt hij dan ook wat traag/ zweverig in de draf? Dat ie hoog opgooit?
Je moet hem dan echt naar voren rijden net zo lang tot je verbinding hebt. Maakt eerst niet uit op welke hoogte. Later bouw je dit uit naar vwnw, mét aanleuning.
Tijdens het longeren zou dit ook het enige moeten zijn om naartoe te werken, het is voor nu het meest belangrijk. Op deze manier heeft de training geen enkele waarde. Als je paard dubbele lijnen eng vindt, kun je toch ook de buitenste lijn over de rug halen? Dat vinden ze vaak niet eng. En als je een afgezette ring hebt, kunnen ze geen kant op en wennen ze snel genoeg.
Succes!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 10:45

liesje1986 schreef:
Ik denk dat het meeste wel gezegd is over de slof. Ik las echter dat jij zei dat hij met rijden soms heel fijn liep en dan alsnog achter de teugel kroop. Een paard wat er zo achter kruipt, kan nooit goed in aanleuning lopen. Hij maakt dan geen verbinding en kan dus ook niet de goede spieren ontwikkelen. Als hij dit onder het rijden doet, moet je er dus niet vanuit gaan dat het wel goed voelt, want dit is het niet. Wordt hij dan ook wat traag/ zweverig in de draf? Dat ie hoog opgooit?
Je moet hem dan echt naar voren rijden net zo lang tot je verbinding hebt. Maakt eerst niet uit op welke hoogte. Later bouw je dit uit naar vwnw, mét aanleuning.
Tijdens het longeren zou dit ook het enige moeten zijn om naartoe te werken, het is voor nu het meest belangrijk. Op deze manier heeft de training geen enkele waarde. Als je paard dubbele lijnen eng vindt, kun je toch ook de buitenste lijn over de rug halen? Dat vinden ze vaak niet eng. En als je een afgezette ring hebt, kunnen ze geen kant op en wennen ze snel genoeg.
Succes!

Hij loopt dan eerst heel fijn, dan gaat het dus goed. Dan ineens duikt ie er idd achter. Ik heb ook niet gezegd dat ik dat goed vind dat hij dan zo loopt, maar de sensatie die het je geeft is vrij machtig. Dan heb ik pas echt door wat een kracht ik onder me kont heb :D . Idd wordt ie dan zweverig en dat ie hoog opgooit. Ik weet dat dat niet goed is, dus zodra hij dat doet drijf ik hem weer meer aan, dus meer naar voren rijden en haal ik hem eruit en komt ie weer meer neusje uit. Het is absoluut ook mijn eigen fout als ie erachter kruipt onder het zadel, omdat ik niet genoeg of niet de juiste hulpen geef. Maar ja... Sinds 9 maanden heb ik hem, mijn eerste eigen paard en dat is toch wat anders dan de manegepaarden. Ik ben dus zijn knopjes aan het ontdekken (en er zitten er heel veel op :P ) en we zijn dus samen naar de juiste manier van rijden aan het zoeken. Jippe is supergevoelig op de hulpen, dus ik heb hem zo weer naar voren.

Buitenste lijn over de rug heb ik nare ervaringen mee, met dat de lijn niet goed terug mee gaf en bleef "hangen" aan dekje of singel.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:01

Lante schreef:
Als je de slof losser doet gaat dit paard waarschijnlijk met de strot erop lopen waarbij het rug vastzet of het blijft in deze houding achter de teugel kruipen. De slof is niks mis mee met longeren, zonder bijzet longeren heeft sowieso geen enkel nut qua training.
Je wilt de aanleuning verbeteren (= dus de activiteit en gedragenheid van de achterhand) en dan heb je een bijzet nodig waarop het paard aanleuning kan geven en de slof is hier een vriendelijk hulpmiddel voor omdat het paard meer keuze heeft in welke houding het wil lopen zonder dat het ten koste gaat van de aanleuning. Door te schakelen kun je activiteit opwekken zowel onder het zadel als aan de longe, volte sluiten/openen werkt ook aan de longe, maar vergt wel enige handigheid. Ook kun je balkjes draven en cavaletti's nemen aan de longe, waardoor je de achterhand traint en sterker maakt zonder dat het paard het ruitergewicht en de onballans van de ruiter als extra handicap heeft.
Veel slechte adviezen hier vind ik (maar gelukkig ook een aantal goede ;) ), misschien moeten meer mensen zich eens verdiepen in hoe en waarom van longeren (boek van Haanstra bijvoorbeeld inderdaad).

Ben het helemaal met je eens.
Het filmpje met de bonte vond ik echt vreselijk.
De maat van de slof vind ik prima, maar er is meer aan een paard dan alleen een voorkant....
Het neusje er meer uit zou mogen, zeker als hij zich graag opkrult, maar maak de rest van het paard eerst sterker zodat dat überhaupt mogelijk wordt.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:32

StillAngel schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CHNEX8BG-D.jpg

Perfect ;) heb alleen voorderest niet veel ervaring ermee, sorry ;)

Niet perfect dus.

Het lijkt me draf. Zijn linkerachterhoef zou hij neermoeten zetten waar hij zijn voorhoef optilt.
Zodat er een driekhoek ontstaat. Dan gaat hij pas beginnen met zijn achterhand te gebruiken.

Hier gebruikt hij hem dus totaal niet, dan kan hij wel mooi met zijn hoofd omlaag lopen, maar je werkt van achter naar voren.
Dus eerst een actief achterbeen, werken aan achterbeen en rug gebruik en dan zo naar voren toe.

Succes.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 14:00

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:26

Zilfstar schreef:
Vandaag weer bezig geweest. Zie topic:

Jippe wederom aan de slof

MIjn advies wederom, gooi die slof eens weg en train je paard zelf, met gevoel.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 14:23

midgie schreef:
Zilfstar schreef:

:evaw:
Dit is de vierde keer totaal in 4 weken, ndat ik hem 9 maanden heb (het paard, niet de slof)...
Als je mijn posts goed lees zie je dat ik niet 7 dagen per week die slof eraan knoop. Ik doe heel veel met Jippe op allerlei manieren. En niet alleen met die slof. De slof is voor mij een extra hulpmiddel zo 1 keer per week om een bepaald iets van hem te vragen. De hele warming up, de balkjes, het uitstappen, het grondwerken, het gewone longeren aan de longe, het rijden, het Lange Teugelwerk, het clickeren, het poetsen, het spelen, het knuffelen, de vrijheidsdressuur, het voltigeren van mijn kids: het gebeurt allemaal zonder slof. Van 20 minuutjes per week een slof op een heel ruime stand wordt ie echt niet afgestompt van.
En dan daarbij... ik train mijn paard zelf: op en met gevoel. Dus hoe kun jij beweren dat ik mijn gevoel niet gebruik tijdens het werken met de slof? :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:51

midgie schreef:
Zilfstar schreef:

Longeren zonder hulpmiddelen slaat nergens op, dan ben je alleen maar je paard beweging aan het geven, kun je 'm net zo goed losgooien.

De slof is hier een heel goed hulpmiddel, paard loopt vwnw, ziet er ontspannen uit, goede zelfhouding..... imo helemaal niets mis mee. Je kan ook met lange lijnen werken, maar TS heeft al meermalen aangegeven dat haar paard in de stress schiet van een lijn achterlangs. Dan moet je dat niet doen, iig als je er mee bezig gaat, geduldig en goed opbouwen.

Maar dan is van training nog geen sprake, dan ben je een paard aan het wennen aan een andere manier van longeren. Maar dat kun je bv in het begin echt maar voor een minuutje of 2 doen, dat zet geen zoden aan de dijk. Momenteel is dit gewoon het meest effectief.

lindake

Re: Jippe aan de slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 16:06

Ik zet hier een slotje op, aangezien er een nieuwer en recenter topic is.