Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd. Letten jullie er op dat het de bedoeling is om opbouwend werktechnisch commentaar te geven zonder daarbij in herhaling te vallen?
Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
liesje1986 schreef:Ik denk dat het meeste wel gezegd is over de slof. Ik las echter dat jij zei dat hij met rijden soms heel fijn liep en dan alsnog achter de teugel kroop. Een paard wat er zo achter kruipt, kan nooit goed in aanleuning lopen. Hij maakt dan geen verbinding en kan dus ook niet de goede spieren ontwikkelen. Als hij dit onder het rijden doet, moet je er dus niet vanuit gaan dat het wel goed voelt, want dit is het niet. Wordt hij dan ook wat traag/ zweverig in de draf? Dat ie hoog opgooit?
Je moet hem dan echt naar voren rijden net zo lang tot je verbinding hebt. Maakt eerst niet uit op welke hoogte. Later bouw je dit uit naar vwnw, mét aanleuning.
Tijdens het longeren zou dit ook het enige moeten zijn om naartoe te werken, het is voor nu het meest belangrijk. Op deze manier heeft de training geen enkele waarde. Als je paard dubbele lijnen eng vindt, kun je toch ook de buitenste lijn over de rug halen? Dat vinden ze vaak niet eng. En als je een afgezette ring hebt, kunnen ze geen kant op en wennen ze snel genoeg.
Succes!
Lante schreef:Als je de slof losser doet gaat dit paard waarschijnlijk met de strot erop lopen waarbij het rug vastzet of het blijft in deze houding achter de teugel kruipen. De slof is niks mis mee met longeren, zonder bijzet longeren heeft sowieso geen enkel nut qua training.
Je wilt de aanleuning verbeteren (= dus de activiteit en gedragenheid van de achterhand) en dan heb je een bijzet nodig waarop het paard aanleuning kan geven en de slof is hier een vriendelijk hulpmiddel voor omdat het paard meer keuze heeft in welke houding het wil lopen zonder dat het ten koste gaat van de aanleuning. Door te schakelen kun je activiteit opwekken zowel onder het zadel als aan de longe, volte sluiten/openen werkt ook aan de longe, maar vergt wel enige handigheid. Ook kun je balkjes draven en cavaletti's nemen aan de longe, waardoor je de achterhand traint en sterker maakt zonder dat het paard het ruitergewicht en de onballans van de ruiter als extra handicap heeft.
Veel slechte adviezen hier vind ik (maar gelukkig ook een aantal goede), misschien moeten meer mensen zich eens verdiepen in hoe en waarom van longeren (boek van Haanstra bijvoorbeeld inderdaad).
StillAngel schreef:http://www.mijnalbum.nl/Foto-CHNEX8BG-D.jpg
Perfectheb alleen voorderest niet veel ervaring ermee, sorry
midgie schreef:Zilfstar schreef:
MIjn advies wederom, gooi die slof eens weg en train je paard zelf, met gevoel.
midgie schreef:Zilfstar schreef:
MIjn advies wederom, gooi die slof eens weg en train je paard zelf, met gevoel.