Bokken als je been en of tik geeft, hoe af te leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 06:54

rocksyboy schreef:
Siebjuh: Dat is goed.. Misschien ben ik wel vrij hard (ik noem het consequent) in mijn rijden, maar tot nu toe altijd met goede resultaten. Vandaar dit commentaar.

Ja maar ik heb al vaker genoemd dat ik niet 'hard' wil zijn, ik wil plezierig en relaxed rijden en niet mn paard kapot moeten meppen net zo lang tot meneer geen bok meer geeft. Het moet gewoon op een andere manier kunnen......

Almaz

Re: Bokken als je been en of tik geeft, hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:24

Gelijk heb je. Toen je les van Steef had ging het toch ook al beter?

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 10:39

Ja dat was wel met een ander paard, met Nessip, maar die was ook zo qua gedrag trouwens, ook zo'n lekker eigenwijs ding ;)

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:07

Oh, dan was het Eef die met Whis les bij hem had. Zij was toen erg enthousiast.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 13:21

Ja klopt, ze heeft toch maar 1 a 2 lessen bij hem gehad, ze vond het niets zei ze tegen mij? haha....nouja vaag.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:36

Bizar!

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 15:46

Almaz schreef:
Bizar!

ach ja zo gaan die dingen, de 1 zegt dit en de ander dat en zo is er altijd wel wat ;)
Ben je vandaag al op de manege geweest? ik ben eigenlijk benieuwd of er gelongeerd kan worden, ik zat trouwens te bedenken dat ik misschien ook bitloos kan rijden, maarja dat durf ik dan helemaal niet, gaat ie bokken , zit je weer.....

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:28

Begrijp me goed, maar ik zeg ook niet dat je moet meppen en trekken of weet ik wat. Maar ik bedoel met consequent rijden, het doel bereiken wat jij wilt bereiken. En als dat draf is dan is dat draf.

Daarbij vind ik dat bij ELK forum hier het commentaar is:
-Laat de rug eens nakijken
-Haal er een osteopaat bij
-Ander zadel
-Fysiotherapeut
-Kliniek

Vaak reageren paarden eerder op niet correcte rijvaardigheid dan op pijn!!! Én de meeste pijn komt vanuit een niet goede rijvaardigheid.

Ik zie vaak een paard met het hoofd slaan omdat er te hard wordt getrokken, en een rug wegdrukken omdat de ruiter er niet lekker opzit.

Ik bedoel dit in het algemeen en niet tegen de TS, maar rijtechnisch vallen er in de meeste gevallen zoveel problemen op te lossen!

miriampanini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:16

als mijn vreogere pony bokte zei de instructrice dat je gewoon heel veel been moest geven. niet gaan lopen trekken van gewoon vooruit 'schoppen' als het ware, en laat hem dan maar een paar rondjes heel hard galloperen, hij zou het minder snel weer doen!

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:12

Ik begrijp wat je bedoelt rocksyboy, daarom is het zo belangrijk om deskundige instructie te nemen. Één die niet alleen naar de ruiter kijkt maar ook naar het paard. Die kan beoordelen of het aan het paard ligt, of dat het misschien aan de ruiter ligt, of misschien wel de combinatie. Natuurlijk kan je rijtechnisch een hoop oplossen, maar niet iedere ruiter is in staat om dit te kunnen beoordelen en het rijtechnisch op te lossen. Gelukkig zijn er ruiters die voelen dat het paard niet lekker loopt en nemen de moeite om de oorzaak te achterhalen. De 1ste stap is dan meestal, het paard laten nakijken of het geen lichamelijke mankementen heeft. Daarna volgt in de meeste gevallen het advies om na te kijken of je zelf wel correct op het paard zit. Als dat allemaal goed is, dan kan je met hulp van goede instructie, zeker in het begin, leren je paard rijtechnisch correct rijden.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:59

Idd Almaz, zo bedoel ik het ongeveer.

Ik haal zelf ook echt wel eens een osteopaat bij een paard, maar soms móet je 'gewoon' even doorpakken. Zelf heb ik ook zo èèn, die probeert het gewoon eens per half jaar weer even uit. En als ik dan niet consequent ben, dan gaat hij door. Ben ik wel consequent, is het 1 keer en dan heb ik gewonnen en kunnen we weer een half jaar vooruit. Bij dit paard is alles in orde, maar schopt dan overal naar en slaat ook met het hoofd of met 4 poten omhoog noem maar op. Puur een gevecht om het leiderschap. En ik ben er van overtuigd dat wanneer ik toegeef of hem niet aanpak, hij doorgaat met dit gedrag.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 05:12

miriampanini schreef:
als mijn vreogere pony bokte zei de instructrice dat je gewoon heel veel been moest geven. niet gaan lopen trekken van gewoon vooruit 'schoppen' als het ware, en laat hem dan maar een paar rondjes heel hard galloperen, hij zou het minder snel weer doen!

Ja, dat doet ie ook en dan gaat ie dus op zijn bek...., met alle gevolgen van dien. Gevaarlijk voor paard en ruiter.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 05:50

rocksyboy schreef:
Begrijp me goed, maar ik zeg ook niet dat je moet meppen en trekken of weet ik wat. Maar ik bedoel met consequent rijden, het doel bereiken wat jij wilt bereiken. En als dat draf is dan is dat draf.

Daarbij vind ik dat bij ELK forum hier het commentaar is:
-Laat de rug eens nakijken
-Haal er een osteopaat bij
-Ander zadel
-Fysiotherapeut
-Kliniek

Vaak reageren paarden eerder op niet correcte rijvaardigheid dan op pijn!!! Én de meeste pijn komt vanuit een niet goede rijvaardigheid.

Ik zie vaak een paard met het hoofd slaan omdat er te hard wordt getrokken, en een rug wegdrukken omdat de ruiter er niet lekker opzit.

Ik bedoel dit in het algemeen en niet tegen de TS, maar rijtechnisch vallen er in de meeste gevallen zoveel problemen op te lossen!

Ik wilde net zeggen, want wat doe ik:

- heb zijn rug na laten kijken
- er komt een osteopaat/fysiotherapeut bij
- hij krijgt een ander zadel
- en als laatst ga ik naar de kliniek.

Maar je hebt consequent rijden ( daar ben ik het mee eens) en hard rijden , en dat laatste dat wil ik niet.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 05:55

Almaz schreef:
Ik begrijp wat je bedoelt rocksyboy, daarom is het zo belangrijk om deskundige instructie te nemen. Één die niet alleen naar de ruiter kijkt maar ook naar het paard. Die kan beoordelen of het aan het paard ligt, of dat het misschien aan de ruiter ligt, of misschien wel de combinatie. Natuurlijk kan je rijtechnisch een hoop oplossen, maar niet iedere ruiter is in staat om dit te kunnen beoordelen en het rijtechnisch op te lossen. Gelukkig zijn er ruiters die voelen dat het paard niet lekker loopt en nemen de moeite om de oorzaak te achterhalen. De 1ste stap is dan meestal, het paard laten nakijken of het geen lichamelijke mankementen heeft. Daarna volgt in de meeste gevallen het advies om na te kijken of je zelf wel correct op het paard zit. Als dat allemaal goed is, dan kan je met hulp van goede instructie, zeker in het begin, leren je paard rijtechnisch correct rijden.

rocksyboy schreef:
Idd Almaz, zo bedoel ik het ongeveer.

Ik haal zelf ook echt wel eens een osteopaat bij een paard, maar soms móet je 'gewoon' even doorpakken. Zelf heb ik ook zo èèn, die probeert het gewoon eens per half jaar weer even uit. En als ik dan niet consequent ben, dan gaat hij door. Ben ik wel consequent, is het 1 keer en dan heb ik gewonnen en kunnen we weer een half jaar vooruit. Bij dit paard is alles in orde, maar schopt dan overal naar en slaat ook met het hoofd of met 4 poten omhoog noem maar op. Puur een gevecht om het leiderschap. En ik ben er van overtuigd dat wanneer ik toegeef of hem niet aanpak, hij doorgaat met dit gedrag.

Nogmaals: dat doe ik toch ook:ten eerste ik sluit eerst lichamelijke mankementen uit, ten tweede ga ik met hem naar de kliniek mocht hij het dan nog doen en ten derde ga ik les nemen van iemand die heel goed ziet of het al dan wel of niet aan mij ligt, wat heus wel zo zal zijn idd ;) Misschien komt er puntje bij paaltje wel uit dat meneer eens flink aangepakt moet worden maar dan weet ik voor mezelf iniedergeval dat ik of een ander zich daar niet schuldig over hoeft te voelen omdat alles ( tanden, zadel, ,rug ) in orde is.

rimini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:04

Ik sluit me aan: Met dit paard is sowieso iets aan de hand. Paarden overhet algemeen niet 'zomaar', en doen nooit iets uit kwade zin. Overal is een rede voor.. dus laat je paard nakijken!!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:18

bulck schreef:
Tja als kosten van een maand bijrijden (400-500 euro) niet opwege tegen rijplezier, dan ben je mijn inziens verkeerd.
Idem voor het paard mss eens eerst grondig in een kliniek te laten doorlichten. Zoals vermeld kan er iets in de rug zitten, maar evenzeer totaal ergens anders waardoor je dit gedrag krijgt.

Verder ken ik het rijniveau van je niet en is het moeilijk daar aannames op te maken, maar algemeen komt het me nu over als weinig ervaring met correct opleiden van een paard. Je vermelde immers zelf dat het dier nooit goed doorgereden is geweest, en ja als je hem dan van zen 4 e hebt, zal hij ook liever lui dan moe zijn, mss daardoor ergens blokkades, al dan niet geestelijke, gecreeerd hebben.

Dus allereerst maak afspraak op de kliniek, ik vermeld kliniek boven gewone dierenarts omdat apart van mogelijke beenderproblemen er ook heel wat mis kan zijn in de weke delen etc en je op een kliniek vaak de beste apparatuur voor handen hebt.

Komt daar niets noemenswaardig uit de bus, dan zal ik hem laten doortrainen door een professional. De duur hangt af van de graad waar het probleem zich situeert.
Maar zoals je zegt heb je als moeder meer baat bij een leuke 'veilige' rit, ipv iets te breken of wat dan ook

Dit vind ik een erg goede reactie. Verder is het misschien handig als moeder zijnde (ben ik zelf ook overigens) toch te denken aan een wat ouder, meer doorgereden paard i.p.v. aan een jonkie die hoofdschud en bokt? Ik heb die keuze uiteindelijk ook gemaakt en heb er nooit spijt van gehad. Als moeder zijnde kan je je geen gebroken benen e.d. veroorloven en met die kennis stap je toch anders op een iets minder betrouwbaar paard.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 14:59

Ik kende mijn eigen kwaliteiten, ik heb tenslotte hiervoor al 8 jaar lang zo'n ruin gehad en dit paard en ik zijn ook weer voor elkaar gemaakt, komt echt wel goed , daar ben ik van overtuigd!
Ik vroeg alleen wat tips, misschien dat ik zelf iets oversloeg in mijn gedachten en ideeen, maar ik kom erachter dat ik het allemaal prima doe, evengoed bedankt allemaal voor de tips en adviezen, ik denk dat het topic verder wel klaar is, de tips waar ik wat aan had die neem ik mee en meer dan wat er nu staat kan er naar mijn mening niet aan toegevoegd worden ( ik bedoel dat er vaak hetzelfe gezegd wordt maar in andere woorden ;) ). Nogmaals bedankt allemaal!

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 15:03

rimini schreef:
Ik sluit me aan: Met dit paard is sowieso iets aan de hand. Paarden overhet algemeen niet 'zomaar', en doen nooit iets uit kwade zin. Overal is een rede voor.. dus laat je paard nakijken!!

Nogmaals: daarom werdt hij dus van de week ook nagekeken en er is is niets met hem aan de hand, dood normaal, leuk, lief en goed paard! misschien eerst eens terug lezen voor je iets post? er staat wel 3 of 4 keer dat hij ook nagekeken is en verder gaat worden :D

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:06

wij hebben ook zo'n bokker. Het lijkt alsof hij naar het been bokt, maar probeer eens op je handen te letten.
Hoe stiller je je handen houdt, hoe minder hij/zij zal bokken. (in ons geval toch)
Als je slaat met n zweep ofso gaat het niet ophouden denkik, integendeel.
Het valt ook op dat wanneer iemand met een harde hand op dat paard rijdt, hij dan veel meer bokt dan iemand die zacht is. het ligt dus echt aan de teugelvoering en niet aan het been.
Raar maar waar

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 15:08

kijk daar heb ik wat aan, ik denk dat dit ook het geval kan zijn, ik heb nooit echt stille handen gehad ;) alleen deed hij het bij zijn vorige ruiter ook, maar het zou kunnen dat die ook geen stille handen had. Ik probeer er wel altijd op te letten, misschien is bitloos rijden nog een idee voor ons zat ik ook al te bedenken....

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:58

Zoals ik al eerder zei: bokteugeltje eraan; dan heb je een stille handhouding en kan je het bokken uitzitten..

Je zei net; ik weet genoeg (even kort omschreven) dus daarom:

Heel veel succes en zet 'm op!!

Vind het heel goed van je dat je om advies vraagt en er zo mee bezig bent +:)+

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 06:52

dank je wel, jullie allemaal, ik zal jullie op de hoogte houden.
Ik heb wel nog een vraag: denken jullie dat hengstentanden verwijderd moeten worden? dat een paard daar net als wolfstanden last van kunnen hebben? als ik het google staat er dat alleen de wolfstanden verwijderd moeten worden maar de hengstentanden niet per see, maar dat ze ook niets toevoegen, dus kan je die grote haakkiezen ( hengstentanden) toch net zo goed verwijderen?

Sil23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 08:18

Hee,

Bokt je paard dan altijd al of deed die het altijd al?|
Anders moet je een zacht tikje geven!
Ik weet niet of dat gaat helpen.
:P

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:23

@ Lover: mijn vorige reactie was voor rocksyboy bestemd, ik weet dat jij serieus probeert te achterhalen wat er aan de hand is. Je bent gewoon goed bezig! Stapsgewijs probeer je er achter te komen wat er loos is. Nieuw zadel, tandarts, veearts, aankijken, kliniek etc.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 13:03

Almaz schreef:
@ Lover: mijn vorige reactie was voor rocksyboy bestemd, ik weet dat jij serieus probeert te achterhalen wat er aan de hand is. Je bent gewoon goed bezig! Stapsgewijs probeer je er achter te komen wat er loos is. Nieuw zadel, tandarts, veearts, aankijken, kliniek etc.

:o Okido, dank je wel he ;) gelukkig dooit het nu steeds, kunnen we hopenlijk binnenkort weer eens longeren!