grotere paarden in het nadeel in de dressuursport??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:27

listiglistje schreef:
Lielle schreef:
ik heb juist op een klein paard het gevoel dat ik steviger zit. Kan ik mijn benen er nog eens omheen leggen.

Dat is denk ik afhankelijk van de rompdiepte van een paard.

Mijn vorige paard was 1.67 nou daar kon ik niet zo makkelijk mijn benen omheen sluiten ook leek ik erg klein op dat paard.
Nu met mijn schipje van 1,76 kan dat wel en vind ik het ook een mooie passende combie en ik lijk er helemaal niet klein op!

toch ook met formaat. Een pony van 1.37 (dat was mijn voorbeeld) kan nog zoveel rompdiepte hebben, daar sla ik altijd mijn benen omheem.
Maar ik snap je punt wel ;)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:30

listiglistje schreef:
lovestimba schreef:
mijn kwpnr is 1.67,5 ik vind het een mooi maatje het is niet te groot en ook niet te klein want ik ben zelf maar 1.65 dus ik vind het goed.
ik zou geen groter paard nemen omdat het me niet handig lijkt met rijden en buiteritten

:? dit heb ik nog nooit gehoord... of ben je bang dat je met je hoofd in de bomen/takken blijft steken _O- :')

Kan levensgevaarlijk zijn hoor :D Overigens is een groot paard best handig op buitenrit, daar gaan ze wel voor aan de kant hoor! En wij gebruikten het grootste ( en heel brave! ) paard van stal om de bovenkant van de heg te knippen, ook ideaal.
Laatst bijgewerkt door Zesiram op 13-01-10 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

ilse86

Re: grotere paarden in het nadeel in de dressuursport??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:31

haahahahaah de heg knippen! doe normaal :D dat heb ik nog noooit gehoord. functioneel dier, zo'n paard! doe mij zo'n dier. kan ik erop staan om de bovenste raampjes te lappen :p

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:33

Scheelt superveel werk! Dan hoef je niet elke keer je trap een eindje verder te zetten. Helaas zijn er nooit foto's van gemaakt, paard is nu verkocht. Wie weet, lukt het me ook wel een keer met die van mezelf.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:41

haha ik vind het wel heel bijzonder hoor! leuk :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:45

Zesiram schreef:
Scheelt superveel werk! Dan hoef je niet elke keer je trap een eindje verder te zetten. Helaas zijn er nooit foto's van gemaakt, paard is nu verkocht. Wie weet, lukt het me ook wel een keer met die van mezelf.

Mijn paard kun je daar ook voor gebruiken (ook voor bomen) en ook goed voor een gezellig praatje met de buren :D
Afbeelding

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:54

hahaha wat een muts ;) super gezellig, zo'n sociaal paard. mijn paard is een diva. ook niet bepaald sociaal. wel een schat van een paard als ze je eenmaal vertrouwt ;)
Stoer zadel trouwens ;)

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:54

Ik ben zelf 1.87 dus een groot paard is gewoon bij mij al snel weer een normaal paard!

Mijn inmiddels alweer 5 jarige is nu denk ik zo'n 1.74, maar denk dat ze nog een, of twee cm erbij gaat smokkelen. Een Polansky x Inspecteur, dus gewoon KWPN.
Dat de grote paarden dan ook GVR's zijn is denk ik dan vergeten te zeggen aan de grote paarden die ik ken, want dat gaat geloof ik echt niet op!

Nu in de lagere klasses heb ik nog totaal geen problemen, ik geloof wel dat wanneer je hoger komt je eerder in moeilijkheden zult komen met de verzameling.
Alleen vind ik de bouw van het paard dan ook erg belangrijk. Gedrongen of lengte in de rug, naar mijn mening is dat haast nog belangrijker? Of zie ik dat verkeerd?

Maar een groot paard kan makkelijk mee op een buitenrit!
En ze zijn idd ideaal als trappetje. Neem snoeischaar mee op paard of breek de kleinere takken waar ik last van heb tijdens het rijden in de bak.....

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:55

Ik denk niet dat je dat verkeerd ziet goofke

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:21

Verzameling komt voort vanuit een "dragend" achterbeen en heeft dus niets met formaat en of lengte in de rug te maken ;-)
Wat hier wel van cruciaal belang is is de graden hoek/stand van het achterbeen.
Paarden met een lange broekspier en een niet te hellend kruis kunnen ook makkelijker tot dragen komen.

Neem bijvoorbeeld Hexagons Ollright van Laurens van Lieren, 1,75 m groot en enorm langgelijnd en wat plat in het kruis.

De KWPN fokkerij streeft ook naar langelijnde paarden!

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:25

daar heb je ook weer helemaal gelijk in Listiglistje!

Dan ben je het dus wel met me eens dat bouw meer invloed heeft dan hoogte?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:27

Ik ben het helemaal met listiglistje eens. Een goed gebouwd en correct opgeleid paard kan verzamelen, of die nou 1.30 of 1.80 is.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:27

Mits de combinatie goed is ;) :p

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:29

nee, het paard kan verzamelen. Het is alleen de vraag of de ruiter het eruit kan rijden, maar dat is IMO niet uitsluitend afhankelijk van je eigen lengte. Rijkunst speelt ook wel een rol :))

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:31

maar hoe leert een goed gebouwd paard hoe ie moet verzamelen dan? ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:32

Lielle schreef:
Een goed gebouwd en correct opgeleid paard kan verzamelen, of die nou 1.30 of 1.80 is.

:j helemaal mee eens.....en of de ruiter de capaciteiten heeft is natuurlijk vraag 2 ;-)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:32

ik had er ook bijstaan 'correct opgeleid' ;) Maar ook dan geldt, ook als ukkie op een reus kun je een paard wel degelijk leren verzamelen, en idem als een lange lijs op een kleintje.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:34

o sorry, niet gelezen. dan heb je gelijk.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:34

ilse86 schreef:
maar hoe leert een goed gebouwd paard hoe ie moet verzamelen dan? ;)

Door een correcte aanleuning en de achterhand sterker te maken, dmv veel schakelen en continu op het achterbeen te zetten ;-)

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:36

helemaal waar!
Al denk ik dat je als groot persoon op een kleintje je paard nog wel eens in de weg kunt gaan zitten. Een groot paard heeft hier natuurlijk minder last van....

ilse86

weet ik, maar ik doelde meer op de combinatie van ruiter/paard dat maakt of een paard het wel of niet goed doet in de dressuur.

listiglistje

Lielle schreef:
ik had er ook bijstaan 'correct opgeleid' ;) Maar ook dan geldt, ook als ukkie op een reus kun je een paard wel degelijk leren verzamelen, en idem als een lange lijs op een kleintje.

Neem Jeanette Haazen of Patricia Callaghan, die hebben echt geen last van het ^) syndroom!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:38

hihhihi mooie calimero's :D Maar dan noem je ookniet te minsten ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:39

dat hangt denk ik ook van je eigen balans en lichaamsbeheersing af. Idem kun je als kleintje op een groot paard nog wel moeite hebben om door te dringen, en dan moet je dus zorgen dat ze scherper aan de hulpen komen.

Maar ik denk wel dat je het beste af bent met een paard dat ook qua formaat bij je past.

Dat zijn idd mooie voorbeelden LL :j En heel vroeger Christine Stuckelberger met Granat

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:40

Lielle schreef:

Nou geloof me, ken je het beeld van een ukkie op een grote pony of paard? Dat de voetjes niet tot nauwelijks onder het zweetblad uit komen? Dat ben ik op een paard van 1.80 plus :+ Als ik mijn been aanleg zit ik tegen het zadel, als ze wat traag reageren kun je dat bijna niet corrigeren op een 'fijne' manier, omdat een gewone hulp al duidelijker moet ivm die dikke lap leer ertussen.

Ik denk ook nog steeds dat Jeanette met een kleiner formaat paard meer zou kunnen, die schrikreacties die Nathan blijft hebben, of soms even ongeconcentreerd zijn waarmee dan net die fout in de eners of tweeers komt ed, die zou ze imo bij een kleiner paard wel kunnen opvangen en oplossen voor het een zichtbare fout werd.