Je paard trainen, en jezelf dan??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerSophia

Re: Je paard trainen, en jezelf dan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:19

Nou hier ga ik op reageren :S
ik ben namelijk iemand die VEEL te zwaar is, en tuurlijk wil ik er wat af hebben, en tuurlijk doe ik er wat aan.. maar soms LUKT het gewoon niet.. ik heb alle dieten geprobeerd. en sport 2 keer in de week in de sportschool onder begeleiding.. maar ik blijf te zwaar!!
Ik ben wel iemand die daar een paard bij heeft gekocht wat past! dus geen iel ding, maar een tinker.. en ze heeft echt geen moeite met me hoor! ze is nog elke dag blij als ik haar roep, en nog elke dag blij als ik haar rij!!
dus het ligt aan het paard.. Sophia is nu 10 jaar, en ik heb haar nu 5 jaar..
en ik wil echt wel wat afvallen hoor.. wel 40 kg! maar het lukt niet

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:26

Ik heb er 1 staan die dit jaar 2 wordt en die ik volgend jaar waarschijnlijk onder het zadel ga brengen. Paardje mag dus komend jaar nog lekker niks doen terwijl ik aan de slag ga. Ik ben ben niet te zwaar maar wil wel rond de 75 kg gaan wegen (ik ben 1.80 overigens) misschien daar nog onder maar dat is in elk geval het doel. Dus ik let braaf op wat ik eet. Ga 1x per week naar poweryoga om soepeler te worden en nog een keertje per week zwemmen, als het lukt 2x, en dan rij ik nog 2x per week. En neem ik overal wat vaker de trap enz enz. En ik wil nog gaan beginnen met hardlopen zodra de gladheid over is.
Het houdt me lekker bezig :Y)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:00

ik ben 1.68 en als ik daarvoor aan het streefgewicht moet komen moet er ook 20 kilo af. dat ga ik dus niet redden he.

Ik let er goed op en val nu langzaam af, ong. 4 kilo in een half jaar. maar begin niet meer aan dieten. is heel slecht voor je en het helpt niks

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:09

@DL: ik zie nu dat je nog maar 19 bent, je hebt/had dus geen huishouden te doen, een man die z'n vrouw ook nog even wil zien op een dag en verwacht dat er eten op tafel komt en z'n kleren gewassen en gestreken. Wel chapeau dat je het volhield.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:16

Nee dat klopt, das inderdaad een stuk makkelijker dan. :j
Ik kan me voorstellen dat als je dat wel hebt dat het een stuk moeilijker wordt :j

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:23

'Gewoon' en daluren abonnement nemen bij de sportschool. Dan kan je alleen tussen 7 en 8 uur smorgens binnen stappen. Dan MOET je wel uit bed anders mag je er niet in. ;)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:47

Ik fitness gericht. (Lichaamshouding, spieropbouw)
Ik dans gericht (lichaamscontrole, conditie, been & rugspieren)
Ik loop hard (conditie, en verlenging van mijn beenspieren)
Volgende maand ga ik zelf voor het eerst sinds 2,5 jaar weer te paard. Ik was geheel op conditie & klaar om de training van mijn jonge paard te hervatten. Door mijn gipsen poot is het erg moeilijk om in vorm te blijven, al doe ik wel zoveel mogelijk oefeningen om mijn beenspieren (liften, strekken) in vorm te houden en mijn buik en rugspieren te trainen.

Ik heb al die hijgende en puffende mensen te paard altijd belachelijk gevonden :o Voor fatsoenlijke training van je dieren, dien je ongeacht je niveau gewoon in vorm en in conditie te zijn.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 01:35

wij zijn op mijn werk gestart met het warminguppen van onszelf voor de les, dit omdat wij een abitieuze les zijn en we alles eigenlijk heel erg serieus nemen, ook onszelf. In deze les rijden meiden vanaf een jaar of 16, die heerlijk gemotiveerd zijn en de pony's echt willen trainen. We gaan hardlopen, en voordat we opstappen doen we nog wat rek en strek oefeningen die we hebben meegekregen van Ruud Jacobs.
We willen dit heel graag doorvoeren, maar helaas, het is moeilijk om het verplicht te stellen. Wel is het zo, dat we een bepaalde gewichtsgrens hebben. Als Manege is het natuurlijk veelal hobbymatige sport die de klanten willen beoefenen en dat makt het allemaal moeilijk. Maar als paardeneigenaar vind ik inderdaad dat je zelf in goede conditie moet zijn!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik soms geen puf heb om een complete warming up te doen, maar ik let op mn gewicht (dat is overigens geen probleem) en op mn soepelheid. Probeer zodra ik tijd heb altijd wel wat oefeningen te doen en er wel bewust mee bezig te zijn.

Kennisje van mij worsteld soms met het feit dat ze een paar lesklanten heeft die eigenlijk te dik zijn voor hun paarden, of te weinig snelheid in de motoriek hebben (meestal de combinatie daarvan) (en dan praten we over volgroeide volwassenen) en dat de paarden daar echt problemen mee krijgen (of al hebben zelfs, slechte rug, vast houden, scheef blijven etc), ik kan me, als instructice zijnde, heel goed voorstellen dat het heel frustrerend is om te zien dat je alles wel 1000 keer kan oefenen, herhalen, proberen te veranderen, maar het gewoon écht aan de laksheid van de ruiter ligt qua gewicht en conditie en motoriek,, maar hoe vertel je iemand dat? Ik geef wel vaak aan dat ze misschien wat oefeningen kunnen doen, en doe soms samen met mijn lessers spelenderwijs wat oefeningen, maar prive-klanten met eigen paarden.. is toch moeilijker te brengen. Ik laat het wel geregeld vallen, maar ik druk het niet door. Wat doen jullie als iemand in je naaste omgeving "zichzelf" letterlijk in de weg zit? Keihard zeggen? of maar voorzichtig blijven speculeren?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 02:18

ik vindt dit een goede stelling en moet dan ook beamen dat mijn paard in beter conditie is dan ikzelf :o
eigenlijk vindt ik het ook iets om over na te denken, ik ben zelf de lichtste niet ( zeker niet te zwaar hoor ) maar er zou wel wat af mogen voor het goede.

ik denk dat dit veel mensen wel aan het denken zet onder andere mij :j
toch maar wat meer sporten komende jaar :D

FMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:34

Ik ben wel heel bewust bezig met mijn houding te corrigeren ook in de auto enzo denk ik eraan, maar echt joggen ofzo...nee

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:39

het paard moet in conditie zijn, maar jezelf ook. Is voor het paard ook wel zo eerlijk.
En een goede conditie is voor jezelf ook wel zo fijn :)

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:13

Leuk onderwerp dit topic, ik ben vrij stellig dat je niet van je paard mag verlangen om een uur lang te blijven rennen terwijl je zelf geen uur door de bak kunt rennen. Met andere woorden, zorg voor een goede conditie en een 'gestroomlijnd lichaam', je bent tenslotte een team samen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 19:25

westernjo schreef:
Leuk onderwerp dit topic, ik ben vrij stellig dat je niet van je paard mag verlangen om een uur lang te blijven rennen terwijl je zelf geen uur door de bak kunt rennen. Met andere woorden, zorg voor een goede conditie en een 'gestroomlijnd lichaam', je bent tenslotte een team samen.

Ziet een manegeles voorzich;
"Oké en nu afstappen zet de pony's maar terug we gaan nu zelf door de bak rennen! Want ook aan jullie conditie moet gewerkt worden" :D
(opzich niet verkeerd, maar sorry flauw van me...)

Máár wat zijn voor de ruiters dan nou die juiste oefeningen? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je totaal de verkeerde spieren gaat trainen bv. ;)
Conditie is wel belangrijk!

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:45

Sowieso conditie en voor de rest core-training voor je balans, dus de grote rugspieren, buikspieren, enz. Zo zou ik denken.

Doet me trouwens denken aan een meisje waarvan de moeder vertelde dat haar dochtertje aan krachttraining moest gaan doen, want ze kon haar paard niet genoeg begrenzen. Dan denk ik: hoe wil je ooit zo sterk worden dat je 500 kg kunt begrenzen? Als je nederlands tegen een rus praat die geen nederlands spreekt dan kun je wel harder gaan schreeuwen maar hij zal je dan nog steeds niet verstaan he.... :S
Maar das ff off topic

@marinke: het zou zo slecht nog niet zijn als een manegeles zo zou gaan. Kunnen ze met de paarden aan de hand rennen, krijgen ze er gelijk wat grondtraining bij :D

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:52

Ik ben wel heel erg bezig met mijn eigen conditie. Na mijn zwangerschap weer 17 kilo terug afgevallen, ik zorg dat ik los en recht ben ( spieroefeningen, begeleiding door manueel therapeut ) en houd mijn basisconditie in orde.
Helaas blijft er naast gezin, werk en paard geen tijd over om nog een andere sport te doen. Vroeger ging ik meestal 's ochtends voor mijn werk 2 km zwemmen, maar nu heb ik daar gewoon geen tijd meer voor. Je kan je conditie toch wel op orde houden door andere dingen: altijd de trap pakken ( werk 3 hoog momenteel ), flink wandelen in de lunchpauze, hooi sjouwen, uitmesten, stukken naast je paard lopen, in het weekend lekker gaan zwemmen/wandelen etc.

Als ik hijgend en puffend op mijn paard zit, schaam ik me dood ( en dat is helaas echt wel eens gebeurd ). Dan is er gewoon werk aan de winkel ;)

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:52

tja, waarom proppen ze niet gewoon 10 dagen in een week of zo (en dan nog steeds maar 5 werkdagen haha) want ik vrees dat ik straks ook bijna geen tijd meer overhoud als ik mijn paardje ga inrijden..

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:34

mijn pony is kleiner gebleven dan ik verwacht had, ik pas er nog wel op, maar ik vond mezelf aan de zware kant..
Ik ben pas begonnen met hem te rijden toen ik zelf 8 kilo kwijt was..

Ik vind het heel belangrijk om zelf ook goed in vorm te zijn.. met overtollig gewicht beweeg je ook moeilijker, en hinder je je paard weer..

CharlotteCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:36

Ik vind inderdaad ook dat je als ruiter redelijk op dezelfde lijn zit als je paard. Ik heb af en toe ook, als ik hard gewerkt heb, dat ik hijgend op een paard zit. Heb vorige jaren 3 tot 4x gesport naast het rijden - ben nu gestopt - en ik merk wel dat het toen wel een stuk beter ging. Doordat je niet compleet buitenadem bent, kan je je richten op je houding, zit, teugelhulpen en beenhulpen. Als je compleet uitgeteld bent, ben je volgens mij alleen daar mee bezig. Dus ben wel weer van plan als de gladheid voorbij is om de dag te gaan rennen en elke week braaf naar de sportschool te gaan, haha. Nu alleen nog de discipline. :P

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:55

Ben het met de algemene opinie eens dat sporten naast het paardrijden op z'n minst bevorderlijk is en voor mensen die niet de perfecte rug/knieën oid hebben min of meer noodzakelijk. Zelf heb ik van m'n fysio oefeningen die de spieren trainen die je bij het rijden gebruikt en die meestal niet genoeg getraind worden. Rompstabiliteitsoefeningen zijn super om rechter op je paard te kunnen zitten en je bent na een paar uur rijden ook niet meer rijp voor een dag plat liggen :D Ideaal loop ik hard, doe ik krachttraining en wat yoga/pilates oefeningen, altijd goed voor lenigheid.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 07:09

Bij ons op de Academie in Versailles wordt er niet alleen aandacht besteed aan de lichamelijke conditie van de mens, maar ook aan het bewustzijn van je lichaam. Dat is denk ik wel net zo belangrijk als het hebben van een goede conditie.
We krijgen diverse lessen om je lichaam volledig onder controle te hebben en deze in conditie te laten zijn.

Joepjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:10

Toen ik nog actief in de sport was deed ik naast paardrijden ook nog aan wielrennen (voor me zelf) en iedere dag uurtje op de hometrainer trainen

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:14

Ik vind het erggug knap als je naast je paard ook tijd hebt voor je eigen conditie. Ikzelf red het echt niet met 40uur werken, huishouden hond en katten. Oowja ook een lui (wel heel lief) vriendje die weleens de bezorglijn belt :+

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:33

Charlie_206 schreef:
Ik vind het erggug knap als je naast je paard ook tijd hebt voor je eigen conditie. Ikzelf red het echt niet met 40uur werken, huishouden hond en katten. Oowja ook een lui (wel heel lief) vriendje die weleens de bezorglijn belt :+

Als je de hond uitlaat kan je ook een stukje gaan hardlopen, een volwassen persoon hoeft maar 30 minuten op een dag te lopen, als je dat goed weet in te delen lukt het best :j

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:00

Ik weet niet wanneer een paard teveel gewicht op zich heeft. Geen idee. Werkelijk. Dus daar ga ik ook geen woorden aan vuil maken. Wat ik wel merk. Vooral nu weer in de winter, is dat vooral mijn conditie soms ver te zoeken is. Ik hou het veel minder vol. En dat vind ik persoonlijk niet fijn. Niet alleen voor t paard. Maar vooral voor mezelf. Dat ik het niet altijd even lang kan vol houden bijvoorbeeld. Dan erger ik me gewoon aan mezelf. In de zomer loop en fiets in nog wel eens een eindje. Maar, in de winter, doe ik eigenlijk niet zoveel. En dan merk ik toch echt wel verschil!
Misschien toch maar een abonnementje bij de fitness school nemen :P whaha.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:14

Ik hield me er ook nooit mee bezig. Maar ik werkte in de paarden en rende me de hele dag suf, dat was al training. Ook altijd lekker op t zelfde gewicht enzo.
Nu rijd ik tijdelijk niet meer, en juist daarom ben ik aan sport gaan doen, en wil dit blijven doen als ik weer ga rijden. Ik wissel hardlopen af met fietsen.