Springen met Stang&Trens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xx_Irisje

Re: Springen met Stang&Trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:55

Ik stel voor dat jullie zelf met even een 1.60 parcours inrijden :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:57

Wat een dom argument. Er zijn ook zat paarden die op dat niveau bitloos of met een gewone trens gereden worden. Des te hoger je springt betekent niet meteen dat je er een zwaarder bit in hoeft te hangen hoor! :n

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:00

Die paarden zijn er zeker,
maar het gaat om hoge hindernissen, dus plaatsing. Je moet een paard exact op de juiste afstand te kunnen plaatsen voor een hindernis anders maakt hij een fout, dat kan een balk zijn of vele malen erger.
En dan heb je soms iets meer nodig om die paarden, die bloed en bloed fanatiek zijn, bij je te kunnen houden.

Want dat is het, die paarden willen zo ontzettend graag, dat is abnormaal.
en dat betekend niet dat deze paarden thuis niet gewoon op een trens gereden worden.

Daarnaast vind ik bitloos niet altijd vriendelijker.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 19:02

xx_Irisje schreef:
Die paarden zijn er zeker,
maar het gaat om hoge hindernissen, dus plaatsing. Je moet een paard exact op de juiste afstand te kunnen plaatsen voor een hindernis anders maakt hij een fout, dat kan een balk zijn of vele malen erger.
En dan heb je soms iets meer nodig om die paarden, die bloed en bloed fanatiek zijn, bij je te kunnen houden.

Want dat is het, die paarden willen zo ontzettend graag, dat is abnormaal.
en dat betekend niet dat deze paarden thuis niet gewoon op een trens gereden worden.

Daarnaast vind ik bitloos niet altijd vriendelijker.

Maar als je alleen met een scherper bit je paard voor een hindernis kunt houden, ben je niet goed bezig.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:04

Vind ik ook, een trens is scherp genoeg. Event. een iets scherper bit maar stang en trens en dan zelfs een sperriem? :=
Oef.. Arm, ARM paard!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:06

Maar in een wat hoger parcours, echt richting het topniveau, ben je blij met een extraatje, en dat kan een scherper nit zijn. Maar denk ook eens aan sommige neusriemen..

Alles moet in zo;n parcours in balans zijn en bij sommige paarden past een wat zwaarder bit soms beter, en dat gaat niet alleen over een paard houden voor een hindersnis maar om je hele parcours te kunnen controleren (en nee niet als een idioot er aan te hangen)

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 19:07

Maar de meeste paarden die scherp of verkeerd gereden worden, worden vaak het meest gewaardeerd.
Kijk naar Totilas, niet echt gezond zijn beenwerk, vooral omdat hij nog zo jong is. Maarja wel de hoogste score ooit.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:07

Ik zag dat laatst ook een keer op tv.. Afschuwelijk hoe je die ruiters ziet rijden. Met zo'n pelham(of hoe je het ook noemt :+)en dan keihard trekken hè! Flink zagen en elke keer boven de hindernis terugtrekken..Ellen Withaker haar paard begin zelfs te protesteren tegen het bit! Bokken dat die deed! Ha, net goed.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:08

Maar in de proef word dat niet beoordeeld, er worden zijn oefeningen beoordeeld en hoe deze uit gevoerd worden..

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 19:08

xx_Irisje schreef:
Maar in een wat hoger parcours, echt richting het topniveau, ben je blij met een extraatje, en dat kan een scherper nit zijn. Maar denk ook eens aan sommige neusriemen..

Alles moet in zo;n parcours in balans zijn en bij sommige paarden past een wat zwaarder bit soms beter, en dat gaat niet alleen over een paard houden voor een hindersnis maar om je hele parcours te kunnen controleren (en nee niet als een idioot er aan te hangen)

Daar heb je ook welweer gelijk in, licht ook aan de ruiter ofcourse.
Maar sommig hebben echt het scherpst van het scherpst en kunnen het beest nog niet houden, en lopen maar te trekken.
Zowieso met S&T vind ik heel onverandwoordelijk.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 19:09

marsyl schreef:
Ik zag dat laatst ook een keer op tv.. Afschuwelijk hoe je die ruiters ziet rijden. Met zo'n pelham(of hoe je het ook noemt :+)en dan keihard trekken hè! Flink zagen en elke keer boven de hindernis terugtrekken..Ellen Withaker haar paard begin zelfs te protesteren tegen het bit! Bokken dat die deed! Ha, net goed.

Krijgen die paarden het alleen maar erger te voorduren, want dan gaan ze alleen maar harder trekken.

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:09

Maar een pelham mocht toch ook alleen met zo'n riempje eraan, of was dat alleen bij de pony's, of zeg ik nou iets heel doms? :o

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:09

Goed uitgelegd xx_Irisje! :j Ben het opzich ook wel weer met je eens! :+

iig, wat je op tv met springen ziet word je inderdaad niet echt vrolijk van.. :n

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:10

En dat zijn de mensen die thuis door moeten oefenen.

Hebben jullie Olympia, Londen gezien?
De Franse die (ik dacht) zondag de 1.55 rubriek won, reed met een stang en trens, met een mooi stijl, geen geruk en gepluk, een mooi vloeiend parcours.

Dus ik ben het met jullie stelling niet eens, die s&t was verantwoord en niet de slechts gereden paarden winnen..

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:11

(ik krijg hier vast een aanval op?)

maar mag ik even vragen wie van jullie hier (die reageert met: o, wat zielig oid) heeft ooit een internationaal concours gesprongen op 1,60m hoogte en spreekt dus uit ERVARING dat het niet nodig zou zijn? :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:12

Er zijn ook zat mensen bij die er netjes mee om kunnen gaan hoor, ik scheer niet iedereen over 1 kam! ;) Maar het gros.. Pfhooeee... :=

marsyl

Kijk ik snap wel dat sommige paarden dat gewoon nodig hebben, dat ze wel erg vlug worden. Maar dan gebruik je het bit zo min mogelijk en gewoon rustig in de mond i.p.v. rukken(ojee..dat klinkt verkeerd..)en trekken enz..

delfa

xx_Irisje schreef:
En dat zijn de mensen die thuis door moeten oefenen.

Hebben jullie Olympia, Londen gezien?
De Franse die (ik dacht) zondag de 1.55 rubriek won, reed met een stang en trens, met een mooi stijl, geen geruk en gepluk, een mooi vloeiend parcours.

Dus ik ben het met jullie stelling niet eens, die s&t was verantwoord en niet de slechts gereden paarden winnen..

klopt! :)

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 19:12

@xx_Irisje: ben het zeker met je eens!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:35

Dat is fijn :)
Je mag er natuurlijk altijd anders over denken, maar je moet je wel over nagedacht hebben en niet alles zielig vinden, dan kan je geen sport rijden. Al moet de sport niet voor je paard gaan natuurlijk!

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:05

nee, de sport moet inderdaad niet voor je paard gaan, maar als je sport wilt doen met paarden..tja dan gaat sóms (hoe hoger het niveau hoe vaker) de sport wel even voor.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:32

delfa schreef:

maar mag ik even vragen wie van jullie hier (die reageert met: o, wat zielig oid) heeft ooit een internationaal concours gesprongen op 1,60m hoogte en spreekt dus uit ERVARING dat het niet nodig zou zijn? :)

1.60m ga ik niet halen :D maar ik rijd zelf af en toe internationaal mee op 1.40 (GP op 1.45m) niveau :j
en echt waar, die mensen weten echt wel waar ze mee bezig zijn! ik ben geen topper, en ik zeg altijd maar dat ik geen verstand heb van paarden...laat staan dat ik kan rijden ;) maar mensen die denken dat ieder paard op een trensje een 1.60m parcours rond springt die leven in een droomwereldje... }:0
FEI is streng genoeg, ruiters die niet netjes handelen kunnen vertrekken!! de controle is zeer goed op zulke concoursen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 21:57

Biertabje schreef:
delfa schreef:

1.60m ga ik niet halen :D maar ik rijd zelf af en toe internationaal mee op 1.40 (GP op 1.45m) niveau :j
en echt waar, die mensen weten echt wel waar ze mee bezig zijn! ik ben geen topper, en ik zeg altijd maar dat ik geen verstand heb van paarden...laat staan dat ik kan rijden ;) maar mensen die denken dat ieder paard op een trensje een 1.60m parcours rond springt die leven in een droomwereldje... }:0
FEI is streng genoeg, ruiters die niet netjes handelen kunnen vertrekken!! de controle is zeer goed op zulke concoursen.

you're right! ;)
Daar zijn de stewards voor, en die verstaan hun beroep!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:48

waarom zou springen met S&T onverantwoorder zijn dan dressuren?
In het springen, zeker op hoger nivo, is controle en daardoor de plaats van afzet heel belangrijk, verlies je controle in het springparcours dan kunnen er ongelukken gebeuren.
Zelf rij ik de paarden in't Z of hoger ook vaak met een speciaal bit. Paarden die op hoger nivo kunnen lopen zijn vaak wat temperamentvollere paarden, deze kunnen in een springparcours erg heet en sterk worden. Als ruiter is het dan vaak moeilijk om in de ring genoeg controle te houden over een paard van 600 á 700 kilo, terwijl deze paarden thuis vaak simpel op een gewone trens te rijden zijn.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:48