Zelitta (Selleen x Fabricius), wat een vooruitgang!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:46

Robijntjah schreef:
Nee, dit paard had te maken met gebrek aan vertrouwen en rust in haar omgeving ;)

Ik heb er vanaf day 1 0,0 problemen mee gehad!

Ik zeg altijd, er zijn geen probleempaarden, maar probleemmensen, en dat was hier ook het probleem :=

Dat is idd een inschattingsfout. Mijn balans is op het moment ver te zoeken (ja, dat weet ik ja :+) en het zadel zit voor mij ook niet ideaal.

Voor de rest heb ik geen zin om mezelf hier te gaan zitten verdedigen want jullie kennen mij en mijn geschiedenis niet dus heb ook totaal geen zin om daarover te gaan discussieren!

Wel wil ik nog even kwijt dat ik het een erg lage opmerking vind om te zeggen dat ik dan maar een ander paard moet zoeken, dat dit te hoog gegrepen is voor mij?

Zelfs al blijven wij zo rondhobbelen he, wat zou daar mis mee zijn als zij en ik samen plezier hebben???

Ik denk dat je niet moet nastreven om zo "rond te blijven hobbelen" zoals je het zelf zegt. Plezier is hartstikke fijn maar op deze manier heb je over een tijdje geen plezier meer denk ik. Wanneer je op deze manier je paard op de voorhand blijft rijden dan zal ze niet zo lang meegaan als jij zou willen en dat zou ik erg sneu voor je vinden omdat ik wel lees hoe begaan je bent met dit dier en voor haar het beste wilt.

Ik denk dat je hele goede tips hebt gehad hier in dit topic, met name om eens een tijdje op een ervaren paard te gaan zitten lijkt me nuttig. En dan een andere instructeur want aan eentje die alleen maar roept dat het super is heb je niet zoveel. Ik kon niet echt een zinvolle inbreng van deze instructeur ontdekken eerlijk gezegd maar misschien staat dat dan net niet op de filmpjes :o

Ik denk dat je eens vanuit een andere invalshoek met je paard aan de gang moet. Alles omgooien, even investeren in echt goed les en zorgen dat dit paard wat meer horizontaal gaat lopen. Vanuit de achterhand is uiteindelijk het doel maar horizontaal is al een hele goede stap in de juiste richting. Ik zou hier ook niet te lang mee wachten. Kijk zelf eens heel kritisch naar die vergelijkingsfoto's van in het begin en nu en kijk dan eens echt naar haar bespiering en haar houding onder jou.
Heel veel succes en ik wens jullie alle geluk, goed eraan werken.

Anoniem

Re: Zelitta (Selleen x Fabricius), wat een vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:49

Horizontaal is ook de bedoeling, maar dan wel aan mijn hand :+

Dit vind ze erg moeilijk en dan duikt ze nog idd, dit is dus een tussenstap, zoals ik al zei!

Mijn doel is idd niet om zo rond te blijven hobbelen, maar ik geniet iedere dag van haar en dat gaat echt niet veranderen.

Anders les hoeft van mij niet, ik kan het prima vinden met mijn instructeur en hij houdt mij op het rechte pad.

Het houdingsprobleem is trouwens een stuk minder op andere paarden, ik denk persoonlijk dat dat komt omdat ik nog altijd 'afwacht' wanneer Zeliet weer eens een gekke sprong gaat maken :=

Andere paarden rijd ik dus ook al, dus die tip is ook al aan voldaan :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:58

Ik weet dat je het niet wilt horen, maar ik zou toch als ik jou was erg aan mijn houding gaan werken. Je zit op meerdere foto's totaal niet in balans. Van de ene kant geef je aan dat je niet angstig bent, maar van de andere kant zeg je dat je houdingsprobleem komt omdat je 'afwacht wanneer je paard een gekke sprong gaat maken'. IMO strookt dat niet met elkaar.

Ik denk dat als jij meer gaat werken aan jouw eigen balans en aan je eigen houding, dat jouw paard en jullie als combinatie daar ook erg mee geholpen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:01

Dat klopt Iris, dat zeg ik ook net :+
Mijn balans is ver te zoeken idd :')

Dat ik zit te wachten wanneer zij een gekke sprong maakt, wil niet zeggen dat ik bang ben, dat wil zeggen dat ik voorbereid WIL zijn (niet dat dat werkt, maargoed :=) Hierdoor wordt ik nog afwachtender in mijn rijden terwijl ik juist meer moet gaan ondernemen.

Dus in zoverre heb je helemaal gelijk :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:07

Lol@ingewikkeldheid :D

Het is een extreem ingewikkelde combinatie van factoren waardoor het gaat zoals het nu gaat. :') Ik zou echt vragen of je instructeur je een lesje wil afbeulen met zitoefeningen. Het kan in 1 x heel hard gaan hoor, als je de juist houding gevonden hebt is het vaak een kwestie van even herinnerd worden.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:09

Hoe bedoel je "aan jouw hand"?

Ik ga (opnieuw) mee met de algemene opmerkingen dat er meer verbinding moet komen. Even misschen ter verduidelijking, mijn eigen paard moet ook voorwaarts neerwaarts gereden worden, maar voordat ik daar nu weer aan toekom (ze heeft een tijd stilgestaan) werk ik eerst aan het aan het been reageren en verkrijgen van verbinding en hou ik de teugels nog gewoon op maat en in verbinding. Pas als dat weer oké is gaan we door met voorwaarts neerwaarts rijden omdat we anders de achterhand niet meekrijgen. Er is dus eigenlijk nog een stap vóór het voorwaarts neerwaarts. Nu heb je ontspanning en imo zou je nu aandacht moeten gaan besteden aan de verbinding voordat je weer verder gaat.

Overigens vind ik dat Klomp hier in dit topic eigenlijk het zelfde zegt als Jasmijn, alleen brengt Jasmijn het wat kritischer ;-)
Maar ik ben het met beide eens.

Succes en veuuul plezier samen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:09

Klopt, en ik voel ook de kleine stukjes dat het allemaal gaat, maar dan gebeurd er weer iets en ben ik het zo weer kwijt :') Heel vervelend!

Zitoefeningen doen we al, alleen moet ik hierin dus ook blijven rijden en dat is nou juist hetgene wat ik zo moeilijk vind: rijden en zitten tegelijk _O-

Waarom was dit nou zo moeilijk om uit te leggen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:11

WowAmigo schreef:
Hoe bedoel je "aan jouw hand"?

Ik ga (opnieuw) mee met de algemene opmerkingen dat er meer verbinding moet komen. Even misschen ter verduidelijking, mijn eigen paard moet ook voorwaarts neerwaarts gereden worden, maar voordat ik daar nu weer aan toekom (ze heeft een tijd stilgestaan) werk ik eerst aan het aan het been reageren en verkrijgen van verbinding en hou ik de teugels nog gewoon op maat en in verbinding. Pas als dat weer oké is gaan we door met voorwaarts neerwaarts rijden omdat we anders de achterhand niet meekrijgen. Er is dus eigenlijk nog een stap vóór het voorwaarts neerwaarts. Nu heb je ontspanning en imo zou je nu aandacht moeten gaan besteden aan de verbinding voordat je weer verder gaat.

Overigens vind ik dat Klomp hier in dit topic eigenlijk het zelfde zegt als Jasmijn, alleen brengt Jasmijn het wat kritischer ;-)
Maar ik ben het met beide eens.

Succes en veuuul plezier samen!

In verbinding loopt ze al alleen ik rijd zo nog niet, hoe leg ik dit nou weer uit :=

Ehm, zij bied het aan, hele kleine stukkies gaat alles als vanzelf, en dan ineens, mevrouw schrikt of ik wil weer TE graag en ga geforceerd rijden en dan is het FLOEP weer weg...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:17

WowAmigo schreef:

Kritischer? Ik vind van niet. Vind Jasmijns mening vrij subjectief omdat deze doordrongen is van haar eigen interpretatie van ruiter en paard, die ver van de waarheid zou kunnen liggen omdat zij paard noch ruiter kent. Dus, wat is kritisch....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:21

Oohja, je vraag, aan mijn hand, zij moet mijn hand meenemen, haar kaak blijven openen, aan mijn hand komen dus :)
Aan de hand gesteld ;)

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:23

Noem mij een meeloper, maar ook ik ga mee met voorgaande reacties. Open in het vervolg geen HAW topic meer als je toch niet openstaat voor meningen die niet in je straatje passen.

Je manier van rijden mag dan nog zo zacht en rustig zijn als je wilt, het is gewoon geen goede manier van rijden voor een paard met dergelijke verkeerde basis. Je bent er nu al een half jaar mee bezig en nog steeds knalt ze bijna de grond in vooraan....als je eerlijk naar voorgaande foto's kijkt en naar die van nu dan merkt je geen correct actiever achterbeen.

Als ik van jou was dan zou ik even niet zo zwart wit denken en beseffen dat er ook grijs bestaat en dus een keertje (al is het maar 1x) een andere instructeur nemen die niet je niet constant de hemel in zit te prijzen. Maar eentje die je ook effectief nuttige dingen verteld over je houding en je ook niet laat verder gaan alvorens jij niet meer zo storend werkt op je paard.

Dit komt misschien allemaal heel cru over, maar het lijkt me dat enkel zulke 'strenge' woorden alleen maar enige reactie verkrijgen bij je.

Overigens is het wel heel duidelijk dat je veel over hebt voor je paard! Op dat vlak heeft ze het zeker getroffen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:26

Ik ga zeker niet bij een andere instructeur lessen, dat kunnen jullie meteen opgeven :)

Hij is echt niet alleen maar lovend, hahaha, je moest eens weten, hij is weleens weggelopen bij mijn les omdat ik niet wou luisteren :')

Hij weet heel goed waar ie mee bezig is en ik ben ervan overtuigd dat het helemaal goedkomt met ons :)

Ik sta zeker wel open voor commentaar, check even de 1e 2 pagina's anders, ik heb zat tips gehad waar ik zeker mee aan het werk ben/ga :)

Alleen als mensen meteen gaan gooien met oordelen over mij en mijn paard, tjah, dan gooi ik idd mijn kont tegen de krib :j

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:30

Robijntjah schreef:
Oohja, je vraag, aan mijn hand, zij moet mijn hand meenemen, haar kaak blijven openen, aan mijn hand komen dus :)
Aan de hand gesteld ;)

Maar ik zie haar dan heuuuuuul laag lopen en voor mijn gevoel (wat ik van de foto's kan afleiden) zónder verbinding. Misschien neemt ze je hand wel mee, maar waarnaartoe, zal ik maar zeggen. Daar zou je je grens dan wat eerder moeten leggen, snap je wat ik bedoel? Ik heb nu een beetje gevoel "smurfensnot" om het even oneerbiedig uit te drukken en ik zou wat meer richting "playdoh" (sorry, heb kleine kids ;-)) willen. Eerst wat meer aan elkaar, zodat ze nog iets meer moeite moet doen om jou hand mee te krijgen, dan kan jij er nog wat meer aan rijden en dan kan je meer verbinding krijgen meer ruggebruik en een beter achterhandgebruik.

Dus niet meteen alles meegeven, maar net wat meer druk erop opbouwen. Zonder dat ik daarmee bedoel dat je moet trekken oid. Ik zou graag een foto zien dat ze eerst wat meer bovenin blijft en daar wat ronder zou worden en daarna pas vwnw gaat.

Overigens blijft het voor ons bijna allemaal een eigen interpretatie van paard en ruiter, ik ken jullie ook niet ;-)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:33

WowAmigo schreef:
Overigens blijft het voor ons bijna allemaal een eigen interpretatie van paard en ruiter, ik ken jullie ook niet ;-)

Juist, en daarom hoeven we ons toch niet de wagen aan uitspraken over onkunde van de ruiter of over het karakter van het paard, toch? (nee, dat heb jij niet gedaan, maar wel de persoon diens mening jij als "kritischer" ziet...) ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:34

Ja, maar kijk, er is dus wel een verschil van hoe jij het nu zegt en hoe bijvoorbeeld Jasmijn en Geerke het zeggen ;)
Dat is op het oordelende af (nu scheelt het ook dat ik zo totaal niet ben en dat ook niet kan waarderen als mensen zo gauw een oordeel klaar hebben over iets of iemand).

Je hebt gelijk, net het stukje voor dat ze zo diep loopt (bijvoorbeeld die eerste paar draffoto's linksom ) is ze eigenlijk zoals het nu zijn moet, daarna begint ze zich teveel af te rollen op het bit zeg maar, zich te beschermen in haar lijf.

Ik krijg dit nog niet opgelost zoals ik wil en moet daarmee ook niet teveel gaan rommelen van mijn instructeur, ik moet rustig aan gaan LEREN voelen wat er onder mij gebeurd en daarop gaan ingrijpen.

Dus als ik te snel ingrijp, zonder na te denken, zullen er dingen gebeuren die al helemaal niet de bedoeling zijn, en dat wil ik absoluut niet hebben :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:35

Adil18 schreef:
WowAmigo schreef:

Juist, en daarom hoeven we ons toch niet de wagen aan uitspraken over onkunde van de ruiter of over het karakter van het paard, toch? (nee, dat heb jij niet gedaan, maar wel de persoon diens mening jij als "kritischer" ziet...) ;)

Dat is precies het oordelende waar ik het over heb, bedankt Adil, jij kan dat net wat duidelijker verwoorden :+

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:37

Maar Robijntje, jij bent al even oordelende over het normale rijden vs uw manier van rijden. Want jij denkt alle 'wijsheid' in de mond te hebben over andere wegen die naar Rome leiden...terwijl je de meeste bokkers die hier reageren ook nog niet zien rijden hebt in real. Beetje de pot verwijt de ketel hier...

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:39

Je kan jezelf toch echt niet goedpraten dat je eerst aan je houding gaat moeten werken? Hoe kan ze nu goed gaan basculeren als jij bij wijze van spreken ongeveer aan haar oren zit?

Anoniem

Nee hoor, ik oordeel daar niet over, ik zeg dat ik het zo niet wil, evengoed als Jasmijn en Geerke niet zo willen rijden als ik, prima, moet kunnen, toch?

Ik oordeel ook niet over bokkers die ik niet zie rijden, dat gaat immers niet ;)

Anoniem

Elke86 schreef:
Je kan jezelf toch echt niet goedpraten dat je eerst aan je houding gaat moeten werken? Hoe kan ze nu goed gaan basculeren als jij bij wijze van spreken ongeveer aan haar oren zit?

Ik zeg net dat ik daar inderdaad hard aan moet gaan trekken?

Je kan ook eeuwig blijven doorgaan op 1 onderwerp he ;)

WowAmigo

Oké, wellicht omdat het mij en mijn paard niet betreft dat het mij niet zo raakt.

Maar als je paard zo naar beneden kiept, tikje met je been en een kleine ophouding en hop daar is ze waarschijnlijk weer, dat is toch niet zo heel erg ingrijpend? Ook al loopt ze dan eerst weer te sterrenkijken, "kalmte kan je redden" en weer verder rijden?

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:42

Robijntjah schreef:

Wel dan stel ik voor dat je over een half jaar nog eens foto's plaats om je verbeterde houding te tonen, want het afgelopen half jaar is dat duidelijk niet gelukt := .

Maargoed, dit is echt een straatje zonder einde topic waarbij de TS enkel lovende woorden wil horen. Veel succes nog met je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:42

Ligt eraan wat voor ophouding je bedoeld, ik maak een ophouding in mijn zit :)

Dan komt ze wat terug, en eigenlijk alleen maar dieper. Tikje met mijn been is zowiezo uit den boze, dan liever zweepje er eventjes tegenaan, maar dat doe ik idd ook. Helaas komt dat nog niet helemaal aan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:43

Elke86 schreef:
Robijntjah schreef:

Wel dan stel ik voor dat je over een half jaar nog eens foto's plaats om je verbeterde houding te tonen, want het afgelopen half jaar is dat duidelijk niet gelukt := .

Maargoed, dit is echt een straatje zonder einde topic waarbij de TS enkel lovende woorden wil horen. Veel succes nog met je paard!

Misschien dat jij dat niet ziet, ik en anderen met mij zien dit wel :)

Ik hoef echt niet alleen lovende woorden te horen hoor, ik weet dat we nog een heeeeele lange weg te begaan hebben en dat maakt me niet uit, komt wel goed :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:47

ik denk dat het weinig zin heeft verder commentaar of tips te geven....je wimpelt alles weg met smilies....
succes verder!
Ik wens je (en welgemeent,want ik ben geen slecht mens..)het allerbeste!