Plankgas met de handrem erop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:16

gillian schreef:
Ondertussen is iedereen vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Tegenwoordig hebben we paarden om dressuur mee te rijden ;)

Grote nonsensica.
We hebben altijd al paarden gehad om er dressuur mee te rijden, dressuur is nog nooit voor het paard geweest. Je moet het verleden ook niet willen romantiseren.

Plankgas met de hardrem erop is niks anders dan je paard in de krul trekken, dan heb je geen drol van het rijden begrepen.

Overigens, dat de dressuur er is omdat de ruiter het zo leuk vindt, is niet persé slecht. Niet als die ruiter iets begrijpt van biomechanica.

FaberSmid

Re: Plankgas met de handrem erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:35

U schrijft het doel van dressuur voorbij? Dat de moderne mens er nu wat anders van maakt dan wat het zou moeten zijn. Wil niet zeggen dat het grote nonsensica is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:52

Wat ik zeg, is dat het verleden imo teveel geromantiseerd wordt.
Ik geloof niet dat vroeger de dressuur wel wél voor het paard was, vroeger waren paarden ook al een middel om geld te verdienen (of oorlogen te winnen) en waar een dier een middel is om iets te bereiken, gaat dat over het algemeen ook over de rug van dat dier.

Ik geloof wél dat er vroeger beter gereden en vooral lesgegeven werd als nu, maar dat heeft meer te maken met dat paardrijden 20 jaar geleden (en langer) een elitesport was. Nu is paardrijden een bereikbaar iets voor Jan en alleman, en dat gaat ten koste van de kwaliteit van lesgeven en rijden. Men wil zo snel mogelijk naar het Z, dus de tijd nemen om de basis goed te leren en te beheersen is er niet meer bij, en dan krijg je dit soort effecten.
Ik nam de tijd om te leren hoe een paardenlijf nu eigenlijk in elkaar zat, kreeg zitlessen, lessen in verzorging en hoe een paard goed te voeren. Toen ik voor het eerst mijn paard aan de teugel had (en daar belachelijk trots op was) zei mijn instructeur: "goed zo. Nu begin je pas met rijden."
Wel kreeg ik mijn opleiding in de tijd dat het heel normaal was dat paarden op stal stonden, en hoogstens een middag in de wei kwamen, dat is misschien een nadeel. Rijtechnisch zat hij echter prima in elkaar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 22:17

laura1986 schreef:
Sluit me hierbij aan, met als toevoeging dat ik het erg jammer vind dat er allemaal zo lastig wordt gedaan over paardrijden. Ook de puur lichamelijke benadering spreek me geheel niet aan (je kunt een paard wel in een houding of frame laten lopen, maar wat heb je daaraan als ie dr stress van en spanning van krijgt.. :roll: ).
Dressuur zou goed moeten zijn voor het paard, maar ik zie vrijwel alleen gespannen, gestresste paarden, korte, strakke teugels, mechanische hulpmiddelen om het frame te krijgen en zo lang vast te houden als de les/proef duurt, slechtzittende ruiters met gebrek aan balans, onduidelijke en/of lompe ´communicatie´ etc. Nou, goed hoor voor het paard :roll: En die mensen hun best maar doen, zonder dat ze doorhebben wat ze verorzaken en zonder dat ze doorhebben hoe gestressd ze er zelf wel niet van worden. :+
Nee, ik snap er blijkbaar echt geen reet van :+

Ja ik ben denk ik ook te dom om het te begrijpen. Ik heb het nooit begrepen en ik denk ook niet dat ik het ooit ga begrijpen :o?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:18

Waarvoor denkt u dan dat de grootmeesters, de dressuur voor ons hebben ontwikkeld en beschreven? Wat was de vraag eigenlijk, voordat de grootmeesters die opdracht kregen? Behalve het makkelijk kunnen rijden van de paarden? Was het ook niet dat de paarden beter doeltreffend en langer hun werk konden verrichten?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:21

Denk dat er meer blessures zijn door de zg hobbyruiter die ongetraind zijn paard lange bosritten rijdt, dan een goed getraind paard die springt of dressuur wedstrijden gaat.
Vele Enduro ruiters rijden bij mij dressuur, en hebben geen blessures bij hun paarden opgelopen, en ze rijden werkelijk professioneel.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:26

De crux zit hem alleen in het "goedgetraind" zijn en wat dat dan precies inhoud.
Een hobbyruiter die wat rustige ritjes maakt door het bos, daar zal geen paard aan kapot gaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:03

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 05:59

FaberSmid schreef:
Waarvoor denkt u dan dat de grootmeesters, de dressuur voor ons hebben ontwikkeld en beschreven? Wat was de vraag eigenlijk, voordat de grootmeesters die opdracht kregen? Behalve het makkelijk kunnen rijden van de paarden? Was het ook niet dat de paarden beter doeltreffend en langer hun werk konden verrichten?

Natuurlijk.

Maar er wordt vaak geroepen dat de dressuur er vroeger was voor het paard, en dát is gewoon niet waar. Het is altijd al andersom geweest, dat wil niet zeggen dat er daarom niet correct gereden kan worden, dat daarom de ruiter niet zijn uiterste best kan doen om zichzelf en het paard gezond, gelukkig en in uitstekende conditie kan houden. Het lijkt hier op Bokt soms alsof die twee elkaar uitsluiten, volgens mij is dat niet het geval.

Maar ik geloof niet erg in het populaire denkbeeld, dat in vroeger tijden een paard eerst 10 jaar dressuurmatig werd opgeleid om de oorlog in te gaan. Niet als je weet dat de neusriem is uitgevonden, niet omdat het nou zo prettig was voor het paard, maar om te voorkomen dat de kaak brak door de enorme krachten die er soms op de hefboombitten kwamen. Dat doet mij vermoeden dat er juist in die tijden ook niet al te netjes werd gereden.

Ik denk dat de vooruitgang kwam (hier in West-Europa althans) door mensen als Steinbrecht, maar wat recenter ook Ernest van Loon.
In Spanje waren ze al veel eerder bezig met dressuurmatig rijden, maar dat heeft alles te maken met het stierenvechten. Wat het niet minder kunstig maakt. Heeft de dressuur daar een functie dan? Hmmmm je zou kunnen zeggen lijfsbehoud voor het paard, maar het is vooral een erg kunstige manier van rijden. De enige functie is volksvermaak....... en dan is het paard er voor de dressuur, en niet andersom.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 06:31

Arabesk schreef:
laura1986 schreef:
Sluit me hierbij aan, met als toevoeging dat ik het erg jammer vind dat er allemaal zo lastig wordt gedaan over paardrijden. Ook de puur lichamelijke benadering spreek me geheel niet aan (je kunt een paard wel in een houding of frame laten lopen, maar wat heb je daaraan als ie dr stress van en spanning van krijgt.. :roll: ).
Dressuur zou goed moeten zijn voor het paard, maar ik zie vrijwel alleen gespannen, gestresste paarden, korte, strakke teugels, mechanische hulpmiddelen om het frame te krijgen en zo lang vast te houden als de les/proef duurt, slechtzittende ruiters met gebrek aan balans, onduidelijke en/of lompe ´communicatie´ etc. Nou, goed hoor voor het paard :roll: En die mensen hun best maar doen, zonder dat ze doorhebben wat ze verorzaken en zonder dat ze doorhebben hoe gestressd ze er zelf wel niet van worden. :+
Nee, ik snap er blijkbaar echt geen reet van :+

Ja ik ben denk ik ook te dom om het te begrijpen. Ik heb het nooit begrepen en ik denk ook niet dat ik het ooit ga begrijpen :o?

Hilarisch _O-

Het gaat echt aan sommige mensen voorbij :')

@Professor:
Tja.. ik ben ook een hobbyruiter :) .. maar ik train mijn paard toch ook dressuurmatig, maar dan op een breed bospad; pootje over, galopperen op een dubbeltje, etc etc.. Het gaat er om dat je met je verstand traint. Ik heb geen bakpaard, dus in een omheinde 20 x 40 ruimte doet mijn paard dit niet. En het leuke is; buiten doet ze dit volgens het boekje.. Wie ga ik dan pesten? :+ Kan je er niet doorheen, dan gaan we er ómheen ;) .. Het is dat je logisch en met verstand traint, niet alleen als professional, maar ook als hobbyruiter..

Eigenlijk best diep triest dat het tweede beeld als 'normaal' wordt beschouwd. Hieruit blijkt wel dat we de hedendaagse dressuur normaal vinden, terwijl dit verreweg van normaal is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 06:40

Miss_Malfoy schreef:
Even heel brutaal, wat vinden jullie van deze houding?
Foto is vandaag gemaakt, pony rijd ik nu bijna 2 maanden. Ben er zelf trots op, voor mijn doen is dit erg netjes. :o

http://i213.photobucket.com/albums/cc15 ... G_7874.jpg

Netjes, je mag zelf rechtop gaan zitten, je zit wat naar voren, daardoor heeft het paard ook de neiging om op de voorhand te lopen. Rechtop en ontspan je, dan ga je namelijk vrij makkelijk mee in de beweging.

Handen zien er vriendelijk uit, je benen mag je meer laten "hangen", ook wat meer ontspanning daar graag. Algemene plaatje heeft een heel vriendelijke uitstraling.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 06:40

sanne83 schreef:
ben het helemaal eens Arabesk. Men vind het al snel niet rond genoeg.
Dr. heuschmann schreef het al in z'n boek: het hoofd moet naar beneden, punt. Dat lijkt het enige te zijn waar het om gaat.
Dat mensen serieus het 2e plaatje liever zien dan het 1e plaatje kan ik niet begrijpen.
http://www.sustainabledressage.com is een hele mooie site, goede uitleg. Wat zij schrijft onder "training the eye" is zeker waar.

Waardevolle link. Heb er een printje van gemaakt voor bij mij op stal. Bij mij op stal heerst over het algemeen de opvatting: Kan niet diep en rond genoeg. Dat dan de achterhand er niet ondergereden wordt en het paard letterlijk met de kin op de borst loopt mbv een slofteugel is heel normaal. En het nog gek vinden dat het paard r.m. bokt en weigert. :x

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 06:42

zammetje schreef:
sanne83 schreef:
ben het helemaal eens Arabesk. Men vind het al snel niet rond genoeg.
Dr. heuschmann schreef het al in z'n boek: het hoofd moet naar beneden, punt. Dat lijkt het enige te zijn waar het om gaat.
Dat mensen serieus het 2e plaatje liever zien dan het 1e plaatje kan ik niet begrijpen.
http://www.sustainabledressage.com is een hele mooie site, goede uitleg. Wat zij schrijft onder "training the eye" is zeker waar.

Waardevolle link. Heb er een printje van gemaakt voor bij mij op stal. Bij mij op stal heerst over het algemeen de opvatting: Kan niet diep en rond genoeg. Dat dan de achterhand er niet ondergereden wordt en het paard letterlijk met de kin op de borst loopt mbv een slofteugel is heel normaal. En het nog gek vinden dat het paard r.m. bokt en weigert. :x

Ga ik ook doen :j .. Ik heb hem geprint in meervoud en iedereen krijgt persoonlijk een kopietje thuis gezonden :D . Bij mij op stal is het dus idem dito ;) ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 06:47

WolinLotte schreef:
Eigenlijk best diep triest dat het tweede beeld als 'normaal' wordt beschouwd. Hieruit blijkt wel dat we de hedendaagse dressuur normaal vinden, terwijl dit verreweg van normaal is..

Heeft niks te maken met moderne dressuur, heeft er mee te maken dat de gemiddelde mens gewoon niet kan rijden, paard dan maar rondtrekt met allerlei trucjes. Dan krijg je dus een op de kop lopend paard, want behoorlijk zitten is er ook al niet meer bij, laat staan dat de motor op de goede plek zit......

En omdat we dat beeld vaak zien, is het normaal geworden.

Tegenwoordig is het ook zo dat als de hals van je paard een krulletje heeft, je goed kunt rijden.

Ter verdediging zou je in kunnen brengen dat op de maneges vaak (en juist bij beginners) slecht lesgegeven wordt, veel mensen weten ook niet beter, en het krulletje wordt enorm verheerlijkt, want dán kun je het. Correct zitten wordt niet meer aangeleerd, van "soepel door het lijf" heeft geen mens gehoord, gymnastiseren wordt de tijd niet meer voor genomen, dan krijg je dit soort effecten. En veel mensen vinden de basis aanleren gewoon veel te lang duren, en terug naar de basis is al helemáál niet bespreekbaar.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 06:51

Yamcha schreef:
WolinLotte schreef:

Heeft niks te maken met moderne dressuur, heeft er mee te maken dat de gemiddelde mens gewoon niet kan rijden, paard dan maar rondtrekt met allerlei trucjes. Dan krijg je dus een op de kop lopend paard, want behoorlijk zitten is er ook al niet meer bij, laat staan dat de motor op de goede plek zit......

En omdat we dat beeld vaak zien, is het normaal geworden.

Tegenwoordig is het ook zo dat als de hals van je paard een krulletje heeft, je goed kunt rijden.

Ter verdediging zou je in kunnen brengen dat op de maneges vaak (en juist bij beginners) slecht lesgegeven wordt, veel mensen weten ook niet beter, en het krulletje wordt enorm verheerlijkt, want dán kun je het. Correct zitten wordt niet meer aangeleerd, van "soepel door het lijf" heeft geen mens gehoord, gymnastiseren wordt de tijd niet meer voor genomen, dan krijg je dit soort effecten. En veel mensen vinden de basis aanleren gewoon veel te lang duren, en terug naar de basis is al helemáál niet bespreekbaar.

Nou, dat is precies wat ik bedoel met hedendaagse dressuur. Dát is wat wij voorgeschoteld krijgen op foto's, filmpjes, noem maar op.. men is het 'normaal' gaan vinden. Ik hoef er weinig meer tegenin te brengen, dat wordt al voor me gedaan ;) .

We zijn het hier niet oneens, maar eens :j .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 06:56

Maar dat is geen dressuur, dat is gewoon slecht rijden. Ruiter doet veel te veel, teveel druk, klemmen, trekken, "kneepjes" lees: zagen). Dan kun je gewoon niet rijden, dat heeft geen bal met moderne dressuur te maken. Dat niet kunnen rijden tegenwoordig de norm is, dát is schandalig.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 07:05

Ik vind het wel enorm frustrerend, dat het beeld van wat wij (lees: de mens van het jaar 2009 :+ ) nu hebben van de dressuur, niet klopt en dit door de dressuurtop voorgeschoteld wordt als hetzijnde de juiste manier.. FEI, KNHS, ZWEINSTEIN WÁÁR GAAT DIT HEEN!? Ook de bekrompenheid van de hedendaagse ruiter helpt niet mee aan verbetering, we denken nog steeds in hokjes en zo hebben we allemaal onze eigen waarheid.. en uiteraard doet niemand het verkeerd.
De juryleden bepalen het beeld, het moet mooier, groter, heftiger, schuimender (mijn cappuccino mag schuimender :+ ), en dat is het typisch showdressuur van wat we tegenwoordig voorgeschoteld krijgen. Dressuurstangen die horizontaal aangehaald liggen, voorbenen die bijna tot over hun oren omhoog komen.. Het klopt gewoon niet, helaas wordt dit toch goedgekeurd door juryleden, zij bepalen het beeld..
Ondertussen zijn er steeds meer mensen die geen ruk verstand hebben van anatomie en fysiologie, dus dat schiet lekker op :o ..

@Yamcha: Dat is ook schandalig, want niemand veegt die prut uit z'n ogen! Het is een cirkel.. wat we voorgeschoteld krijgen, daar wordt les naar gegeven, zo gaat de ruiter rijden, dit is weer wat het jonge grut te zien krijgt, want zo schijnt het te moeten.. Ondertussen wordt er nog steeds zo les gegeven.. waar komt er dan verbetering? Pas als de ruiter zélf bedenkt waar hij mee bezig is, zélf denken, zélf denken, verdiepen in Anatomie en Fysiologie, zélf bedenken waar het niet klopt.. Jezelf willen verbeteren, uit dat hokje stappen en je wereld en kennis verbreden. Prut uit de ogen, oogkleppen af en niet klakkeloos aannemen wat die hoge pief zegt, wees kritisch, stel vragen en zélf nadenken.. Van naäpen worden we niet beter, en al helemaal niet als de gemiddelde ruiter geen ruk verstand heeft van hoe een paard zijn lichaam gebruikt :o ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 07:29

Het probleem zit hem bij de ruiter, en die is gewoon een product van de maatschappij.

Wij leven in een maatschappij waarin wij alles kunnen kopen, ontwikkelingen gaan supersnel, alles is in instant-vorm te koop of kant en klaar. Behalve........ het paard. Behalve de ruiter zelf. En omdat we niet meer leren dat processen tijd kosten, moeten we toch wel in 2 jaar in de Z kunnen zitten (dat kan ook als de basis er goed inzit, alleen ben je wel driekwart van de opleiding daar dan ook aan kwijt).
En netjes nageeflijk rijden duurt veel te lang, want dan moet je eerst veel tijd besteden om een goede zit aan te leren (en tussendoor nog regelmatig zitlessen nemen) je moet leren dat trekken aan de teugels absoluut verboden is (je krijgt nooit een stille, rustige aanleuning als die steeds onderbroken wordt) en je moet dús leren om te sturen, terug te nemen, "schakelen", voorwaarts rijden, zijwaarts, en wat dan ook op zit, gewicht en benen. Trucjes gebruiken gaat heel wat sneller.
Dan heb je al heel wat geleerd, maar je zit nog altijd in de B. Oké, misschien de L, maar dat denk ik eigenlijk niet. Je leert om met je hand een soepele, elastische verbinding te onderhouden, een heel gevoelige telefoonlijn, en dan opeens heb je een fijne aanleuning, en een heerlijk nageeflijk paard.

Langzaam komt er van een horizontaal evenwicht een meer bergopwaarts evenwicht, wat oprichting, je leert je hulpen nu eens eindelijk goed te timen, en al die tijd heb je nog altijd het gevoel dat je een beginneling bent, en dan opeens zit je tot je eigen stomme verbazing in de M2......
En dat is nog altijd gewoon basiswerk, niks top, niks glamour, gewoon hard werken en kritisch op jezelf zijn, je paard kan het allemaal wel, die leert namelijk veel sneller als jij. Intussen leer je dat grote lijf ook nog eens een beetje aanvoelen, je kletst eens wat met je DA, die je en passant nog het nodige bijleert, je kijkt eens mee met je hoefsmid, die namelijk niet alleen veel weet over hoeven, maar ook over paardenbenen, je leert over spiermassa en spieropbouw, en op een gegeven moment weet je van alles een klein beetje af.

Wat jij schrijft over het moet groter, mooier, schuimender is natuurlijk ten dele waar. Hoe meer je je paard kunt oprichten, hoe beter het paard in conditie is en zijn lijf en het werk beheerst, hoe groter ook de bewegingen worden, het plaatje wordt spectaculairder, hoe meer die achterhand draagt, hoe verder die voorbenen eruit gegooid kunnen worden. Hoe leniger je paard wordt, hoe verder je hem kunt stretchen, en bij toppaarden kan dan idd zonder moeite die kin op de borst, zo lening zijn ze gewoon, en die voorbenen kunnen écht achter de oren. Dat geeft ook allemaal niks, en dat het show is, tuurlijk, hoort erbij. Het gaat mis als het plaatje belangrijker is dan het werk er naar toe, en dan vooral in de basis.

Als een ruiter zich focust op dat krulletje (en daar zijn we terug bij af) maar niet begrijpt hoe dat komt, krijg je een trekkende ruiter, want hij begrijpt niet hoe het anders kan (en een mens is geneigd veel met de handen te doen). Dat een paard dan rond kan lopen en op de pinken te rijden is, actief is en energiek, is voor die ruiter onbegrijpelijk.
Als diezelfde ruiter trekkend ook nog best ergens komt, en wat prijzen wint, zal hij niet terug willen naar een paar niveau's terug, om het goed aan te leren. Het kan zo toch ook? En hij trekt niet echt, hij zaagt ook niet, hij geeft alleen kneepjes en een beetje druk......
Terug naar de basis? Hij is toch geen beginner? Hij heeft wel even een 1e prijs in de M2 gewonnen......

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 07:44

Exact ;) We zitten heus wel op één lijn hoor Yamcha, we vertalen het even wat anders :) .

Trucjes rijden is wat wij vandaag de dag doen, 'slof erbij en hij doet binnen twee keer gebruiken :oo ...' Oh my.. Het plaatje moet er zijn, het werk er naartoe niet.. We steken ons in een setje, hangen er een slof omheen en tadaaaaa 8-) .. A new star is born *D . Ah.. niet dus :\ wat een domper, zo werkt het helaas niet.

Hoe vaak hoor je nu niet; "Ja.. maar dáár is híj toch de hoefsmid voor, niet ik!!" Wat een bullshit, elke ruiter, elk persoon wat met paarden werkt moet verstand van voeten hebben, heb je dat niet, dan ga je er maar in verdiepen. Elk persoon wat met paarden werkt moet verstand hebben van biomechanica, uiteraard komt kennis met de jaren, dat is ook zo. En dan nóg; stel vragen, wees kritisch, hoe werkt iets, klopt dat wel? Maar de interesse is er niet, want het plaatje telt.. hoe de ruiter er komt, zal hem een worst zijn, als die voeten maar boven die oren uitkomen.. Het draait om die ene winstpunt, niet om de samenwerking, het fysieke én mentale gestel van het paard..

De bekrompenheid... Zo loopt mijn merrie fantastisch bitloos, geweldig is dat (ze loopt ook wel met bit)!! Teugeltje los, van achteruit gereden en het dier loopt met een keurige ontspannen aanspanning, wisselen van zitbeenknobbel en ze wijkt keurig, keurig op het achterbeen, ontspannen flapoortjes. Daarentegen staat ze wel voor op ijzers en rij ik niet boomloos.. Helaas sta ik niet op een stal waar ze heel de dag buiten had kunnen lopen, had zo verhuisd als die bij mij in de buurt is.. Ik krijg dan alsog een opmerking; 'volgens mij sta je op de verkeerde stal'. Schijnbaar kan niemand meer van elkaar leren, als iets niet binnen een straatje past, dan moet dat maar snel vergeten worden... Immers zal dat bitloze niet snel genoeg gaan, dat vergt oefening, een open mind, geduld.. Het paard moet naar ons aangepast worden en niet andersom.. We kunnen er niet omheen, wij willen alleen maar er dóórheen.. we kunnen niet afwijken van datgene.. ook als we omwille van het paard dat soms moeten doen.
We moeten uit ons hokje komen :) , verder kijken dan onze neus lang is.
Laatst bijgewerkt door WolinLotte op 30-11-09 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 07:47

Volgens mij ook ;)

Ik gebruik de slof ook wel trouwens :oo Soms voor het rechtrichten is hij praktisch, kun je iets duidelijker begrenzen. Maar niet om het paard dubbel te vouwen hoor ;)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 08:08

Yamcha schreef:
Volgens mij ook ;)

Ik gebruik de slof ook wel trouwens :oo Soms voor het rechtrichten is hij praktisch, kun je iets duidelijker begrenzen. Maar niet om het paard dubbel te vouwen hoor ;)

Helaas is dit toch wat er veel gebeurt, het plaatje telt.. Het wordt gebruikt om die kop naar beneden te krijgen, het bekende 'krulletje' .. want mensen denken dat het daar begint!!
Die kop moet naar beneden, want dan is het juist, rechtgerichtheid laten we maar :o , want wat dat is? :o?

Op maneges leren ze de kids de pony's naar beneden te rijden, met slof kunnen ze niet, dus dan maar een thiedeman.. De kinderen leren niet dat de moter achter zit, dat ze een onafhankelijke zit moeten hebben, etc.. Ze leren een perfecte volte te rijden met een plank als pony. Eerst maar wat zitlessen, beetje ponyhobbelen met een onafhankelijke zit :j , van hieruit kan je weer verder. Uitleg waarom je pony ook gebogen moet zijn in een volte blijft uit, lengtebuiging en dat soort termen hoeven niet, maar een ponymeisje mag je toch wel uitleggen dat ze gaat gymnastieken met de pony en dat jullie er aan werken dat hij een 'fantastische danser' wordt.. of weet ik veel :P .. Het moet in ieder geval al bij de jonkies beginnen, het gevoel, de balans, de onafhankelijkheid..
Ik moest springen met mijn handen op mijn rug, knoop in de teugels en ook het sturen... handen op de rug, alleen in nood mochten de handjes weer aan de voorkant verschijnen :P .
Laatst bijgewerkt door WolinLotte op 30-11-09 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 08:12

Klopt.
Er was zelfs een paardeneigenaar die aan mij vroeg of ik het paard wel aan de teugel wilde leren lopen, want hij was daar niet sterk genoeg voor....... 8)7

Ik ben maar niet begonnen met uitleggen. Achteraf had ik dat misschien moeten doen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 08:19

Hebben jullie wel eens van dr. Andrew McLean gehoord? Hij verwoordt in zijn boek precies wat jullie bedoelen, rem is ho, los is gas. En het werkt.....heel prettig. Zijn methode heeft mij op meerdere punten enorm geholpen hoewel het soms heel verleidelijk is te vervallen in "oud gedrag". Dat gedrag wordt aangeleerd doordat er nog steeds op Deurne en Orun gereden wordt volgens het druk-erop principe.

Zelfs tijdens een masterclass van dr. Andrew McLean wist een dame van Deurne nog haarfijn uit te leggen dat hij het zo wel kon stellen, maar ze HUN methode gewoon bleven handhaven. En dat terwijl de jongeman die zij meenam zichtbaar enorm verbeterde na tien minuten geholpen te zijn door dr. Andrew McLean......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 08:23

Nooit van gehoord, hoe heet het boek?
Overigens heb ik wel op de manier lesgehad die ik beschrijf. Je krijgt er heerlijke voorwaartse paarden van.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 08:32

Yamcha schreef:
Klopt.
Er was zelfs een paardeneigenaar die aan mij vroeg of ik het paard wel aan de teugel wilde leren lopen, want hij was daar niet sterk genoeg voor....... 8)7

Ik ben maar niet begonnen met uitleggen. Achteraf had ik dat misschien moeten doen.

Bedoel maar :\ ..

Toen ik mijn merrie net had... dat paard heeft mij zoveel geleerd én afgeleerd.. ik had les bij een instructeur waarvan ik destijds dacht dat hij ons wel goed les kon geven.. Echter, was dit de grote trucjesman 8-) en liet mijn merrie zich niet foppen.

1e en enige les;
Moest mijn teugels op maat maken na twee rondjes losstappen, ik kreeg meteen kramp in mijn schouders, met de vraag; "Waarom moeten de teugels zo kort dan?" Schijnbaar was dat de verkeerde vraag :P 'dat moet nou eenmaal, anders valt ze uit elkaar'... 'oh :o '... de oren van mijn merrie gingen al in de nek en het tandenknarsen was in het volgende dorp hoorbaar.. Na 3 rondjes was ik verkrampt, mijn merrie pissed off en na het 4e rondje had ik mijn merrie in de staak... kon ook niet anders. Mijn les zou 45 minuten moeten duren, na welgeteld 15 minuten ben ik de bak uitgereden en gezegd dat dit niet zou gaan werken... maar het lag aan mijn rijkunsten, nouja.. daar zou die ook nog wel gelijk in kunnen hebben :D , ben ook geen Z-amazone.. maar het lag al helemaaaaal aan mijn merrie.. die was zo slim om te zeggen dat ze het zo NIET ging doen, ik geef haar geen ongelijk :(:) .. Had betaald voor twee lessen, heb uiteraard die andere les nooit geïnd :n .. Wat een rampenplan.

Ik kan me goed vinden in de Centered Riding methode :j , dit werkt goed voor mij en mijn merrie.