midgie schreef:Je kan het best combineren met wedstrijden, op wedstrijden willen ze contact op beide teugels zien, dat kun je heel goed doen zonder druk erop te houden zoals je zo vaak ziet op wedstrijden.
Mijn dochter heeft ook les in academische rijkunst en heeft ook wedstrijden gereden, moet zeggen dat je echt het verschil ziet, het gaat mooier , rustiger en is fijner en eerlijker voor het paard dan het geruk en gepluk wat je af en toe tegenkomt.
Ook had ze steeds 2 winstpunten per proef , dus je kan de Jury foppen door contact te hebben maar niet zoals zij het graag willen zien.
Moet zeggen als jij verder ben in de rijkunst en je leert ook de techniek, neem aan dat jou instructrice ook erbij vertelt wat en waar de academische rijkunst vandaan komt en waarom dit een heel fijne manier is om je paard te trainen.
Dan wil jij echt niet graag meer wedstrijden rijden en zien wat daar om je heen gebeurd, dat is ook de rede dat mijn dochter gestopt is terwijl ze winst na winst reed en meestal wel 1ste of 2de werd en dat met een fries.
Dus ja deze manier van trainen is geduld hebben en als je snelles wil gaan kom je toch meer in het dwangmatige terecht en je paard echt tussen alle hulpen opsluiten met vaak te veel druk, waardoor hij dan ook niet echt mooi kan lopen zoals je in het academische graag wil zien,
Alle hippe oefeningen in de hoge dressuur sport zien er vaak spectaculair uit maar als je echt naar de techniek gaat kijken klopt er veel niet,dus is het meer kitsch dan echte kunst, gaat het meer om de centen en de stautusdan om het paardvriendelijk trainen en je paard zo lang mogelijk gezond en zonder blessures oud te laten worden.
De meeste mense in de accademisceh rijsport hebben ook een paard voor het leven denk ik , terwijl de dressuur mensen vaak een paard naar het Z rijden en dan weer aan het volgende project gaan beginnen en dat is wel eens jammer het gaat dan vaak ten koste van het paard ook al word dat niet toe gegeven natuurlijk,
Eigenlijk zou een Jury zich wat meer in deze rijkunst moeten verdiepen en wat meer naar de echte techniek kijken en niet zomaar maar het kunstje moeten beoordelen, wat vaak ook helemaal niet klopt ook technisch gezien.
Ze zouden er eigenlijk ok een stukje theorie moeten aan plakken, dat zou je in een les er so ie si bij moeten krijgen, waarom doe ik schouder binnen en traver, veel mensen weten dat niet eens.
hier ben ik het helemaal mee eens...
zo is er ook een gezegde van bent branderup:'de dressuur is er voor het paard, niet het paard voor de dressuur.'