Help...hoe krijg ik vertrouwen in mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 12:30

@ Vlindie:
Bedankt voor de tips!
En we redden het samen wel! daar ga ik alles aan doen :D

@ Amanda:
Goed om te horen dat er meer haffies zo lekker eigenwijs zijn :D
En ik ben blij dat het goed is gekomen! dat is een hele inspiratie voor mij! ;)

Clyde

Re: Help...hoe krijg ik vertrouwen in mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:47

Wat grappig dat meer mensen dit hebben. Met mijn eerste paard zat ik bij een heel huiskamertopic met ''bangerikken''.
en weet je allemaal zijn we er doorheen gekomen.

Dus het gaat jou ook zeker lukken.

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 15:57

:j

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:15

Ff offtopic, waar staat je Blondje in Drachten/
Ik werk in Drachten....

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 17:16

ja me paardje staat vlakbij drachten in een klein dorpje er net buiten, zelf woon ik in drachten :D

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:18

Dit heb ik ook gehad nadat ik aan aantal keer door en ander paard eraf ben gegooit. Daarna ben ik op iets anders gaan rijden en de vertrouwen kwam wel weer. Nu wil ik dus weer op en andere rijden (ik rijd gewoon op en manege dus manegepaarden) Maar ik heb er gewoon gen vertrouwen in.

Ik lees even mee.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:26

@TS graag gedaan :D Fijn dat je instructrice er wel goed mee omgaat; een instructeur kan veel doen om vertrouwen te krijgen (en helaas ook om het in rook op te laten gaan...).

Even helemaal off-topic, maar is jouw Thijs ook 'Thijs-eigenwijs'? Heb er hier nl. zo één rondlopen ;)

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 20:49

ja vaak word er gezegt:
thijs eigenwijs - thijs is niet wijs -
holle bolle thijs (omdat ie zo'n lekkere dikke haflinger kont heeft :D ) hij is niet dik, maar wel groot en breed :P
Laatst bijgewerkt door PinkLove op 25-11-09 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

manegelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:49

Veel aandacht en veel bij hem zijn rijden enz

semmyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:56

ik wil ook even hier reageren.
Ik heb ook een haflinger ruin van 4,5j nu en hij heeft ook soms een eigen willetje.
het valt me op dat heel veel haflinger eigenaren tege ongeveer dezelfde problemen aan lopen met het feit dat jezelf je paard moet vertrouwen maar anders om is het misschien nog wel belangrijker.

Ik kan alles met mijn haffie maar ik durf er echt niet zomaar iemand anders op te zetten die hem niet kent en hij dus niet vertrouwt.Hij heeft een keer voor ik hem kocht iets meegemaakt waardoor hij het vertrouwen in mensen kwijt is geraakt.Ik weet dus niet precies wat maar ik heb hem nu 1,5 jaar en na 1,5 jaar ben ik dus heel super trots op mijn mooie lieve haf die echt een hart van goud heeft.

Ik zou indd ook zeggen veel aandacht geven veel poetsen knuffelene mee wandelen enz om maar het vertrouwen nog meer te vinden in elkaar.En dan ook proberen te rijden en gewoon streng zijn want indd als je ze niet aanpakt en niet aan het werk zet dan beginnen ze met fratsen te verzinnen.
Mijn haf heeft ook soms van die keuren dat ie geen zin heeft en ik kan me helemaal in jullie verhalen vinden maar ik heb wel geleerd dat als ik meneer even streng aanpak dat het dan ook goed is.
Het is soms heel moeilijk maar ik ben mezelf ook door dat punt heen aan het zetten van kom op je kunt het wel op alle andere paarden die je gehad hebt vond je het ook niet erg om ze aan te pakken.

En meid je hoeft je echt niet te schamen over je angst!! En wat andere mensen zegge al helemaal niets van aantrekken.
Als jij tevreden bent met je paardje hoe hij is dan moet er gewoon voor gaan hij is ook jong en hij moet gewoon alles leren!! Normaal andere paarden zouden ook vervelend worden,en daar moet je dan ook door heen.Succes het komt heus wel goed!! En je hebt een doorzettings vermogen zoals ik hier kan lezen dus het komt wel goed!!!

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 07:40

@ semmyyy
Bedankt voor je lieve reactie!

semmyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:11

@ gizmo1986: graag gedaan.Ik weet wat je bedoelt en het is heel vervelend als er last van hebt. Maar als je zelf de wil hebt om door te gaan dat alles goed komt dan komt het zeker goed!!! Want ik geloof het meteen dat je haf super lief van karakter is mijn haf is dat ook en ik zou hem voor geen goud kunne missen en jij jou paardje waarschijnlijk ook niet!!! Succes ermee het komt goed!

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 11:36

semmyyy schreef:
@ gizmo1986: graag gedaan.Ik weet wat je bedoelt en het is heel vervelend als er last van hebt. Maar als je zelf de wil hebt om door te gaan dat alles goed komt dan komt het zeker goed!!! Want ik geloof het meteen dat je haf super lief van karakter is mijn haf is dat ook en ik zou hem voor geen goud kunne missen en jij jou paardje waarschijnlijk ook niet!!! Succes ermee het komt goed!

mijn haffie is zeker heel lief! hij is heel erg knuffelig, als ie ziet dat ik eraan kom, dan hinnikt ie en dan komt ie meteen naar met toe lopen *D .
ik ben ook veel bezig met vrijheidsdressuur, en dat vind ie helemaal geweldig!! en dan luisterd ie ook perfect, raar maar waar :D
dus de conclusie is dat onder het rijden, dus echt mijn probleem is, en niet die van thijs, hij is gewoon zo slim dat hij mij aanvoelt en daarom lekker gaat klieren, vooral om dat hij in de pubertijd ziet en welke jonge eigenwijze haflinger zou dat nou niet doen ;) . dus ik ga hard met mezelf aan de slag en consequenter voor hem zijn, zodat we samen op alle fronten een super team worden 8-)

edit: hij gaat ook met een meisje van 10 elke week op woensdag naar les, want haar eigen pony is kreupel. (gister dus weer)
dus dan gaat ie mee in de trailer, hij loopt er zo op en af. in de les is hij dan ook super braaf, haha dan is het net een manegepony, echt zo'n sulletje.
en dan zit ik echt met verbazing te kijken, dat ie zo braaf is, en dan weet ik dus zeker dat hij mij in de maling neemt!

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:56

Wat hebben ze dat door he? Maar wel goed om te zien dat hij zo braaf is.
Ik heb in het begin ook steeds mensen erop gezet, om te zien dat hij braaf was. (wel vrijwillig hoor)

Ik was eerst niet bang voor hem, maar hij liep een peesblessure op. Ik mocht hem weer starten en liet een vriendin erop.
Die ging over zijn grens heen en toen ging hij rodeorijden, net zo lang tot ze eraf lag.

er was wel een oorzaak voordat gedrag. Hij had pijn. hij kreeg weer een half jaar rust en nu is de pees goed.
Nu het vertrouwen weer terug krijgen.
Op de grond luistert hij ook perfect naar me, dus in het zadel gaat het ook wel lukken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:25

semmy: ik denk dat je het mooi omschrijft in je eerste zinnen. Je moet niet alleen je paard kunnen vertrouwen, hij moet jou ook kunnen vertrouwen.
Jim die vertrouwt mij op de grond helemaal. Dat ded hij al vrij snel. Maar erop was toch heel anders :j
Maar ook dat is goed gekomen :D

semmyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:35

amanda: Ja ik weet uit ervaring dat een paard jou moet vertrouwen, en denk dat dat het belangrijkste is ,jou als baas zijnde is bij zaak zeg maar haha.

Ik heb zelf ook heel veel vertrouwen opgebouwd met mijn haflinger zodat hij mij ging vertrouwen en zo verder hebbe wij meer opkunne bouwen als alleen wat aan de hand lopen poetsen knuffelen enz.We rijden nu ook goed dat is nog wel moeilijk maar ik merk dat we mekaar volkomen vertrouwen en dan gaat het helemaal goed komen. :D

En ja bij elk paard welke je ook hebt moet een klik zijn anders gaat het gewoon niet en dan kan het wel goed mis gaan.Maar als de klik er is zou ik zegge gewoon doorgaan als je er zelf plezier mee hebt.

semmyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:40

gizmo1986 schreef:
semmyyy schreef:

mijn haffie is zeker heel lief! hij is heel erg knuffelig, als ie ziet dat ik eraan kom, dan hinnikt ie en dan komt ie meteen naar met toe lopen *D .
ik ben ook veel bezig met vrijheidsdressuur, en dat vind ie helemaal geweldig!! en dan luisterd ie ook perfect, raar maar waar :D
dus de conclusie is dat onder het rijden, dus echt mijn probleem is, en niet die van thijs, hij is gewoon zo slim dat hij mij aanvoelt en daarom lekker gaat klieren, vooral om dat hij in de pubertijd ziet en welke jonge eigenwijze haflinger zou dat nou niet doen ;) . dus ik ga hard met mezelf aan de slag en consequenter voor hem zijn, zodat we samen op alle fronten een super team worden 8-)

edit: hij gaat ook met een meisje van 10 elke week op woensdag naar les, want haar eigen pony is kreupel. (gister dus weer)
dus dan gaat ie mee in de trailer, hij loopt er zo op en af. in de les is hij dan ook super braaf, haha dan is het net een manegepony, echt zo'n sulletje.
en dan zit ik echt met verbazing te kijken, dat ie zo braaf is, en dan weet ik dus zeker dat hij mij in de maling neemt!

Ik snap je dan meteen dat je je haffie daarom niet kwijt wil omdat hij wel gewoon een karakter van goud heeft.IK kon het snappe als hij in de omgang ook niet lief was en gemeen was dan werd het met rijden ook een ander verhaal.
Maar het kan ook zijn dat je haffie jou gewoon een beetje uit aan het proberen is om te kijken hoever hij kan gaan bij jou.Want als die bij andere wel super braaf is en geen poot verkeerd zet dan is die echt wel goud eerlijk ook onder het zadel.

Nog een vraagje over dat vrijheids dressuur.
Is dat een soort van free styling? Want k wil heel graag een cursus freestyling gaan doen,heb dus ook al van heel veel mense gehoord dat je met deze cursus echt nog een betere band met je paard kunt krijgen als dat je die al hebt. Merk jij dat ook met jouw haffie?

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 18:06

semmyyy schreef:
Ik snap je dan meteen dat je je haffie daarom niet kwijt wil omdat hij wel gewoon een karakter van goud heeft.IK kon het snappe als hij in de omgang ook niet lief was en gemeen was dan werd het met rijden ook een ander verhaal.
Maar het kan ook zijn dat je haffie jou gewoon een beetje uit aan het proberen is om te kijken hoever hij kan gaan bij jou.Want als die bij andere wel super braaf is en geen poot verkeerd zet dan is die echt wel goud eerlijk ook onder het zadel.

Is dat een soort van free styling? Want k wil heel graag een cursus freestyling gaan doen,heb dus ook al van heel veel mense gehoord dat je met deze cursus echt nog een betere band met je paard kunt krijgen als dat je die al hebt. Merk jij dat ook met jouw haffie?

Ja vrijheidsdressuur is super leuk om te doen, is idd een soort freestyling.
je gaat gewoon eerst aan de gang met de basis, netjes aan het halster lopen enz.
en dan kun je kunstjes gaan leren, die van mij kent nu:
voetjes geven ( aan alle 4 benen) niet om uit te krabben, maar dat hij ze optilt en een paar seconden opgetilt houd.
parkeren (dan zeg je ho en blijf, en dan moet ie blijven staan, en dan moet je weg kunnen lopen, bv een rondje om hem heen, en dan blijft ie staan.
kusjes geven.
jambette, op de grond en onder het zadel.
keren, dan draait ie een rondje om je heen.

zo zijn er dus allemaal dingen die je hem kunt leren, op stem en lichaamshulpen.
dan leert ie dus goed naar je luisteren en als je paard het leuk vind dan is het ook super voor de afwisseling.
mijn haffie vind het echt super leuk, en hij is best slim en leert ook de dingen vrij snel.

ik heb een boek gekocht van vrijheidsdressuur:
http://www.vrijheidsdressuur.info/

een bokker ( Hannah_Menno) hier op bokt heeft zelf een site gemaakt, met de basisdingen (grondwerk) en de kunstjes, hoe je ze kunt leren enz:
http://www.everyoneweb.com/NALANTA/

semmyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:45

gizmo1986 schreef:
semmyyy schreef:

Ja vrijheidsdressuur is super leuk om te doen, is idd een soort freestyling.
je gaat gewoon eerst aan de gang met de basis, netjes aan het halster lopen enz.
en dan kun je kunstjes gaan leren, die van mij kent nu:
voetjes geven ( aan alle 4 benen) niet om uit te krabben, maar dat hij ze optilt en een paar seconden opgetilt houd.
parkeren (dan zeg je ho en blijf, en dan moet ie blijven staan, en dan moet je weg kunnen lopen, bv een rondje om hem heen, en dan blijft ie staan.
kusjes geven.
jambette, op de grond en onder het zadel.
keren, dan draait ie een rondje om je heen.

zo zijn er dus allemaal dingen die je hem kunt leren, op stem en lichaamshulpen.
dan leert ie dus goed naar je luisteren en als je paard het leuk vind dan is het ook super voor de afwisseling.
mijn haffie vind het echt super leuk, en hij is best slim en leert ook de dingen vrij snel.

ik heb een boek gekocht van vrijheidsdressuur:
http://www.vrijheidsdressuur.info/

een bokker ( Hannah_Menno) hier op bokt heeft zelf een site gemaakt, met de basisdingen (grondwerk) en de kunstjes, hoe je ze kunt leren enz:
http://www.everyoneweb.com/NALANTA/

Dank je wel ga is even rondsnuffelen op die site en kijken wat voor boek je gekocht hebt :D Lijkt me erg leuk om te doen.Maar ik wil echt het freestylen zeg maar.Maar wel super van die kunstjes dat lijkt me ook leuk hihi :D

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 18:54

van freestyle zelf weet ik ook niet veel, dus als je wat vind, laat het me weten :D

ramiro04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:01

heb niet alles gelezen maar ik zou hem gewoon lekker aan het werk zetten, hij voelt het natuurlijk en dat schiet voor hem ook iet op. probeer je erover heen te zetten. makkelijk gezegd maar ja :\ . suc6 in ieder geval!

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 19:43

@ ramiro04
bedankt voor je reactie en tips!

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 16:09

even een update :P

gister heb ik weer even op mijn pubertje gereden,
en het ging vrij goed! :D

eerst lekker losgestapt aan de lange teugel, totdat we allebei ontspannen waren,
daarna teugels op maat gemaakt, en figuren gereden.
ook nog gedraaft links en rechtsom en figuren gereden.
daarna lekker uitgestapt, en nog even met hem aan de hand buiten gestapt! 8-)

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:23

*\o/* Goed gedaan !!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:42

+:)+ +:)+