aan werk met ons toekomstige topper

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ponyruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 19:55

die hoeding heeft hij van begin an gehad uit sichself

en gaa hem ook niet meer met sporen rijden !!!
en ik ga ook op less

@volbloedfan

war heb ik me da aub. aanvallend gedragen??

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:05

Zal even wat uit legen

Deze pony loopt VAN ZELF zo en dat is dus gelijk ook het probleem .
Wij zijn nu dus ook bezig met teugels iets langer wel contact en dan proberen dat die zijn halsje strekt
En dat zij zoveel druk uitgeoefend heeft dat die zo altijd loopt grote onzin ze rijd hem net 3 weken en heeft dit altijd gedaan van af toen die beleerd is en we hebben bitloos in gereden dus vind dit grote onzin want toen Dee die het ook

Daarbij is deze pony dus ook nagekeken door dierenarts toen we met inrijden bezig waren omdat die dus zelf al zo in de krul liep hebben we heb van top tot teen na laten kijken omdat ik dacht dat die last van zijn rug had enz.
Maar dierenarts zei van beleer hem en zet hem 3 maanden weg hebben we dus gedaan en nu dus weer bezig gaat al veeeeel beter

En aanvallend dit is reactie tegen reactie jullie geven ook aanvallend commentaar en dat wil niet zeggen dat jullie er niks van mogen zeggen maar mag wel iets minder of tja iets anders uitlegen of watever

Ik zal ook als ik longseren een halsverlener gebruiken meer niet
Laatst bijgewerkt door RRteam op 21-11-09 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:07

Ponyruiter schreef:
ok ten erst zit ik niet de heele dag achter de computer darom dat ik niet meeten kan reageren ok al zou ik willen

Wie heeft gezegt dat ik het pony altijd met sporen rijd en dat dit moet???? dit was de erste keer !!!

Als je een jong paard inrijdt, moet je wel weten waar je mee bezig bent.
Sporen horen daar niet bij. Die geven alleen maar versterking van een hulp die hij niet snapt. Een jong paard weet nl. nog niet wat een beenhulp betekent; inrijden houdt ook in dat je hem dat leert. Dat moet met een karwats, dus een korte (!) zweep. dus: lange zweep en vooral sporen wegdoen.
Ponyruiter schreef:
Ik heb en cap en dit is echt mijn keuse!!!
mag je van mij helemaal zelf weten, daar verkl**t je de pony tenminste niet mee.
Ponyruiter schreef:
ik laat hem ok vooren los en hij blijft opkroppen.....
darom ook dat wij allen maar die fotos neer hebben gezet
om goed advise te krijgrn hoor
ik rijd hem echt ook met lange teugels!!

en ok lekker onspannen het bos in
Ik zie geen lange teugels. je hebt ze gewoon kort. Echt, Fase 1 van een rijpaard is balans vinden. Ik zou de teugels echt lang laten, gewoon in een boog. laat hem deze paar weken leren om zijn balans te vinden met een ruiter op zijn rug, want dat is nog niet gelukt. Hij moet allereerst op eigen benen gaan lopen. Dan heel voorzichtig contact, maar NIETS vragen. Pas als hij lekker met zijn neusje door het zand gaat, pak je hem op.
Ik neem aan dat hij geen hals wil strekken? Dat is het 'bewijs' dat je overnieuw moet beginnen.
Ponyruiter schreef:
en zo als al paar keer is gezegt van de week komt zaddelmakker om te kijken hoor ben echt niet van plan om hem te verprutzen !!!!

Da's natuurlijk een goede zaak maar 100 zadelmakers helpen niet als je het zadel veel te ver naar voren legt. Er moet een handbreedte tussen voorbeen en singel liggen! = basiskennis.
Ponyruiter schreef:
en dit is echt geen dierenmisshabdeling hoor :(
ik weet dat ik niet perfekt ben maar dit find ik toch erg groff

Tja, wat is dierenmishandeling? Jij bedoelt het ongetwijfeld allemaal heel goed...Laten we het zo zeggen; door je onkunde doe je de pony tekort en breng je hem minimaal ongemak en misschien ook pijn toe. Het is aan jou om dat ter harte te nemen.

RRteam

Re: aan werk met ons toekomstige topper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:16

geschoren inverband luis dus moest wel

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:46

Ts. of RRteam, ik had ook een laatbloeier en met zijn vierde jaar reed ik er nog niet op. Laatbloeier kan in de praktijk ook betekenen "we geven hem de tijd uit te groeien, zonder een ruiter op de rug". In deze situatie had ik daarvoor gekozen. Maar wil je niets opdringen hoor. Of iemand een pension (denk dat je dat bedoelt i.p.v. pensioen) stal heeft heeft helaas niet altijd te maken met kennis.

Wel fijn dat je zelf ook zegt dat het anders moet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:59

Enige waar ik benieuwd naar ben: laten jullie de pony nu ook staan tot volgend jaar (3.5jr. oud of niet, puur vanwege zijn bouw) of rijden jullie vrolijk door?

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:02

Wij gaan de zadel maker laten komen en dan lekker zowiezo 2 maanden lang 1 a 2 keer per week lekker onder man het bos in en dan zien we verd

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:04

De pony oogt erg jong en onstabiel. Laat hem lekker staan, en ga desnoods bezig met het beleren van het aangespannen rijden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:05

Oke, dus ondanks dat "heel bokt" je aanraad deze pony te laten staan, omdat deze daar lichamelijk overuidelijk nog niet klaar voor is, blijven jullie toch "lekker rijden?"

Sorry maar dan spoort er echt iets niet.

Waarom perse willen rijden, hebben jullie geen geld over voor een pony als je er "niets mee kunt"?
Moet hij verkocht worden en daarom snel beleerd worden?
Weten jullie geen andere dingen om te doen met zo'n jonkie?

Sorry hoor, ik ben altijd positief tegen iedereen maar hier heb ik geen goed woord voor over. Net alsof je een kind "lekker 1 a 2x per week " in de sportschool aan het werk zet met gewichten ter ""ontspanning"".

Vind het echt een leuk diertje in de wording, maar hiermee verklooi je echt het hele dier.

Brenniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:19

JudithhM schreef:
Ik denk dat de uitdrukking:
''Je kunt aan blinde niet alle kleuren van de regenboog uitleggen''
Hier goed van pas komt.

Geweldig gezegde, had er nog nooit van gehoord. _O-
Maar je hebt inderdaad gelijk en snap precies wat je hiermee bedoelt.

Ik schrok ook echt van de foto's en ik zou ook echt denken dat deze pony nog geen 2 is.
Dan mag hij misschien dan toch wel echt 3,5 zijn maar deze pony is er duidelijk niet aan toe gereden te worden. Ja hij is 3,5 (?) nou en waarom moet je persé beginnen als een pony/paard die leeftijd heeft bereikt. Je ziet dat deze pony er duidelijk nog niet aan toe is dus ik zou hem nog even de tijd geven om lekker te groeien en wat meer 'paard' te worden. Ik zeg dit echt niet om iemand af te zeiken hoor, dat is absoluut niet wat ik hiermee wil bereiken. Ik zou alleen wel advies willen geven. Ik zou dus nog niet verder gaan rijden met deze pony.
Ik hoop dat je daadwerkelijk ook iets met het gegeven commentaar doet, in het belang van de pony.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:03

Ze zegt dat er wat mee gedaan word (helaas niet want er word "lekker doorgereden") Wat gelukkig toch al beter is dan er serieus mee aan de gang gaan is.
Ook ik ben het er mee eens, laat dit beestje zijn eigen tijd nemen om te groeien. Laatbloeiers betekenen dat ze laat "bloeien" betekenend dat ze laat volwassen zijn.

Een kind wat niet kan lezen vanwege het late bloeien ga je niet alsnog een boek voor zijn neus schotelen.
Een kind wat in gym nog niet de bal kan vangen ga je niet al dwingen de bal te vangen op een evenwichtsbalk.
Een paard wat zichzelf nog niet volledig onder controle heeft, ga je niet dwingen zichzelf ÉN de ruiter onder controle te houden!

Doe jezelf, het paardje en je toekomst ermee een plezier en geef het nog even de tijd om zichzelf te ontwikkelen :)
Laatst bijgewerkt door lindake op 22-11-09 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderd bericht verwijderd

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:07

Ik vind het jammer dat er zoveel advies gegeven word, dat in geen wegen of velden tactisch word overgebracht.
Bij velen heb ik het idee dat het meeloperij is, of gewoon even een goed gevoel voor jezelf om een ander af te zeiken.

Advies dat goed bedoeld is, word op deze herhaal-manier drammerig en onrespectvol richting een ander, dit terwijl het advies an sich helemaal niet zo bedoeld was.

Ik hoop dat de ts daar door heen kan kijken, en de punten er uit kan pikken waar ze wat aan heeft, en het drammerige zeur gedeelte kan laten voor wat het is. Want door het bos van commentaar heen, staan zeker wat goede en leerzame tips.

Verder heb ik van een wijze man in het paardenvak mogen leren, dat paardenmensen het zelf altijd beter doen. Maar wie het daadwerkelijk echt goed doet, in de ogen van iedereen, moet nog geboren worden.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:16

Ik zet hier een slotje op omdat alles wat er gezegd kan worden al gezegd is en er nu enkel nog maar herhalingen worden geplaatst.

Wij hopen van harte dat de TS iets aan dit topic heeft gehad en dat ze iets gaat doen met de commentaar die ze heeft gekregen.