Tetra (fries) @ Dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 09:49

heinxromy schreef:
leuk paardje
maar je moet je tenen wel naar binnen doen..
en naar voren kijken veder is het goed
succes:D

Bedankt ! zal er aan werken! *D

frodo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:16

Ik rij mijn 3,5 jarige fries ook met sporen sinds 3 maanden. Niet omdat hij niet voorwaarts is want dat is hij namelijk soms wat te.... maar het is meer om het paard de stellingen aan te leren. Hij valt rechtsom erg naar binnen en alleen met een kuit krijg ik hem niet naar buiten, met een zweep krijg je even een schrikreactie en ben je even de netheid kwijt. Met een spoortje erbij gaat hij netjes naar buiten en dat terwijl ik niet de hele tijd prik. Maar dit is voor hem veel duidelijker waardoor hij niet meer geiriteerd word van het niet snappen.
Met het spoortje snapt hij het veel beter.

Maar let op ik heb het spoortje laag zitten en gebruik het dus alleen om het paard netjes om me been te laten rijden en stelling te krijgen. Ik drijf aan via kuit hulpen en dat is meer als genoeg want voorwaarts is hij wel. ook naar het galop aan springen gebeurt zonder spoor gebruik. En voor de rest heb ik mijn benen stil hangen. Dus niet de hele tijd drijven of prikken want dan hebben kuithulpen geen zin meer maar ook de sporen gaan dan niet meer werken.

Succes, sporen zijn dus niet altijd meteen fout bij jonge paarden, die van mij word geiriteerd omdat hij het niet snapt en nu wel en het rijden gaat veel beter omdat hij het nu begrijpt.
Alleen zou ik dus de sporen niet gebruiken om het paard telkens voorwaarts te houden want dan werkt het uiteindelijk niet meer. Bij mij is het zo kuithulp en voorwaarts zoniet een tik! en belonen met stem of klopje als het paard het goed doet! mijn sporen komen dus niet van pas voor de rest! behalve met stellingen als hij naar binnen valt.

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 15:03

frodo77 schreef:
Ik rij mijn 3,5 jarige fries ook met sporen sinds 3 maanden. Niet omdat hij niet voorwaarts is want dat is hij namelijk soms wat te.... maar het is meer om het paard de stellingen aan te leren. Hij valt rechtsom erg naar binnen en alleen met een kuit krijg ik hem niet naar buiten, met een zweep krijg je even een schrikreactie en ben je even de netheid kwijt. Met een spoortje erbij gaat hij netjes naar buiten en dat terwijl ik niet de hele tijd prik. Maar dit is voor hem veel duidelijker waardoor hij niet meer geiriteerd word van het niet snappen.
Met het spoortje snapt hij het veel beter.

Maar let op ik heb het spoortje laag zitten en gebruik het dus alleen om het paard netjes om me been te laten rijden en stelling te krijgen. Ik drijf aan via kuit hulpen en dat is meer als genoeg want voorwaarts is hij wel. ook naar het galop aan springen gebeurt zonder spoor gebruik. En voor de rest heb ik mijn benen stil hangen. Dus niet de hele tijd drijven of prikken want dan hebben kuithulpen geen zin meer maar ook de sporen gaan dan niet meer werken.

Succes, sporen zijn dus niet altijd meteen fout bij jonge paarden, die van mij word geiriteerd omdat hij het niet snapt en nu wel en het rijden gaat veel beter omdat hij het nu begrijpt.
Alleen zou ik dus de sporen niet gebruiken om het paard telkens voorwaarts te houden want dan werkt het uiteindelijk niet meer. Bij mij is het zo kuithulp en voorwaarts zoniet een tik! en belonen met stem of klopje als het paard het goed doet! mijn sporen komen dus niet van pas voor de rest! behalve met stellingen als hij naar binnen valt.

bedankt :D ik dnek dat ik liever niet met sporen rij, omdat ik zelf ook zorgvuldigmee moet rijden zeg maar :P

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:15

Met een jong paard zal ik geen sporen dragen . als ze niet voorwaarts wil of is kan je haar beter af en toe een klein tikje achter je been geven waar je normaal drijft. Probeer ook niet je handen vast te zetten bij het zadel. Een jong paard kan je beter eerst leren op eigen benen te laten lopen inplaats meteen aan de teugel. verder ziet het er vriendelijk uit.

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 15:56

robesh schreef:
Met een jong paard zal ik geen sporen dragen . als ze niet voorwaarts wil of is kan je haar beter af en toe een klein tikje achter je been geven waar je normaal drijft. Probeer ook niet je handen vast te zetten bij het zadel. Een jong paard kan je beter eerst leren op eigen benen te laten lopen inplaats meteen aan de teugel. verder ziet het er vriendelijk uit.

Dankjee voor je tip!, sporen rij ik al niet meer voor informatie staat wel ergens op pagina 3. En ik zet idd me handen vast heel erg bedankt! zal er aan werken! :o

Aardbei445

Re: Tetra (fries) @ Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:01

Ik heb eigenlijk hetzelfde commantaar als iedereen, maar het ziet er goed uit!
Veel plezier met je paardje;)

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 16:05

fempsie schreef:
Ik heb eigenlijk hetzelfde commantaar als iedereen, maar het ziet er goed uit!
Veel plezier met je paardje;)

Dankjee :D zijn we druk mee bezig , alleen kunnen niet rijden omdat de bak bevroren is |( zondag lekker naar een binnenbak :+

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 20:27

Antalyana schreef:
Oeeehh leuk paard!! Na 3 maanden vind ik dat knap wat het paard nu doet. Ik ken zelf eentje die een half jaar onder het zadel is, maar die is nog lang niet zo ver! Toppie!

Dankje :+

hennadot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:54

Zeker een leuk paard! Hij doet het al best wel goed:) Ik heb er eigenlijk niet zo veel op aan te merken. Alleen denk ik dat je beugels wel een paar gaten lager kunnen, dan word je wel gedwongen om je benen meer naar voren te leggen.. (maarja, dat gaf je zelf ook al aan!)

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 15:53

hennadot2 schreef:
Zeker een leuk paard! Hij doet het al best wel goed:) Ik heb er eigenlijk niet zo veel op aan te merken. Alleen denk ik dat je beugels wel een paar gaten lager kunnen, dan word je wel gedwongen om je benen meer naar voren te leggen.. (maarja, dat gaf je zelf ook al aan!)

jaa klopt maar bedankt ! :D

judith1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:11

Ik begrijp wat je doorgaat,
toen die van mij net onder het zadel was(ook een fries) totaal niet aan het been.
Nu gaat het steeds beter,
heb het vooral opgelost door veel overgangen te rijden, en aan de longe veel met je stem. Dat kan je dan in het begin ook nog gebruiken bij het rijden, tegelijkertijd met je kuithulpen. Heeft bij mij erg goed geholpen.

succes ermee, leuk paard *D

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 19:41

judith1991 schreef:
Ik begrijp wat je doorgaat,
toen die van mij net onder het zadel was(ook een fries) totaal niet aan het been.
Nu gaat het steeds beter,
heb het vooral opgelost door veel overgangen te rijden, en aan de longe veel met je stem. Dat kan je dan in het begin ook nog gebruiken bij het rijden, tegelijkertijd met je kuithulpen. Heeft bij mij erg goed geholpen.

succes ermee, leuk paard *D

oke bedankt :+

foreveryou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:07

probeer je ellebogen in een boog te houden, je strekt je handen meer.

Misschien dat dan meteen je handen meer gedragen worden.

verder een erg leuke mooie fries

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 15:14

foreveryou schreef:
probeer je ellebogen in een boog te houden, je strekt je handen meer.

Misschien dat dan meteen je handen meer gedragen worden.

verder een erg leuke mooie fries

Badankt!

SpeedyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:39

Je beugels mogen wel gaatjes langer:P
Voor de rest een leuk dier!

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:07

Probeer niet teveel van voren te werken, maar inderdaad reactie op de kuit te krijgen.
Ik vind je beenligging goed hoor ;)

Je ellebogen steken af en toe wat af. Daardoor mis je dat je handen dragen.
Ik zou de beugels een gaatje langer doen, en als de wiedeweerga die sporen af ;)
Probeer je borst wat meer naar voren te dragen, waardoor je rug rechter wordt.

Ik zou je nog willen adviseren om lekker veel leuke dingen met haar te doen (veel buitenritjes) recht toe recht aan door het bos,
en niet teveel dressuren in de bak nog.

Verder prima combi hoor!
Ga zo door en geniet ervan :D

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 16:52

Mika7 schreef:
Probeer niet teveel van voren te werken, maar inderdaad reactie op de kuit te krijgen.
Ik vind je beenligging goed hoor ;)

Je ellebogen steken af en toe wat af. Daardoor mis je dat je handen dragen.
Ik zou de beugels een gaatje langer doen, en als de wiedeweerga die sporen af ;)
Probeer je borst wat meer naar voren te dragen, waardoor je rug rechter wordt.

Ik zou je nog willen adviseren om lekker veel leuke dingen met haar te doen (veel buitenritjes) recht toe recht aan door het bos,
en niet teveel dressuren in de bak nog.

Verder prima combi hoor!
Ga zo door en geniet ervan :D

bedankt voor je reactie, zoals ik al ieder zei heb ik die sporen en gelijk af gedaan wanneer het op bokt gezegt werd de eerste keer tegen mij! Ik had een fout gemaakt dus ja.. Buitenritjes doen we al heel veel. maar eerst maar even die stomme sneeuw weg!
Bedankt! ;)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:01

haay even een reactie van mij..

Probeer haar van voren los te laten want je bent af en toe een beetje aan het knoeien van voren, Als je niet zorgvuldig met sporen om kan gaan kan je het beter niet doen, goed ingezien van je.

les je ook met haar. Ik heb zelf een 4 jarige fries die echt keurig loopt en uitgerekend met hoelang ik met rijden bezig ben een jaartje onder het zadel is. mijn tip is dat een fries een mooiere houding krijgt als hij losgelaten word van voren. anders krijg je van die opkrop nekken of verkeerd bespierde nekken van het tegenwerken.

Ga lekker lessen samen met haar en ik weet zeker dat je heel ver komt.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:20

Als je een paard beleerd, moet hij vanaf het begin leren dat hij voorwaarts moet. Juist rijden met zweep en spoortje!!. Terug komen in tempo, gelijk een tikje en soms een tik. Hij mag geen tijd hebben om zelf na te denken.
Als je hem niet gelijk correct rijdt, heb je daar later erg veel last van en krijg je een paard, dat niet meer reageert op een kuithulp.
Het is net als met auto leren rijden. Je mag in het begin ook niet overal tegen aan rijden. Nee, je krijgt uitleg en hup daar ga je. Alles tegelijk. Ook niet pas na tien lessen, richting aan geven. Of remmen voor het stoplicht.
Alles gelijk goed aanleren. En een spoor is helemaal niet erg. Je kan er juist een kleinere hulp mee geven. Aldoor inkomen met je kuit zonder reactie, is veel erger.
Verder zit je er keurig op, hebt een heel mooi paard.
Wees niet tè voorzichtig ( met rijden:-))

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 20:01

Dancie schreef:
haay even een reactie van mij..

Probeer haar van voren los te laten want je bent af en toe een beetje aan het knoeien van voren, Als je niet zorgvuldig met sporen om kan gaan kan je het beter niet doen, goed ingezien van je.

les je ook met haar. Ik heb zelf een 4 jarige fries die echt keurig loopt en uitgerekend met hoelang ik met rijden bezig ben een jaartje onder het zadel is. mijn tip is dat een fries een mooiere houding krijgt als hij losgelaten word van voren. anders krijg je van die opkrop nekken of verkeerd bespierde nekken van het tegenwerken.

Ga lekker lessen samen met haar en ik weet zeker dat je heel ver komt.

Bedankt voor je tips, ja ik ik moet meer van achteren rijden klopt! ik les niet met haar , want de manege waar ik rij is te klein. Maar in maart gaan ze verbouwen en ben ik daar wel van plan om met haar te rijden

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 20:02

Johanna59 schreef:
Als je een paard beleerd, moet hij vanaf het begin leren dat hij voorwaarts moet. Juist rijden met zweep en spoortje!!. Terug komen in tempo, gelijk een tikje en soms een tik. Hij mag geen tijd hebben om zelf na te denken.
Als je hem niet gelijk correct rijdt, heb je daar later erg veel last van en krijg je een paard, dat niet meer reageert op een kuithulp.
Het is net als met auto leren rijden. Je mag in het begin ook niet overal tegen aan rijden. Nee, je krijgt uitleg en hup daar ga je. Alles tegelijk. Ook niet pas na tien lessen, richting aan geven. Of remmen voor het stoplicht.
Alles gelijk goed aanleren. En een spoor is helemaal niet erg. Je kan er juist een kleinere hulp mee geven. Aldoor inkomen met je kuit zonder reactie, is veel erger.
Verder zit je er keurig op, hebt een heel mooi paard.
Wees niet tè voorzichtig ( met rijden:-))

bedankt voor je tips! :D