Paardrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 15:29

Kelly_ann schreef:
Leuke dingen doen is natuurlijk piet perse rijden, wat maakt rijden nou zo speciaal?

Voor míj niets, is er niets speciaals aan. Lekker samen een bergwandeling maken is voor mij net zo bevredigend.

Rijden voegt alleen een stuk mobiliteit toe: ik kom wat sneller wat verder. Ook springt mijn paard hoger en verder.
Het is ook een beperking want ik kan te paard niet klimmen en te handen-en-voeten wel, dus kan te paard, zelfs amen wandelend, niet overal komen waar ik alleen wel kan komen.
Het is ook een zorg, want je wéét dat je met jouw lijf op de rug zit en dat is op den duur schadelijk.

De extra belevingen zijn realiteit voor je en déél van 'paardrijden' maar het verandert niets aan wat het rijden op zich ís; extra mobiliteit, je vervoeren te paard. Letterlijk vérder komen ;)

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:34

Voor mij is paardrijden:
Samen genieten en een prachtige vriendschap opbouwen..

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:44

HC, ik snap het... Ik kan inderdaad een stuk verder en harder als ik erop ga zitten, ik kan hier ook erg van genieten. Vind het ook wel eens eng als ik niet meer de controle heb over het tempo. De kracht van het paard wordt dan wel weer even duidelijk, dat wij daar 'gebruik' van 'mogen' maken is best indrukwekkend.

Candace schreef:
Voor mij is paardrijden:
Samen genieten en een prachtige vriendschap opbouwen..

En dat kan ook zonder erop te gaan zitten... Probeer eens wat dieper op het onderwerp in te gaan....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 16:37

Kelly_ann schreef:
Vind het ook wel eens eng als ik niet meer de controle heb over het tempo. De kracht van het paard wordt dan wel weer even duidelijk, dat wij daar 'gebruik' van 'mogen' maken is best indrukwekkend.

Dat is een voor velen héél belangrijk aspect. Daar zijn veel smaken in en dat loopt van pure machtswellust tot de persoonlijke bevrediging van een succesvolle intelligentietest.

Voor míj is de vrijwilligheid, het niet hoéven doen maar wíllen doen het extra.
De 'macht' om een hond of paard met een stuk gereedschap te onderwerpen heeft voor mij geen uitdaging.
Als ik paardenkrachten wil controleren/beheersen pak ik mijn wegracer of crosser (motorfietsen).
Bij een paard zit voor míj het extra in het zónder onderwerpen betrouwbaar veilig kunnen sturen van die éne pk. met eigen hersens.
Ik heb een heel boeiende briefwisseling met een vriend over 'gehoorzaamheid', 'obedience'. Voor mij houdt dat al onderwerping in. Dat is echter geheel off topic. Open er gerust een andere topic over.

Het ríjden is zoals ik dat doe een combinatie van de vrijwilligheid van het paard met een praktisch doel.
Dat is wel weer een specifiek invulling van paardrijden ;)
Het ríjden op zich 'is' het praktische doel; de extra mobiliteit. Of dit nu is om van meer natuur te kunnen genieten dan te voet, voor hulpverlening waar een ander voertuig in het nadeel is, of om boodschappen te doen op een ecologisch verantwoorde manier.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:31

Het vormen van een team van paard en ruiter.
Het opbouwen van vertrouwen, en plezier.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 01:22

Paardrijden is voor mij:

De intellectuele uitdaging om vanuit wederzijdse dominantie op verschillende niveau's tot emotionele overeenstemming te komen met een niet-menselijk wezen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 09:32

phormicola schreef:
Paardrijden is voor mij:

De intellectuele uitdaging om vanuit wederzijdse dominantie op verschillende niveau's tot emotionele overeenstemming te komen met een niet-menselijk wezen.

???
Beiden de baas willen spelen, Paard boos, jij boos = paardrijden?

Ik heb echt geen idéé wat je hiermee bedoelt Phormicola.

'Harmonie' is ook zo'n term. Dat is in de praktijk meestal niks harmonie!: paard moet doen wat de ruiter wil. Meestal gaat dat door onderwerping met behulp van een stuk gereedschap. Geen verzet is dan 'harmonie'?
'Vertrouwen'. Waarin? Dat het geen snok aan het bit krijgt als het opzij kijkt? Vertrouwen in geen pijn ervaren? Dat is een voorwaarde welke de wet al stelt! Is een basisvoorwaarde voor de omgang. Hoort vanzelfsprekend te zijn. Heeft niets met rijden van doen.

Amke_Fredje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:39

Wat is paardrijden?

Een zijn met je paard, van elkaar leren, genieten tussen de band van jezelf en het paard.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:38

HC,

Ik zal uitleggen wat ik bedoelde, want ik vind dit onderwerp ontzettend interessant en jij bent volgens mij ook een erg intelligent persoon en ik hou ervan om op niveau te converseren.

Komt ie dan:

Wederzijdse dominantie op verschillende niveau's:
Paard is dominant in de zin van dat het nou eenmaal sterker is dan de mens, fysiek gezien, ook zijn de instincten sterk ontwikkeld waar die bij de mens over het algemeen 'onderdrukt' zijn, maar niet afwezig.
Mens is dominant in de zin dat we 'slimmer' zijn, ik weet even niet zo goed hoe ik dat het best kan zeggen, 't is al laat en ben erg moe. Misschien is het beter te zeggen dat we intellectueel gezien wat groter zijn geschapen.

Dus er is helemaal geen spraken van paard boos+ik boos=paardrijden, in tegendeel!

Het is voor mij intellectueel gezien heerlijk om over dit 'dilemma' na te denken en er mee aan het werk te gaan. Uiteindelijk moeten mens en dier tot emotionele overeenstemming komen, want dit is het grootste raakvlak tussen mens en paard, zo zie ik dat dan, hoeft niet waar te zijn, geef je mening er maar over. :) Beiden moeten het WILLEN en KUNNEN doen, dit kan voor velen een of ander emotioneel proces zijn, inclusief vertrouwen en harmonie etc, voor mij is het in eerste instantie intellectueel wat later emotioneel wordt.

Ik denk lang en breed na over dit soort onderwerpen. En ik mis erg veel. Daarom is het van belang dat we met respect voor elkaar praten en tot diepere inzichten komen. Helemaal perfect zullen we denk ik nooit worden. Een mens op de rug van een paard blijft vrij onnatuurlijk, of heb ik dat mis? Wel kunnen we het zo goed mogelijk proberen te benaderen. Tot een overeenstemming komen die werkt voor zowel mens als dier, we zitten nu eenmaal in hetzelfde schuitje, alhoewel wel elk aan een andere kant van dat schuitje. We willen dat de twee uitersten zo dicht mogelijk bij elkaar komen, althans, ik wil dat, op dit moment, wie weet tot wat voor inzichten ik nog allemaal ga komen! Heerlijk dat vooruitzicht!

Verder heb ik de woorden harmonie en vertrouwen nooit in de mond genomen en ik denk ook niet dat mijn standpunt in verband kan worden gebracht met deze woorden en hun 'hippische definitie'.

Er worden veel dezelfde dingen gezegd in dit onderwerp, net als in alle andere onderwerpen trouwens. Als je iets tegenkomt dat er buiten valt, om wat voor reden dan ook, pak dat dan met beide handen aan en stel vragen, om het te begrijpen. Ik heb zo het meest geleerd, van de zwarte schapen en buitenbeentjes.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 09:32

phormicola schreef:
Een mens op de rug van een paard blijft vrij onnatuurlijk, of heb ik dat mis?

Recht op de kop van de spijker.

De jager op de rug van diens prooi is ´vrij onnatuurlijk´ ja.

Het paard in de pot is de natuurlijke relatie tussen mens en paard.
Een paard als voedsel is het voorzien in een primaire levensbehoefte en daardoor ´verantwoord´.
Erop rijden kan een gebruiksdoel hebben en daardoor ´gerechtvaardigd´.
Er voor de lol op gaan zitten is..... ´vrij onnatuurlijk´, zelfs schadelijk en legt dus een verantwoordelijkheid voor het paardwelzijn op de mens.
Aan alle paardrijden ligt een ethisch compromis ten grondslag.

Ik geef nog wat meer kader in de welkomspagina op mijn site.

MeJustC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:58

Zelf, hou ik er van om paarden te berijden, maar ik zorg er wel voor dat het paard het ook goed heeft!
Ik denk dat voor mij paardrijden betekent; samen met paard en ruiter een zijn!
Paardrijden is ook een van de beste sporten, goed voor je balans, zelf vertrouwen etc.

Groetjes! Vera

monika_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:04

paardrijden is voor mij :
* relax
* contact met je paard
* paardrijden is niet alleen rijden er komen nog vele andere dingen bij kijken

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 15:32

Tja....

Ik kan het niet echt goed verwoorden wat het rijd opzich voor mij doet.

Het is voor mij een samenspel van alles. Poetsen, kletsen wandelen, rijden. Het heeft allemaal bijgedragen aan de band die we nu hebben. Het laatste jaar heeft vooral het rijden bijgedragen aan de band die steeds sterker wordt. We zijn samen nu echt aan het ontdekken wat we allebei helemaal geweldig vinden.

Dat is volgens Wino ''zo snel mogelijk met zijn ogen dicht in een rap tempo over elke obstakel springen die we tegen komen.'' Volgens mij is dat ''in een gecontroleerd tempo over elke obstakel heen springen''. Dus dat gaat al goed :D Moet wel eerlijk zeggen dat Wino wel aanstekelijk enthousiast is. Dus chagarijnig van hem afkomen is bijna onmogelijk. Andersom gaat dat trouwens netzo hoor.

Ook ''in het bos zo snel als mogenlijk aan de andere kant van het bospad zijn'' vinden wel allebei te gek. Die bomen die voorbij komen zoeven, die giga sprongen die onder mij denderen. Door de gespitse oren het pad steeds korter zien worden.

En ook '' In de bak gymnastieken'' vinden we leuk. Wino kan soms erg ijverig worden. Het dan soms erg moeilijk om te stoppen. Zowel voor hem als mij. Hij gaat wel door. Hij stopt niet en gaat door.

Dus ja wat is paardrijden voor mij.... Als het alleen dit bovenstaande was... ik weet niet.

Ik ga op hem zitten puur voor het plezier. Daar ben ik eerlijk, maar zonder alles eromheen, had ik het rijden ook niet zo heerlijk gevonden. Het rijden met Wino is leuk omdat Wino Wino is en ik ik ben. Met een ander paard zou ik weer een hele andere beleving hebben van het paardrijden ( wat ik een vreselijk woord vind trouwens, paardrijden.... )

Ik zie rijden ook niet als reizen, Wino en ik kunnen allebei erg goed lopen zonder ergens heen te gaan.

Het rijden opzich vind ik niet speciaal, maar een wandeling evenmin en het poetsen opzich ook evenmin. Het is de combinatie van deze en andere dingen die onze band speciaal maakt. En dat maakt het rijden speciaal. En het poetsen. En het wandelen. etc etc

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:24

Paardrijden is niet wat het moderne beeld van het hedendaagse hobbelen laat zien.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:49

Ik heb alleen de openingspost gelezen maar de dingen die de TS noemt daar zou ik heel graag van willen dat dat het doel van paardrijden was. Een vervoersmiddel maar natuurlijk met het kameraadschap wat je kan hebben met je paard. Helaas is dat vandaag de dag niet practisch en is paardrijden voor mij een vorm van ontspanning en lichaamsbeweging. Verder vind ik het kameraadschap met mijn paard(en pony) heel erg belangrijk, het zijn 2 van mijn beste vrienden.