Neusbeen kan breken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:34

Hmm ik heb toch al vaker water bij de wijn moeten doen. Wat ik bedoel is dat je als je met paarden samen werkt je 50% van het team paard/mens bent.
Net als met de kam kan ik iets onzin vinden, maar als de ander (terug naar het paard) iets ervaart als angstig of pijnlijk dan zal ik degene moeten zijn die naar het paard luistert en daar naar handelt. Om uiteindelijk andersom te bereiken dat hij naar mij gaat luisteren.

Begrijp wel wat je bedoelt, maar heeft dat echt wel zin?
In mijn beleving is die andere 50% doorslaggevend in wat ik wel of niet doe of waar ik voor kies.

Waar ik tegenaan loop, ook in het lesgeven, is dat mensen snel geneigd zijn om alles te vertalen in 'bewijs het maar'. Juist met paarden kun je vaak iets niet bewijzen maar is het de interactie tussen men en paard die het resultaat bepaalt. Waarom en hoe, maakt dat ècht uit? Dan kom je juist steeds verder af te staan van je gevoel. In mijn beleving zit je dan niet meer op het juiste spoor.

Metingen van pijn bij dieren, ik word er akelig van en weet van enkele experimenten hoe dat uitgevoerd wordt, maar waarom dat nu zo inuttig is? Ik vraag het me echt af. Vele slachtoffertjes, ten behoeve van...
Ieder kind weet dat als je op een hondenpootje gaat staan het diertje jankt, is er bewijs nodig om te weten dat het diertje dat ervaart als pijnlijk?

Je hebt, en dat zegt Joviban ergens, empatische vermogens nodig om in te schatten wat wel of niet kan. Dieren ervaren pijn, angst etc. daar heb je toch geen 'wetenschappelijke feiten' voor nodig.
Weet je, het beangstigt me vaak dat men in deze tijd steeds verder af is gaan staan van het eigen gevoel. Of je loos, mèt of wat dan ook bent.
Voor mij staat een ding als een feit, ieder botje kan breken, het is alleen de vraag hoe?

Nu die aarde nog.... *D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:37

Paardentango schreef:
Net als met de kam kan ik iets onzin vinden, maar als de ander (terug naar het paard) iets ervaart als angstig of pijnlijk dan zal ik degene moeten zijn die naar het paard luistert en daar naar handelt. Om uiteindelijk andersom te bereiken dat hij naar mij gaat luisteren.

Prima, maar dat is niet helemaal waar het om draait. Je mag zeker op die manier met paarden omgaan - maar beweer dan geen dingen die je niet hard kan maken, gooi dan geen cijfers of feiten in de discussie. Zo simpel is het eigenlijk.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:56

Hmm, tsjah, als ik doorlopend wiskundige berekeningen moet gaan maken, en feiten alleen maar willen aannemen als er, voor mij, voldoende bewijsmateriaal voor is vrees ik dat we niet ver komen met paarden.
Paarden zijn levende wezens, net als wij. Ze ervaren dingen. reageren ergens op en uiten dat. Ieder levend wezen beleeft iets op een geheel andere manier.

Gelukkig kunnen wij mensen ons wel verplaatsen in een dier, een paard is paard en handelt als paard. Wij zijn van het kiezen en beredeneren.

Soms denk ik wel eens, was ik ook maar paard, dan was het leven iets eenvoudiger. *D

De toekomst, in elk geval mooi wetenschappelijk onderbouwd De natuurmobiel

Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:06

Paardentango schreef:
Hmm, tsjah, als ik doorlopend wiskundige berekeningen moet gaan maken, en feiten alleen maar willen aannemen als er, voor mij, voldoende bewijsmateriaal voor is
Feiten moet je niet aannemen, feiten zijn waar of niet.

Je hoeft je gedrag niet alleen te laten leiden door feiten, gevoel, gezond verstand, intuitie zijn allemaal prima nuttige dingen, maar ALS je verwijst naar feiten, moet je ze kunnen onderbouwen. Dat is eigenlijk alles.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:13

Sta je dan niet toch wel een beetje 'te' ver van je eigen gevoel, en vooral het gevoel van een ander af. Omgaan met levende wezens is niet gebaseerd op feiten, de meeste hier maken keuzes op basis van hun (ontwikkelde) eigen gevoel.

Begrijp je wel, maar als je het niet erg vind kan ik het niet met je eens zijn.
Botjes kunnen breken, is dat een feit of niet?

Het is alleen de vraag hoe, maar dat het kan is toch echt een feit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:20

Paardentango schreef:
Sta je dan niet toch wel een beetje 'te' ver van je eigen gevoel, en vooral het gevoel van een ander af.

Nee, want daar heeft het dus niks mee te maken! Zolang je gevoel maar erkent als gevoel, en niet gaat doen alsof het een feit is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:22

waarom is dit toch zo'n beladen onderwerp?
De vraag wordt gesteld of het mogelijk is dat je met een hackamore het neusbeen breekt. En of er voorbeelden van zijn.

Komen er reacties in de zin van 'een bit veroorzaakt pijn'. Totaal irrelevant voor de vraag.

Terug naar de vraag is het eigenlijk zo simpel.
als ik het neusbeen van een paard bekijk, zie ik zon dun bot, dat ik inschat dat ik die met behulp van een touwtje erom zo kapottrek. Met een hefboom moet dat zeker ook lukken. Ook zonder hard bewijs is dit eenrealistische inschatting, gebaseerd op ervaring in het breken van (karbonade)botten.

Is nu een hackamore gemeen? nee, ongecontroleerde ruiterhand is gemeen, de combinatie van een ruwe hand en slecht of fout bevestigd tuig is natuurlijk altijd dramatisch.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:28

Twiggy2008 schreef:
Naar mijn idee is het een bullshitverhaal verzonnen door mensen die enorm anti bitloos zijn en maar argumenten zoeken om hun verhaal sterker te doen lijken. ;)

Ik rij nu toch al wat jaartjes bitloos en heb echt geen idee hoe ik mijn paard's neusbeen zou moeten breken met de optoming(en) die ik gebruik(t) heb. Zelfs al zou ik enorm trekken (waar ik overigens geen behoefte aan heb) er aan, dan nog zie ik het niet gebeuren, hoor. :n

Het argument dat je het neusbeen kan breken hoorde je 32 jaar geleden al. Dat is dus ver voor het "bitloze tijdperk".

Of het echt een broodje aap verhaal is zou ik eerlijk gezegt niet weten. Maar ik denk dat je bij onjuist gebruik iedere optoming van een paard tot marteltuig kan omtoveren.

Ik denk dat het best eens is een keer is gebeurd...maar jah...wat waren de omstandigheden?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:30

Citaat:
Is nu een hackamore gemeen? nee, ongecontroleerde ruiterhand is gemeen, de combinatie van een ruwe hand en slecht of fout bevestigd tuig is natuurlijk altijd dramatisch.

perfecte omschrijving lijkt me zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:49

beantsje schreef:
als ik het neusbeen van een paard bekijk, zie ik zon dun bot, dat ik inschat dat ik die met behulp van een touwtje erom zo kapottrek. Met een hefboom moet dat zeker ook lukken.

En daar ligt de neusriem (of -band) dus niet.
Wanneer deze op de juiste hoogte ligt, ligt het op het dikke, stevige en harde neusbot. Breken is dan echt niet mogelijk.

nickyu

Re: Neusbeen kan breken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:31

nu dat is wat velen al heel lang zeggen

indien die op juiste plek zit kan die geen botje breken
indien die foutief word gebruikt is het mogelijk
maar dat teld voor nog 30 optomingen ..

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:26

Hoe weet je nou waar mensen in het algemeen hun neusbanden, hackamore e.d. plaatsen. Kan nou niet zeggen dat ik altijd iedereen er verstandig mee om zie gan.
Ken helaas ook mensen waar in deen show het botje afbrak. Vond de amazone al vaak nogal hard en slordig met haar paardjes. Ze reed altijd met een hackamore, en dat vond ik niet al te zachtzinig nee. Geen fijne of verfijde teugelvoering, maar als een stoere cowboy te paard,net als je in in de cowboyfilms vaak ziet. Maar toen het echt gebeurde, of gebeurd was dacht ik toch.. oeps... da´s pijnlijk.

Neu, geloof niet dat je kunt zeggen dat iedereen optomimgen juist of verfijd gebruikt. Meestal vindt men iets ook fijn om mee te rijden. Zoals een dun nylon knopenhalster.
Ook een ´verboden middel´ op wedstrijden en keuringen. Waarom, géén idee...

nickyu

Re: Neusbeen kan breken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:55

nouwww .. mijn andatje is erg gevoelig
maar die legt je binnen 1 rondje uit waarom
"kan" een behoorlijke scherpe optoming zijn

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:01

nickyu schreef:
indien die op juiste plek zit kan die geen botje breken

Dat is vooralsnog net zo goed een aanname hoor :) Meningen zijn prima, maar voor feiten heb je bewijs nodig :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:22

Joviban dank je voor je info, dit was idd wat ik zocht.

Shadow je hebt gelijk.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:49

met een hamer en bijtel zal het vast wel lukken ... :Y)

heb wel eens op een heel banketstaaf manier mijn knieschijf door midden gebroken , en nog banketstaaf mijn nier door midden gescheurd , nog mijn gezonde ook dus dat heeft nogal
voeten in de aarde gehad
si gewricht is uit de kom geweest
moet je eens proberen ...

maw TUURLIJK zal vast lukken , mits mits en mits

maar onder normale omstandigheden lijkt me die kans heel erg klein

mijn paard mag je iig niet lenen om te kijken
hoe ver je kan gaan en wat je moet doen om m te breken :+

weet wel dat we jaaaaaaaren met hack hebben gereden
en echt wel eens aan de kletter op t strand en
ook een keer over de kop gevlogen door een duits gat :(
we hadden op zijn minst stijf moeten zijn
maar hadden beide helemaal niks nada noppes
aantoon baar die dag of dag erna .. zelfs geen geborken neusbotje ...