paard hangt op bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aprils_joke

Re: paard hangt op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:43

ik reed ook z :S
met een ander paard hoor sorry
maar vond er nisk aan dus ben overgegaan naar de paarden die zorg nodig hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:44

Plaisir schreef:
wopkelover schreef:

uhm daar vald over te twijfelen iedereen kan z rijden met een goed paard

Dat zal je vies tegenvallen, je moet heus wel beetje kunnen rijden voor het Z, wel meerdere beetjes :+

Met een mooi imponerend paard kom je helaas ook al veel verder dan iemand met een minder mooi paard maar die toch beter rijdt hoor :) Jurysport :D

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:47

Opzich is dat ook niet zo heel vreemd, dressuur gaat toch ook eigenlijk ook om het plaatje :) Maar een paard loopt niet zelf, de ruiter is toch echt de persoon die het bestuurd, was het maar zo dat paard proefje (incl winst) zelf liep :P

Wanneer is het paard begonnen met steigeren TS? Al vanaf het begin, na een gebeurtenis?

samj1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 20:47

foto plaatsen lukt niet ben nog maar een week op bokt ofzo

samj1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 20:47

paard steigerd al lang hoor al van toen hij zadelmak was

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:47

samj1 schreef:
mijn paard hangt op zijn bit
komt door gogue
kan niet zonder gogue geen optie!!
bokt enkel in vrijheid
word met bustrensje gereden
heb prima instructeur

ziezo hoop dat dit iets duidelijker is

Ja hoor het is heel duidelijk, wat er duidelijk is dat het toch niet uitmaakt wat iemand hier voor advies geeft omdat je simpelweg toch niet wil luisteren en gehecht bent aan je gogue. Als je instructeur zo geweldig is kan die je vast wel helpen met het hangen op het bit, of toch niet want anders zou je het hier niet vragen :=

Jammer voor je paard dat je niet naar goede adviezen wilt luisteren.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:49

samj1 schreef:
paard steigerd al lang hoor al van toen hij zadelmak was

Hoe is hij zadelmak gemaakt, rustig aan, of toch op tempo? Is het misschien een teken dat hij het zadel (nog) niet accepteerd? :)

samj1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 20:50

paard is rustigaan zadelmak gemaakt accepteerd zadel
Laatst bijgewerkt door samj1 op 18-10-09 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:51

je moet de link van de foto neer zetten.
Dus eerst met photobucket de foto uppen en dan pas op bokt zetten. Of mijnalbum, net wat je handig vind.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:53

Je moet bij http://www.mijnalbum.nl , imageshack.us, photobucket.com ( hyves kan ook) foto uploaden, als dat is gelukt doe je op het plaatje een rechtermuisklik, dan zie je eigenschappen, kopieer je dat linkje, en dat zet je tussen de [img] & [/ img] (zonder spaties) :)

samj1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 20:57

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Storm op 18-10-09 21:13, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto opnieuw geplaatst.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:08

samj1 schreef:
jha is 100 procent zeker

En wie zegt dat? Welke professional heeft de rug van jouw paard gecontroleerd?

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:16

Vreemd topic.
Paard bokt alleen in vrijheid, maar moet wel een halve hoefslag extra werken.
Die foto. die vind ik ook geen fijn beeld geven. (mond open, de achterhand wordt totaal niet gebruikt, rug/achterhand arm bespierd)En waarom rij je daar wel zonder gogue? Vanwaar het voortuig?
Dit paard geeft duidelijk aan dat er iets mis is.
Is het je eigen paard? Of een manege paard? Zou hem toch nog eens grondig na laten kijken.
Laatst bijgewerkt door manonutjuh op 18-10-09 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

samj1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 21:17

veearts van vuchelen voor sportpaarden!
eigen paard foto van lang geleden zonder gogue zal er een van vandaag neerzette

samj1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 21:19

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:22

Hij loopt erbij zoals mijn paard toen ik hem net had := Zonder achterpootjes en met een fikse onderhals. Ik begin dat van die gogue nu een heel klein beetje te snappen.

Sam, zoek een andere instructeur. Eentje die je leert om met je benen en zit te rijden, en die je leert hoe je een paard kunt activeren en zijn rug kunt laten gebruiken. Zonder gogue, gepluk aan z'n hoofd en ander gedoe. Een paard steigert niet zomaar. Er is wat aan de hand.

Hartstikke goed dat je een topic hebt geopend, ik kan me voorstellen dat je hulp zoekt voor dit arme paard. Maar doe dan ook wat met de tips die gegeven worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:24

Oh, ik zie nu ook de tweede foto. Ook daar is het paard hopeloos op de voorhand en ook nog es in de verkeerde galop. En jij bent veel te streng met je hand en zo te zien lukt het je niet om ontspannen te zitten. Kun je van iemand zitles krijgen op een braaf paard? Want die kun je goed gebruiken, je bent je paard aan het vernachelen op deze manier.
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-10-09 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:24

Wat een wazige foto zeg, is er geen beter?
Ook hier zie ik geen fijn beeld. Paard valt op de voorhand, uit elkaar, achterhand niet actief, onderhals.
Het lijkt wel of je zadel klappert, ligt dat wel goed?
Als het paard 100% in orde is, alles nagekeken, je zadel gecontroleerd e.d, ook zou ik op zoek gaan naar een andere instructeur. Want deze anier van rijden werkt niet voor dit paard.Wat geeft hij voor oplossing voor het probleem

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:30

Ik ben het met Hestejente en Manonutjuh eens, ik denk ook dat je een andere instucteur moet zoeken. Je rijdt nu met een gogue en scherpe bitten en ik zie ook een mexicaanse neusriem. Je instructeur pakt het verkeerd aan, die zoekt het probleem bij het paard en niet bij jou. Maar jij bent nu het probleem en niet het paard. Eerst zul jij moeten leren rijden en voelen voordat je paard fijn zal lopen. Ook ben je nog niet zo groot en dat is moeilijker om goed in te werken.

En inderdaad nogmaals, laat alsjeblieft je paard nakijken. Als jij zo zo'n tijd op de verkeerde manier aan het rijden bent, is de kans héél groot dat er iets mis is.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:31

Mijn tip: zoek een leuk vriendelijke leerpaard/pony. Je bent 12 jaar dan hoor je niet een paard te rijden dat lastig is en steigert onder het zadel. Ik vind dat niet verantwoord van je ouders om jou op dergelijk paard te laten rijden.
Zoek een compact paardje is waar lekker al dressuur mee gereden is en die echt al ervaring heeft. Dan kan je leren rijden en met plezier paardrijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:33

Storm76 schreef:
En inderdaad nogmaals, laat alsjeblieft je paard nakijken. Als jij zo zo'n tijd op de verkeerde manier aan het rijden bent, is de kans héél groot dat er iets mis is.

Ja precies Storm. Die hals :(:)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:34

[RT-HAW] ubero Mey Z @work

hij heeft net een nieuw topic geopend op haw, hier dus de link voor meer foto's, al is het denk ik wel duidelijk

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:37

1. een gogue is een prima hulpmiddel voor een paard wat niet vwnw wil/snapt. Maar zoals alle hulpteugels; na een paar keer moet het kwartje gevallen zijn.

2. probleem met dit paard is vnl. dat het finaal op de voorhand loopt. Een gogue voorkomt dit zeker niet, integendeel, dat kan vrij gemakkelijk met een gogue, zolang hij maar niet omhoog komt.

3. Gogue vervangen door een martingaal. vooral om de mondhoeken te beschermen die te lijden hebben als hij al teveel tegen de teugel komt.
Mexicaanse neusriem vervangen door een africhtingsneusriem. vind je hem lelijk? Zie je niks van als je op paard zit.

4. Bokken bij het galopperen is vaak een teken van rugproblemen. Maar goed, jij zegt dat je paard goed is nagekeken. In dat geval; een extra rondje na het bokken? Lopen is geen straf (en als het wel een straf is, doe je iets heel erg fout...). Als je zeker weet dat hij niks heeft en hij bokt, is gewoon een tik met de zweep op zijn plaats.

5.Steigeren wordt niet voorkomen door de gogue. Wellicht heeft het ook ermee te maken dat als het paard echt tegen de teugel komt, zoals foto 1, en jij gaat trekken, de druk teveel in de mondhoeken komt en hij daartegen protesteert.
(overigens heb ik het gevoel dat al dat bokken en steigeren een beetje overdreven is...)

6. Leg je zadel goed, het ligt te ver naar voren.

7. (en nu komen we in de buurt) Het klinkt eentonig, maar het begint met de achterhand. Allereerst moet je die teugels dus vergeten en hem aan het been krijgen. Drijven=reactie. Zo niet, tikje met de zweep. Heel hard drijven is not done.

7. als je zover bent dat je paard goed aan het been is, ga je proberen de hals te strekken.

8. Daarna pak je hem rustig op maar als hij hangt, ga je niet trekken maar geef je een ophouding. Al is het elke 2 seconden, gewoon consequent doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:09

Aangezien je in het andere topic aangeeft dat je zelf snel naar voren valt zou ik ook zeker eens proberen om aan je balans te werken, zonder dat je aan de teugels zit: dus vraag aan de instructeur of hij/zij eens het paard aan de longe wil vasthouden met jou er natuurlijk op. Leer eerst zelf goed te zitten op je kont, zodat je ook minder aan de teugels hoeft vast te houden.
En een andere instructeur proberen kan geen kwaad :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:43

Er worden hier super tips gegeven, maar wat ik zelf zou willen toevoegen.... Is het niet mogelijk om (tijdelijk) op een paardje te rijden dat het allemaal wel kan en wat niet verreden is?
Dan kun je leren hoe het moet voelen als het allemaal wel lekker gaat. Ken je dat gevoel niet, dan word het heel moeilijk om jou paardje weer op orde te krijgen.

Mischien kun je een beroep doen op een bokker die in de buurt woont om daar een paar lesjes te doen?