Stil staan als je opstapt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

berenjacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:39

Vjestagirl schreef:
berenjacht schreef:
je moet eerst oefenen dat iemand hem vast houd en dan naar een tijdje proberen zonder

En dan staat je paard keurig stil als er iemand voor/bij staat en niet meer als diegene weg is. Zit je met hetzelfde probleem.

daarom staat er toch en na een tijdje proberen zonder

korkman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 04:19

Zoals Mooney1 al aangeeft is het belonen van een paard/pony goede methode om hem/haar stil te laten staan tijdens het opstappen. Eventueel zou je snoepjes kunnen geven in plaats van te knuffelen/complimenteren. Als er iets is waar ze dol op zijn is dat eten! :9

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:50

berenjacht schreef:
Vjestagirl schreef:

En dan staat je paard keurig stil als er iemand voor/bij staat en niet meer als diegene weg is. Zit je met hetzelfde probleem.

daarom staat er toch en na een tijdje proberen zonder

dat hoeft dus niet altijd zo te zijn he.. Mijn merrie staat nu ineens wél stil. En wat ik anders heb gedaan? Ik ben mijn helper weg gaan laten. Oftewel, ik doe t nu alleen, ipv iemand die haar vasthoudt. Blijkbaar werkt het bij haar zo dat iemand die ervoor staat stress betekent, en als ik het alleen doe betekent dat rust. Denk dat het heel erg afhankelijk is van hoe sensibel je paard is om te weten wat wel en niet werkt. Mijn paard voelt dus enorm goed de emoties van anderen aan. Dus als iemand die haar vasthoudt toch onbewust iets van spanning vast houdt ( dat hoeft maar te zijn dat die persoon zich licht schrap zet voor als ze weg stapt ) zij dit meteen overneemt..

Anya

Re: Stil staan als je opstapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:24

en daar heeft supersmurf gelijk in.. Een paard voelt dat soort dingen feilloos aan. Het maakt uit of iemand er staat om de ruiter even een zetje te geven of om het paard tegen te houden. Sommige paarden gaan dan juist lopen. En hoe dan ook..wat doe je als er niemand is om vast te houden... Kortom: zonder hulp aanpakken werkt het beste.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:38

Na heel veel oefenen bleef Kyliam vandaag netjes staan toen ik op stapte!!!!!!! Natuurlijk gelijk een brokje aan hem gegeven en heel uitvoerig beloond. Ik was echt trots dat hij gewoon bleef stilstaan (er was niemand die hem vasthield ofzo)

mariska_aspi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:30

Wat goed Kyliam, en lekker beloond, dat is heel belangrijk, hoop dat het de volgende keer weer goed gaat.

Oase4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 00:21

ik heb er ook hard aan moeten werken met mijn lease(manege) paard. als je de bak in kwam om op te stellen en je wilde halthouden op de ac lijn liep ie gewoon door. gaf je druk op de teugels (en dat doen veel mensen) tilde die je gewoon op en liep verder.. ik ben eigenlijk begonnen met een soort grondwerk. gewoon aanleren wat het woord "ho" betekend..
dus eerst al belonen als hij een paar meter na de ac lijn al stil wil staan en dan steeds iets meer van hem verwachten. ook gewoon met hem aan een halstertje gaan wandelen en ho zeggen, zelf stil gaan staan en als hij dat ook doen, gelijk belonen ( met een stukje peen oid)

als ik het krukje pak ( iedereen stapt bij ons met krukje op) en deze op de grond zet staat hij nu stil. loopt hij verder zet ik hem gewoon een paar passen terug desnoods met een tikje van mijn zweep op zijn borst ( hij is nogal groot en hij voelt het niet echt als ik tegen hem aan duw)

heeft ook wonderen gedaan voor het afgroeten bij de wedstrijd , vroeger had ik daar welgeteld 2 sec voor, dan ging hij weer lopen nu kan hij (niet oneindig) maar toch wel netjes halt houden en blijven staan. halt houden is al jaren een issue en vak werd er gezegd zet hem maar tegen de bakrand dan moet hij wel stoppen maar dat staat zo stom in de proef ( niet echt tussen x en g)

sinds een week hem ik hem nu ook zover dat hij beter weet wat het woord "wacht"betekend. ik kan nu ook opstappen zonder dat ik al aan de andere kant van de bak ben nog voor ik in het zadel zit.
nu pak ik de teugels iets op en blijft het woord wacht herhalen tot ik zit en allebei mn beugels aan heb en beloon hem dan uitgebreid en dan mag hij weg stappen.

nu moet ik wel zeggen dat het ook met vertrouwen te maken heeft want hij doet het echt niet bij iedereen. bij anderen loopt bij vaak nog gewoon door als ze hem op de ac lijn willen zetten tot de instructie of ik erbij kom staan.

ik heb er ook zeker een jaar over gedaan om hem dit te leren..

xvivianlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:45

Mijnes stond eerst ook nooit stil,
maar na héél veel proberen en doen enzo
Gewoon weer afstappen als ze ging lopen..

sibond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:10

mijn 3 jarige. (nu bijna een half jaar zadelmak) kan ik ook pas de afgelopen 2 mnd zelf op opstappen.
bij hem was het probleem ook dat op het moment dat ik naast het zadel stond begon die al te dribbelen etc.
wij hebben het zo gedaan dat zowel ik als degene die er in het begin naast stond een beetje bix in zn zak had.
op het moment dat ik ernaast stond en hij sotnd stil beetje biks geven.
dan was het vaak voet in de beugel en begon di emet achteruit lopen..
gewoon voet in de beugel houden en iemand hield hem beet op het moment dat die stil staat weer biks.
en dan in een snelle beweging zachtjes gaan zitten en op moment dat die stil staat weer biks.

tijden het rijden halverwege kon ik wel alleen op en af stappen en aan het einde ook het was telkens alleen de eerste keer

bovenstaande bleven we gewoon herhalen tot die snapte van hee als ik stil sta krijg ik biks dat is dus goed
toen ben ik het alleen gaan proberen, voet in de beugel, biks geven als die stil staat dan opstappen en van bovenaf weer een snoepje of biks. en ook pas weg laten lopen op moment dat jij zelf aandrijft!

sinds 2 mnd blijft die dan ook staan, hoewel die af en toe nog ahcteruit gaat lopen als ik mijn voet in de beugel heb, maar hij is nu zover dat zodra mn andere voet dan ook van de grond komt die weer helemaal stil staat :)

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:49

Ik heb dit ook, en nu oefen ik vaak met opstappen. Soms stap ik halverwege af en stap ik er daarna weer op om zo te oefenen dat ze stil blijft staan. Wat ik meestal doe als ze gaat lopen is dat ik haar achteruit zet en dat ze weer op de plek moet staan waar ik op wilde stappen. Dat doe ik ook vaak als ik erop zit en ik ga halthouden en ze begint opeens te stappen zonder dat ik haar hulpen geef om te gaan stappen. Misschien helpt het bij jou ook om je pony gewoon terug te zetten als hij gaat lopen bij het opstijgen. Tijdens het rijden kan je gewoon ook halthouden oefenen. De ene keer stap je gelijk weer weg als hij stil staat en de andere keer blijf je heel lang staan.