Bit of bitloos, hangt dat niet van het paard af?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Bit of bitloos, hangt dat niet van het paard af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:33

Ik denk dat het in beide gevallen slim is om een goede ellectrisch vijlende tandarts erbij te halen (www.hippodent.nl of www.paardentandartsstaller.nl vind ik zelf erg goed).
Als het paard zo sterk reageert op druk op het hoofd kan er iets niet helemaal goed zijn (gevoelig op de kauwspieren oid).

Heel vervelend op het bit, hetzelfde verhaal, misschien geblokkeerd in het gebit oid?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 00:20

Jullie hebben het nog steeds over jullie eigen voorkeuren, die jullie dan ook automatisch aan je paard opleggen. Wat zou er gebeuren als paarden de keuze zouden hebben? Als je gewoon eens een lading van allerlei soorten hoofdstellen probeert en kijkt welke je paard het liefste heeft? Kan het mischien zo zijn dat de uitkomst heel verrassend is, en tegen je gevoel ingaat?

Wij gaan er als mens al snel vanuit dat wij het allemaal het beste weten voor het paard. Ik geloof oprecht dat het paard zelf ook een voorkeur kan hebben voor een bepaalde optoming. Bij mijn dame is dat een watertrensje, ken er die het liefste een bustrens of kneveltrens hebben en anderen die het beste lopen op een touwhalster of zelfs een hackamore. Is het niet de taak als paardenbaasje te kijken wat voor jouw individuele paard het prettigste is, ook als dat niet aansluit bij wat jij denkt? Het ene paard vind de druk in de mond van het bit prettig en haalt er steun uit, de ander word er kregel van en is amper te rijden op een bit, waardoor er steeds heftiger bitten geprobeerd worden zodat de baas het paard kan houden, terwijl zo'n paard mischien wel heel fijn te rijden is op een of andere bitloze optoming en de druk in de mond niet fijn vind. Je kan ook het omgekeerde hebben, dat het paard druk op de neus en/ of achter de oren niet fijn vind, en druk in de mond geruststellend vind.

Hoeft lang niet altijd een medische oorzaak te hebben, een paard kan ook van zichzelf gewoon voorkeuren hebben. Het blijven individuen met een eigen mening en smaak.

Natuurlijk kan je je paard gewoon opleggen te accepteren wat jij het prettigste vind, terwijl jij niet diegene bent die ermee moet lopen. Je kan alles uitmedicaliseren en zodanig het gebit aanpassen dat het paard een bit wel tolereert, net zolang druk uitoefenen op de neus totdat het paard murw wordt en zo de gekozen optoming tolereert, je kan ook zoeken naar iets wat bij beiden past.

Geloof me trouwens, mijn paard gaat jaarlijks keurig naar de tandarts, word regelmatig nagekeken en is kerngezond. Ik weet niet alles van haar verleden af dus kan niet zeggen of er een reden is waarom ze niet van druk op haar neus en achter haar oren houd, weet alleen dat ze het niet fijn vind en constant probeert dergelijke druk te ontwijken. Ook een aai over haar neus vind ze niet prettig. Terwijl anderen daar juist dol op zijn.

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 00:39

Mijn moeder rijd bitloos met haar paard, en ik een enkel gebroken bitje met mijn paard.

Vroeger was het paard van mijn moeder echt een kanon, gestresst, regelmatig mond open gooien terwijl je totaal geen druk op de teugel hebt etc. Verschillende soorten neusriemen geprobeert, verschillende soorten bitten. Niks hielp. Mijn moeder is echt een fanatiekeling met rijden en eerlijk gezegt hadden mn moeder en ik beide zoiets van; bitloos rijden is echt niet ons "ding"...

Maar wat hadden wij het mis zeg! Wat een ander paard was het ineens, heerlijk relax. Oortjes de hele tijd naar voren met rijden. Gewoon super! Je merkte echt hoe fijn hij het vond om geen bit in te hoeven hebben. Terwijl mijn paard dan high life heeft en alles doet wat god verboden heeft. ( Bij wijze van he :)) ) Terwijl hij super is op een enkel gebroken bitje.

Ik ben het dus ook helemaal met de TS eens. Je moet kijken wat voor JOUW paard het prettigst is, en niet wat wij tussen de oren hebben wat goed of fout is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 07:50

mick75 schreef:
Geloof me trouwens, mijn paard gaat jaarlijks keurig naar de tandarts, word regelmatig nagekeken en is kerngezond. Ik weet niet alles van haar verleden af dus kan niet zeggen of er een reden is waarom ze niet van druk op haar neus en achter haar oren houd, weet alleen dat ze het niet fijn vind en constant probeert dergelijke druk te ontwijken. Ook een aai over haar neus vind ze niet prettig. Terwijl anderen daar juist dol op zijn.

Er zit wel degelijk een verschil in met de hand veilen en electrisch en dan ook nog eens in tandartsen onderling. Ook osteopaten/fysio's verschillen heel erg, de een vind bepaalde blokkades wel en een ander niet. Zo kan het ook zijn met de kaak en kauwspieren, wordt hier wel naar gekeken?
De vraag is dus waarom vind ze die druk niet fijn. Zou dit niet juist een punt zijn waarbij jij naar de mening van je paard moet luisteren, een dergelijk heftige reactie kan verschillende dingen aan de grondslag hebben, maar is het eerlijk deze niet te zoeken en je paard met het probleem te laten lopen?
Als je paard bang is voor trekkers ga je daar mee oefenen. Als het bokt onder zadel ga je zadel, rug, etc nakijken. Waarom dit niet tot op de grond uitzoeken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 08:02

heb wat voor je gegoogled:
1e wat ik vond:
Stap 5
Als laatste kun je controleren of je paard gevoelig is achter zijn oren. Druk direct achter het oor, naast de manenkam. Gevoeligheid duidt op ongelijke belasting, dit kan voortkomen uit de mond en door het rijden.

komt van deze site:
http://www.horses.nl/verzorging/artikel ... aardenmond

kwam daarna toevallig op de site van doris:
-Wil niet in nek, kaakgewricht en/of mondgebied aangeraakt worden. Moeilijkheden met het optomen, aannemen van het bit.

http://hippodent.nl/html/index.php?pag=4

Daarbij zijn het de plekken waar een paard slecht kan zien wat jij met je hand doet dus wantrouwen kan een grote oorzaak zijn. Ik heb hier ook een die je zeker niet ineens achter zijn oren of op zijn neus moet rijden, dan springt hij van schrik weg, maar met iets meer gedult vind hij het wel oke.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:25

lailapri schreef:
Zo kan het ook zijn met de kaak en kauwspieren, wordt hier wel naar gekeken?

Als een paard correct wordt gereden door een ruiter die weet waar hij (m/v) mee bezig is, dan zal het paard de kaak loslaten bij het rijden. Dat is iets waar iedere ruiter aandacht voor zou moeten hebben, onafhankelijk van de optoming (of het gebrek daaraan).

lailapri schreef:
De vraag is dus waarom vind ze die druk niet fijn. Zou dit niet juist een punt zijn waarbij jij naar de mening van je paard moet luisteren, een dergelijk heftige reactie kan verschillende dingen aan de grondslag hebben, maar is het eerlijk deze niet te zoeken en je paard met het probleem te laten lopen?
Als je paard bang is voor trekkers ga je daar mee oefenen. Als het bokt onder zadel ga je zadel, rug, etc nakijken. Waarom dit niet tot op de grond uitzoeken.

Waarom zou een paard niet gewoon druk op bepaalde plaatsen niet prettig kunnen vinden? En waarom zou daar een "reden" moeten zijn die "opgelost moet worden"? Mijn merrie vindt het niet prettig als ik zonder zadel op haar zit, er is geen medische reden voor, ze heeft een goede rug, ik heb geen bijzonder puntige zitbeenknobbels en heb ik het verleden ruimschoots ervaring opgedaan in het rijden zonder zadel. Er is dus geen "reden" dat ze het niet fijn vindt, maar het is heel duidelijk dat ze het geen goed idee vindt. Met zadel is ze bijzonder fijn te rijden, zowel met als zonder bit. Waarom zou ik dan door gaan zoeken naar het "waarom" van haar afkeer van zonder zadel rijden? Het dient geen practisch nut, netzomin als het doorzoeken naar "redenen" dat een paard druk achter de oren en op de neus niet verdraagt als het met een bit geen enkel probleem geeft en een blij paard is onder het zadel.

Enne, voor de duidelijkheid, ze accepteert het wel als ik zonder zadel rij, doet niets om me er af te werken, maar geeft duidelijk aan dat ze het geen goed idee vindt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:31

Ja dat kan maar ik vind dat dat soort dingen veel te makkelijk worden aangenomen soms.
Zeker als iemand dan begint over dat die de mening van het paard erg belangrijk vind, maar dan de problemen probeert te omzijlen. Tussen pijn en gewoon niet fijn vinden is ook nog heel veel verschil en er zit natuurlijk nog heel veel tussen, van trauma tot niet tegen kriebelige dingen kunnen tot weet ik veel. Niet alles is dus gewoon "hij vind het niet fijn"

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 18:46

Er IS gewoon niet altijd een reden, wij mensen hebben onze voorkeuren, mijn katten hebben elk hun eigen voorkeuren, de paarden op stal hebben allemaal hun eigen voorkeuren. Lijkt me normaal. In elk geval normaler dan dat ze alles maar gewoon klakkeloos aannemen.

Als jij hemel en aarde wil bewegen om erachter te komen dat jouw paard iets gewoon niet prettig vind, zonder aantoonbare reden, prima. Ik accepteer die voorkeur gewoon en pas me daarnaar aan. Ik zie het nut er niet van in om mijn paard te dwingen druk op haar neus of achter haar oren te tolereren omdat dat nou eenmaal zou moeten (volgens wie???), terwijl ze duidelijk aangeeft, telkens weer, het niet fijn te vinden en dat is voor mij genoeg reden. Bovendien gaat het hier niet om iets van levensbelang zolang ze het stalhalster gewoon accepteert, er is dus geen dringende noodzaak haar te leren die druk te tolereren. Als iets wat ze niet fijn vind problemen op kan gaan leveren bij de hoefsmid, DA of weet ik veel waar is het een ander verhaal, dan moeten ze er toch aan geloven. In elk geval vaak genoeg om het wanneer het nodig is te tolereren.

Jij noemt het het omzeilen van problemen, ik noem het niet onnodig een confrontatie aangaan. Ik zie echt geen reden om mijn meid te gaan lopen pesten met optomingen waarvan ze reeds heeft aangegeven dat ze die niet prettig vind en kies iets waarbij zij in de eerste plaats goed kan leven, niet iets wat ik graag wil.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:02

oke goed

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:12

Je hebt het de hele tijd over dwingen, de confrontatie aangaan om druk te accepteren. Niemand heeft het daarover :?

Ik ben het met lailapri eens. Natuurlijk zijn er dingen die het ene paard wel fijn vind en het andere niet, maar de meeste van dit soort dingen zijn problemen die door de eigenaar ontweken worden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 18:20

Ik zie het een paard optomen met iets wat ie niet fijn vind inderdaad als dwingen hem iets te laten doen wat ie echt niet leuk vind. En met dingen als optomingen kan je prima je paard z'n zin geven zonder de verhoudingen daarmee te verstoren, waarom moet je dan op alle punten zo hoognodig je eigen zin doordrijven, ook als je paard op alle mogelijke manieren vertelt dat het voor hem/ haar niet de beste oplossing is? Dat vind ik inderdaad dwingen en een confrontatie aangaan met je paard die volledig overbodig is.

Waarom zou het paard geen inspraak mogen hebben in de optoming waar hij wel mee moet lopen? Waarom zou het paard geen voorkeur mogen hebben? En waarom zouden wij daar niet naar luisteren?