Stil staan tijdens poepen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:59

Mijn haflinger blijft ook altijd stilstaan tijden 't poepen, en ik vind 't ook niet erg.
Wedstrijden rijd ik toch niet,alleen maar buitenritjes.
En ik vind 't ook makkelijker als ze stil blijft staan, want als ze poept tijdens een buitenrit in een woonwijk is 't ook makkelijker in de berm/kant te schoppen met m'n laarzen,als ze zou doorlopen tijdens 't poepen krijg je allemaal kleinere bulten :D

vuurneon

Re: Stil staan tijdens poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:01

Mijn pony blijft ook stil staan tijdens het poepen, ik heb het wel eens geprobeerd om af te leren. Maar er was geen beweging in hem te krijgen :=

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:13

Ik zie het echt als een ongehoorzaamheid van het paard, maar dat is voor een ieder dus heel verschillend.

Lastig ook hoe jij je probleem zou moeten oplossen TS, als jouw paard gewoon niet op je zweep reageert. En sporen helpt dus ook niet? Ik ben er ook niet van om maar meteen vanalles uit de kast te halen, maar JIJ wil dat je paard doorloopt onder het mesten en hij doet dat niet, dus is hij je ongehoorzaam. Het is ook nog eens een jong paard, dus je kunt beter nu consequent doorgaan met aanleren. Doet hij het ook als er een ander op zit? Wat raar dat hij geen kik geeft op die zweep ook! Als ik die van mij de zweep er tegen aan leg dan vliegt hij al naarvoren, ik heb hem echt bijna nooit nodig.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:14

Mijn paard (Fjord) mag van mij ook gewoon stilstaan tijdens het poepen rij ook geen wedstrijden.

Wat me wel opviel sinds kort rij ik meer in de bak dat ze daar veel sneller gaat staan poepen, lees net dat dit ontspanning moet zijn? alleen vind ze het werk in de bak eigenlijks niets aan we zijn liever buiten aan het rijden.

Vriendin van me wil wel dat dr fjord doorloopt tijdens het poepen moest wel lachten toen ze mijn paardje reed en die uitgebreid ging staan kakken maar ze liep wel gewoon door toen mn vriendin dat wou ;)

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 11:17

Ik rij met zweep om hem aanwijzigen te geven, net zoals ieder ander met zweep rijdt. Aangezien een zweep een hulpmiddel is.

En ik hoef me geloof ik niet te verdedigen waarom ik met zweep rij, ik probeer een probleem op te lossen wat ik heb met mijn tinker en wel zo dat het op een normale manier wordt opgelost en niet op een dieronvriendelijke manier!

Ja hij is aan het been, maar niet tijdens het poepen, dat is nu juist mijn probleem, waar ik hulp voor vraag.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:20

Daarom heb ik mijn pony maar gewoon laten poepen. Hij reageerde nergens op, het was net of hij in een apathische staat belande. Normaal goed aan het been, maar als hij moet poepen... sja, dan moet hij poepen.
Om hem maar dan door te blijven tikken totdat hij doorloopt kon ik gewoon niet...
Met als gevolg: meneer zet geen stap vooruit als hij moet poepen. Nou ja, so be it :j
Bij anderen doet hij dat ook. Hij staat ook stil, terwijl de rest doorloopt op buitenrit bv. (en na het poepen wil hij een sprintje trekken om weer bij de groep te komen :=)

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 11:22

Ja dat doet die van mij ook.....

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:22

TS ik hoop dat iemand je ermee kan helpen en tja als het niet lukt dat je je er toch bij neer zal moeten leggen denk ik?

en dat je met zweep rijd hoef je je inderdaad niet voor te verandwoorden waarom zou je? ieder zijn eigen toch?

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 11:26

Dank je!
Gebruik de zweep gewoon echt alleen om hem aanwijzigne te geven,zoals bij stelling en rechtrichten etc, want slaan heeft toch geen zin, dus doe ik gewoon weg (bijna) niet

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:28

die van mij loopt gewoon door tijden het poepen.... het zal toch moeten het is toch wat als je bezig bent in het parcour en het paard gaat stil staan om zn behoeften te doen :')

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:28

ik ga dat ook even volgen :) de mijne nu heeft NOG niet gepoept onder het rijden...

maar uhm je word toch niet beoordeelt als je paard moet plassen ofwel? bedoel je kunt je paard niet als een kind zeggen ff plassen voor we gaan! ;)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:41

ik zie het al helemaal voor me :D een 4 span in een belangrijke tijdrit wedstrijd en tijdens een hindernis even stoppen want paard 1 moet poepen :+
even later weer een stop paard 2 moet poepen enz :+ _O-

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:44

Lidar mag zich ook heerlijk ontlasten en daarbij stilstaan. Ik ga zelfs met mijn kont uit het zadel om het nog aangenamer voor hem te maken. Ik snap jouw probleem met de wedstrijden, maar een kakkend paard tijdens een leuke proef moet wel leuke reacties geven.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:44

volgens mij gaat iedereen aan het belangrijkste voorbij
je moet zorgen dat je paard niet hoeft te poepen tijdens het rijden

tijdens stress zal een paard willen mesten, ingewanden moeten leeg want hij moet wegwezen
en hoe leger hij is des te sneller is hij

maar ik neem aan dat een paard tijdens het rijden met een ruiter nou niet bepaald het idee heeft dat hij aan een wedren mee moet gaan doen dus hoeft hij ook niet te poepen
dat kan hij daarvoor doen of daarna en daar moet je dus op aanwerken

al mijn paarden mesten op de poetsplaats want ze weten dat er zo gereden wordt
onder het zadel zullen ze het uitstellen tot ze echt niet anders meer kunnen omdat de tocht zolang duurt bijvoorbeeld
plassen is al helemaal een zeldzaamheid en heb ik op eigen paarden in al die jaren misschien 3 x meegemaakt
mijn paarden zijn zindelijk en doen dat het liefst op hun vertrouwde plekje, net als poepen trouwens

de enige uitzondering is ons kleine A-merrietje die echt blijft kakken maar dat is min of meer markeergedrag van haar en die doet het dan ook vol overgave tijdens het rijden
hoe harder ze loopt des te leuker ze het schijnt te vinden om er even iets uit te persen en al heeft ze niks meer te kakken dan perst ze toch nog even voor de zekerheid :))

om dus te zorgen dat je paard mest voor het rijden moet je hem pittig masseren
het bloed moet van de ingewanden naar de benen en het paard moet wakker gemaakt worden op het feit dat er actie komt
het ééne paard doet dat uit zichzelf maar de wat rustigere types moet je dat even duidelijk maken
dat begint al met de manier waarop je hem van stal haalt, poetst , optuigt enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:45

carolina1278 schreef:
Ik rij met zweep om hem aanwijzigen te geven, net zoals ieder ander met zweep rijdt. Aangezien een zweep een hulpmiddel is.

En ik hoef me geloof ik niet te verdedigen waarom ik met zweep rij, ik probeer een probleem op te lossen wat ik heb met mijn tinker en wel zo dat het op een normale manier wordt opgelost en niet op een dieronvriendelijke manier!

Ja hij is aan het been, maar niet tijdens het poepen, dat is nu juist mijn probleem, waar ik hulp voor vraag.

Je hoeft je ook zeker niet te verdedigen, vroeg het me alleen af ;) Zelf zou ik niet de moeite nemen om ermee te rijden als ie er toch niet op reageert namelijk, maar ieder zijn ding idd..

Ik denk dat het dan verder lastig is om hem aan het lopen te krijgen tijdens het poepen als ie echt zo als een blok stil gaat staan, beetje wat WCF zegt.. Ik zou het iig niet meer weten, maar heb zelf dit probleem ook nooit zo bij de hand gehad..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:49

Mijn paarden mogen ook niet stilstaan tijdens het poepen, zeer vervelend vind ik dat! Dus ook jonge paarden leer ik al dat ze ook lopend kunnen poepen. Als we toevallig stil staan en ze besluite dan te poepen, oke, maar als we gaan dan gaan we! Als je les hebt kan je met je instructie overleggen dat als hij wilt gaan poepen, dat zij je dan meehelpt hem naar voren te drijfen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:53

Ik zat trouwens eens te denken, die van mij poepte heel weinig onder het rijden en als ie het deed was dat tijdens het stappen aan de lange teugel (en ook dan moest ie doorlopen :+ ) Maar hij poepte ook altijd in het land als ik hem riep.. Dan riep ik, hij keek op, liep naar zijn poepplek, ging staan poepen (en vaak ook plassen) en dan kwam ie in een sprintje naar voren :D Was een gewoonte van hem..

CaroHemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:55

Ik denk dat je gewoon consequent moet blijven 'vragen' of hin doorloopt, dan leer je het hem al op jonge leeftijd. Als hij ouder is, is het moeilijker af te leren.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:00

carolina1278 schreef:

Je zweep is inderdaad een hulpmiddel, maar als je geen reactie krijgt op je been/spoor hulpen dan kan je zweep ook dienen om reactie te vragen.
Geen reactie op het been mag in mijn ogen niet ongestraft blijven, dat zou mooi meegenomen zijn voor het paard.
Zoals eerder wel genoemd werd, vragen, vertellen en daarna is het gewoon klaar! En dan niet een tikje met de zweep maar 1 keer HARD en dan moet het afgelopen zijn!

Liekefriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:06

is dit niet heel normaal voor paarden, want op de manege doen ze dat allemaal..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:15

Sonja schreef:
En zelfs over andere drollen heen poepen tijdens het werk... Dan weet je dus wel écht zeker dat als je paard vingers zou hebben 'ie z'n middelvinger naar z'n ruiter op zou steken. Die heeft dus letterlijk sch**t aan z'n ruiter en is in z'n hoofd met héél andere dingen bezig dan z'n werkje...

Mijn paard mag gewoon over andere drollen heen poepen hoor. Dat doet ie niet om mij te pesten, maar gewoon omdat hij erg dominant is naar andere paarden, en zijn geurtje wil achterlaten. In de wei hetzelfde, hij mest echt alleen naast de mesthoop, nooit ergens anders in de wei. Handig joh!
En als we een weg moeten oversteken en hij wil daar gaan mesten dan hoef ik maar te zeggen "Nee!" en loopt hij braaf verder, dan houdt ie wel zijn mest in zodat ie het later over een andere drol heen kan leggen :+
Ik zie het probleem niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:17

Geeft niet, jij jouw manier en ik de mijne :)
Ik wil dat mijn paarden hun hoofd bij hun werk hebben, ik tolereer géén dominant gedrag tijdens het werk. Ze moeten met de kop bij mij zijn onder het werk, niet bij andere paarden.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:20

mijn paard liet ik altijd begaan
maar ik was eens een weg over aan het steken begint hij midden op de straat de poepen,heel het verkeer opgehouden nu ben ik er aan bezig soms laat ik hem doen als het is van ontspanning maar als ik werk met hem zal hij toch moeten doorlopen. het paard van mijn stiefzus doet het ook lekker stilstaand dana zijn we samen aan het rijden en baf...ligt jouw paard met zijn snuit in de str*nt niet erg lekker dus :p

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:21

Tis ook niet zo dat die van mij ineens vanuit de galop gaat stilstaan.. alleen tijdens het in- en uitstappen.. en ontspannen buitenritten
Een paard dat serieus aan het werk is zal sowieso niet gaan stilstaan om te mesten denk ik, of hij moet t al heel lang hebben moeten ophouden.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:22

Mijn paard poept eigenlijk nooit met het rijden.
9 van de 10 keer doet ze dit tijdens het poetsen en opzadelen.
En plassen doet ze ook niet, dat doet ze pas als ze op stal staat of weer de wei in gaat na het rijden.