nageeflijk rijden met Jasper?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Finstar1991

Re: nageeflijk rijden met Jasper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:30

Hoe duur is een zadel?
Maar ik vind het zadel niet te klein, zoals ik je profiel zag, de beugels mogen alleen wel wat langer..
Probeer mee voorwaarts te rijden, met de tips die je kreeg, hou hem bezig, overgangen figuren. zorg dat hij ontspant, dan zul je zien dat hij ver nageefelijk gaat rijden.

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 15:23

xvanity22 schreef:
Hee, heb het topic een beetje door gelezen en ik vind dat mensen een beetje dramatisch reageren :P Dat ze medelijden hebben met de pony BLABLABLA.

Wat opvalt is dat de teugels heel strak staan en zo lijkt alsof je de pony naar beneden "trekt" maar is het niet het geval dat je steun zoekt aan de teugels omdat je zonder zadel rijd? Dit doe ik iig wel :o en dit ziet er dan gelijk heel erg uit. Mijn tip is dus gewoon met het zadeltje rijden of misschien een andere zadel van de manege? En waarom zou je Jasper niet mogen longeren als ik vragen mag? :)

Nog veel succes met hem en lekker blijven lessen dan komt het vast wel goed.

ik weet het niet, ik heb het al een keertje aan de eigenaresse gevraagd en die zei: 'alleen als je een keer vroeg uit bent dan kan je je uren voor jasper verplaatsen naar 1 uur ofzo dan mag je hem longeren, want dan zijn er nog geen lessen'.

maar ik denk dat ze bedoelt dat als ik dat doe als er lessen zijn dat kinderen die er geen ervaring mee hebben dat ook zomaar doen met andere pony's en/of Jasper

maar ik gooi hem soms stiekem even los, dan mag hij van mij eventjes rollen :o

BTW bedankt voor de tip

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 15:38

ik was eens gaan kijken naar mijn benen op de foto's maar dat komt ook door het aandrijven denk ik.
Op foto 6 heb ik mijn benen ontspannen toch, of niet? ;) :+

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:53

Op foto 6 zijn ze mooi ontspannen idd :j Maar in draf trek je ze ook wat op om hem aan te drijven, en dan ga je meer stuiteren, misschien handiger om te proberen wat meer met je kuiten te drijven ;)
Hoef je je benen niet zo op te trekken, en gaat Jasper lekkerder lopen. Zit vaak ook wel beter! :)
Is even wennen, maar toch!

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 17:14

Ik heb ook last van het contact verliezen telkens, mijn instructrice zegt dat ik met open hand rijd en dat ik ze moet sluiten, maar het helpt niet echt.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:14

Hoe bedoel je dat? Dat je teugels 'gewoon' uit je handen glijden of dat hij z'n hoofd in de lucht gooit?

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 17:18

Love_Sanne schreef:
Hoe bedoel je dat? Dat je teugels 'gewoon' uit je handen glijden of dat hij z'n hoofd in de lucht gooit?

dat mijn teugels uit mijn handen glijden

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:39

Jasperintha schreef:
Love_Sanne schreef:

dat mijn teugels uit mijn handen glijden

Misschien helpen handschoentjes? Ik heb het bij Jaquar ook (Paard wat ik nu voor vast rijd op de manege), alleen als je alleen maar met 'gesloten' handen rijd blijft er dus spanning op je teugels staan, dus ontspan je niet en voelt het misschien ook niet lekker voor Jasper.
Handschoentjes werken misschien wel? Met extra grip?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:27

Moderatoropmerking:
En opnieuw enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW

Elfjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:54

Je zit vind ik lastig te zien, zo zonder zadel.
Maar je mag je handen wat hoger houden, ze meer dragen.
Blijf ook recht zitten (je leek nu af en toe wat schuin te hangen)

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:21

Ten eerste kan je hem niet redelijk nageefelijk rijden als jij er zo op zit te stuiteren in draf. Ook heb je onregelmatig contact met zijn mond.
eerst moet je er ontspanning in zien te krijgen, maar ik ben bang dat dat zonder zadel er niet in gaat zitten..

succes ermee!

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 17:38

As_LoveYou schreef:
Ten eerste kan je hem niet redelijk nageefelijk rijden als jij er zo op zit te stuiteren in draf. Ook heb je onregelmatig contact met zijn mond.
eerst moet je er ontspanning in zien te krijgen, maar ik ben bang dat dat zonder zadel er niet in gaat zitten..

succes ermee!

ik stuiter vooral als ik net uit de galop kom ;) maar anders stuiter ik minder

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 17:39

@Love_Sanne ik rijd al met handschoentjes ;) en het voelde inderdaad niet fijn om met gesloten hand te rijden

ik heb maandag weer op Jas gereden en het ging al beter en hij brieste lekker veel :D

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:00

Oh, haha, ik rij zelf nooit met handschoentjes :P
Maar fijn dat het zo goed ging! :)
Edit; zie de handschoentjes nu ook op de foto's!

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:14

Het ziet er gewoon uit als iemand die aan het oefenen is met nageeflijkheid. Sommige reageren echt uitermate overdreven, dat je je paard pijn doet is heel naar om te horen als je dat totaal niet doet of totaal niet met opzet doet. Niemand wil immers zijn lieve beest pijn doen, toch? :) Maar zonder zadel rijden kan heel goed zijn om met nagefelijkheid te oefenen, alleen moet je wel eerst netjes gewoon kunnen blijven zitten en tempocontrole en alles OK hebben, dan de rest :) vooral hele stille hand en zodra die nageeft direct meegeven. Ik denk dat je paard ook langzaam omlaag komt of dat niet? Zoja, al meegeven zodra hij probeert zijn neusje omlaag te brengen. Dan gaat hij misschien leren dat hij niet zo diep hoeft :) Succes!

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 16:30

em_papillon schreef:
Het ziet er gewoon uit als iemand die aan het oefenen is met nageeflijkheid. Sommige reageren echt uitermate overdreven, dat je je paard pijn doet is heel naar om te horen als je dat totaal niet doet of totaal niet met opzet doet. Niemand wil immers zijn lieve beest pijn doen, toch? :) Maar zonder zadel rijden kan heel goed zijn om met nagefelijkheid te oefenen, alleen moet je wel eerst netjes gewoon kunnen blijven zitten en tempocontrole en alles OK hebben, dan de rest :) vooral hele stille hand en zodra die nageeft direct meegeven. Ik denk dat je paard ook langzaam omlaag komt of dat niet? Zoja, al meegeven zodra hij probeert zijn neusje omlaag te brengen. Dan gaat hij misschien leren dat hij niet zo diep hoeft :) Succes!

bedankt voor de tips ;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:37

Een paard hoor je altijd van achter naar voren te rijden, dus naar je hand toe.
Alleen op de foto waarbij staat, hier loopt ie goed toch, heb je je been er aan.
Dus in principe is het vrij logisch dat het niet zo goed wil.

Ik zou persoonlijk met zadel gaan rijden, dan de nageeflijkheid proberen te verkrijgen van achter uit.
Ook vind ik dat je je hand te laag houdt, onder de schoft. Je hand en pols moeten 1 rechte lijn zijn met de teugels richting bit.
En dan proberen door je been aan te leggen en licht contact met de mond te houden, dan komt hij vanzelf naar beneden..

Mooie haf!! +:)+

caballito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:36

Misschien een tip om je paard na te laten geven op je kuit en niet door te veel druk op de teugel. Probeer te rijden vanuit je zit, dus aanvullen met je kuit en opvangen met je zit. Je paard naar beneden drukken, trekken zal resulteren in SOMS een leuk plaatje maar rijd je een volte of iets zal je het meteen kwijt zijn......laat het beestje lekker door zijn lijf lopen van achter naar voren (dus goed actief, maar niet loperig) tussen twee benen en dan komt de nageeflijkheid vanzelf. Nageven mag nooit een doel opzich zijn!

Hopelijk heb je wat aan mn tips! Succes!

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:45

Ik snap niet waarom mensen altijd zo gefocused zijn op dat nagefelijk rijden.. lekker belangrijk. Leer hem eerst is ontspannen vanuit achter rijden. Niet aan de voorkant trekken, je hebt nu gewoon een valse knip en totaal geen ontspanning.......... laat dat hoofd, dat komt vanzelf als jij m goed van achter naar voren rijd.

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 16:02

__Robijn__ schreef:
Ik snap niet waarom mensen altijd zo gefocused zijn op dat nagefelijk rijden.. lekker belangrijk. Leer hem eerst is ontspannen vanuit achter rijden. Niet aan de voorkant trekken, je hebt nu gewoon een valse knip en totaal geen ontspanning.......... laat dat hoofd, dat komt vanzelf als jij m goed van achter naar voren rijd.

nou kijk ik rijd hem nu al 2 jaar en ik wou gewoon verder komen want hij werd al beter aan het been enzo... snapje?

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 16:04

@ caballito en geaaa bedankt ;)

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:15

Hoi!

Ten eerste vind ik dat sommigen wel erg overdreven reageren. :n

Ik zou Jaspers zadel er wel op doen, totdat er een beter zadel komt. Het zadel is niet te klein, maar je beugels zijn te kort. En ik las ergens in dit topic dat het zadel bijna uit elkaar valt, maar ik zou dat zadel er wel op leggen totdat je een beter zadel voor Jasper hebt.

Ga lekker met 'm bezig, rijd veel overgangen/tempowisselingen. Zodat hij aan je been komt en hij zijn achterhand meer gaat gebruiken. Als dat gebeurt (en je kan het ook doen als het nog niet is) ga je lekker figuren rijden (natuurlijk moet je altijd wel met figuren bezig zijn) en vooral voltes. Je duwt hem met je binnenbeen naar buiten (naar de hoefslag), je opent de volte. Hierbij laat je 'm inbuigen door zijn lijf en hals. Als hij dan los begint te laten (hij wordt los op je hand) sluit je de volte, je maakt de volte weer kleiner. Jasper hoeft nog niet helemaal los te zijn als je de volte gaat sluiten, want hij wordt waarschijnlijk ook losser van het openen en sluiten van de volte.

En let ook op je eigen houding, mooi rechtop zitten en niet zo kijken naar het mooie kopje van Jasper! :P

Heel veel succes ermee!

Jasperintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 19:02

_Tamara schreef:
Hoi!

Ten eerste vind ik dat sommigen wel erg overdreven reageren. :n

Ik zou Jaspers zadel er wel op doen, totdat er een beter zadel komt. Het zadel is niet te klein, maar je beugels zijn te kort. En ik las ergens in dit topic dat het zadel bijna uit elkaar valt, maar ik zou dat zadel er wel op leggen totdat je een beter zadel voor Jasper hebt.

Ga lekker met 'm bezig, rijd veel overgangen/tempowisselingen. Zodat hij aan je been komt en hij zijn achterhand meer gaat gebruiken. Als dat gebeurt (en je kan het ook doen als het nog niet is) ga je lekker figuren rijden (natuurlijk moet je altijd wel met figuren bezig zijn) en vooral voltes. Je duwt hem met je binnenbeen naar buiten (naar de hoefslag), je opent de volte. Hierbij laat je 'm inbuigen door zijn lijf en hals. Als hij dan los begint te laten (hij wordt los op je hand) sluit je de volte, je maakt de volte weer kleiner. Jasper hoeft nog niet helemaal los te zijn als je de volte gaat sluiten, want hij wordt waarschijnlijk ook losser van het openen en sluiten van de volte.

En let ook op je eigen houding, mooi rechtop zitten en niet zo kijken naar het mooie kopje van Jasper! :P

Heel veel succes ermee!

bedankt!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:36

Antislip, dat werkt erg goed! :D Heb ze van de week gehaald, maar ik kan nog steeds niet rijden met handschoentjes, dus het kan ook aan mij liggen :+

Dexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:46

Leuke pony!
Wat vele al zeggen, moet je eerst je pony voorwaarts rijden.
Ik zou er een zadeltje opgooien en lichtrijden tijdens het voorwaarts rijden,
maakt het net even wat makkelijker.
Verder moet je je handen wat hoger houden,
dan heeft hij de kans om zelf rustig te ontspannen en jou hand op te zoeken!

Trouwens top dat je wat met de tips doet! Las wat over longeren, helemaal goed! :D