Haflinger net onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:51

1, zadel mischien iets verder naar achter leggen? (tip, leg het zadel te ver naar voren en duw dan echt bovenop het zadel zodat het naar achter glijd, dan voel je heel goed dat het zadel niet verder gaat en dan ligt het altijd goed als het zadel van de goede maat is)

2, je houdig is echt slecht, je moet echt meer rechtop gaan zitten

3, stap ziet er al heel leuk uit, maar de draf is nog heel slecht om eerlijk te zijn. je haf loopt dan heel gespannen en tegen je hand en drukt zo z'n rug weg. dit is niet makkelijk te verbeteren van de een op de andere dag maar wel heel goed mogelijk door gewoon oefenen. slalom, vrijspringen, longeren en draven aan de lange teugel zullen heel veel helpen. maar het probleem kan ook bij jou liggen, onrustige hand of je slechte houding kunnen je paard ook een slechte houding laten aannemen. ga eens goed na of je met draf rustige handen hebt, en rustig met de beweging mee lichtrijd. je hoiuding kun je verbeteren met rijden zonder stijgbeugels of rijden zonder zadel.

4, en nog iets, waarom rijd je met een bit? dit kan raar overkomen maar heb je gekeken naar de nadelen van het bit en wat er mogelijk is zonder bit? het enige wat zonder bit niet mogelijk is is deelname aan alle dressuurwedstrijden, maar er zijn genoeg dressuurwedstrijden waar het wel mag en dressuur is ook niet alles kijk maar eens naar endurance of springen en het is bewezen dat het bit heel slecht is en dat e meesten paarden liever bitloos hebben en daarmee nog beter presteren ook. jouw paard is ook nog jong en dat is een exstra reden om voor bitloos te kiezen omdat het nu nog makkelijker is om over te stappen en daarbij zijn jonge paarden nog een beetje onwennig met het bit en heel gevoelig in de mond, wat tot verzet kan leiden

Janine1990

Re: Haflinger net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:27

Volgens mij is er niet veel mis aan het zadel, maar ligt het heel ver naar voren, beeld vertekend nog wat meer door het shabrak (veelzijdigheid) dat er onder ligt, zwart en ook vrij ver naar voren.
Zadel een stukje naar achteren en gaan met die banaan ;)
Vind het er goed uit zien, weinig op aan te merken. Je bent wel wat aan de lange kant, hoe lang als ik vragen mag?
Zou je persoonlijk liever op een paard zien.
Lekker voorwaarts neerwaarts, komt wel goed :)

En nog één ding.
Paarden en pony's van 5 in het Z? Dream on, lees de reglementen van het KNHS maar eens goed door. :)

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:28

Als je aan mede bokkers om opbouwende kritiek vraagt en je krijgt van heel veel mensen te horen dat je zadel niet goed ligt dan is dit dus serieus iets om wat aan te doen en niet af te kappen. Ik neem aan dat je vooruit wil met je paard. Ik zou er een andere zadelmaker naar laten kijken. Als dit zo blijft kan je nooit goed op dit paard zitten en jouw houding laat dit ook duidelijk zien. Als jij zelf niet in balans bent dan kan jouw paard al helemaal niet in balans lopen. zadel en houding zit van de ruiter zijn nou eenmaal direkt met elkaar verbonden. Ik spreek uit ervaring mijn zadel lag ook iets op de schouder en toen ik een passend zadel op mijn paard had begon hij te bewegen en kon ik zitten. ik heb het na een half jaar weer aan moeten laten passen omdat hij er hele mooie spieren bij had gekregen dus onderschat dit niet. alleen goed is goed genoeg. Oh ja verder naar achteren leggen is niet de oplossing want het zadel past maar op een manier en zal dus weer op dezelfde plek uitkomen tijdens het rijden.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:37

ik vind het er ontspannend uit zien :j ,met niet te veel druk op de teugels
trouwens je heb een erg leuk haffie onder je zadel zitten +:)+

Jana_Babsi3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 14:11

Janine1990 schreef:
Volgens mij is er niet veel mis aan het zadel, maar ligt het heel ver naar voren, beeld vertekend nog wat meer door het shabrak (veelzijdigheid) dat er onder ligt, zwart en ook vrij ver naar voren.
Zadel een stukje naar achteren en gaan met die banaan ;)
Vind het er goed uit zien, weinig op aan te merken. Je bent wel wat aan de lange kant, hoe lang als ik vragen mag?
Zou je persoonlijk liever op een paard zien.
Lekker voorwaarts neerwaarts, komt wel goed :)

En nog één ding.
Paarden en pony's van 5 in het Z? Dream on, lees de reglementen van het KNHS maar eens goed door. :)

Ik heb nu idd mijn zadel een stuk naar achteren en beugelriemen gaatje langer :)
Verder ben ik 1.72...

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:21

leuk haffie hoor..

Ik zou veel rechte lijnen rijden... lekker recht toe recht aan... zo leert hij lekker op eigen benen lopen

dus eigenlijk snel naar buiten :)

Jana_Babsi3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 17:22

Loody schreef:
leuk haffie hoor..

Ik zou veel rechte lijnen rijden... lekker recht toe recht aan... zo leert hij lekker op eigen benen lopen

dus eigenlijk snel naar buiten :)

Dank je wel :)

Ben soms al een beetje buiten aan het rijden. Dan ga ik na het rijden in de bak een rondje om het hele land heen. Maar dan leert hij idd lekker om zich zelf lopen ;)

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:59

Je hebt een leuke haf, over je houding en zadel is al meer dan genoeg gezegd, maar doe er wel wat mee.
Verder vind ik het heel goed dat je lekker niets van hem vraagt, gewoon zijn rondje laat lopen. Het belangrijkste is nu voorwaarts, links/rechts en halt. Als dat lekker voor elkaar is bied hij vanzelf aan om af te buigen. Ik zal daar nu nog niet teveel van vragen.

Rijd lekker door en neem 1x in de twee weken prive les, zeer leerzaam en je laat iemand anders er naar kijken hoe het gaat en of je op de juist weg bent.

Michelle96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:19

handen verder naar voren ,
en op sommige foto's lijkt het als of je weinig contact hebt met de mond ;)
erg mooie haf :+: