3 jarige berijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:53

Mientjeuh schreef:
Alleen jammer dat ze dat op dit moment niet wil inzien :)

...en dan haar pony met tíg lotgenoten wellicht al in de salami of in hondenvoer zit.

hc

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:59

...en dan haar pony met tíg lotgenoten wellicht al in de salami of in hondenvoer zit.

hc[/quote]

??

TheHorseInn

Re: 3 jarige berijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:50

over dat vastknopen,
een slofteugel heb je ook voor de lol!

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:11

Voor de lol??

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:17

Als je het in dit opzicht bekijkt wel :)

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:31

nou denk niet voor de lol hé!

lalala00

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:11

Ik zou een paard nog niet nageeflijk gaan vragen, maar lekker laag

@ nynke1995
je weet niet hoeveel paarden hier totaal door verpest zijn.... :n

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:13

lalala00 schreef:

@ nynke1995

Is even voor mezelf hoor, maar hoebedoel je verpest? Hoe doet een paard als hij verpest is? Ik zeg het zelf ook wel eens, dan verpest je hem... maar ik heb eigenlijk nog nooit een 'echt' verpest paard gezien onder de particulier. In ieder geval niet in de mate dat het niet meer gecorrigeert kan worden.
Dus vroeg me gewoon even zonder het een of ander af wat er over het algemeen wordt bedoeld met een verpest paard?

Zelf vind ik eerlijk gezegd als ik erover na denk dat de echte verpeste paarden er niet meer zijn. Dat zijn denk ik de paarden die helpen aan de lage gemiddelde leeftijd van de paarden in nederland. (ligt dat niet rond de 8 jaar?)
Maar wat is dan een verpest rijpaard? Bestaan die echt?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:35

ik heb wel een keer een echt verpest paard gezien onder de particulier ik ga geen info geven je weet maar nooit of het op bokt struint

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:39

Dancie schreef:
ik heb wel een keer een echt verpest paard gezien onder de particulier ik ga geen info geven je weet maar nooit of het op bokt struint

je hoeft van mij ook echt geen namen te noemen... maar vroeg me gewoon af wat je volledig kan verpesten aan een paard. Ik ken ook wel iemand dat paarden een beetje... verpest... vooral in de zin dat het paard goed kon lopen en opeens een half jaar later helemaal gek is in zijn hoofd. maar, onder iemand anders is dat wel weer op te lossen. Wat voor kwalen heeft een paard dan bij onoplos bare verpestheid?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:10

Femke16 schreef:
Zelf vind ik eerlijk gezegd als ik erover na denk dat de echte verpeste paarden er niet meer zijn. Dat zijn denk ik de paarden die helpen aan de lage gemiddelde leeftijd van de paarden in nederland. (ligt dat niet rond de 8 jaar?)

Ik vind een verpest paard een paard wat door slechte opvoeding/training in marktwaarde is gedaald - waarbij de kosten om het te corrigeren hoger zijn dan dan de maximale marktwaarde wanneer het paard gecorrigeerd is. :D

Er zijn er meer dan genoeg die door deze manier bij de slager of in de verkeerde handel terecht komen.
Juist de goede africhters gaan hun leven niet risceren voor zo'n paard.
Mensen die wel willen, maar ervaring missen zullen er veel meer moeite voor moeten doen en er zelf van moeten leren, waardoor het paard weer als proefkonijn dient - misschien wel nog mag blijven leven, maar of de kwaliteit zo goed is zal per geval verschillen.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:35

lalala00 schreef:

@ nynke1995

Cheyenne is alles behalve verpest!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:07

Edit: Foutje... moest PB haha :+

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:43

Met betrekking tot wanneer is een paard verpest. Ben het eens met de omschrijving die Superwoman geeft, maar met de volgende aanvulling. Er zijn ook ik weet niet hoeveel paarden die vroegtijdig bij de slager belanden c.q. ingeslapen worden met allerlei lichamelijke klachten gerelateerd aan het te vroeg of op een totaal verkeerde wijze berijden. Dat vind ik ook verpest.

On topic: Ik zou gewoon rustig aandoen. Aanpakken wat de pony aanbiedt, maar nergens toe dwingen. Goed zorgen dat de basis er goed inzit. Dan komt het nagefelijk lopen vanzelf. Naar beneden "vragen" resulteert meestal toch in naar beneden "zagen". Een paard dat goed vanuit achter gereden wordt en zich voor iets laat begrenzen loopt over het algemeen vanzelf nageeflijk. En dan weer, begrenzen is héél wat anders als van voor flink tegenhouden.

Ik denk dat het toch héél belangrijk voor je is om goede les te volgen. Ik kan me ook niet voorstellen dat er echt niemand in de buurt is die goede les kan geven. Als de eigenaar ook wil dat je wedstrijden gaat starten, neem ik aan dat je (via de eigenaar) ook over vervoer beschikt. Dus zoek het desnoods wat verder weg. Edit: argument naar de eigenaar toe is natuurlijk dat je wedstrijdresultaten ook vele malen beter zullen zijn als je deskundige begeleiding hebt.

Bepaalde basiskennis zou je zeker op kunnen doen uit boeken. Er zijn goede boeken geschreven over het beleren van jonge paarden, maar er is één ding dat je nooit uit een boek kan halen of uit een forum op internet en dat is het gevoel dat een goed gaand paard je geeft. Daarvoor heb je toch echt goede instructie nodig.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:12

Ptries schreef:
Bepaalde basiskennis zou je zeker op kunnen doen uit boeken. Er zijn goede boeken geschreven over het beleren van jonge paarden, maar er is één ding dat je nooit uit een boek kan halen of uit een forum op internet en dat is het gevoel dat een goed gaand paard je geeft. Daarvoor heb je toch echt goede instructie nodig.

idd het gevoel wat je moet léren herkerkennen.
Lijkt makkelijker dan het is, want soms voelt het goed, maar is dat het niet (denk aan achter de teugel etc) En soms ben je en gevoel gewend die je eigenlijk niet zou "mogen" voelen.
Een goede instructeur zal aangeven wanneer dat gevoel goed of fout is.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:40

Femke16 schreef:
Dancie schreef:

je hoeft van mij ook echt geen namen te noemen... maar vroeg me gewoon af wat je volledig kan verpesten aan een paard. Ik ken ook wel iemand dat paarden een beetje... verpest... vooral in de zin dat het paard goed kon lopen en opeens een half jaar later helemaal gek is in zijn hoofd. maar, onder iemand anders is dat wel weer op te lossen. Wat voor kwalen heeft een paard dan bij onoplos bare verpestheid?

Dit is een KWPNer heeft altijd zeer goed dressuur gelopen was een toppaard en heel vrolijk lief. Na 2 jaar in bezit te zijn van deze persoon is het een paard dat in stal staat en naar alles bijt wat langsloopt. Zelfs een goede ruiter kan niks meer uit hem halen. Hij is 3 weken door een goede vrouw gereden en die kon er niks meer van maken. Dat is zonde want die vrouw kan van alle paarden wat maken. Ik zelf heb der ook een keer op gezeten. Dood in zijn mond dood voor het been dood voor een spoor en dood voor de zweep. Best knap als je dat allemaal hebt. Hij sjokt alleen maar en verder kan hij niks meer.

Galopwissels alles kon hij wijken maar als je het nu probeerd dan kan je veel moeite doen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 20:34

Bedankt voor jullie tips iedereen!!! erg bedankt!!
en Nynke,
ik sta bij je op stal, en weet hoe sterk je paardje
is..maar ja, met halstertouwen opknopen was ook
niet de juiste keuze geweest, maar bokkers gebeurt
is gebeurt, een fout maakt iedereen..ook in de paardensport,
zo is het toch?\
ze weet nu dat ze fout zat, het boek die jullie aanraden heb ik
zelf ook: dressuur onder vuur..in de nl ze versie..die mag ze
van me lenen en alles komt goed!!

ga gerust weer verder waar je mee bezig was iedereen :)

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:40

Ik hoef geen boek te lezen om te leren paardrijden

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:56

Haha mijn haffie (hengst) van 2,5 is sinds 2 dagen ook in een steiger fase beland :roll:
Eergister in de wei toen ik hem vasthad en gister in de bak toen ik naast hem stond :(
Helaas had ik niks om handen om hem te straffen behalve me stem, maar die hoorde hij niet meer...
Ik ben nu op mijn hoede en draag vanaf vandaag een hengstenketting en zweep bij me... Het is heel vervelend maar als die dit nog een keer doet krijgt hij van mij echt een flinke opdonder...

Ok nu even over je rijden :P
Voordat je op je paard gaat rijden moet je hem eerst goed voorbereiden...
Je paard moet leren om jou in de juiste houding te dragen (met de achterhand en correct ruggebruik)... Maar hoe train je dit?
Ik zou zeggen terug naar af... Je gaat je paard rechtrichten...
Bekijk deze filmpjes eens:

http://www.youtube.com/watch?v=J75GgmD-1-s
http://www.youtube.com/watch?v=4dZyr4i8I3s
http://www.youtube.com/watch?v=QTtpw9YJg9U
http://www.youtube.com/watch?v=qNTMWh43stw
http://www.youtube.com/watch?v=Ul1s39ab3iI

Succes, hoop dat je er wat aan hebt!!!

Er zijn veel topics over rechtrichten...
Kijk bv. eens op
rechtrichten: hoe doe jij het?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:01

nynke1995 schreef:
Ik hoef geen boek te lezen om te leren paardrijden

8)7

Dankzij boeken doe jij veel meer informatie op en zul je steeds meer gaan begrijpen hoe je paard in elkaar zit, wat je doel is, waarvoor welk voer dient, hoe de hoeven in elkaar zitten, oefeningen die je kan gaan doen, verschillende visies van andere etc.

En als je geen lezer bent, kijk dvdtjes :P

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:33

krijg wel les om dingen te leren enzo, en via anderen ook wel..

annie_way

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:10

Femke16 schreef:
lalala00 schreef:

Is even voor mezelf hoor, maar hoebedoel je verpest? Hoe doet een paard als hij verpest is? Ik zeg het zelf ook wel eens, dan verpest je hem... maar ik heb eigenlijk nog nooit een 'echt' verpest paard gezien onder de particulier. In ieder geval niet in de mate dat het niet meer gecorrigeert kan worden.
Dus vroeg me gewoon even zonder het een of ander af wat er over het algemeen wordt bedoeld met een verpest paard?

Om even terug te komen op deze vraag!

Een paard is verpest als hij gereden wordt en de verkeerde spiergroepen gebruikt worden.
Vrijwel de meeste paarden zijn scheef, door goed recht te richten train je de slappere spieren.
Als je dit probleem niet aanvoelt en het paard in de gedwongen krul zet en daar oefeningen mee gaat doen belast je de zwakkere spiergroepen.
Tevens drukt het paard zijn rug weg wat voor nog meer belasting zorgt tijdens het rijden.
paard krijgt op den duur blessures omdat hij in zijn hele lijf scheef loopt en de druk in zijn benen en hoeven is ook niet meer gelijk.
Het paard gaat met zijn hele lijf verkeerd lopen om zijn kwaaltjes te ontlasten en na een tijdje als je zo door rijd krijg je dat er niet meer uit, het is dan een gewoonte voor het paard om zo te lopen.
De moeder van mijn paard was ook voor altijd kreupel daardoor!
Als je achter haar stond zag je hoe schreef ze was. de ene bil mooi rond de andere licht ingevallen.
De hoeven hadden ook een duidelijk kenmerk namelijk de een was dragend en daardoor vrij rond en plat de ander onlastend wat styler en rechter zoals het hoort.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:20

Ik word heel, heel verdrietig van dit soort topics..... Touwen aan paarden hangen om iets af te dwingen, 3-jarigen die al in de krul moeten..... Mijn hemel, dit is precies het beeld wat ik nou heb van het gros van paardrijdend NL. En dat mag ik vast niet zeggen (maar ik zeg het toch!!!), maar bokt bewijst het me keer op keer. En godzijdank zitten er ook mensen op, die wel verstand van zaken hebben. Maar of er naar geluisterd wordt??????? ;(

Lonka1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:54

iedereen heeft een eigen rijstijl,en wat mij opvalt...iedereen heeft weer een ander idee van rijden,vraag je aan 10 mensen iets, krijg je 5 verschillende adviezen,welke is de juiste?? en dan volg je een paar van die adviezen op en hoopt dat het werkt,zoniet probeer je weer iets anders,zo gaat dat toch. en ok touwen aan paarden hangen vind ik ook geen goed idee hoor!!! maar ik vind het best moeilijk om het juiste te vinden..en ik denk niet dat dit meisje bewust haar paard aan het verknallen is...dat gaat me te ver......ze doet immers wat de" instructrice" zegt. in de hoop dat die weet wat ze doen moet...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:06

Precies Lonka1: overal kun je wel van opsteken, van een forum, uit boeken. Ik zou toch verwachten dat iedere ruiter bereid is bij te leren, ook al ga je er vanuit dat een probleem is 'opgelost'. Er leiden meer wegen naar Rome en je moet er toch altijd van uit gaan dat de fout altijd bij de ruiter ligt. Althans, dat heb ik vroeger geleerd! Dus stel je open voor de dingen die anderen zeggen, dat wordt niet als kritiek bedoeld, maar juist om te helpen. Jammer dat niet iedereen dat zo wil zien!