Ouke 5 jarige Fries aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:40

FriesWytske schreef:
Breghje schreef:

Hihihi, krijgen we les van dezelfde misschien? Ik ben met een paar lessen in rechtrichten in een paar maand veel verder gekomen dan alle reguliere dressuurlessen van de afgelopen jaren.... maar nu weet ik ook exact waar ik het bij mezelf moet zoeken, en dat is idd Ontspanning, Ontspanning en Ontspanning....

Denk het niet. Ik zit in Friesland. En die van mij i nog van de oede garde. Maar ik heb respect voor hem. Hij heeft de afgelopen jaren veel meegemaakt. En start met 65 jaar toch nog maar even Z2. En ook nog met winst.

Dat gaat hem niet worden idd, ik zit aan de andere kant van NL en dan benee :D . Knap dat ie nu nog zo goed gaat zeg!

BoefJMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:48

Ziet er leuk uit :)

Gaaf paard om te zien zo, straalt veel kracht uit!
Ben het alleen eens met wat al eerder is gezegd, dat je wel protest ziet.
Tegenhouden van voren, maar tegelijkheid streng opdrijven van achter.
Als het paard de hulpmiddelen niet echt nodig heeft, doe ze dan lekker af.
Hij is nog jong, laat 'm lekker vrij met z'n hoofd, als je ontspannen rijd zoekt ie vanzelf je hand wel op.

Veel succes met dit paard :)

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:52

Wauw, mega gaaf en heftig paard heb je daar. Echt een plaatje om te zien. Ik vind zijn houding niet helemaal correct(goh, die hebben we nog niet vaker gehoord:P) maar weet zelf dat het moeilijk is een jonge friese eruit te rijden. Hij is nog niet helemaal ontwikkeld en ook niet sterk genoeg zichzelf helemaal correct te dragen. En dan krijg je inderdaad protest omdat hij het moeilijk vind. Ik zou lekker rustig aan opbouwen en hem de tijd geven sterk te worden. Heb geduld.

Ik vind niet dat dit paard aan te teugel wordt getrokken. Ik zie, volgens mij, een contact teugel en een slof die af en toe zelfs los hangt. Dat je met slof rijdt moet je helemaal zelf weten. Ik ken mensen die met het inrijden slof gebruiken en ik vindt dat iedereen dat zelf moet weten zolang hij/zij maar rekening houdt met het paard. Wat ik wel vind is dat er met een sterke binnen hand wordt gereden. Maar aan tips voor de ruiter heb jij natuurlijk niet zoveel want jij bent het niet. Ik zou je paard eens vaker over de rug laten lopen om die spieren daar op te trekken. Ook zijn achterhand zou ik dmv veel overgangen en tempowisseling sterker maken zodat hij zichzelf kan gaan dragen.
Altijd moeilijk te beoordelen op foto's. Het zijn slechts momenten. Ik denk dat het met deze knappe fries en jou helemaal goed komt hoor;)

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:04

:~ wat een gaaf paard zeg! probeer alleen wel recht voor je te kijken en niet naar je prachtig mooie paardje. ;) veel plezier nog saampjes.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:20

Ik vind het een enorm mooie fries, maar oei oei wat jammer hoe die gereden wordt. Dit paard heeft te weinig lengte en de neus moet er veel meer uit. De slof zou ik in een boom hangen :D
Mijn paard, ook fries, liep heel anders met 5jaar, zie foto hieronder:

Afbeelding

Zie het verschil, ruim in voorbeen, achterhand actief, halslengte, neus eruit en met toestaande
hand gereden. Paard drukt de rug er niet uit, maar bolt in de rug.
Rij met gevoel en wees eerlijk naar het paard wat hij aankan of niet.
Wees geduldig en probeer die ontspanning erin te krijgen, paard drukt zich nu er nog teveel uit.
Heel veel succes met deze kanjer! :)

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:30

Waar zijn we mee bezig?. Zie alleen maar een paard wat het verschrikkelijk moeilijk heeft, vind je het gek waarom hij zich sterk maakt? Dood en dood zonde. Want zò erg heb ik het nog nooit gezien met een slof. :n Zeker zo`n trainer met ervaring zou beter moeten weten. Doe rustig aan, laat hem eerst op zijn eigen benen lopen. Hij is nog jong. Slof eraf en balans trainen zonder dwang, dan gaat dat sterke ook over.

Het is echt een prachtig dier. Gaat vast goedkomen met een andere manier. Suc6.

Talithah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:52

Ben het eens met de laatste reactie!

Ook ik heb een fries van 5 jaar maar een slof kent hij gelukkig niet.

Belangrijk is dat hij eerst sterk wordt en dat hij zich niet oprolt.

Door erachter te duiken wilt hij onder het werk uit dus eerst de neus eruit.
Het kost tijd

hier is 4

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu is hij sterker maar met veel geduld want ze zijn nu eenmaal laatbloeiers onze friezen.

Maar je hebt een plaatje van een fries!!

geerke

Re: Ouke 5 jarige Fries aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:58

mooie fries!
De slof kan losser,maar verder vind ik dat minder erg dan de meesten hier.
Je moet hem wel de ruimte geven,vaak zitten je handen in je buik.
Een paard kan niet anders dan zich opkrullen als hij de ruimte niet krijgt....dus handen naar voren,geef hem die ruimte om te gaan!

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:31

Wat een prachtige fries heb je onder je bips!!
Sommige foto's vind ik niet prettig uitzien, lijkt wel een gevecht tussen ruiter en paard.

Groetjes

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:37

Ik sluit me aan bij wat de meesten hier al hebben gezegd. Prachtig paard, maar haal die slof en die sporen er af en rij met zachtere handen. Ik denk dat je te snel te veel wil van dit dier en je ziet zijn verzet er af stralen..... ;(
Ik hoop echt dat je wat met de verhalen hier doet, want het is verder een prachtpaard met potentie. :)

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:39

Jammer jammer jammervoor Ouke.
Ik heb dit paard in het verleden een poosje mogen rijden en het is een geweldig dier. Niet altijd even makkelijk maar goed te rijden.
We zijn heel veel bezig geweest toen met de ontspanning en het lang laag rijden.
Ook samen met manouke ben ik daar mee bezig geweest. Altijd hameren op onspanning en lengte in de hals.
Als ik dan de tekst lees: ik dacht zelf bij iemand die zal het wel weten.
Dan weet ik niet of ze mij daar mee bedoelen maar dit ziet er uit alsof mijn werk teniet gedaan is.
Jammer Marja.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 22:07

Je voelt je nog al aangesproken Ilona, als jij dat gevoel heb dan vind ik dat erg jammer bijvoorbaat je eigen verdedigen wat helemaal niet nodig is.

Er is voor mij een hoop duidelijk in ieder geval.
Maar zal deze week eens goede foto's plaatsen, zoals jullie willen zien :D :D

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:09

We zijn errug benieuwd! :D

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 22:12

Komt goed!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:15

hey manouke, wat leuk om weer eens foto's te zien! ik vind dat je een mooie fries hebt, en ben benieuwd hoe het gaat met starten! qua slof ga ik helaas met de rest mee. veel succes in ieder geval, en misschien zie ik je nog wel is bij de braamhof!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:18

idd een pracht van een paardje, maar vind de vergelijk foto;s van de andere friezen er een stuk ontspannender uitzien, ik kreeg zelfs een brok in mn keel bij t zien van de foto's dat dier heeft t zo moeilijk maa het hem wat makkelijker. haal de slof eraf, je sporen het liefst ook want je houd je benen niet op de juiste plek, je zit hem zowat in zn liezen te prikken en leer hem eerst ff volledig op zn eigen benen te lopen, het dier is nog jong, gun hem de tijd

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:26

Ik denk niet dat het de juiste oplossing is om er een slof aan te hangen als je paard zijn rug wegdrukt. Dat is een rijtechnisch probleem dat je met een slof niet oplost. Zorg dat hij zich kan ontspannen in de oefeningen ipv van er juist spanning in te rijden wat duidelijk op de foto's te zien zijn. De oefeningen moeten makkelijk voor hem zijn en hem losmaken. Niet een bron van spanning worden.. Als je zo doorgaat kan je over een paar jaar je paard wel wegdoen. Doet hij nooit meer een oefening voor je ;)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:46

ManOuke schreef:
Je voelt je nog al aangesproken Ilona, als jij dat gevoel heb dan vind ik dat erg jammer bijvoorbaat je eigen verdedigen wat helemaal niet nodig is.

*even offtopic*
even een compliment hoe je de "kritiek" ontvangt!
daar kunnen een hoop mensen op HAW nog een voorbeeld aan nemen!

Mezzelune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 00:18

Ben erg benieuwd naar je nieuwe foto's en sluit me helemaal aan bij orienta!

edit: overigens, de vragen die ik in m'n vorige post stelde waren niet belerend bedoelt hoor (las mn post terug en vond het zelf een beetje zo overkomen, oeps :o ) maar juist gewoon om erachter te komen hoe het komt dat hij met slof wordt gereden en om je te helpen inzien dat het op een andere manier het rijden aanpakken, zonder slof, waarschijnlijk voor jou en je paard veel fijner is :)

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 01:28

heel mooi paard inderdaad. alleen ten eerste als iemandm ijn paard met zoo lange sporen doo moet rijden en hem bijna met die sporen achter op zijn kont prikt, dan kun je beter je paard zo weg gooien dan over 3 jaar, jemig en een slof rijden met een jong paard, neej sorry dit is dus helemaal niet mijn ding

Iv_Oebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:43

Ik blijf dit topic ook nog wel even volgen ben benieuwd naar de vernieuwde rijfoto's! :D Ben blij dat je wat met al het commentaar gaat doen. Ga je er dan zelf op? Misschien ook een idee om zelf te gaan lessen?!

Succes!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:17

orienta schreef:
ManOuke schreef:

*even offtopic*
even een compliment hoe je de "kritiek" ontvangt!
daar kunnen een hoop mensen op HAW nog een voorbeeld aan nemen!

Het is toch ook logisch dat er zulke kritiek gegeven wordt, als je de foto's bekijkt. Het gros van de mensen die hier gepost hebben zijn het met elkaar eens. Het paard is niet ontspannen, wordt veel te diep gereden, slof moet eraf en amazone komt veel te grof met haar handen in.
Als je niet tegen kritiek kunt, moet je niet zulke foto's plaatsen, want dan weet je dat er veel mensen over je heen gaan vallen.

Ik hoop alleen dat TS er lering uit trekt en zal proberen haar paard naar de ontspanning te rijden. Zonder slof. Want dat is echt niet onmogelijk. Laat de moeilijkere oefeningen, waardoor hij omhoog komt met zijn hoofd, voorlopig lekker achterwege. Zorg dat je de basis goed voor elkaar hebt, dan komen de zijgangen en de contra ook wel.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:19

Persoonlijk vind ik dat het slof-verhaal wel weer een beetje aangedikt wordt door de antislof-bokkers ;)
Dit paard wordt inderdaad met strakke hand gereden. Van voren tegengehouden en met de sporen erbij geprikt. Maar persoonlijk zie ik op de meeste foto's dat de slof redelijk los hangt. Dus de slof is in DEZE fotoserie IN MIJN OGEN niet de boosdoener. Dat is gewoon de ruiter die met ijzeren hand regeert. Of ze er nou een slof bij heeft of niet.....
MIjn advies sluit aan bij de meeste adviezen: Hulpmiddelen (dus ook sporen) eraf en terug naar de basis en ontspanning. Dit dier zit dalijk helemaal vast......

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:21

wat een knapzak zeg :D

mooi beest zeker wel.

effe vraagje off topic: hoe is het met zijn galop? ik reed paar jaar geleden een fries paard in maar oooh wat vond hij die galop moeilijk
ik hoorde van iemand dat een fries paard galop niet als natuurlijke gang heeft is dat zo ??

only18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:21

Héél mooi paard.
Ik zou inderdaad de slof eraf halen. Probeer je paard meer voorwaarts , neerwaarts te doen lopen. Laat hem over zijn rug lopen. Nu loopt hij nogal bekrompen. Probeer ook je benen op de juiste plaats te laten.