'Sterke pony, welk bit?!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey_X

Re: 'Sterke pony, welk bit?!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:17

ik rijd hem op een simpel enkel gebroken D-Trens deze ligt stiller in de mond vind ik

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:58

Ik ben het helemaal eens met de topic starter. Maar ook ben ik het eens met het lid die zei dat er vaak ook een oplossing in een ander bit die niet scherper hoeft te zijn kan worden gevonden vanwege de anatomie van het paard zijn mond. En wat natuurlijk ook neit helpt is een persoon die zegt heel veel van paarden te weten/opfokken/handelsstal, en ga zo nog maar door die tegen zo'n meisje van 12 zegt dat ze er maar een stang in moet gaan hangen terwijl ze al had aangegeven geen verstand van bitten te hebben, hoe krom is de wereld??? Mijn huidige paard was ook zo sterk en luisterde vast niet, die heb ik gewoon eerst lekker met lange teugel laten werken en tijdens het stappen afentoe stilgezet om nageefelijkheid te vragen en meteen de teugels los te gooien als hij dit deed. de duur van nageefelijk lopen werd steeds langer en ook tijdens de overgangen werdt het volgehouden. Tijdens mijn eerste dressuur wedstrijd hoefde ik ook eigenlijk alleen nog maar mijn been aan te leggen om hem nageeflijk te rijden en dat weet ik zeker want ik kreeg lage cijfers voor mijn waslijnen, haha. Ik zelf geef dan ook altijd het advies kijk eens naar de mond van het paard, hoeveel ruimte is hierin? Ga oefenen in de bak met zacht in de mond te maken. En niet terug trekken als het paard trekt, maar ineens de handen naar voren toe steken. Wel vraag ik wat voor bit ze hebben en vaak raad ik ze dan een ongebroken trens aan, want nog steeds gaan heel veel mensen er van uit dat een dubbelgebroken bit het vriendelijkst is.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 07:47

sterke paarden bestaan niet..
sterke ruiters wel.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:28

newmom schreef:
sterke paarden bestaan niet..
sterke ruiters wel.

+:)+ volledig mee eens!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 08:01

ook ik ben het met jullie eens!

ik geloof best wel dat een ander bit een tijdelijke oplossing voor beiden kan zijn(of dan spreek ik voor mezelf)
maar nu rijden we met een gewone enkelgebroken bustrens.

emmiehil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:44

Equidea schreef:
Mijn pony was sterk in de mond, heb dit opgelost met een zachter bit.
Ze was namelijk sterk in de mond omdat het enkelgebroken trensje in haar verhemelte prikte.
Nu met een dubbelgebroken dingetje is ze weer heerlijk te rijden met bit.

Maar nu wist ik wel dat het bij haar niet ging om het 'niet willen luisteren', omdat ze bitloos ook keurig stuurde, stopte etc.

Dat zie je vaker, dat bij een enkel gebroken bit het bit in het verhemelte prikt. Erg gevaarlijk want het kan schade toebrengen. Ik wilde maar even zeggen: Oppassen met enkelgebroken bitten dus... :)

Equiforce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:58

Persoonlijk ben ik absoluut geen voorstander van een scherper bit gebruiken omdat het paard zogenoemd zo sterk is... Hoe sterk een paard op jou inwerkt ligt uiteindelijk allemaal aan jezelf; je houding en hoe je rijdt. Als je met name op het bit rijdt, is een sterker bit inderdaad de logische zogenaamde "oplossing" op al je problemen wat sterkte betreft - maar als je op zit en op het been rijdt, zal een sterker bit eigenlijk totaal geen verschil maken. Eigenlijk ruineer je zelfs de mond van je paard (je maakt het hard) als je een scherper bit koopt wanneer je vooral op het bit rijdt..
Helemaal geen nieuw bit kopen wanneer je pony dus te sterk voor je is: werk dan liever aan je rijtechniek.