Straffen bij bok.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TalithaNero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 18:02

NOUKERD schreef:
Het ligt er inderdaad aan waarom het paard bokt.
Over een bokje van vreugde doe ik niet moeilijk,
en na bokken om andere reden rijd ik hem gewoon flink naar voren,
zet ik hem even goed aan het werk.

Het probleem met het bestraffen van bokken is inderdaad dat je moet weten of het terecht is.
Doe jij iets fout, heeft hij pijn, vraag je iets van hem wat hij niet snapt,
zet je hem te veel onder druk etc.

Ja dat is iodd waar, maar ik weet zeker dat hij het doet om te klieren, hij sdoet het namelijk bij iedereen, en soms doet hij het ook helemaal niet, want het is wel een geveurd dan geef ik een tik, dan boklt hij naar de tik en dan loopt hij helemaal perfect... zonder moeilijk te doen ;)

TalithaNero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 18:05

Shadow0 schreef:
KiWiKo schreef:
jawel.......... want bij een andere ruiter doettie het wel :)

Ik snap niet helemaal wat je hiermee wilt zeggen?

Dat het paard het altijd weet lijkt me ongelofelijke onzin. Paarden maken ook fouten, zelfs als wij mensen daar niets mee te maken hebben, in de wei bv. Waarom zou dat onder het zadel niet kunnen? En waarom zou je willen dat het altijd de schuld van de ruiter is? Wat schiet je ermee op - behalve een chronisch gebrek aan zelfvertrouwen?

Denk je dat het aan mij ligt? Waarom doet hjij het dan bij iedereen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:05

het ligt ALTIJD aan de ruiter.......... ALTIJD...........

en als je dat stukkie niet snapt............. dan ben ik bang dat je niet veel van het wezen paard snapt........... want een paard maakt altijd gebruik van de mogelijheden die jij hem bied............. en anders is het niet :)

TalithaNero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 18:07

KiWiKo schreef:
het ligt ALTIJD aan de ruiter.......... ALTIJD...........

en als je dat stukkie niet snapt............. dan ben ik bang dat je niet veel van het wezen paard snapt........... want een paard maakt altijd gebruik van de mogelijheden die jij hem bied............. en anders is het niet :)

Dus als hij zomaar uit het helemaal niks begint te bokken ligt het dus ook aan mij?!Ik denk dat jij niet veel van het paarden wezen snapt, jij straft je paard dus ook nooit dus hij mag gewoon doen wat hij wilt want het ligt toch ALTIJD aan jou..
Laatst bijgewerkt door TalithaNero op 05-07-09 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:08

je kan gewoon niet zeggen dat het altijd aan de ruiter ligt
er zijn altijd uitzonderingen

KiWiKo

Re: Straffen bij bok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:13

ja het ligt altijd aan mij :D

had ik maar sneller moeten zijn.............

Ik heb een paard overgekocht van een nationale GP ruiter die er niet zo heel veel mee kon...... ik heb het dier gereden bij haar van zijn 4de jaar af............. en echt, hij kon naar doen........... vanuit het niks.......... en dat ligt aan ons ruiters.............. niet aan het paard.........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:14

Asyaa schreef:
je kan gewoon niet zeggen dat het altijd aan de ruiter ligt
er zijn altijd uitzonderingen

er zijn uitzonderingen........... die heb ik ook meegemaakt............. maar dat is manege stegemann materiaal.......... die moet je weg brenen voor de slacht

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:15

Ik kan prima zeggen dat het altijd aan de ruiter ligt. Die heeft namelijk altijd niet goed genoeg naar het paard geluisterd. Of het nou om iets medisch gaat, protest of onbegrip. Wij mensen hebben het vermogen ons in het wezen paard te verdiepen, paarden kunnen zich niet in ons verdiepen. Dus zijn wij altijd schuldig aan elke fout! Zelfs als het om een hersentumor gaat ligt het aan de ruiter, die heeft dat immers niet (op tijd) onderkend. Klaar uit.

En paarden bokken niet uit het niets, dan heb jij toch ergens iets gedaan wat dat gebok uitlokte. Mischien ben je wel heel even gaan verzitten onbewust, heb je je been onbewust anders neergelegd, dat soort dingen. Mischien ben je net even zo terecht gekomen dat het pijn deed...

Edit: De manege-stegemann paarden reken ik niet mee. Dat zijn er dusdanig weinig dat de kans dat iemand uit dit topic er eentje heeft gewoon nul is.
Laatst bijgewerkt door mick75 op 05-07-09 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

TalithaNero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 18:16

Ik vind eht nergens op slaan, je paard kan ook gewoon geen zin hebben om te lopen en dan zal het neit aan de ruiter liggen... ik denk dat het dus neit waar is...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:18

TalithaNero schreef:
Ik vind eht nergens op slaan, je paard kan ook gewoon geen zin hebben om te lopen en dan zal het neit aan de ruiter liggen... ik denk dat het dus neit waar is...

en wat doe je dan................. heel hard slaan............... terwil dan ook de fout bij de verstaander ligt...........

ga daar maar eens over nadenken

TalithaNero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 18:20

KiWiKo schreef:
TalithaNero schreef:

en wat doe je dan................. heel hard slaan............... terwil dan ook de fout bij de verstaander ligt...........

Ik dnek als je paard geen zin heeft om te lopen, dus te lui is, dat het neit aan de ruiter ligt maar aan eht paard dat te lui is, hem eerst been geeft, als hij daar geen reactie op geeft, hem een waarschuwings tikje achter de kuit geven, mijn verzorg pony loopt dan wel, dus als hij het weet looopt hij gewoon..

den daar maar eens over na..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:20

Het is altijd lekker makkelijk te zeggen dat het aan het paard ligt, hoef je zelf niet meer na te denken want het ligt toch aan je paard...

TalithaNero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 18:22

Nee dat zeg ik niet.. Jullie zeggen dat het ALTIJD aan de ruiter ligt... dat is ook niet waar, ik dnek dat het van beide kanten kan komen... Dus jou paard mag ALLES want het ligt toch aan jou denk jij dan want als hij bokt steigerd ligt het aan jou, en als hij nou geen zin heeft? dan ligt het ook aan jou..
Laatst bijgewerkt door TalithaNero op 05-07-09 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:23

TalithaNero schreef:
KiWiKo schreef:

Ik dnek als je paard geen zin heeft om te lopen, dus te lui is, dat het neit aan de ruiter ligt maar aan eht paard dat te lui is, hem eerst been geeft, als hij daar geen reactie op geeft, hem een waarschuwings tikje achter de kuit geven, mijn verzorg pony loopt dan wel, dus als hij het weet looopt hij gewoon..

den daar maar eens over na..

lees je eigen post eens door........... met in het achterhoofd houdend dat er niet een dier op deze aarbol meer willend to please is dan het wezen paard

TalithaNero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 18:25

Jullie zeggen dat het altijd aan de ruiter ligt... Maar zo neemt het paard ej makkelijk ind e malig als hjij dat eenmaal door heeft, makkelijk om der onderuit te komen voor het paard zeg ik dan (^^)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:28

nee het is makkelijk voor de ruiter :D ............ want die kan zich verschuilen achter het kleuten karaker van het paard........

IK persoonlijk ben niet lief voor paarden als het zo moet voorkomen.........

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:29

Als mijn paard vervelend is WEET ik dat het door mij komt, en dat ik de oplossing dus bij mezelf moet zoeken en niet bij haar! En dat gaat echt altijd op! Waarmee ik NIET zeg dat je niet af en toe even door moet pakken om een potentieel blijvend probleem af te kappen! Maar dan ben je eigenlijk altijd al te laat. (overkomt mij ook regelmatig hoor, mevrouw weet dat ik op een smal paadje met aan weerszijde minder dan 1 meter tot de sloot niet goed durf door te pakken dus gaat ze daar klieren... Mijn fout!)

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:33

Paarden denken echt niet van: nou vandaag heb ik geen zin om te werken, laat ik eens lekker gaan bokken.

Ik denk dat voornaamste reden is van bokkende paarden door rugproblemen en slecht passende zadels (kijk eens bij het topic blunders, daar zie je veel foto's en filmpjes van bokkende paarden. hartstikke grappig, maar als je beter kijkt zie je dat sommige zadels echt beroerd liggen)

ook ontstaat het door communicatie fouten van de ruiter (teveel willen in 1 keer, onduidlijk zijn of heel erg grof)

TalithaNero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 18:35

Ik denk dat het natuuuuurlijk aan de ruiter kan liggen, maar ik denk ook zeker dat het af en toe aan het paard ligt.. Als hij een keer shaggo is.. of zoo

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:37

Paarden denken niet zo, gewoonweg omdat ze daar niet de hersens voor hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:37

TalithaNero schreef:
Ik denk dat het natuuuuurlijk aan de ruiter kan liggen, maar ik denk ook zeker dat het af en toe aan het paard ligt.. Als hij een keer shaggo is.. of zoo

dan is het nog aan de ruiter om dat op te merken.............al bij het zadelen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:42

mick75 schreef:
Wij mensen hebben het vermogen ons in het wezen paard te verdiepen, paarden kunnen zich niet in ons verdiepen. Dus zijn wij altijd schuldig aan elke fout!

Waarom wil je dat zo graag als 'schuld' interpreteren? Wat schiet je daarmee op? Je KUNT iets niet onderkennen voor het zich uit. En het kan zich uiten omdat een paard geen robot is. Daar heb je als mens geen schuld aan. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is de verantwoordelijkheid van de ruiters / eigenaren om er wat mee te doen, maar niet om dat altijd te voorkomen, en waarom zou je? Ik vind dat je door dit soort vreemde absolute stellingen zoveel moois weggooit in het contact met de paarden. Voor mij is het eigene van paarden, dat ze in tegenstelling tot een fiets of auto een eigen karakter hebben nou juist het waardevolle van de omgang met paarden. Waarom zou je dat allemaal ontkennen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:45

en wat nou als een paard geleerd is om op hulpen te bokken, of er in het verleden niet consequent is mee omgegaan
ligt het dan nog steeds aan de ruiter (die er dan van weet of niet) die op het paard zit?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:47

Zolang het geen rodeo wordt om mij eraf te gooien straf ik helemaal niet. En zelfs dan ligt dat zo NIET in de aard van het paardje dat ik niet zou straffen maar als de donder hulp zou zoeken.

Ligt dus aan het paard.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:49

Om weer even on-topic te gaan.
TalithaNero schreef:
Ja dat is iodd waar, maar ik weet zeker dat hij het doet om te klieren, hij sdoet het namelijk bij iedereen, en soms doet hij het ook helemaal niet, want het is wel een geveurd dan geef ik een tik, dan boklt hij naar de tik en dan loopt hij helemaal perfect... zonder moeilijk te doen ;)

Zijn er ook bijzondere momenten waarop hij dit doet?
Dat als je bijv. een bepaalde handeling doet, dat hij dan bokt?