3 jarige ingereden nu, rustpauze inlassen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

Re: 3 jarige ingereden nu, rustpauze inlassen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:17

Leuke vraag, ik heb zelf een beetje het volgende plan gemaakt:

Wij zijn nu een kleine 3 weken onze ruim 3 jarige vos aan het rijden. Ze komt volgende week naar huis. Momenteel wordt er iedere dag iets mee gedaan, gereden of gelongeerd. ( iedere keer kleine 20 minuten) Als ze straks naar huis komt krijgt ze zeker al 1 dag in de week vrij. Op het moment dat ook dat bevestigd is ga ik terug met haar naar om de dag, dus 3 a 4 x per week. Waarvan ik zeker 1 x per week met haar naar het bos wil om daar lekker lange lijnen te rijden. En dan tussendoor een keertje een weekje vakantie zal er ook zeker tussen zitten :j
Ik denk dat als je je verstand gebruikt, en je naar je paard luistert / kijkt je weinig verkeerd kunt doen. Je moet m alleen wel verstaan :j

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:10

Op rust zetten.
Een jong paard daar is het fijn voor om niet constant doorgereden te worden, want dat is echt veel voor je paard ineenkeer

essie332

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:42

het is een goed idee als alles goed lukt en dus zou ik het ook doen *D

kitty_mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:30

ik zou er niet helemaal stil zetten, haar bijv. om de dag aan het werk zitten, wel met afwisseling

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:55

kitty_mams schreef:
ik zou er niet helemaal stil zetten, haar bijv. om de dag aan het werk zitten, wel met afwisseling

En waarom?

Ik vind om de dag met een jong paard aan het werk al veel.
3 x per week a 20 min is meer dan genoeg.
Mijn ervaring is dat.
Ze nemen alles snel op en meer training is naar mijn idee meer risico op overbelasting en totaal niet nodig.
Verder is een rustpauze al helemaal niet verkeerd. Paard zit nog in de groei, dus heeft die energie hard nodig.

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 00:28

ik zou haar ook lekker "vakantie" geven ik ben het zelf ook van plan met mijn 3 jarige hij gaat binnenkort weg om zadelmak te maken en dan even een maand 1x in de week doorrijden dat we allebei een beetje feeling hebben.. en dan gaat hij gewoon weer lekker elke dag de wei op en ik neem hem volgend jaar als hij 4 is wel weer op.. vergeten doen ze het toch niet..
succes

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:35

Ik heb mijn (toen) 3 jarige Fjord na het ruitermak maken een jaar niet meer belast zodat hij nog kon 'uitharden'(maar goed, dat is een andere discussie), en mijn Gelderse heb ik met 4 jaar ruitermak gemaakt en ook weer een half jaar 'weg gezet'.
En nu nog geef ik ze regelmatig een week rij-vrij.
Moet er wel bij zeggen dat ik een recreatie ruiter ben en mijn paarden dus niet zwaar in training heb staan.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:19

Is het voor ieder paard in iedere situatie nodig om rust in te lassen?

Ik ben gevraagd een 3 jarige welsh cob door te rijden. Deze staat nu 4 weken op een andere stal, waar hij 4 weken lang iedere dag (- 2 dagen) is bereden! (Naar mijn mening veel te veel!) Ze deden er dan een half uur wat mee.

Vanavond gaat hij naar huis. Daar hebben ze een kleine bak, en zal er of in het land gereden moeten worden, of in de kleine bak.
Dus wat kan ik het beste doen? Eerst een paar keer nog thuis rijden/longeren, zodat hij dat ook braaf oppakt, of gelijk op rust (hoelang?) en daarna pas oppakken?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:20

Nell_ schreef:
Is het voor ieder paard in iedere situatie nodig om rust in te lassen?

Ik ben gevraagd een 3 jarige welsh cob door te rijden. Deze staat nu 4 weken op een andere stal, waar hij 4 weken lang iedere dag (- 2 dagen) is bereden! (Naar mijn mening veel te veel!) Ze deden er dan een half uur wat mee.

Vanavond gaat hij naar huis. Daar hebben ze een kleine bak, en zal er of in het land gereden moeten worden, of in de kleine bak.
Dus wat kan ik het beste doen? Eerst een paar keer nog thuis rijden/longeren, zodat hij dat ook braaf oppakt, of gelijk op rust (hoelang?) en daarna pas oppakken?

Er is een soort van "regel".
3 jarige 3 x
4 jarige 4 x
5 jarige 5 x pw

Ik vind 20 min genoeg bij een 3 jarige. Een 4 jarige zo'n max 40 min, mits al langer onder het zadel.
Een kleine bak is natuurlijk wel meer belastend voor de gewrichten.

Te weinig doen op 3 jarige leeftijd is er niet bij. :P
Zo lang een jong paard om kan gaan met een begeleider (vertrouwen heeft) is dat al goed genoeg.

Verder moet je doen wat jij het beste lijkt ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:49

Oke, bedankt voor je reactie :j Dus beter niet meer dan 3 keer pw 20 minuten! Ik vind zoiets ook al lang zat voor zo'n groentje!
7 dagen vind ik gewoon té veel!
Pauze inlassen is dat nodig?

Een kleine bak is idd wel belastend. Maar is een weiland dat ook niet? Ik vind dat voor en jong paard niet zo slim. Want evenwicht bewaren is al zo moeilijk, en dan nog eens op het gras maakt het nog moeilijker! Of maakt dat niet uit?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 17:54

nell, jammer dat je een kleine bak hebt, en idd nu al direct op het land te gaan??
ik zou toch kiezen voor de kleine bak en dan niet te lang rijden.
lekker ff een paar weken doorrijden 3x per week en dan een rustpauze inlassen.mijn 3 jarige gaat de maand augustus op rust, ze is nu goed doorgereden....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:42

Nell_ schreef:
Oke, bedankt voor je reactie :j Dus beter niet meer dan 3 keer pw 20 minuten! Ik vind zoiets ook al lang zat voor zo'n groentje!
7 dagen vind ik gewoon té veel!
Pauze inlassen is dat nodig?

Een kleine bak is idd wel belastend. Maar is een weiland dat ook niet? Ik vind dat voor en jong paard niet zo slim. Want evenwicht bewaren is al zo moeilijk, en dan nog eens op het gras maakt het nog moeilijker! Of maakt dat niet uit?

Hangt van het weiland af. Als deze egaal is en je lange rechte stukken kunt rijden, zou ik eerder dat doen.
Pauze nodig is moeilijk te zeggen, omdat het per paard verschilt en je pas achteraf kunt zeggen bij een blessure of slijtage dat het wsl teveel was geweest ;)
Zelf gaf ik ze regelmatig 1 of 2 weken vrij of reed nog minder dan 3 x pw en nu heeft mijn 4 jarige heeft helemaal een luizeleventje :+
Hij is een half jaar geleden proff ingereden, maar niet doorgereden.
Gister er weer eens op gestapt en alles zat er nog op. Geen noodzaak om een paard gelijk door te rijden dus ;)

Janike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:55

wat is dat een leuk ding !
op dit moment train ik amber ook !

je kan wel rust geven maar niet te lang ! ze kan dan terugvallen!
vooral omdat hij nog jong is !

als je wel een lange rust doet verwaxcht niet dat dan oppeens weer lang kan rijden en super naar de tuegel luisterd

begin dan weer rustig aan .

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:13

Janike schreef:
je kan wel rust geven maar niet te lang ! ze kan dan terugvallen!
vooral omdat hij nog jong is !

huh,
nog nooit meegemaakt :o?

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:50

Wat een paard leert vergeet het echt niet meer hoor ;)

Op veel stallen is het normaal dat paarden zadelmak gemaakt worden op hun 3e en dan weer een tijd de wei in gaan om 'bij te komen'. Lekker uit te groeien en wat vet te kweken. Daarna worden ze weer opgepakt en doorgereden.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:59

wij doen niet anders, zadelmak maken, 1 maanden door rijden en dan 3 maanden of langer het land in. wij beginnen wel met 2 en 7 maanden ongeveer. daarna rustig oppakken en dan in de winter weer een maand vrij en dan door rijden tot de zomer en dan weer 4 maanden vrij. daarna begint het echte werk! Voor die tijd niet meer dan 4 keer in de week wat doen, afwisselen met longeren en bos rijden. en altijd weiland 24 uur. winter ook paddock zo lang mogelijk, hou je ze lekker fris in hun koppie

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:40

claudianoa schreef:
wij doen niet anders, zadelmak maken, 1 maanden door rijden en dan 3 maanden of langer het land in. wij beginnen wel met 2 en 7 maanden ongeveer. daarna rustig oppakken en dan in de winter weer een maand vrij en dan door rijden tot de zomer en dan weer 4 maanden vrij. daarna begint het echte werk! Voor die tijd niet meer dan 4 keer in de week wat doen, afwisselen met longeren en bos rijden. en altijd weiland 24 uur. winter ook paddock zo lang mogelijk, hou je ze lekker fris in hun koppie

Dat is imo echt ideaal!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 17:09

Het feit dat je ook een poos weggaat lijkt me een geschikte optie om daarmee je paard op rust te zetten. Kan nooit kwaad. Kan alles lekker bezinken en ga je na de vakantie weer lekker verder.

Zo heeft mijn 4jarige een behoorlijk druk wedstrijdseizoen bijna achter de rug. Er komen nog twee behoorlijke klappers aan; de Pavo en de Gelderse Kampioenschappen. Na deze laatste krijgt hij een maand rust. En dan echt rust. Lekker een paar uurtjes het land op per dag.

Rust kan nooit kwaad voor je paard.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 17:54

Ik zou haar lekker in het land zetten, kan ze erover nadenken, zoals ze dat zeggen.
Lekker weer even fris in het koopie worden. Helemaal als ze het zo goed doet.
Ik heb zelf sinds kort een 4 jarige, net onder het zadel, eind mei gekregen, eind juni 2 weken vrij, nu weer 2 weken vrij, dan in sept weer. Ik probeer hem echt veel tijd te geven om te groeien. En vooral, dat ze het leuk blijven vinden! Dit is mijn 3e paard wat ik zelf inrij, en mijn ervaring is heel goed om ze vaak vakantie te geven.
Je hebt wel een leuk paard!!!
Succes, en een prettige vakantie ;)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 18:37

smurvaas, dank je wel, maar jij hebt ook een heel leuk paard! en ik vind het heel bijzonder dat mijn topic nog steeds zo vaak bekeken wordt en er zoveel reacties zijn.
mijn topic loopt nu al een maand!! echt geweldig.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:40

smeetjoew schreef:
Zo heeft mijn 4jarige een behoorlijk druk wedstrijdseizoen bijna achter de rug. Er komen nog twee behoorlijke klappers aan; de Pavo en de Gelderse Kampioenschappen. Na deze laatste krijgt hij een maand rust. En dan echt rust. Lekker een paar uurtjes het land op per dag.

Rust kan nooit kwaad voor je paard.

%)

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:41

criollolover schreef:
smurvaas, dank je wel, maar jij hebt ook een heel leuk paard! en ik vind het heel bijzonder dat mijn topic nog steeds zo vaak bekeken wordt en er zoveel reacties zijn.
mijn topic loopt nu al een maand!! echt geweldig.

Dank je! Ben ook erg blij met hem :D
Ja, je hebt een leuk topic geopend, denk dat veel mensen hier mee te maken hebben

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:12

Er hebben inderdaad veel mensen met dit topic te maken, zo ik ook! En door dit topic ben ik serieus gaan nadenken en ga ik mijn jonkie ook de eerste twee maanden van mijn studie lekker rijvrij geven en 24/7 op het land (ik blijf wel tussendoor longeren zodat ie niet helemaal uit vorm raakt), daarna ben ik van plan het 1 à 2 week per week rustig aan te blijven doen. Of ik hem nog langer vrij ga geven zie ik dan wel weer :)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:15

Ik zou haar lekker een maand op rust zetten, kan helemaal geen kwaad en doet meer goed dan slecht :)

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:39

Zou ik ook doen, kan totaal geen kwaad lekker ff niks aan hun koppie.
Wij hebben toch ook vakantie nodig :D