Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Het gaat echter om de kwaliteit van de overgangen. Alicia2u schreef:Heeft iemand voor mijn dan een rehct en goed opgeleid paard waarop ik ongestoord mijn referentiekader zou kunnen bijstellen? Want kennelijk klopt daar dan iets niet aan.
Alicia2u schreef:Ik probeer trouwens nog geen wissels, lb biedt ze zelf aan (noujah, niet echt dus).
Alicia2u schreef:Ik heb mijn kast vol staan met Steinbrecht, Guérinière en Branderup en ik heb alle boeken meerdere keren bestudeerd en blokken vol aantekeningen liggen. Was het niet voor mezelf, dan wel voor mn opleiding.
Alicia2u schreef:Op Lb heeft voelen weinig zin, die is veel manipulatief en scheef: hij trekt je houding alle kanten uit om zichzelf maar te ontlasten, op een gegeven moment voel je dat niet meer.
Alicia2u schreef:Hier ga ik inderdaad mee aan de gang, kleinere stukjes en dan wegrijden. Ik ben alleen bang dat als ik release voordat ik één, op z'n minst, redelijke pas heb, of in ieder geval reactie op mijn hulp, ik hem verkeerde dingen leer
Alicia2u schreef:Lb is liever lui dan moe en doet het liefst zo min mogelijk, maar dat was al duidelijk denk ik. Proberen te intimideren lokt alleen maar agressieviteit uit, dus dat is uit den boze).
)Alicia2u schreef:Ik vind het jammer dat je de verandering in bespiering niet opmerkt: de kuilen achter z'n schouderbladen zijn weg. Het dipje in bespiering voor de schoft is weg. De bovenlijn is over het algemeen wat meer gevuld en de onderhals en borstspieren zijn geslonken.
). Ik rij ook wel eens op het oude, (scheve) paard van Lonnie wat alle oefeningen kan, maar je voelt heel anders, omdat er toch een te groot verschil in kracht en soepelheid zit. Ik moet echt eens voelen op een 'recht' paard, waar er vrijwel geen verschil zit tussen links en rechtsom, anders heb ik nog een verkeerd beeld.
Alleen de kunst is om hem goed te rijden, hij heeft een iets te grote truckendoos. Alicia2u schreef:We hebben ontzettende lol samen .
nacho_lein schreef:Elk paard is scheef. en als je hem correct rijd, is tie hardstikke rechtAlleen de kunst is om hem goed te rijden, hij heeft een iets te grote truckendoos.

Alicia2u schreef:want dat zou alle plezier en werklust van mijn paard wegnemen.
Overigens zitten er geen appuyementen in het M.
Alicia2u schreef:@Equimotion: De inhoud van de tips is prima, de manier van overbrengen is voor mij niet het meest ideaal.
Citaat:Overigens is het niet mijn plaats om hier nu de naam te noemen van mn instructeur en zo haar reputatie te schaden. Het gaat hier om mij niet om haar.
Alicia2u schreef:Als ik teveel aan de voorkant vasthoudt met het rijden van tempowisselingen en hij daarom staakt, waarom doet hij dat dan ook bijhet grondwerken als ik hem vraag naar voren toe weg te treden wanneer er niets aan z'n hoofd of op z'n rug is? Hij is lichamelijk in orde.
Alicia2u schreef:Verder kan ik alleen maar mn best doen. Nee, tuurlijk ben ik niet perfect. Ik weet zo een heleboel punten waar we aan moeten werken, waarvan jullie er een aantal maar blijven aanhalen. Soms ontbreekt je het echter aan de vaardigheid of kennis en zoiets kost tijd om op te doen. Het is een leerproces wat je samen met je paard door moet maken.
Alicia2u schreef:Ik wist dat ik daarvoor niet het meest ideale paard heb gekocht, maar ik hield wel van een uitdaging. Misschien was dit dan iets te veel voor me?
Alicia2u schreef:Ik ben machtig trots op Lb wat hij tot nu toe allemaal bereikt heeft, want iedereen verslond me voor gek toen ik met hem thuiskwam.
Sorry, maar ik ben niet zo van dat emotioneel gedoe. Voor ons hier op bokt is het vrij ondefinieerbaar wat jij tot nu toe hebt bereikt simpelweg omdat wij af moeten gaan op een filmpje van een stukje slechte dressuur en wat foto's en een hoop theoretisch geneuzel er om heen. Ik denk dat je daarom ook hier niet de Oh's en Ah's krijgt waar je misschien op gehoopt had met dit topic....Alicia2u schreef:Ben ik niet helemaal met je eens: Hij wordt recht. Spieren moet je trainen, net als bij je eigen houding: korte spieren langer maken, zwakke spieren sterker maken. Dat is een process wat tijd kost. Nacho heeft een erg groot verschil in draag en stuwkracht van z'n achterbenen, dat is deels de oorzaak van het scheefgaan van je zadel en jouzelf.
Princesj schreef:Als Nacho van nacho_lein zo scheef zou zijn, zou hij niet in het Z1 lopen, dus blijkbaar is dat paard wel dermate te rijden dat hij netjes rechtgericht kan lopen en heeft hij de balans om de zijgangen goed door te komen, iets wat bij jouw paard dus absoluut ontbreekt.
Alicia2u schreef:Ik ken Marjolein en Nacho en heb ze samen zien rijden, ik heb ze namelijk geanalyseert voor mijn afstudeerexamen twee weken terug.
Alicia2u schreef:Lb is geen 'werkpaard' maar een lol-paard en dat is prima, ik weet zeker dat hij het erg naar z'n zin heeft met mij
Alicia2u schreef:Overigens zitten er geen appuyementen in het M.
Alicia2u schreef:Ieder z'n eigen leerstijl, die harde aanpak werkt voor mij echt niet (voor iemand anders misschien wel). Omdat je zelf ook lesgeeft dacht ik dat je dat wel zou weten. Natuurlijk wordt er niet gezegd dat ik mijn paard moet verkopen, maar de manier waarop er hier feedback gegeven wordt maakt me dusdanig emotioneel en onzeker dat ik begin te denken dat dat voor hem en mij misschien maar beter is.
Alicia2u schreef:wat ik heb geleerd als docent en instructeur
vorame schreef:Karakter, of omdat jezelf zo zo doet?
Dat laatse is eigenlijk altijd de reden of er moet een medische verklaring zijn.
Ik moet echter wel het nut ervan inzien en ik moet het ervaren. Net als met die tempowisselingen: ik heb ervaren dat dat in het verleden voor ons totaal is misgelopen, vandaar dat ik er nu waarschijnlijk erg kritisch op ben, ik geef negatieve feedback, krijg negatieve feedback terug en voordat je het weet krijg je alleen maar negatieve dingen te horen en komen er alleen maar negatieve dingen uit. Dat is niet erg goed voor je zelfvertrouwen, soms moet je ook positieve dingen horen (nu heb ik gelukkig ook een paar aardige pbs gehad, dat helpt
). Je gaat jezelf beschermen tegen die negatieve emoties en voordat je het weet sta je niet meer open voor dingen.
Overigens is ze niet verplicht wat met die analyses te doen, ze zal ongetwijfelt kritisch zijn op een aantal punten, als ik marjolein zo ken
En dat is prima, dat is voor ons beiden leerzaam, want: 1. ik bracht het niet goed over of 2. ik had gewoon ongelijk. Beide even waardevol en leerzaam.
).
Nu weet ik weer beter.