Natural Horsemanship?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:15

Je maakt me erg nieuwsgierig nu..... :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:54

@joviban, ik dacht al dat ik de schrijfstijl herkende >;) _O-

@equimotion: Het "de baas zijn" is niets meer dan echt de basis van de basis, ook in verschillenden methoden. Simpelweg omdat je met een paard die over je heen dendert, helemaal niets kan.
met de laatste zin ben ik het zeker eens. Het niveau is droevig laag. Er zijn veel mensen die een basis cursusje volgen, maar hoeveel mensen hebben er nou echt een hoog niveau (in nederland). Dat geeft zeker een vertekend beeld. Als je bijvoorbeeld naar parelli kijkt: hoeveel mensen hebben wel eens iets van level 1 gezien/gedaan, hoeveel mensen zijn level 3 geslaagd?

ItsJustMe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:36

Wat is horsemanship eigenlijk????

DAgmAr

PonyPower_x

Re: Natural Horsemanship?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 13:00

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:57

Sory hoor maar dit gaat echt te ver!! Het woord Horsemanship is niet het exclusieve eigendom van ene meneer Parelli. Het betekent gewoon het vakman/vrouwschap dat iemand heeft op het gebied van (omgang met, trainen van, etc.) paarden. Het is dus iets waar iedere vakman op het gebied van paarden over beschikt: De heer Parelli niet meer en niet minder.

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:39

Nou, nou, zo fel hoeft er nou ook weer niet op gereageerd te worden?

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:42

En volgens mij was Parelli de eerste die met de naam 'Natural Horsemanship' kwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:43

En die noemde het PNH. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:48

nathalieeee_ schreef:
En volgens mij was Parelli de eerste die met de naam 'Natural Horsemanship' kwam.

:j

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 00:04

De vraag betrof "Horsemanship". Het woord "Natural" werd in Dagmars vraag niet gebruikt. En dan lijkt het er toch sterk op, dat het voorgesteld wordt alsof de heer Parelli daarvan de grondlegger zou zijn. "Horsemanship" is echter een algemeen geldend begrip in de engelse taal dat al bestond toen de heer Parelli nog niet geboren was. EN het slaat op elke vorm van omgang met paarden. Het naar zich toetrekken van een degelijk begrip is kenmerkend en blijkt des te meer uit het feit dan er melding gemaakt moet worden dat de heer Parelli het eerst de term 'Natural Horsemanship' gebruikt zou hebben. Maar dat was toch niet de vraag!! Tenzij Nathalieeee_ en Angela van mening zijn dat "horsemanship" hetzelfde is als "Natural Horsemanhip" (iets wat trouwens wel af te leiden is uit hun reakties) En dan bevestigen ze alleen maar mijn mening en dus de reden hiertegen te protesteren. Of dit fel is, en dan of die felheid terecht is, is all in the eye of the beholder.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 00:09

Dit topic heet NATURAL HORSEMANSHIP.
Als er hier iemand binnenkomt en vraagt wat horsemanship is, dan gá ik ervan uit dat ze NATURAL horsemanship bedoeld, want dat is immers het onderwerp van dit topic. Ik ben zeker niet van mening dat Natural Horsemanship het zelfde is als Horsemanship, anders had meneer Parelli het wel gewoon Horsemanship genoemd. Zo blond ben ik nou ook weer niet :=.

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 13:49

Kadankovitch schreef:
Sory hoor maar dit gaat echt te ver!! Het woord Horsemanship is niet het exclusieve eigendom van ene meneer Parelli. Het betekent gewoon het vakman/vrouwschap dat iemand heeft op het gebied van (omgang met, trainen van, etc.) paarden. Het is dus iets waar iedere vakman op het gebied van paarden over beschikt: De heer Parelli niet meer en niet minder.

Dat bedoel ik toch helemaal niet,
ik wil zeggen dat de term 'Natural Horsemanship' echt veel te uitgebreid is om hier helemaal te gaan uitleggen.
Op deze site (www.parelli.com) kan je al een heleboel van je vragen beantwoord vinden ;)
Begrijp me dus alsjeblieft niet verkeerd :)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:05

Ik ga heel ver met Kadankovitch mee.
De basis is overal hetzelfde, alleen met een ander stikkertje erop (let wel, ik heb het over de basisomgang met paarden). Er is niemand die het alleenrecht op NH heeft (en ja, horsemanship is vaak hetzelfde als NH) , net zoals niemand het allerecht heeft op bepaalde dressuurmethodes.
Ook ben ik van mening dat versch methodes prima bij elkaar passen en dat je je niet perse links of rechtsom hoeft te gaan.

Ik ben zelf een traditional die het grondwerk van Emiel Voest meepak (freestyle training). Hempfling vind ik bijvoorbeeld (uit peroonlijk ervaring opgedaan) commercieel doorgeslagen.

Wat ik nog het meest jammer vind, is dat topics al deze vaak verzanden is een NH vs anders discussie die heel zwart/wit gevoerd wordt

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:30

@Ponypower:
Dat is dan nu duidelijk. Maar geef toe dat ik dat niet kon opmaken uit uw eerste reaktie. Maar bedankt voor de verklaring daar kan ik wel inkomen, ofschoon een beetje uitleggen aan de vraagsteller zou toch ook kunnen.

@Nahalieeee:
Hier ben ik het in z'n geheel niet mee eens; dit lijkt meer op een verlegenheidsredenering, oftewel; geen beter antwoord gevonden. Dan had men deze topic toch evengoed "Horsemanship" kunnen noemen. U bevestigt precies wat ik bedoel.

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 15:00

dat geef ik inderdaad toe :)