dit is toch niet normaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:08

Eens met beantsje en sanne. Die ruiter moet zich rotschamen om met dat hele lijf zo op dat paard z'n rug te gaan zitten bonken. Is dat tegenwoordig de manier van 'voorwaarts vragen'? >;)
Ik vind het terecht dat het paard daarop reageert zoals ie doet. En onterecht dat ie daarop afgestraft wordt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:12

En niemand van jullie (op een enkeling na) vraagt zich in de eerste plaats af waaróm dat paard niet voorwaarts wil op de beenhulpen, en waaróm dat paard ineens als een katapult door de lucht gaat?

Ik vind het dus wel fout, want ik vermoed dat er al heel wat vooraf is gegaan aan deze situatie.... Ondanks dat een groot deel van de ruiters vaak roept dat een paard vals is, of geen zin heeft, is het vaak een kwestie van niet kunnen of niet begrijpen wanneer paarden niet meewerken. Ik geloof echt niet dat dat beest plotseling niet meer naar de baas wilde luisteren.

Het foute zit em naar mijn idee dus niet zozeer in het gebruik van de zweep, want op het eerste oog is in mijn ogen een redelijke oplossing als een paard absoluut niet naar voren wil. Maar aan de houding van dit paard te zien, is er echt wel iets anders aan de hand. Overigens vind ik het niet nodig om tot 3x toe dat dier vooruit te rammen (want het gaat hier niet om een tik, maar om een enorme ram), want na de eerste klap zat hij al in galop!

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:25

patserke schreef:
@mooney: dat klopt ik heb verder geen achtergrond info. maar gewoon hoe ze het paardje voorwaarts willen krijgen en dat gejuig op de achtergrond

Ik hoor meer dat mensen hun adem inhouden als het paard stijgert? Ik hoor geen gejuich hoor :n

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:25

Dat paard had van mij al voor die sprong een tik gehad hoor. Hij reageert gewoon totáál niet op de ruiter en hij blijft gewoon stokstijf staan terwijl je hem al tot een aantal keer toe voorwaarts hebt gevraagd (de manier waarop in het filmpje is idd niet erg netjes, maar het paard had al lang moetenreageren).

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:08

Ik vind eigenlijk dat de ruiter dit verkeerd oplost. Want ook mijn paard had al een tikJE gehad bij geen reactie aan het been. De ruiter loopt te wiebelen en schoppen, en opeens vliegt dat paard de lucht in, en krijgt ie een paar rotknallen.
Ik denk ook dat dit paard dit echt niet zonder reden doet!

Datmoorpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:00

een dieren beul meer woorden heb ik niet ;(

SarahLynn

Re: dit is toch niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:08

Het vriendelijk vragen had wel iets vriendelijker gekund.
Dus niet met je hele lichaam, maar alleen been :)

Voor de rest zou ik het ook zo hebben gedaan hoor.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:49

Wordt er tegenwoordig alleen met kanonskogels en atoombommen op paarden geschoten?
Ik verbaas me dat velen dit echt normaal vinden. Als dat paardrijden is, dan hoop ik dat die mensen geen kinderen hebben of krijgen. Stel je voor dat een kindje bij hen iets doet wat 'niet mag'.

Oh,nee, een kind is natuurlijk héél anders, kun je niet vergelijken met een paard. :n Heel anders, en een kind leg je iets uit, leer je iets, een paard niet. Die moet gewoon luisteren naar de baas. Het misdragen van een paard is zonder pardon of zonder last te hebben van je eigen geweten gewoon MEPPEN, zo hard als je kan !
Knap hoor... _/-\o_

Schijterds !

Uh, o, ja mocht iemand zich afvragen wat ik er van vind, ik vind dit niet normaal, ik vind dit buitengewoon abnormaal en nogal dom. Dit getuigt zonder meer van enorme ondeskudigheid. Zo ga je niet met paarden om en dat is geen paard opvoeden, dat is oorlogje voeren met diegene waarvan je zegt dat je ervan houdt.

Maar is dit modern paardrijden ? Jongens echt waar !?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:35

gummie schreef:
En niemand van jullie (op een enkeling na) vraagt zich in de eerste plaats af waaróm dat paard niet voorwaarts wil op de beenhulpen, en waaróm dat paard ineens als een katapult door de lucht gaat?

Zeker wel, maar bij YouTubefilmpjes wordt nou eenmaal geen complete roman met achtergrondinformatie meegeleverd...
En je kúnt er natuurlijk ook eens vanuitgaan dat er NIET meteen snielugh en gmeen gedaan wordt, en dat die ruiter misschien wel niet voor niets op dat paard zit...

Het paard heeft kansen genoeg gehad om normaal voorwaarts te gaan. Wat mij betreft gaat deze ruiter zelfs té ver in het "vragen". Ik had de zweep al eerder gehanteerd. En ALS ik al sla dan doe ik dat liever 1x hard dan 10x half. Paard had z'n tikken die 'ie hier krijgt méér dan verdiend. Oók die 2e en 3e, want je ziet duidelijk dat het paard daar wéér initiatief neemt om langzamer te gaan zonder dat dat 'm gevraagd wordt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:36

Sonja schreef:
gummie schreef:

Zeker wel, maar bij YouTubefilmpjes wordt nou eenmaal geen complete roman met achtergrondinformatie meegeleverd...
En je kúnt er natuurlijk ook eens vanuitgaan dat er NIET meteen snielugh en gmeen gedaan wordt, en dat die ruiter misschien wel niet voor niets op dat paard zit...

Het paard heeft kansen genoeg gehad om normaal voorwaarts te gaan. Wat mij betreft gaat deze ruiter zelfs té ver in het "vragen". Ik had de zweep al eerder gehanteerd. En ALS ik al sla dan doe ik dat liever 1x hard dan 10x half. Paard had z'n tikken die 'ie hier krijgt méér dan verdiend. Oók die 2e en 3e, want je ziet duidelijk dat het paard daar wéér initiatief neemt om langzamer te gaan zonder dat dat 'm gevraagd wordt.

Ik vind juist dat wij zonder "complete roman met achtergrondinformatie" geen oordeel kunnen geven over het al dan niet juist zijn van deze manier van aanpak. Maar ik schrik er van dat er zoveel mensen zijn die het ook zo gedaan zouden hebben.. Ik begrijp niet zo goed waarom alles zo zakelijk wordt bekeken. En ja, dan ben ik maar een softie, maar ik vind niet dat je een paard op deze manier moet behandelen. En nee, ik ga er dus vanuit dat het wél zielig en gemeen is. Ik vind het jammer dat paarden gezien waorden als gebruiksvoorwerp dat maar te doen heeft wat wij zeggen, ongeacht de manier waarop wij het wilen afdwingen. Een beetje meer respect voor een dier brengt je vaak een stuk verder.

Ps. ben blij dat ik geen paard ben. Ik wens mij door niets of niemand zo te laten afranselen.

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:39

normaal?? hoe de ruiter zat te stuitterballen op dat paard vind ik niet beleeft vragen vooruit te gaan.. vervolgens geeft het paard daar een reactie op en moet het maar afgestaft worden.. iemand zei hier dat iedereen dit deed... nou ik niet!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:42

Er zijn genoeg situaties denkbaar dat een goede klap erg verduidelijkend is voor een paard. Wat mij betreft, had die klap er meteen bij het steigeren moeten komen.
Tenslotte is er bij steigeren maar 1 remedie: voorwaarts!

Wat ik triest vind, is het totale gebrek aan samenwerking wat hier blijkbaar is ontstaan tussen ruiter en paard.
Ik zie een ruiter die denkt op een wipwap te zitten en een paard die dit totaal negeert (aandacht bij andere zaken? Flauw van het eeuwige geschommel op zijn rug? Wie zal het zeggen?) totdat het zo erg wordt, dat hij het niet meer kan negeren. En ja, dan moet de ruiter slecht gedrag corrigeren wat hij zelf heeft uitgelokt..

Mijn verontwaardiging zit dus vooral in het feit dat de ruiter letterlijk vraagt om ongehoorzaamheid.

flynn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:46

wat een vreemd filmpje vind eigenlijk niet dat dit zo op internet zou moeten verschijnen.
heb er een beetje dubbele gevoelens bij; de ruiter vraagt eerst het paard voorwaarts te gaan op een aardige manier (niet helemaal de manier maar toch) maar de reactie van het paard dient wel afgestraft te worden vind ik.
maarja we kunnen hier nog wel 20 pagina's over schrijven, maar ik vind het ook wel lastig om te oordelen zonder verdere informatie over paard en ruiter

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:10

Hoe kun je een conclusie trekken uit dit filmpje? Je weet de reden toch niet van het uberhaupt stilstaan van het paard? Wordt hij thuis incorrect behandeld/gereden of is het een staker? Dat kun je allemaal niet aflezen uit dit filmpje en vind ik het knap deze ruiter uit te maken voor dierenbeul of het paard voor schijtbok....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:18

Ik kan echt meer dan genoeg opmaken uit de eerste 10 seconden van het filmpje hoor :+ het paard staat aan de grond genageld en de ruiter zit te schommelen en te pompen alsof het een kleuter is op een speelgoedpaard.
Dat is voor mij al genoeg goede reden voor het paard om zo te reageren..

Eerst gedrag uitlokken en het daarna nog bestraffen ook :n Alsof je een hond constant aan z'n oor trekt en dan in elkaar mept omdat hij bijt |o

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:35

Uit het filmpje wel, maar of het terecht is. Je weet toch nooit wat er aan vooraf is gegaan? Altijd oordelen zonder achtergrondinfo is gemakkelijk, maar je erin verdiepen of meer doen dan klakkeloos je mening erover te vertellen kost teveel moeite.

(wil niet zeggen dat ik goedkeur hoe deze situatie wordt opgelost)

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:43

smeetjoew schreef:
Uit het filmpje wel, maar of het terecht is. Je weet toch nooit wat er aan vooraf is gegaan? Altijd oordelen zonder achtergrondinfo is gemakkelijk, maar je erin verdiepen of meer doen dan klakkeloos je mening erover te vertellen kost teveel moeite.

(wil niet zeggen dat ik goedkeur hoe deze situatie wordt opgelost)

Inderdaad, hier ben ik het mee eens. Helaas word er altijd snel een oordeel geveld zonder dat alle info aanwezig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:57

Ik hoef geen verdere info. Op een dusdanig manier op je paard inslaan vind ik namelijk nooit terecht. Zo'n ruiter is geen paard waardig imo.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:27

Nou zal ik je eerlijk zeggen als ik mijn pony vriendelijk vraag eigenlijk
nog gewoon met een los teugeltje niet aan zn kop trekkend ofzo
en hij gaat de hele tijd niet voor uit en hij gaat in eens omhoog dat
ik hem ook wel een knal zou geven jaa..

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:24

Nell_ schreef:
Ik vind eigenlijk dat de ruiter dit verkeerd oplost. Want ook mijn paard had al een tikJE gehad bij geen reactie aan het been. De ruiter loopt te wiebelen en schoppen, en opeens vliegt dat paard de lucht in, en krijgt ie een paar rotknallen.
Ik denk ook dat dit paard dit echt niet zonder reden doet!

Helemaal mee eens.

satarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:46

Ik ook!