Wat is jouw manier om een paard zadelmak te maken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:57

Veel grondwerk doen en eerst een band opbouwen. Dan af en toe eens wat op zn rug leggen van een dekje ofzo. Elastisch dekensingeltje om, dan longeersingeltje wat steeds een beetje strakker gaat.
Daarna is zadel eigenlijk noot geen probleem.

Nooit zomaar zadel op een jong paard "kwakken" en straks aansingelen en gek opkijken dattie uit zn kanarie gaat.

Rust en vertrouwen is echt het best werkende motto. En vooral geduld hebben en naar je paard luisteren.

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:25

FitzChivalry schreef:
Hoe ik het gedaan heb..

Ik heb in zijn tweede jaar heel veel schriktraining gedaan.. dus ook vanalles op/over het paard, zoals zeiltjes, ballen, jassen, dekjes longeersingel.. noem maar op..
toen hij 3 werd ben ik er op gaan zitten (zonder zadel..)

Dat ging eigenlijk zo goed (lees, geen reactie) dat hij die week nog een zadeltje op kreeg..
Ik heb hem hier eerst aan laten snuffelen, maar ik heb er niet iets heel bijzonders van gemaakt.. gewoon doen werkt voor mij heel goed.. dan vind hij het niet extra speciaal of eng..

Aansingelen heb ik heel geleidelijk aan gedaan..
En toen ben ik er met zadel en al op gaan zitten..

Nu denk ik dat het niet bij iedereen zo makkelijk gaat, mijn pony is een haflinger kruising, en erg cool in zijn koppie, hij is niet snel onder de indruk..

Natuurlijk is er altijd iemand bij geweest toen ik erop ging zitten.. je wil niet riskeren dat je je been breekt en er niemand in de buurt is..

Zo heb ik het bij mijn huidige paard ook gedaan. Gewoon lekker nuchter, geen ge-ho-maar, niet zeuren dit is het dekje.....tot het dekje niet meer een spook was. Toen ik er los op kon zitten en het zadel ook bij de dagelijkse gang van zaken hoorde ben ik er gewoon is op gaan zitten.

Ik heb echter ook draken gehad die als een dolle tekeer gaan. Soms helpt t als je een paard overdonderd, soms moet je het rustig aan doen en lekker trutten. Waar niet altijd iedereen tijd voor heeft.

Belangrijkste vind ik wel wederzijds vertrouwen en een tempo kiezen die bij het paard past.

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:57

Hier ook zo iets.
Als veulen heel veel in de handen gehad, kleine stukje wandelen en met moeders mee.
Met een jaar of 2 wat langere stukken met moeders mee. Veel dingen laten zien.
Later met de lange lijnen gewerkt, beetje sturen en voorwaarts en stap. Ook weer veel naar buiten.
Zo nu en dan het zadel erop, singel vast, beugels naar beneden en wat wandelen.

Met 3 jaar begonnen met longeren/lange lijnen wat 'fine tunen', dus wat voltes ed. En toen er een keer opgaan zitten zonder zadel, geen reactie, paar keer zonder zadel erop en iemand ernaast die ze vasthield en later met zadel erop. Tot nu toe nog geen stap verkeerd gezet. Nu vooral buiten rijden, wederom met moeders mee op stap. Gaat super

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:13

Kelnardo schreef:
En dan nog een vraag, wat verstaan jullie allemaal onder verpesten: ik zelf kan natuurlijk wel wat dingen bedenken (steigeren, bokken, gemeen doen, bijten, achterover slaan etc.) maar wat valt er allemaal nog meer onder of heb ik er zo wel een redelijk beeld van...???

Ik zie steigeren, bokken en de dingen die jij noemt niet als het verpesten van een paard. Het verpesten van een paard is imo hem zo rijden dat hij op zijn 7e al rugklachten heeft en op zijn 15e niet meer normaal kan lopen. De dingen die jij hebt genoemd zijn voor mij dingen die het resultaat zijn van een slechte opvoeding, wat ik iets anders vind dan verkeerd beleren. Gemeen doen en bijten zijn geen dingen die in een paard zijn genen zijn aangelegd (natuurlijk heb je wat hetere, actievere paarden en de lieve rustigen, maar de hete actieve paarden kunnen ook lief zijn als je ze geen slecht gedrag aanleert). Slecht gedrag ontwikkeld zich door het belonen van slechte trekjes. Als een paard met zijn hoef over de grond schraapt en begint te stampen, en je geeft hem een broodje om hem af te leiden, beloon je hem dus voor het schrapen met zijn hoef en stampen. Dat breidt zich later uit tot naar jou trappen omdat je niet naar zijn/haar wil handelt. Zo worden "onhandelbare" paarden gecreëerd.

Ikzelf heb geen ervaring met het inrijden van paarden, maar ik zou er echt alle tijd voor nemen. Kijken wat een paard precies wilt en hoe die zich erbij gedraagt. Tuurlijk, als hij braaf is kan je een stapje verder, maar als een paard er gespannen en onrustig bij staat, wat is er dan mis met eventjes wachten? Je kan het de dag daarna of twee dagen later toch nog een keer proberen?

Ik zou hem alleen niet wegbrengen. Je hebt dan geen inzicht op hoe een paard gereden wordt, terwijl het de rest van jou carriere met het paard tekent. Als je het zelf doet, dan wel met goede begeleiding zou je er uiteindelijk (imo) een fijner paard aan hebben.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:19

Ik vind de beste manier om met drie te beginnen met longeren, tussen 3 en 4 laten wennen aan het zadel en met 4 er echt op, klinkt misschien laat, maar beter te laat dan te vroeg, want je hoort het zo vaak dat een paard al met zn 10e op is door te vroeg inrijden..

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:16

Hier een jaarling die bijna alles goed vind..
Ik zou hem zadelmak maken door eerst aan het zadel te laten wennen, en daarna elke dag wat meer leunen. Maar bij hem zou het wel heel snel gaan. Als je nu met de helft van je gewicht op meneer gaat hangen blijft hij gewoon staan..
Maar eerst aan het tuig laten wennen als hij 2 is, en als hij 3 of 4 is erop gaan. Heb ook ooit iets gehoord over zakken op je paard's rug binden? Misschien dat zoiets ook kan :+ .

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:55

Heb ooit eens het geluk gehad een KWPN veulen te krijgen en te mogen opvoeden..ze was toen nog maar 3 maand.
Toen het winter werd ( en zij een maand of 7) heb ik er een deken over heen gelegd. Uiteraard heel rustig en zonder dwang en ze gaf er ook helemaal niets om.
Volgende stap was buiten wandelen.. gehoorzaam maken aan de hand en verkeersmak maken..voor later als ze volwassen zou zijn.
Toen ze anderhalf jaar was heb ik een oud zadeltje op de kop getikt..niet omdat ik er op wou zitten maar ze moest er maar alvast aan gaan wennen. Mijn fratsen wel gewend..gaf ze niets om..ook de singel niet die langzamerhand gewoon naar ´vast´ging.
Toen ze 2 was begonnen met longeren..1 a 2 keer per week..ong 10 minuutjes..om haar aan mn stemcommado´s te laten wennen.
Kan je vertellen dat het je dat een behoorlijk stuk gemakkelijker maakt..!

En toen werd ze 3...en al de jaren van veel met haar bezig zijn werd uitbundig beloond. De eerste keer dat ik erop ging was uiteraard onder begeleiding van mn instructrice..en ook die was blij verrast.
We hebben gelijk de eerste keer gestapt, gedraafd en gegaloppeerd aan de longe. Géén enkel probleem gehad.

De volgende dag besloot ik, eigenwijs als ik ben niet te willen longeren van te voren. Mn paard kende me en het allerbelangrijkste..vertrouwde me!
Ben er op gaan zitten en er zo mee weg gereden. Ze heeft nooit 1 pas verkeerd neer gezet in al die jaren dat ze bij me is geweest.

Ben me ervan bewust dat je dit niet met iedere paard kan doen maar zorg dat je het vertrouwen hebt van je paard. Beschaam dat nooit.
Doe gekke malle fratsen met hem/ haar en ga rare en gekke situaties niet uit de weg maar zoek ze juist op.
Het ene paard heeft natuurlijk een pittiger karakter dan de ander maar de mijne was zeker geen doetje, temperament zat maar goudeerlijk. Door veel met haar bezig geweest te zijn heeft me dat enorm voordeel opgeleverd bij het beleren.

Wens jou net zoveel plezier en succes als ik met de mijne heb gehad!

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:47

Mijn kanjer heb ik zelf zadelmak gemaakt... toen ze 2,5 jaar was gewoon wat wandelen, poetsen enzovoort... toen ze 3 werd een hoofdstel in en aan de wandel.. daarna leren longeren.. toen ze dat snap te, met zadel erop.. en toen ze het zadel had geaccepteerd, eerst even hangen, erop en rijden..

Zorg er wel voor dat het paard goed reageert op je stem, wel zo handig als ie snapt wat HO betekent :P

Ik heb makkelijk praten, die van mij heeft niet 1 keer een bok gegeven of een stap verkeerd gedaan!

_Daniquee

Re: Wat is jouw manier om een paard zadelmak te maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:08

Hoe wij het hier thuis doen is.

Als we ze als veulen gefokt of gekocht hebben, heel veel wandelen door de wei, een zacht borsteltje erover en jaar of 2, gaan poetsen en nog steeds wandelen en veel vertrouwen geven, 2,5 jaar beginnen met rustig peeskappen om te doen, een stukje mee stappen als ze dat goed gewend zijn ook los mee in de bak doen, ook een keertje los het bit in de mond hangen en vast houden, zo langzaam opbouden tot zij/hij het hoofdstel in kan, ook beginnen we met een deken op te doen.

3 jaar, rustig longeren met hoofdstel en longeerlijn. Daarna rustig met een longeersingel, net zo lang longeren tot je hem/haar ook rustig met een bijzetje of iets kan longeren, daarna een paar keer met zadel. Als hij/zij hier erg lief mee is, erop gaan hangen, en stukjes stappen.. En zo er langzamerhand erop klimmen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:13

Ik heb mijn hafje vanaf dat ze 8 maanden was. Altijd mee bezig geweest (poetsen, wandelen, kleine kunstjes (clickertraining)). Enge dingen wennen (incl. zadel). Toen ze wat ouder was veel grondwerk, een weekje training mee genomen. Een paar keer op en neer gesprongen, gehangen en toen was het eigenlijk opstappen en weg rijden. :+ 2 x in de paddock gereden, rem-stuur-gas snapte ze en toen ben ik gelijk naar buiten gegaan. Eerste keer aan de hand met iemand, toen paar keer los met iemand en toen alleen... Wsl niet de manier van iedereen, maar voor mij was het prima zo. Ze was al verkeersmak, snapte de hulpen en lekker rechtuit gaan! We zijn nu een paar maanden verder en rijden af en toe in de bak. Verder nog steeds lekker buiten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:16

Zie een heleboel fijne manieren voorbijkomen!

Ik heb met bokker Joto op het moment een heel raar paard van haar onder de kont.
We zouden zadelmak gaan maken, en voor het eerst longeren met zadel,hoofdstel,beugels omlaag, en beetje tikken op het zadel. maar ik zou er absoluut nog niet op.
Toch cap meegenomen voor als we gingen hangen..
En van het een kwam het ander, en zat ik er opeens op.
Dier loopt nu al los in stap draf en galop met mij erop.

ik gebruik echt rust, en vertrouwen, kijken naar wta eht paard kan hebben.

Op stage fijn ponytje ingereden, 2x hangen en gaan zitten, 1x aan de longe en daarna direct los, en ben er toen zelf nog n week of 3 mee bezig geweest. Diertje loopt nu 2 dagen in de week in de manegelessen, hij doet het super.

Heb ook wel paarden gehad die meer tijd nodig hadden, die al flipten bij een zadel. Daar ga ik dan heel rustig mee om, lekker op het gemak laten wennen en alles. :)

Klaasje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:44

Ik ben begonnen met mijn paard zadelmak te maken, ik ben 15 jaar.
Hij is zadelmak gemaakt maar er had nog nooit iemand opgezeten toen ik hem kreeg, hij had dus alleen maar een zadel opgehad. Dus ik begon met longeren en hangen, een maand later ben ik erop gaan zitten, hij was 6 keer echt heel erg braaf en deed niks. Tot tie opeens helemaal uit z'n dak ging en ik er 2 keer was afgevallen ik kon er toen niet meer op omdat me meoder hem niet meer vast kon houden want die had hele brandblare van het longertouw.. gelukkig doet een vriend van mij paarden zadelmak maken en kwam die me een paar keer helpen, die is er ook afgevallen zo erg ging die weer tekeer neus in het zand en achterkant omhoog... en stijgeren en draaien.. die heefft hem een weekje gedaan en daarna ben ik er weer opgeklommen met hem erbij, paardje was heel braaf we zijn bijna klaar en ineens uit het niks gaat tie weer helemaal uit z'n dak en viel ik eraf. die vriend ging erop en bleef net aan zitten, gelukkig!! maar hierdoor is hij dus eigelijk wel door mij verpest.. omdat ik nog nooit een paard zadelmak heb gemaakt natuurlijk.. Nu gaat hij naar die vriend toe en hij gaat hem helemaal zadelmak maken. Maar ze zijn me wel komen waarschuwen dat het geen lieverdje is die ik heb en dat het beter is dat ik hem weg doe ;( Maar ik kan het gewoon niet, het is zo'n goed paard en kan zo goed lopen en is ook heel erg lief!( OosevenXDemocraat) Dus ik wil het toch nog proberen maar dan door hem zadelmak laten maken en als het daarna nog niet gaat als ik erop ga zitten dan moet tie wel weg... maar proberen kan geen kwaat toch?? Die mensen vinden het wel heeeel erg dom dat ik hem houd.. vinden jullie het ook zo dom?

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:13

ik heb mijn paarden beleerd op vertrouwen en respect van bijde kanten. Eerst zorgen dat ze denken oo as jij dat niet eng vind zou het ook wel niet eng zijn. Als ze dan toch iets eng vinden niet gaan zitten tutten want dan bevestig je dat het eng is. Gewoon normaal doen alsof er niks aan de hand is. En als ze er uiteindelijk langs gaan of je mag het zadel er op leggen belonen. Positief blijven. Van straffen worden ze alleen maar gestresst. Zelf ook rustig blijven. Paard voelt duidelijk of je bang bent of niet. Als jij het niet vertrouwt of durft gewoon nog even wachten. Je merkt aan je paard en jezelf wel of je een stapje verder kunt. Mijn paard staat naast de schuur van t loonbedrijf van mn schoonvader en ik kan met mn paard de schuur in lopen als de vrachtwagen loopt en lucht afblaast. Als ze aan het lassen en slijpen zijn. Ze kijkt nergens van op. Maar als ik er zenuwachtig naast ga staan zo van oo als ze maar niet schrikt wil ze wel vluchten. Een groot deel van de schrikkerigheid van een paard heb je zelf in de hand

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:14

Sowieso niet voor zijn 4e op zijn rug gaan zitten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:24

Ik ben met mijn haf begonnen toen ze 3.5 was met longeren.

Ze was toen wel gewend aan het wandelen langs de weg, verkeer, tractors enz (boeren naast ons huis aan alle kanten).

Toen het longeren (aan het halster) goed ging langzaamaan begonnen met hoofstel op, zadel er op enz.
Telkens gekeken hoe ze reageerde en met elke andere optoming wel eerst terug naar de basis qua longeren en rust.

Toen dit alles werd geaccepteerd (had echt een makkie dit keer hoor) ben ik er op gaan hangen. Mijn vriendin had haar vast en na 2x hangen en er weer af was ze zo kalm dat ik ben gaan zitten.

Ff 2 rondjes gestapt, longeerlijn er af geklikt, wat foto's gemaakt (zie profiel) en toen er af.

2e keer er op weer eerst even stappen aan de longeerlijn en toen gelijk los, ook even gedraaft.

Daarna heb ik haar meegenomen onder het zadel naar buiten. Aangezien ze op stem keurig van stap naar draf gaat maar bv ook andersom durfde ik dit wel te wagen.
Wel iemand mee op de fiets voor de zekerheid.

Buiten de 2e keer op het zandpad galop gevraagd en dat ging enorm makkelijk en relaxed. Ben een voorstander van de galop er op krijgen buiten ivm de rechte stukken. In de bak is dat toch vaak erg zwaar door de bochten heen.

Na een keer of 6 'rijden' heeft ze lekker een heel winter op het land gestaan. Afgelopen voorjaar ben ik weer met haar aan het werk gegaan en ze pakt het super goed op.
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 29-09-10 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:25

ik ga ook een jonkie aanschaffen.
Heel nuttig zo'n topic, ik lees mee :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:13

Vienna2007 schreef:
Sowieso niet voor zijn 4e op zijn rug gaan zitten.

Dat is onzin. Sommigen doen het met beleid als het paard 2.5 is, en deze paarden worden gewoon gezond oud. En zadelmak maken is wat anders dan doorrijden.
Maat kunnen houden, dat is het belangrijkste. En niet iedereen kan dat. Ik heb inmiddels meer dan 30 paarden ingereden. Leeftijd varierend van 2.5 tot 9.5 jaar oud.

Verder longeer ik een paar keer met zadel erop, en zodra het kan laat ik het longeren achterwege. Bijgezet longeren e.d. vind ik onzin in het beleerproces. Dat komt later wel. Het aan de teugel lopen komt na een tijdje vanzelf. Vaak is een paard in 5-7 dagen zadelmak te maken in die zin dat de 3 gangen erop zitten en dat er enigzins stuur en rem op zit. De rest vraagt meer tijd.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:30

Nee, geen onzin. Maar ik neem aan dat ik zoiets niet hoef uit te leggen. Het heeft te maken met de ongeduldigheid van de ruiter. Dat gevoel ken jij zelf ook wel toch? Als ik me niet vergis doe jij imo ook al teveel met die 2-jarige van je..

Er zit geen verschil tussen beginnen met longeren op 4-jarige leeftijd, of op 2,5 jarige leeftijd. Alleen lichamelijk gezien, en de onduld van de eigenaar dan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:35

Jammer dat de discussie weer gaat richting hoe oud je een paard het beste kan beleren.

Dat is niet wat de TS vraagt en ook niet iets wat denk ik bijdraagd aan dit topic.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:48

Hoe ik het heb gedaan met Bright;

Ik kreeg Bright toen hij nog helemaal niks kende, zelfs geen halster.
Dus oefenen met halster, borstel al die dingen. Uiteindelijk probeer ik een hooi touwtje over zijn rug te leggen, dit vond hij goed.
Ik deed toen alsof ik het touwtje vast ging maken onder zijn buik door. Ook dit vond hij geen probleem.
Toen deed ik een dekensingel over zijn rug (volgens mij) en die deed ik vast. En ik deed ook de longeersingel op hem, (zonder handdoek.) en die deed ik dan vast. Daarna met handdoek. Toen met een sjabrakje, en de dekensingel erom, daarna met een longeersingel. Toen deed ik het zadel op zijn rug. Zonder sjabrak volgens mij. Toen met sjabrak. En de singel vast.
Ik ging telkens met hem lopen als iets vast zat zodat hij wist dat het hem niks deed als het vast zat. Ik heb alles natuurlijk heel vaak herhaald en niet op een dag gedaan. :P

Daarna longeren, eerst heel lang zonder zadel, daarna met zadel.
(4 maand gelongeerd.)
Daarna gaan hangen, enkele keren gedaan.
Toen gaan zitten, niet rechtop, voorover gezeten, (dit is zodat het paard niet schrikt als je opeens recht op zit, dat je dan heel erg boven hem uitsteekt.) Rondjes stappen, recht op zitten in de stap. Weer stappen. Met iemand ernaast.
Toen hij dat gewend was rondjes met de longeerlijn eraan. Eerst voorover zitten en stappen daarna rechtop zitten. Vond hij prima. Toen drafje gedaan weer voorover zitten, langzaam omhoog gegaan. Galopje precies hetzelfde.( verlichte zit.)

Van de week voor het eerst los gegaan, ging super totdat hij schrok. En ik er twee keer afviel :o .. Daarna nog een keer erop en aan de longe, toen knapte de longeerlijn toen ben ik wel blijven zitten. :D En toen ging het weer super. (3de keer dat ik erop zat.)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:55

ik volg even mee,zal hier later reageren :-)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:46

gedult en de tijdnemen zijn voor mij belangrijk.

Verder ben ik geen voostander van veel longeren, lees toch aan de meeste paarden dat ze dit niet snappen vanuit de taal die ze spreken en vind het niet zo fijn om ze op een rondje te laten lopen, wel gebruik ik het werk aan de hand en aan de lange teugel (en dan beetje dubbele longe) omdat ze toch voorberreid moeten worden.

Ik vind vrijwerken daarintegen wel weer een goede manier, vaak doe ik dit in de rijbak tenzij ik het doe om de dominantie te bepalen.

verder denk ik hetzelfde als ieder ander zodra het zadel geaccepteerd is en de ruiter erop kan.

moniquemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:55

Op de site http://www.paardenbegrijpen.nl kun je een ebook downloaden "De Academische Rijkunst" van Marijke de Jong. Dit is een leuk boekje met goede tips.

Jotjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:09

Ik zou erg veel grondwerk doen. Dat is echt heel belangrijk.
Dan een klein schrikparcoursje opstellen ofzo.
Gewoon los het paard in de bak doen. En als hij rustig is naar hem toelopen en belonen. Dat soort dingen zijn heel simpel maar daar heb je later echt profijt van.
En het paard dagelijks in de hand nemen.
En alles vooral langzaam opbouwen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 11:33

vooral voor jonge paarden kan dagelijks aan het werk zijn te veel zijn. Als ik vandaag een stukje wandel met een veulen langs de weg, heeft hij minimaal 2 dagen nodig om dit te kunnen verwerken, als ze 3 zijn is dit evengoed nog wel 1 a 2 dagen vooral als het een schrikparcours is geweest met dingen die nieuw of vreemd waren.