mijn 3.5 jarige net onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: mijn 3.5 jarige net onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 01:09

Dat lijkt me meer iets voor een pb'tje sul ;)

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 01:20

Mooie grote dame, vindt het netjes van je dat je haar straks nog even de tijd geeft om alles te verwerken.

Aangezien je zelf aangeeft dat je meerdere paarden al naar tevredenheid hebt beleerd en deze dame dingen doet waar je nog geen ervaring mee hebt is het misschien een idee om te kijken waar dit vandaan komt?
Dus is het karakter of zou het kunnen zijn dat ze door haar grote last van haar lichaam heeft.
Kan zijn dat ze door de groei wat blokkades heeft bijv.
Misschien een idee om dit eerst uit te sluiten.
Verder als het wel een karakter trekje is is het inderdaad heel belangrijk dat je hulp aan de kant hebt staan, zeker de eerste periode, die daar ervaring mee heeft en in kan grijpen wanneer het de verkeerde kant op gaat.

Hoop voor je dat ze niet besluit om nog meer te groeien... :o

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 05:22

hij loopt super hoor voor een jong beesie

cap misschien verstandig mijn vriendin was vorige weeek dood geweest als ze geen cap op hat gehad

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:44

Beauty_J schreef:
ik heb vandaag met zowat losse teugels gereden en ze liep nog steeds zo.. dus het licht niet aan streng zijn met me handen want ik probeer juist zo zacht mogelijk te zijn ookal lijkt dat niet zo op de foto's dat is natuurlijk ook een moment opname. maar heb me handen wat hoger omdat ik dan hoop dat ze wat meer rechtop gaat lopen en tuurlijk alle tips enz neem ik wel mee. maar het oordeel dat ik haar krom trek of iets dergelijks is zo NIET juist. omdat ik zo los mogelijk ben. ik kan moeilijk met alleen slappe teugels gaan rijden omdat ze er ook el is vandoor schiet of iets dergelijks

Dat is logisch dat je paard zo blijft lopen.
Het is een houding waar het paard zich klaarblijkelijk goed bij voelt en daarom blijft hij dat doen. Hij weet tenslotte ook nog niet beter.
Wat jij nu zou moeten doen is profiteren van het feit dat hij dit doet en nu zorgen dat je VOORWAARTS naar die hand toerijdt. Dan heb je geen slappe teugels. Je hoeft ook niet met lange teugels te rijden, integendeel.....je neemt ze gewoon op maat. Je moet er alleen niet van voren zo aan zitten te prutsen.
Dus: teugels op maat, handen mooi voor en stil en op gelijke hoogte en voorwaarts, voorwaarts en nog eens voorwaarts er naar toe rijden.Dan komt het paard na een tijdje vanzelf fijn naar je hand toe.

Je zegt dat je heel veel ervaring hebt met inrijden en dat geloof ik best. Maar....je hebt inrijden en inrijden.....en daarmee bedoel ik: je hebt inrijden waarmee je een paardje braaf maakt en zorgt dat hij geen stennis schopt en je hebt inrijden, waarbij je professioneel aan de slag bent en het paard echt iets leert in aanloop naar een sportieve carrière....en dit laatste is een vak apart, dat jij m.i. nog niet goed in de vingers hebt, omdat je anders wel had geweten hoe je het aan moest pakken met wat je in de quote omschrijft. En dat geeft helemaal niks....iedereen die professioneel paarden inrijdt heeft het ooit moeten leren....dus jij kunt het ook leren.
Het is echter wel belangrijk dat je dan niet steeds zit te "ja maren" maar dat je goed kijkt naar de tips die je krijgt en er ook wat mee gaat doen. Ik heb jarenlang professioneel sportpaarden ingereden op een bedrijf.....en ik wil mijn kennis met je delen om jou verder te helpen. Niet om je af te branden. En zo zijn er meer op dit forum. Ik hoop dat je er voor open wilt staan....want daar heb je zelf het meeste aan.
Het allerbest zou nog zijn als een professional jou zou begeleiden. En dan bedoel ik een professional met ervaring met jonge paarden. Daar heb je meer aan dan aan een Grand Prix instructrice die nog nooit op een jong paard heeft gezeten.
Nogmaals succes...en ik hoop dat je iets doet met de zinvolle adviezen die je krijgt. Dat zal jou en je paard ten goede komen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:47

Je hebt het steeds over de losse teugels i.v.m. de valse knik, maar als je vaker paarden africht moet je toch weten dat je zo'n paard (met name één die graag achter de teugel duikt) VOORWAARTS moet rijden naar de hand toe? Dat is hier al verschillende malen gezegd en ik hoor jou alleen maar over een los teugeltje...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:53

Kortom: Ik sluit me voledig aan bij Polly2! :D

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:43

Ik zou hem ook meer op eigen beentje laten lopen, en meer met je benen proberen te ''sturen''.

Mijn paardje (die ik nu sinds 2mnd heb) is nu 7 jaar en is dat nooit gewend.. Nu heb ik het probleem dat als ik de teugels los laat, hij helemaal in paniek raakt.. omdat hij niet weet welke kant hij op moet

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 10:08

suleilitha schreef:
Ts, even heel serieus, wat vraag je voor dit paard?

niks want ze gaat niet weg!

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 10:13

Lante schreef:
Je hebt het steeds over de losse teugels i.v.m. de valse knik, maar als je vaker paarden africht moet je toch weten dat je zo'n paard (met name één die graag achter de teugel duikt) VOORWAARTS moet rijden naar de hand toe? Dat is hier al verschillende malen gezegd en ik hoor jou alleen maar over een los teugeltje...

ik do eniks anders dan voorwaarst rijden ,. maar aangezien een foto een moment op name is zie je dat niet terug misschien alleen watbij de laatste foto, daarom reageer ik daar ook niet op ik krijg alleen commentaar over een valse knik, en als zei vsn zichzelf zo loopt terwijl ik voorwaarts rij met lange of korte teugels..
en voorwaarst rijde moet je met elk paard dus dat is de reden dat ik dara ook niet op in ga, omdat ik daar constant mee bezig ben, en niet met mijn teugels ik heb me handen op me plek en haal soms me binnenhand van de schoft om haar wat te sturen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:25

Je geeft zelf aan de je je handen hoog houd om haar rechtop te laten lopen. Juist bij een paard die van zichzelf zo loopt, moet je als ruiter het paard wel de mogelijkheid blijven geven om te zakken.
Met voorwaarts bedoel ik ook het paard van achteren naar voren tegen het bit "aan"rijden waardoor hij leert het bit te volgen. Zodat hij (op den duur) gaat zakken. En ja dit even duren.
Het is nl. geen excuus dat je zegt: zo loopt hij nu eenmaal, dus hou ik de teugels op deze maat, anders heb ik minder controle als hij eer eens tussen uit vliegt.
Het is juist een uitdaging dit paard laag en met ontspanning te laten lopen.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:47

TS: heb jij eigenlijk les met dit paard? Wat zegt jouw instructeur ervan?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:05

.
Beauty_J schreef:
mijn paard is heel nagefelijk loopt lekker rond en ontspannen verder gene problemen, alleen die wondjes. ze is heeerlijk om te rijden nu zelfs al. ze heeft een mooie hals waardoor ze zelf al lekker neerwaarts is, alleen die plekjes.. en ik hoef ook niet te trekken of iets dergelijks dus dat scheeld daarom kan ik me dat ook niet voorstellen dat ze opeens van die plekjes heeft, en het zijdelings inbuigen gaat allemaal prima.

dit komt uit een ander topic van jou, en dan is er nog een topic waarin je vraagt hoe je hulpen moet aanleren.

Bovenstaande quote geeft aan dat je er niet helemaal bij bent met je hoofd!

Je paard loopt niet eens voorwaarts, laat staan nageeflijk.

En ja, je trekt het bit door de mond met al die hulpteugels en longelijnen die je aan het bit vastknoopt ipv door de bitringen.
Maar gelukkig:

Beauty_J schreef:
heb al opgelost:D heb een d trens gepakt:D

Succes! En Sul wil graag bieden op je paard!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:09

sorry...foutje...zat een reactie te typen voor een ander topic in dit topic. En krijg mijn bericht niet meer weg.

LoTjE22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:17

Volgens mij heeft TS al gezegt dat het paard niet te koop is...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:25

Alles is denk ik wel gezegd nu. Mij viel vooral het laatste plaatje op. Jij vindt dit zelf een mooi gezicht. Maar wanneer je het anders zou bekijken zou je zien dat je paard zijn benen niet kan strekken omdat hij voor teveel wordt vastgehouden en uit balans is. En achter kan hij zijn benen er amper onder krijgen. Natuurlijk hij is jong en hij moet de balans en kracht nog krijgen. Maar daar belemmer je hem nu al in. Laat hem lekker vooruit lopen en zijn stuwende kracht van de achterhand gaan trainen. Probeer hem lekker los naar beneden te krijgen zodat hij je beter kan dragen. En doe een band om zijn hals waar in jij je evenwicht kan zoeken i.p.v. aan de teugels. Opleiden van een paard kost tijd. En dat geld niet voor maanden maar ik spreek over jaren.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 11:55

suleilitha schreef:
Het is maar even een dom zijstraatje en ik weet dat je me na het lezen van deze post naar de strot gaat vliegen, maar heel misschien ben je gewoon wat te zwaar kwa lichaamsgewicht om een jong paard correct te kunnen inrijden.

ach tis maar goed dat iemand oznder vestand dat zegt dan iemand met verstand:d.
kan duidelijk uit deze reactie opmerken dat jij totaal no way verstand van paarden hebt, ja misschien van hobbelpaarden maar meer ook niet,:D..

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:59

Het ziet eruit alsof en beetje angstig bent voor het beestje anders hoef je er bij een jong paard geen enkel hulpteugel aan te gooien. En daar is helemaal niks mis mee. Het enige wat ik je wil aanradden is hulpteugels eraf en doe het dier een lage neusriem om dan doe je een tweede stel teugels aan de lage neusriem als hij ervan door schiet zoals jij zegt dan hoef je niet aan zijn mond te zitten hij is zo te zien erg gevoelig. En een beugelriem om zijn hals voor het geval hij gaat bokken en alleen maar voorwaarts rijden. En belonen als hij wil lopen. Het is een prachtig beest en kan vast goed lopen dus als hij goed beleerd wordt zal je er een geweldig dier aan hebben. Maar ik weet niet hoever die nu is maar misschien kan je hem nu zonder martigaal rijden en beloon hem ook als hij met zijn kop naar boven gaat lopen zodat hij niet een houding aanleert. En dat hij ook leert verbinding te hebben met de mond. Maar veel succes.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:06

Beauty_J schreef:
hierna krijg ze een paar maandjes lekker rust en kan ze ff late bezinken :D

Dat is wel heel goed zeker voor een jong groot paard even zadelmak maken en dan de zomermaanden terug op de wei om verder aan te sterken.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:10

Beauty_J schreef:
suleilitha schreef:
Het is maar even een dom zijstraatje en ik weet dat je me na het lezen van deze post naar de strot gaat vliegen, maar heel misschien ben je gewoon wat te zwaar kwa lichaamsgewicht om een jong paard correct te kunnen inrijden.

ach tis maar goed dat iemand oznder vestand dat zegt dan iemand met verstand:d.
kan duidelijk uit deze reactie opmerken dat jij totaal no way verstand van paarden hebt, ja misschien van hobbelpaarden maar meer ook niet,:D..

Dan ken jij haar duidelijk niet ;)

Ik vind het echt een leuk paard om te zien :j
Probeer de volgende keer dat je gaat rijden licht contact te nemen met de mond en vooral te concentreren op voorwaarts. Het best is om op de binnenhoefslag te rijden zodat je paard geen steun kan zoeken bij de omheining.

Succes!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:16

Hup pak de fotograaf en pak je zadel wat wel bij jou past. Hulpteugel om de hals voor je zelf of aan de neusriem. Paardje voorwaarts rijden en foto's maken. Plus cap op. en vooral voorwaarts rijden

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:19

polly2 schreef:
Beauty_J schreef:
ik heb vandaag met zowat losse teugels gereden en ze liep nog steeds zo.. dus het licht niet aan streng zijn met me handen want ik probeer juist zo zacht mogelijk te zijn ookal lijkt dat niet zo op de foto's dat is natuurlijk ook een moment opname. maar heb me handen wat hoger omdat ik dan hoop dat ze wat meer rechtop gaat lopen en tuurlijk alle tips enz neem ik wel mee. maar het oordeel dat ik haar krom trek of iets dergelijks is zo NIET juist. omdat ik zo los mogelijk ben. ik kan moeilijk met alleen slappe teugels gaan rijden omdat ze er ook el is vandoor schiet of iets dergelijks

Dat is logisch dat je paard zo blijft lopen.
Het is een houding waar het paard zich klaarblijkelijk goed bij voelt en daarom blijft hij dat doen. Hij weet tenslotte ook nog niet beter.
Wat jij nu zou moeten doen is profiteren van het feit dat hij dit doet en nu zorgen dat je VOORWAARTS naar die hand toerijdt. Dan heb je geen slappe teugels. Je hoeft ook niet met lange teugels te rijden, integendeel.....je neemt ze gewoon op maat. Je moet er alleen niet van voren zo aan zitten te prutsen.
Dus: teugels op maat, handen mooi voor en stil en op gelijke hoogte en voorwaarts, voorwaarts en nog eens voorwaarts er naar toe rijden.Dan komt het paard na een tijdje vanzelf fijn naar je hand toe.

Je zegt dat je heel veel ervaring hebt met inrijden en dat geloof ik best. Maar....je hebt inrijden en inrijden.....en daarmee bedoel ik: je hebt inrijden waarmee je een paardje braaf maakt en zorgt dat hij geen stennis schopt en je hebt inrijden, waarbij je professioneel aan de slag bent en het paard echt iets leert in aanloop naar een sportieve carrière....en dit laatste is een vak apart, dat jij m.i. nog niet goed in de vingers hebt, omdat je anders wel had geweten hoe je het aan moest pakken met wat je in de quote omschrijft. En dat geeft helemaal niks....iedereen die professioneel paarden inrijdt heeft het ooit moeten leren....dus jij kunt het ook leren.
Het is echter wel belangrijk dat je dan niet steeds zit te "ja maren" maar dat je goed kijkt naar de tips die je krijgt en er ook wat mee gaat doen. Ik heb jarenlang professioneel sportpaarden ingereden op een bedrijf.....en ik wil mijn kennis met je delen om jou verder te helpen. Niet om je af te branden. En zo zijn er meer op dit forum. Ik hoop dat je er voor open wilt staan....want daar heb je zelf het meeste aan.
Het allerbest zou nog zijn als een professional jou zou begeleiden. En dan bedoel ik een professional met ervaring met jonge paarden. Daar heb je meer aan dan aan een Grand Prix instructrice die nog nooit op een jong paard heeft gezeten.
Nogmaals succes...en ik hoop dat je iets doet met de zinvolle adviezen die je krijgt. Dat zal jou en je paard ten goede komen.

helemaal mee eens.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:27

Na heel wat jaren aanrijden van paarden....kijk ik met kippevel naar de foto's
Hoe kun je er voor kiezen om een paard te gaan beleren zonder een cap op je hoofd te zetten, ookal zijn ze nog zo lief....het is echt gevaarlijk hoor!
Zelfs mn Z paard rijd ik altijd met Cap, noway dat ik dat risico wil lopen!
En dan....zie ik een slof, ik ga hier verder niet meer op in maar besef wel dat als er iets gebeurd en hij schrik of word bang en hij steigert uit paniek..
Dat ik de gevolgen ervan me nu wel kan indenken
En zorg er idd voor dat de begeleider van het paard ernaast gaat lopen.
Wat voor ervaring heb je verder in het rijden van paarden?

BarryFG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:29

Het is al vaak gezegd, maar je kunt echt beter een cap opzetten. Het is een kleine moeite, maar het kan een hele hoop ellende voorkomen. Ik ben nu ook mijn 3jarige aan het inrijden en ben er pas ook flink van afgevallen met een hersenschudding als gevolg, en dan had ik mijn cap nog op!! Moet er niet aan denken wat er gebeurd was als ik die niet op had gehad.......

Verder veel succes ermee!

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:41

mooi paard, maar zet een cap op, doe je hek van de bak dicht.
je hebt als oudere ruitere ook een voorbeeldfunctie naar kleine ruitertjes op bokt en die moet je niet leren dat je zonder cap op een jong of oud dier zit,in je profiel spring je ook maar dan wel met cap dus je rijd niet altijd zonder en het zou jammer zijn als je eraf kukelt en een aantal maanden niet kunt rijden,zowel voor jouw als je paard.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:46

Moderatoropmerking:
Volgens ons is alles al gezegd wat er gezegd kan worden. Daarom zet ik hier een slotje. De TS heeft nu wel voldoende tips gekregen om met haar paard aan de slag te gaan.