Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Beauty_J schreef:ik heb vandaag met zowat losse teugels gereden en ze liep nog steeds zo.. dus het licht niet aan streng zijn met me handen want ik probeer juist zo zacht mogelijk te zijn ookal lijkt dat niet zo op de foto's dat is natuurlijk ook een moment opname. maar heb me handen wat hoger omdat ik dan hoop dat ze wat meer rechtop gaat lopen en tuurlijk alle tips enz neem ik wel mee. maar het oordeel dat ik haar krom trek of iets dergelijks is zo NIET juist. omdat ik zo los mogelijk ben. ik kan moeilijk met alleen slappe teugels gaan rijden omdat ze er ook el is vandoor schiet of iets dergelijks
Lante schreef:Je hebt het steeds over de losse teugels i.v.m. de valse knik, maar als je vaker paarden africht moet je toch weten dat je zo'n paard (met name één die graag achter de teugel duikt) VOORWAARTS moet rijden naar de hand toe? Dat is hier al verschillende malen gezegd en ik hoor jou alleen maar over een los teugeltje...
Beauty_J schreef:mijn paard is heel nagefelijk loopt lekker rond en ontspannen verder gene problemen, alleen die wondjes. ze is heeerlijk om te rijden nu zelfs al. ze heeft een mooie hals waardoor ze zelf al lekker neerwaarts is, alleen die plekjes.. en ik hoef ook niet te trekken of iets dergelijks dus dat scheeld daarom kan ik me dat ook niet voorstellen dat ze opeens van die plekjes heeft, en het zijdelings inbuigen gaat allemaal prima.
Beauty_J schreef:heb al opgelost:D heb een d trens gepakt:D
suleilitha schreef:Het is maar even een dom zijstraatje en ik weet dat je me na het lezen van deze post naar de strot gaat vliegen, maar heel misschien ben je gewoon wat te zwaar kwa lichaamsgewicht om een jong paard correct te kunnen inrijden.
Beauty_J schreef:suleilitha schreef:Het is maar even een dom zijstraatje en ik weet dat je me na het lezen van deze post naar de strot gaat vliegen, maar heel misschien ben je gewoon wat te zwaar kwa lichaamsgewicht om een jong paard correct te kunnen inrijden.
ach tis maar goed dat iemand oznder vestand dat zegt dan iemand met verstand:d.
kan duidelijk uit deze reactie opmerken dat jij totaal no way verstand van paarden hebt, ja misschien van hobbelpaarden maar meer ook niet,:D..

polly2 schreef:Beauty_J schreef:ik heb vandaag met zowat losse teugels gereden en ze liep nog steeds zo.. dus het licht niet aan streng zijn met me handen want ik probeer juist zo zacht mogelijk te zijn ookal lijkt dat niet zo op de foto's dat is natuurlijk ook een moment opname. maar heb me handen wat hoger omdat ik dan hoop dat ze wat meer rechtop gaat lopen en tuurlijk alle tips enz neem ik wel mee. maar het oordeel dat ik haar krom trek of iets dergelijks is zo NIET juist. omdat ik zo los mogelijk ben. ik kan moeilijk met alleen slappe teugels gaan rijden omdat ze er ook el is vandoor schiet of iets dergelijks
Dat is logisch dat je paard zo blijft lopen.
Het is een houding waar het paard zich klaarblijkelijk goed bij voelt en daarom blijft hij dat doen. Hij weet tenslotte ook nog niet beter.
Wat jij nu zou moeten doen is profiteren van het feit dat hij dit doet en nu zorgen dat je VOORWAARTS naar die hand toerijdt. Dan heb je geen slappe teugels. Je hoeft ook niet met lange teugels te rijden, integendeel.....je neemt ze gewoon op maat. Je moet er alleen niet van voren zo aan zitten te prutsen.
Dus: teugels op maat, handen mooi voor en stil en op gelijke hoogte en voorwaarts, voorwaarts en nog eens voorwaarts er naar toe rijden.Dan komt het paard na een tijdje vanzelf fijn naar je hand toe.
Je zegt dat je heel veel ervaring hebt met inrijden en dat geloof ik best. Maar....je hebt inrijden en inrijden.....en daarmee bedoel ik: je hebt inrijden waarmee je een paardje braaf maakt en zorgt dat hij geen stennis schopt en je hebt inrijden, waarbij je professioneel aan de slag bent en het paard echt iets leert in aanloop naar een sportieve carrière....en dit laatste is een vak apart, dat jij m.i. nog niet goed in de vingers hebt, omdat je anders wel had geweten hoe je het aan moest pakken met wat je in de quote omschrijft. En dat geeft helemaal niks....iedereen die professioneel paarden inrijdt heeft het ooit moeten leren....dus jij kunt het ook leren.
Het is echter wel belangrijk dat je dan niet steeds zit te "ja maren" maar dat je goed kijkt naar de tips die je krijgt en er ook wat mee gaat doen. Ik heb jarenlang professioneel sportpaarden ingereden op een bedrijf.....en ik wil mijn kennis met je delen om jou verder te helpen. Niet om je af te branden. En zo zijn er meer op dit forum. Ik hoop dat je er voor open wilt staan....want daar heb je zelf het meeste aan.
Het allerbest zou nog zijn als een professional jou zou begeleiden. En dan bedoel ik een professional met ervaring met jonge paarden. Daar heb je meer aan dan aan een Grand Prix instructrice die nog nooit op een jong paard heeft gezeten.
Nogmaals succes...en ik hoop dat je iets doet met de zinvolle adviezen die je krijgt. Dat zal jou en je paard ten goede komen.