banditlove schreef:ik vroeg om advies niet om beoordelingen over mijn rijervaring enzo :S
Die krijg je er hier gratis bij. Ik ben ook al eens afgezeken, omdat ik vroeg hoe ik mijn paardje, wat snel is afgeleid beter nageeflijk kan krijgen. Het antwoord zit er ook nog steeds niet tussen... 
Tja mijn paard had dat ie er in rengalop vandoor ging, zodra ik mezelf 'optrok' bij het opstijgen. Dus 2e voet van de vloer. Een funest moment, want dan hang je als het ware naast het paard. Ik was niet lenig genoeg om mijn been dan nog over het paard te gooien, dus ging er altijd af. Mijn bijrijdster kon dat wel overigens, maar moest ook in het zand happen, want hij trok heel zijn rug weg. Ik heb mijn paard bij een springruiter gebracht. Hij deed hem een martingaal om, om te voorkomen dat ie zijn kop in de lucht kon gooien. Hij zette hem in een hoek en zijn vader hield het paard vast. Dan steeg hij rustig op. Op deze manier kón het paard niet wegdraaien bij zijn pa vandaan én hij kon niet achteruit. Zijn ervaring was, dat veel onbeleerde paarden dat deden. Elke dag trainde hij het paard 2 weken lang en toen kwam ie terug. Ik heb daar les gehad en kreeg wat meer vertrouwen, met dank aan de martingaal. Nu 3 jaar verder kan ik zeggen, dat ie het nog nauwelijks doet. En ik weet wanneer ie het wel gaat doen. Op zo'n moment vraag ik iemand om rechts van hem te gaan staan. Zo kan ie nooit wegrennen. De vasthouder heeft dan beter grip op het paard, omdat ie altijd naar hem of haar toedraait. Als ik er éénmaal opzit, beloon ik hem en meestal ontspant hij dan en kan ik rustig wegrijden.
Hopelijk heb je iets aan mijn tip. En als je een pb stuurt wil ik je wel vertellen wie die springruiter is.