probleem bij opstijgen.!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:20

Ik ben lelijk gevallen doordat mijn paard niet stil stond bij het opstappen.
Het probleem was al gelijk duidelijk de eerste x dat ik opstapte liep ze al weg, dus de toon was gezet. Ik heb het heel stoer genegeert en liet haar door jan en alleman vasthouden, eerst losgooien, longeren, enz het hele circuit gehad. In het zhs hoorde ik voor het eerst over grondwerk en een andere benadering van een paard.
Weer op de been moest ik er toch weer op en wel goed dit keer. Ik laat haar nooit meer vasthouden (het vertrouwen in een ander is me duur komen te staan) als ik er niet opkom blijf ik er wel naast lopen of zal het de bedoeling wel niet zijn dat ik erop ga. Maar ik zit er altijd weer op( nu zonder problemen )dan maar gek, maar ik ging pas zitten als ik eraan toe was, al moest ik er soms echt even naast blijven lopen. We raakten dat rondjes sjouwen allebei vanzelf zat.
En als ik zit krijgt ze een snoepje, dus ze kijkt meteen om want de liefde van mijn paard gaat door de maag.
Ik ben grondwerk met haar gaan doen waardoor we elkaar steeds beter zijn gaan begrijpen, want ook zo kan je een paard leren stoppen of stappen (altijd handig).
Ik heb geleerdt geduld te hebben met haar en met mezelf, ze heeft me wat nederiger gemaakt, me wat duidelijk gemaakt. Ik hoef niks te bewijzen alleen maar te genieten en met de juiste aanpak en een dosis geduld heb ik nu een schat van een paard.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:03

banditlove schreef:
ik vroeg om advies niet om beoordelingen over mijn rijervaring enzo :S

Die krijg je er hier gratis bij. Ik ben ook al eens afgezeken, omdat ik vroeg hoe ik mijn paardje, wat snel is afgeleid beter nageeflijk kan krijgen. Het antwoord zit er ook nog steeds niet tussen... :D

Tja mijn paard had dat ie er in rengalop vandoor ging, zodra ik mezelf 'optrok' bij het opstijgen. Dus 2e voet van de vloer. Een funest moment, want dan hang je als het ware naast het paard. Ik was niet lenig genoeg om mijn been dan nog over het paard te gooien, dus ging er altijd af. Mijn bijrijdster kon dat wel overigens, maar moest ook in het zand happen, want hij trok heel zijn rug weg. Ik heb mijn paard bij een springruiter gebracht. Hij deed hem een martingaal om, om te voorkomen dat ie zijn kop in de lucht kon gooien. Hij zette hem in een hoek en zijn vader hield het paard vast. Dan steeg hij rustig op. Op deze manier kón het paard niet wegdraaien bij zijn pa vandaan én hij kon niet achteruit. Zijn ervaring was, dat veel onbeleerde paarden dat deden. Elke dag trainde hij het paard 2 weken lang en toen kwam ie terug. Ik heb daar les gehad en kreeg wat meer vertrouwen, met dank aan de martingaal. Nu 3 jaar verder kan ik zeggen, dat ie het nog nauwelijks doet. En ik weet wanneer ie het wel gaat doen. Op zo'n moment vraag ik iemand om rechts van hem te gaan staan. Zo kan ie nooit wegrennen. De vasthouder heeft dan beter grip op het paard, omdat ie altijd naar hem of haar toedraait. Als ik er éénmaal opzit, beloon ik hem en meestal ontspant hij dan en kan ik rustig wegrijden.

Hopelijk heb je iets aan mijn tip. En als je een pb stuurt wil ik je wel vertellen wie die springruiter is.

idefix4

Re: probleem bij opstijgen.!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:06

Ow en een tip... Er is hier een barok paardenforum dat oergezellig is... Allemaal PRE, lusitano en friezenfans. Lusitano's zijn officieel toch ook paarden?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 07:50

Ik vind ook dat je binnen 2 weken veel van het dier vraagt. Het is een onbeleerd dier en zo moet je er ook mee omgaan. Laat hem eerst wennen aan zijn nieuwe omgeving en aan jouw. Dat is iets wat niet binnen een paar dagen gebeurt.

Ik lees dat het ondertussen al wel beter gaat. Ik heb een fries welke het zelfde flikte. Alleen zij
kwam er ook bij omhoog en spoot dan weg. Dit heeft ze mij 1 keer geflikt en daarna heb ik er meteen iemand uit de buurt bij laten komen. De oplossing was heel simpel. Halster onder het hoofdstel en vastzetten (op de stenen). Via een krukje opstappen en ik kon als ik erop zat zo het touw losklikken. Ze bleef op deze manier heel ontspannen, terwijl ze daarvoor altijd spanning opbouwde. Ik ben nu een kleine 5 maand verder en ik stap nu los op. Nog steeds op de stenen en dat gaat prima. Tot op de dag van vandaag geen duidelijk oorzaak voor dit probleem gevonden. Maar rijd tegenwoordig heerlijk.

Terugkomend op de verkoop. Ik ben ook bang dat ze je niet de waarheid over het dier hebben verteld. Wil niet zeggen dat het een slecht paard is, maar tis er wel 1 met een verleden.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 08:08

Banditlover, je vraagt om advies maar eigenlijk begrijp ik verder niet dat je hier ervaring in hebt. Zonde is dat, maar laten we dat maar verder weg.

Goed, je hebt een paard gekocht en het beest blijkt bepaalde angsten te hebben. Het is ook de kunst, om je paard aan jou te laten wennen zodra je hem koopt. Alles rustig en op zijn tijd, leer hem met jou mee lopen en hem jou te laten vertrouwen. Ik durf te wedden dat je nu gaat zeggen dat je hem al kent, dat hij jou vertrouwd maar alleen bang is met opstijgen. Fout! Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden, ik vind dat je wat meer energie in dit paard mag steken inplaats van jezelf alleen maar focussen op het rijden. Je hebt zoveel mogelijkheden, de een noemt het natural horsemanship, maar daar hoef je je niet persee helemaal in te verdiepen. De ander noemt het gewoon rust geven en tijd nemen..en daar doel ik op. Lees eens wat op internet over de verschillende manieren om dit paard kalm te maken. Goed, als je bij je standpunt blijft dat hij je genoeg vertrouwd, wat ook kan en dat is prima dat jij dat vind.. dan het volgende :)

Tanden laten nakijken. Rug laten nakijken. ALLES laten nakijken!! Dit is een jong paard, paard kan bang zijn..uiteraard. Maar zodra jij HANGT, belast je het paard met je gewicht. Het kán zijn dat paard alleen bang is van het zwaaien met je been over hem heen. Maar het kán ook van niet! Je zegt dat hij geen angst vertoont als jij hangt. Maar zodra jij je been over het paard heen wilt zwiepen, verplááts je je gewicht ietwat schuin, en dáár kan het hem ook zitten.

Is het paard gekeurd? Zo niet.. LATEN KEUREN!

Voordat je uitgaat van angst, eerst wat meer moeite voor dit paard doen. Eerst de DA erbij halen, de tandarts... laat het beest nakijken. Jij kan niet zien of dit paard echt bang is of er binnenin iets niet goed zit. Wij kunnen dat dus al helemaal niet. Wat ik wel weet, is dat paarden nog zoveel kunnen mankeren, en dan kan jij als eigenaar nog zo roepen 'Ik ken dit paard als mijn broekzak, dit paard is zo duidelijk alleen maar bang'. Waar haal je dat vandaan? Nergens. Speculaties... altijd slecht. Eerst laten nakijken..dan je werk vervolgen. Dat gebeurd nu eenmaal soms met paarden, hebben af en toe wat extra (dure) zorg nodig. Geef het hem dan.

jolin

Re: probleem bij opstijgen.!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 07:03

suuzert; helemaal mee eens!

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:29

Heeft iemand m vast met opstappen? Denk dat t verstandig is met zn 2en dit paard weer langzaam vertrouwen te geven.