een vraagje aan jullie !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lammie2701

Re: een vraagje aan jullie !

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:30

ja en vanaf dat takje kun je in verloop van tijd uitbouwen naar het over zeil lopen en met een paraplu uitklappen en inklappen en door een poort met franjes enz. zo kun je eindeloos uitbouwen, dit is ook goed voor de pony om vertrouwen in jou te laten krijgen...en jij leert haar schrikreacties kennen zodat je voorbereid bent op haar reactie en daar naar kan handelen...

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:52

Nee, dat was niet op de zuiderhoefslag. Verder heb ik je nu alleen horen vragen waar ik jou dan zou hebben gezien, maar nergens staat er dat je wellicht wat overdreven hebt gereageerd. Ook op andere mensen. Je gaat er vol op in, met een enorme brutale houding. Ik wil je hierbij niet helpen ook.. en ik had wel degelijk iets voor je kunnen betekenen.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 09:58

Suuzert schreef:
Nee, dat was niet op de zuiderhoefslag. Verder heb ik je nu alleen horen vragen waar ik jou dan zou hebben gezien, maar nergens staat er dat je wellicht wat overdreven hebt gereageerd. Ook op andere mensen. Je gaat er vol op in, met een enorme brutale houding. Ik wil je hierbij niet helpen ook.. en ik had wel degelijk iets voor je kunnen betekenen.

reageer ook bot maar dat heb ik gewoon nog al snel .
dus bij deze me excuses !

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:09

Ts, gaandeweg word in dit topic duidelijk dat je eigenlijk pas de laatste tijd serieus bezig bent om de wedstrijdsport in te gaan,als je dan de volgende keer advies vraagt is het misschien handig om het hele verhaal in een keer goed op te schrijven want ookal kom je in je opening over als iemand die elke keer naar scherper materiaal grijpt om de pony in bedwang te houden je bent wel degelijk gek met je pony en denkt na over hoe je het beste met haar om kunt gaan.
Als je jullie voorgeschiedenis in chronologische volgorde in de openingspost had geplaats had je direct andere reacties gekregen waar je wat aan had i.p.v opmerkingen waar je je heel boos of zorgen over kon maken.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:27

Ik heb ook een paard gehad die overal doorheen liep. Als ik buiten ging rijden met een stangetje en een slof dan ging ze met haar hoofd schudden als ik wou galopperen en trok ze de teugels gewoon uit mijn handen. Ze rende dan ook gewoon tegen een boom aan ofzo. Ook is ze een keer met haar hoofd tegen een lantaarnpaal aan gelopen, ik schrok me dood.
Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat scherpe bitten niet werkten en ben ik bitloos gaan proberen, gewoon in de bak. Ze werd toen een stuk makkelijker en ik heb toen ook nog een keer normaal buiten kunnen rijden.
Misschien kan je wel een keer een pelham bitje oid lenen van iemand om te proberen, want als het goed werkt zou het wel een oplossing zijn. En anders maar proberen om haar in de bak beter onder controle te krijgen en dan bv alleen elke keer een klein stukje uit stappen in het park en dan steeds verder.
Met mijn andere paard heeft het ook 7 jaar geduurd voordat ik normaal alleen buiten kon rijden. Maar buiten uit stappen in het park dat ging wel omdat dat een bekende omgeving voor haar was. Met een makkelijk paard mee naar buiten is ook wel handig denk ik.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:31

de mijne leek ook altijd rennerig en een hittepitje, maar bleek een blokkade in de lenden te hebben ;) nu 3 weken na het kraken door de osteopaat begint het kwartje plots te vallen dat een rustig galopje veeeeel leuker is :D . ook dribbelen doet ze nu bijna niet meer (tenzij eens een paar stapjes als ze de andere paarden hoort op de terugweg, maar dat is vrij normaal denk ik)

dus... als het je echt niet lukt om een of andere reden: altijd naar het lichamelijke gedeelte laten kijken!

edit: en oja, dit was ik nog vergeten... je zegt dat hij nu niet meer zo bokt als in het begin. dat wilt niet zeggen dat hij geen rugprobleem heeft ofzo. Helaas gaan veel paarden na een tijdje door de pijn door lopen. ze geven het verzet eigenlijk wat op en bijten maar gewoon op de tandjes. MAAR, hij zal nooit netjes gesloten kunnen galoperen dan bv. en daaraan blijf je merken dat er ergens iets niet goed is. Vergis je er aub niet in. Heel vaak is 'oncontroleerbaar buiten of niet te houden met geen enkel bit' niet zo zeer niet willen, maar eerder niet kunnen. Als je bedenkt hoe scherp een pelham kan inwerken als je er eens aan gaat hangen, dan snap je hopelijk dat een paard daar echt niet voor zn lol tegenin gaat! Dat is gewoon omdat hij niet anders KAN omdat het ergens anders NOG meer pijn doet...
Laatst bijgewerkt door LaVieDivine op 10-05-09 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:41

Nou TS, ik vind je hier en daar zelf hoog van de toren blazen, hoor. :+
De symptoombestrijding, waar je aan poogt te doen (zwaarder/scherper bit, blablabla) is in elk geval niet de juiste oplossing :n bij zo'n type pony. Hoe ik dat weet? De moeder van mijn paard ging ook overal doorheen. Hebben ze van alles aangehangen, dat wil je niet eens weten. Uiteindelijk is ze afgemaakt wegens 'onhandelbaar' gedrag, want ach, een manege heeft niet zoveel aan zo'n paard natuurlijk. Overigens is de mijne ook oersterk, maar die rij ik toch bitloos. Ook buiten. Ik ben overtuigd dat een bit hem niet minder sterk zal maken. :D

Jouw pony is nog erg groen, gezien het feit dat ze nog niet zo lang bereden is. Wat zegt een half jaar nou? Blijkbaar is ze ook nog niet goed op jou gericht, aangezien ze in de bak wel ok loopt (is dat echt zo?) en buiten alle kanten opvliegt. Ik zou daar eerst eens wat aan doen. Zoals sommigen eerder al zeiden, ga je pony opnieuw inrijden met rust en geduld. Ga desnoods grondwerken, dat is een nog betere basis, maar zoek daar wel kundige begeleiding bij, anders schiet het niet op. Ga anders eerst eens lekker wandelen, zodat ze minder 'kijkerig' wordt en ook went aan de omgeving buiten. Bouw het rustig op, overhaast niets, neem de tijd.

Aan wedstrijden zou ik nog even helemaal niet denken :n . Eerst de basis goed op orde hebben.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:05

nou we hebben vandaag samen in de bak wat grondwerk gedaan..

we hebben vicky aan een gewoon touwtje gehad, en elke keer maar rondjes lopen in de bak..

zonder haar mee te trekken, ze moest naar ons toekomen omdat ze dat wilde, niet omdat ze moest..

we zijn erg bezig geweest met HO en dat snapte ze best snel..

de belangrijkste tip die ik angela heb meegegeven is dat ze hier mee aan de slag moet gaan, en vooral erg veel onderscheidt moet maken in haar stem, streng=laag.. positief= vrolijk en hoog.

Ze moet vooral lekker mutsen met vicky, positief benaderen en oefenen met het grondwerk..
op internet zou zij gaan zoeken naar informatie over naturals.. en hiermee aan de slag gaan..

Normaal is vicky al druk als ze aan een touwtje mee naar de wei gaat, en dat ging na het oefenen in de bak al een stuk beter..

Die pony wilt wel leren, maar ze vind het erg moeilijk en kent nog geen basis..

ik ga angela helpen om weer helemaal terug te gaan naar de basics..

verder heb ik haar even laten rekken en strekken.. en ze reageerd toch wel wat gevoelig op haar rug, dus er gaat binnenkort een osteopaat bij komen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:07

doe je super goed :D ........ :) fijn dat je haar zo kan helpen :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:10

ja we zijn er nog lang niet, en ik heb haar ook gezegd dat ze hierin echt engelen geduld moet hebben..

maar ik vond het wel leuk om te horen dat de wandeling naar de wei al beter verliep..

en voor angela was dit ook wel goed, zo merkt zij ook gelijk dat dit wel verstandig is om te doen..

de band tussen hun 2 moet echt veel hechter worden, en als ik ze daarmee kan helpen. en die 2 gelukkig maken dan doe ik dat graag ;)

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 17:28

vond het ook erg leuk om te doen sharona :D dankjewel ben blij dat je me wilt helpen !!!
Morgen ga ik weer lekker oefenen in de bak heb er weer zin in .
in het park liep ze ook lekker rustig naast me ben er zelfs nog een stuk opgegaan en dat ging ook wel goed zonder zadel .
Marian heeft ook een osteopaat en die is er gelijk dierenarts bij zou dat niet beter zijn ?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:34

is hij alleen osteopaat of ook fysio??
ze hoeft namelijk niet persee last van haar wervels te hebben, maar kunnen ook haar spieren zijn..

Maar opzich, dat hij ook dierenarts is is wel makkelijk natuurlijk ;)

en geen dank voor het helpen hoor meis ;) ben blij dat er vandaag al verbetering was.. ga zo door, dan gaat het steeds beter..

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:39

Super dat het goed ging :)

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:08

Suuzert schreef:
Vickylover ik heb je zien rijden, ik woon redelijk in de buurt (ijsselmonde) van waar jij met je pony hebt gestaan. Ik ken jou verder niet en jij mij ook niet, bedoel het allemaal niet rot. En mijn bericht was niet om je aan te vallen. Ik meen het serieus, ga terug naar het begin..dat lost alles op!!

Ik verbaas me trouwens echt van je botte opmerking. Ik bedoelde het absoluut niet slecht, en ik dacht ook eigenlijk dat dat wel duidelijk was. Dat jij nu zo moet reageren, is allemaal prima. Maar dat geeft eigenlijk een beetje aan dat je koppig bent. Zonde, want lang niet iedereen wilt je aanvallen. Ik ben volwassen, heb menig ander kind geholpen.. en vind het eigenlijk best brutaal van je. Over beter weters gesproken :)

Als je hulp vraagt aan andere bokkers, of nieuwe inzichten is het niet best om zo grof te reageren. Iedereen probeert je te helpen.
Het antwoord staat je niet aan omdat je de oplossing rijtechnisch bij jezelf moet zoeken en niet in hulpmiddelen en bitten. Een paard moet toch netjes op een trensje in de bak moeten kunnen rijden, of eens in een grotere wei voordat je uberhaupt naar buiten gaat!
Een ander bit lost verzet en wegrennen niet op!! Het zal het eerder verergeren. .. Is niet gemeen bedoeld.. :D

Ik vind het super dat je nu zo fijn begeleiding krijgt. Het is ook niet makkelijk om een pony of paard zelf te beleren.

binke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:04

heel veel oefenen in de bak en niet gelijk buitenuit en als het vertrouwt is weer eens buitenritje proberen.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:13

Hey, ik zou voor het buitenrijden geen scherper bit gebruiken maar misschien toch een passoa bit dit werkt namelijk niet alleen op de mond. nou kan het natuurlijk ook zijn dat jou paardje dat natuurlijk helemaal vreselijk vind en er dan juist mee aan de haal gaat....maar dat zou je moeten uittesten natuurlijk! mijn paard was int begin ook springerig en vervelend en niet alleen het erf af te krijgen maar nu wandelen we zo samen het duin in en natuurlijk af en toe moet ie zich weer even helemaal dood schrikken van dat bankje dat er al eeuwig staat of van die groene prullen bak, of stel je voor dat er mensen op de bollenvelden bezig zijn als hij reageerd dan zeg ik er wat van maar neit te veel doe normaal! is vaak al voldoende dus er is nog hoop voor je :(:) succes!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:58

Ik durf bijna niet te reageren, jaja, ik heb voor de verandering alles eens doorgelezen, behalve de laatste pagina, het schijnt nu best goed te gaan begrijp ik.
Om terug te blikken op de eerdere posts, maar eerst uitleg over mijzelf, zoals ik het gelezen heb ben ik geen goede ruiter, ik heb nog nooit wedstrijden gereden, ik heb totaal geen niveau, dus ik heb voor jou niks te beteken, beetje jammer.
Ik beleer paarden, zowel engels als western, wat inhoud, zadelmak, links, rechts, stap, draf, galop en enigsinds aanleuning (afhankelijk van de rijstijl). Verkeersmak zijn ze allemaal. Maar geen niveau dus, voordat je 'boos' wordt, trek je niets van mij aan, wat weet ik.
Goed, elk paard dat onderworpen wordt aan een osteotherapeut, net als elk mens en het paard van anky mankeert wat, dus neem g*dv*r eens de moeite om er eens naar te laten kijken, en laat de zadelmaker eens langskomen, je kunt niet zeker genoeg zijn.
Ik heb nog nooit beleefd dat het normaal is dat een jong paard rent of bokt, het verhaal dat bokken normaal is als ze jong zijn is bullshit en dus een excuus dat iedereen maar een paard kan beleren.
Een stalen bek wil ik al helemaal niet op ingaan. (toch wel: een paard is een spiegel).
Zo ver ik het begrijp betreft het hier een onervaren paard met een onervaren ruiter (die enigsinds uit haar slof kan schieten, waar waarschijnlijk het probleem ligt).
Een persoon die zichzelf niet altijd beheersen kan, zich waarschijnlijk niet heeft verdiept in het wezen, zal nooit het vertrouwen van het paard winnen, zodat het ten alle tijden op jou gericht zal zijn.
Kortom, lees de laatste zin 10x door, denk er goed over na, duik de bibliotheek in wat mij betreft en ik wens je veel succes, links of rechtsom, het komt vast wel goed.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 10:25

Gisteren is me zadelmaker geweest die heeft me zadel weer opgevuld dus ben benieuwd hoe het weer ligt .
Toen ik bijna 1 jaar geleden me nieuwe zadel kreeg was me pony echt super dik , en had ik dus problemen met het zadel die schoof naar voren en dat bleef zo dus steeds maar bellen en die man terug laten komen .
Toen ben ik serieus gaan rijden en toen lag het zadel een half jaar echt super netjes .
Nu staat mijn pony weer lekker elke dag op de wei en wordt ze weer dikker dus me zadel schuift weer naar voren en hoe komt dat omdat mijn pony gaan shoft en geen schouders heeft , dus het zadel wil gewoon naar voren toe .
Moet van hem elke dag gaan rijden zodat ze niet te dik wordt en dan blijf die weer goed liggen .

Er komt een osteopaat bij , ik heb haar al gemaild en ze denkt idd dat mijn pony pijn heeft als ze dit topic doorleest .
helaas kan ze pas 22 juni ook omdat ze op vakantie gaat .
Deze vrouw is ook heel erg goed , dus ik ga alleen maar stappen onder het zadel .
Zou het erg vinden als ze pijn heeft en ik ga intensief lopen rijden .
mischien als die vrouw is geweest loopt me pony wel super , en wordt ik steeds boos op haar terwijl ze alleen pijn heeft dat zou ik echt erg vinden .
Niemand vind pijn in zijn rug natuurlijk leuk .

Ben allemaal benieuwd alleen jammer dat het zo lang duurt .
Maar ze is ook nog eens dierenarts dus dat vind ik wel beter .

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:17

ts, als je van je zadelmaker de pony meer beweging moet geven en je wilt zelf alleen stappen i.v.m. mogelijke problemen dan kun je haar ook longeren zodat ze toch haar beweging krijgt en niet te dik word,succes

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:36

ik zou de komende tijd heel veel grondwerk met haar doen, waar we van de week mee zijn begonnen.. als dat helemaal goed gaat kom ik je weer een x helpen.

verder zou ik haar lekker veel longeren met een los bijzetje.. zodat ze toch haar beweging krijgt, en haar spieren blijft opbouwen..

Tsjikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:49

Don_Zhivago, goed dat je helpt, hopelijk komt het op lange termijn goed.

Misschien een optie om een andere osteopaat te bellen, die eerder tijd heeft?
En verder moet mij van het hart, dat ik best kan begrijpen dat jou pony zo op je reageert, volgens mij ben je best wel fel en handel je eerst voordat je er overna denkt, tenminste, als ik zo je posts lees. En als je dan al een drukke pony hebt ;)
Maar goed dat je er aan werkt +:)+

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:45

Als je zadel nu al schuift ligt hij dus niet helemaal goed. Zou ik niet gaan rijden eer hij weer goed ligt. Dan maar longeren of losgooien en laten lopen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:45

het zadel is nu weer opgevuld, dus dat schuift niet meer..

Vicky heeft bijna geen schouders en schoft, dus een zadel gaat bij haar al snel schuiven.

Maar nu is het weer gevuld en ligt het weer goed ;)

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 10:09

en de afspraak bij de osteopaat is gemaakt :D nu maar hopen dat ze niks heeft ;( , ik mag gewoon rustig gaan rijden van haar .
Helaas duurt het nog even maar die vrouw schijnt wel heel goed te zijn en ze is er gelijk dierenarts bij .