Bijna 4 jarige Aloë @ springen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:41

Leuk zo! Springen kan best hoor met dat beestje, techniek is meer nodig dan de hoogte hoor, de hoogte kan die makkelijk, dus gewoon lekker laag houden, anders laat m een x losspringen als je ff wat de hoogte in wil..

En om iedereen nog meer op te fokken:

Wat denken jullie als een springpaard word zadelmak gemaakt? Als ik kan sturen en remmen, gas geven.. gaan we springen. Vaak dus al na een weekje ongeveer.. Kan geen kwaad. En al die jonge beestjes lopen tegenwoordig ook al mee in het BB ;) Niet te druk maken dus, je kunt er toch niks aan doen.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:42

kazary schreef:
Dat van een 3 jarige 3 keer rijden, een 4 jarige 4 keer is een gemiddelde stelregel die mij ook is aangeleerd.
Maar daar zaten vrolijk ter afwisseling eens van deze huppels tussen hoor.
Houd ze lekker fris tussen de oortjes. Net als lekker een buitenrit maken. Al dat dressuur getrut is niet altijd zo goed hoor :)

De stelregel bevat niet 3 keer dressur rijden , maar 3 keer in de week beweging waaronder dressur, buiten rijden, longeren...enz

Vind gewoon dat je voorzichtig moet doen met de jonkies, die van mij is helaas niet rustig aangepakt in zijn
vroege jaren, en had al vroeg artrose, ik wou dat ik hem al had gehad om dat te voorkomen, maar helaas ik kocht hem toen hij dus al wat had. Ik bedoel daarmee te zeggen, laat ze liever nog even wat rustiger werken, ipv te snel willen!

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:42

Jong geleerd is oud gedaan!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:43

muispluis schreef:
@ geerke ; ik kan je verzekeren dt Aloë voor haar 8e niet versleten is..
@ daijano: bedankt voor de info, komt het van een betrouwbare bron? wie adviseert dit? ben wel benieuwd nooit van gehoord, ook van mensen op stal niet of van instructeur! dit is ook niet echt springen, dit is eigenlijk meer huppeltjes maken. dat zie je ook duidelijk op de foto's.

Dat vind ik knap, dat je kan VERZEKEREN dat je paard de komende 4 jaar geen slijtage-verschijnselen gaat laten zien. Familie van Jomanda?
Afijn, ik vind 90 cm voor een 3 bijna 4 jarige ook te veel. En waarom vooral? Als je dan toch met hindernissen in de weer wilt, leg een in-uitje neer van 30 cm, goed voor de rug, controle en vertrouwen. Bovendien is het een leuke afwisseling. Maar dat is mijn mening.
Ik zeg niet dat dit paard straks geblesseerd is, ik kan namelijk in tegenstelling tot de ts niet in de toekomst kijken. maar waarom zo'n haast? Je paardje gaat (hopelijk) nog heel lang mee..
En voor degenen die roepen, jij doet het zo, DUS jij hebt er geen verstand van (o.a sporter) dat is wel heel simpel gedacht. Iemand doet het anders dan jij en DUS hebben ze er geen verstand van. Laten we er voor het gemak van uitgaan dat iedereen hier in meerdere of mindere mate verstand heeft van jonge paarden en dat als uitgangspunt nemen... maakt de boel veel gezelliger... Ik zou graag standpunten willen horen waarom je wel de hoogte in wil gaan met een jong paard. Want 90 cm vind ik de hoogte in. Zet maar eens een 90 cm oxer neer in een manege, 9 van de tien paarden weigerd of raakt de balk. Het is geen simpeltje...

Qua foto's vind ik het een leuk diertje waar je nog veel plezier mee kunt beleven, doe voorzichtig met haar...

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:43

TS: Ik vindt het er netjes uit zien :) Probeer iets meer aan je houding te werken, en aan de afstanden van de hindernis!

Mijn zusje heeft een 5 jarige in het M lopen, pony heeft nergens last van! En is ook als 3 jarige rustig opgebouwd, en met 4 pas wedstrijden gaan rijden!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:45

Nee, klopt, maar wat doen de meeste, 3 keer in de bak omdat ze bang zijn om wat anders te doen.

Of die van jou daardoor artrose heeft gekregen is giswerk.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:50

daijano schreef:
Dit is geen aanval, het is puur info dus kijk maar wat je ermee doet,

Dat een paard in de wei rent en gek doet is 1 , maar een paard die springt en gemiddeld 500 kg weegt krijgt op het been waar hij land 500 x 100 kg op zijn gewricht! dat is waar je een beetje rekening mee moet houden de gewrichten zijn absoluut nog niet dicht en een verkeerde landing kan een hoop schade aanrichten.

Paarden van 3 is geadviseerd 3 x per week bewegen,
Paarden van 4 is geadviseerd 4 x per week bewegen,

Springen hoort er gewoon nog niet bij,

Springen voor 5 jaar is eigenlijk vragen om OCD en Spat.

Ik snap dat je niet iedere dag springt maar heb aub gewoon nog even geduld tot hij 5 is

Over je houding, je mag iets meer mee naar voren en je hand meegeven, zo geef je je paard de mogelijkheid om ruim over de sprong te komen.

Ik ben het helemaal met je eens.. toen ik het filmpje zag en springen..

Ik dacht.. ZONDE VAN DAT PAARD

dat is ook mijn mening ;)

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:51

Bonita_Bon schreef:
muispluis schreef:
@ geerke ; ik kan je verzekeren dt Aloë voor haar 8e niet versleten is..
@ daijano: bedankt voor de info, komt het van een betrouwbare bron? wie adviseert dit? ben wel benieuwd nooit van gehoord, ook van mensen op stal niet of van instructeur! dit is ook niet echt springen, dit is eigenlijk meer huppeltjes maken. dat zie je ook duidelijk op de foto's.

Dat vind ik knap, dat je kan VERZEKEREN dat je paard de komende 4 jaar geen slijtage-verschijnselen gaat laten zien. Familie van Jomanda?
Afijn, ik vind 90 cm voor een 3 bijna 4 jarige ook te veel. En waarom vooral? Als je dan toch met hindernissen in de weer wilt, leg een in-uitje neer van 30 cm, goed voor de rug, controle en vertrouwen. Bovendien is het een leuke afwisseling. Maar dat is mijn mening.
Ik zeg niet dat dit paard straks geblesseerd is, ik kan namelijk in tegenstelling tot de ts niet in de toekomst kijken. maar waarom zo'n haast? Je paardje gaat (hopelijk) nog heel lang mee..
En voor degenen die roepen, jij doet het zo, DUS jij hebt er geen verstand van (o.a sporter) dat is wel heel simpel gedacht. Iemand doet het anders dan jij en DUS hebben ze er geen verstand van. Laten we er voor het gemak van uitgaan dat iedereen hier in meerdere of mindere mate verstand heeft van jonge paarden en dat als uitgangspunt nemen... maakt de boel veel gezelliger... Ik zou graag standpunten willen horen waarom je wel de hoogte in wil gaan met een jong paard. Want 90 cm vind ik de hoogte in. Zet maar eens een 90 cm oxer neer in een manege, 9 van de tien paarden weigerd of raakt de balk. Het is geen simpeltje...

Qua foto's vind ik het een leuk diertje waar je nog veel plezier mee kunt beleven, doe voorzichtig met haar...

wie zegt dat we haast hebben?? dit topic is ook geopend om tips en adviezen te krijgen en niet om te vertellen wat wel en niet mag met een 3 jarige. ik vind het heel fijn dat we adviezen krijgen om de techniek te verbeteren end at je met een jong paard juist niet de hoogte in moeten. maar dat wisten we natuurlijk al.
als je het topic doorgelezen hebt is duidelijk gebleken dat deze 90 centimeter was om uit te proberen. of ze dit gewoon goed oppakt en of het met gemak gaat en of ze het nog leuk vind. Er is absoluut geen haast bij!!!!!!!

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:51

Pfff :')

TS ziet er leuk uit!Paard heeft plezier en jij ook!
alleen probeer wat sneller te reageren als ie springt dus in een keer meegaan!Ik had er eerst ook problemen mee.maar als je in een keer meegaat voel je hoe het paard springt en ga je naar mate beter mee met de sprong en dan kan je bezig gaan met je houding.Ik heb wel 2 vergelijk foto's voor je van me mezelf.En probeer wat te spelen met lage hindernisjes steeds meer bochjes ect,paard word er lekker los van ipv die in de wei tot zn achtse zn sprongen moet maken ;) voor de spatt's he ;)
Lekker paard heb je en ga zo door probeer over 1maand lekker 3 hindernisjes van 60cm te doen mooi lang teugeltje en mee gaan met die handel dan komt het alemaal goed :j je hebt echt een leuk paard!

Ooit een parcour gesprongen vraag ik me bij sommige mensen echt af :') WANT HELP dat beest gaat vallen en oooo help!pfffff daar komen de spattooooooos aan :') kan echt alleen maar lachen hoe sommige mensen dneken :')

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:52

Maar ook die ene keer kan ze verkeerd neerkomen :)
Het was dus toch voor eigen plezier? Of meer voor jullie paard?

Likepink :) Lekker blijven lachen :(:)

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:52

Is ook zo , paarden moeten afwisseling hebben.

die van mij heeft op jonge leeftijd al hoog in de sport gelopen dressur en springen, en artrose is slijtage dus ik gis niet! helaas...

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:54

pummer12 schreef:
daijano schreef:
Dit is geen aanval, het is puur info dus kijk maar wat je ermee doet,

Dat een paard in de wei rent en gek doet is 1 , maar een paard die springt en gemiddeld 500 kg weegt krijgt op het been waar hij land 500 x 100 kg op zijn gewricht! dat is waar je een beetje rekening mee moet houden de gewrichten zijn absoluut nog niet dicht en een verkeerde landing kan een hoop schade aanrichten.

Paarden van 3 is geadviseerd 3 x per week bewegen,
Paarden van 4 is geadviseerd 4 x per week bewegen,

Springen hoort er gewoon nog niet bij,

Springen voor 5 jaar is eigenlijk vragen om OCD en Spat.

Ik snap dat je niet iedere dag springt maar heb aub gewoon nog even geduld tot hij 5 is

Over je houding, je mag iets meer mee naar voren en je hand meegeven, zo geef je je paard de mogelijkheid om ruim over de sprong te komen.

Ik ben het helemaal met je eens.. toen ik het filmpje zag en springen..

Ik dacht.. ZONDE VAN DAT PAARD

dat is ook mijn mening ;)

de enige sprong was dat ze drie keer de 90 cm. heeft gesprongen. OM TE PROBEREN, GEWOON EEN KEER
de rest waren huppeltjes dat kon je goed zien, wat is daar nou zonde aan?

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:55

Puchje schreef:
Maar ook die ene keer kan ze verkeerd neerkomen :)
Het was dus toch voor eigen plezier? Of meer voor jullie paard?

Likepink :) Lekker blijven lachen :(:)

Hmm wat bedoel je daarmee?Ik let heus wel op de welzijn van mijn paarden hoor ;) pff dat je zo snel een conclusie kan trekken ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:55

En die van mij heeft dat ook gedaan en heeft niets. En dan?

Ja elk paard kan verkeerd neer komen, ook als je hem maar wat rond laat sjokken met zijn hoofd in de lucht omdat hij pas 4 is.
Dat is gezond en geeft geen slijtage. (ahum)

Muispluis, laat je niet over de zeik helpen door wat door geschoten penny meisjes die zelf een balk op de grond al eng en hoog vinden.

Maar misschien kunnen we hier beter een ander topic over maken, ipv in dit topic.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:57

edit: laat maar
Laatst bijgewerkt door Puchje op 05-05-09 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

TakeThat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:58

hahahahah dus Puchje dus jij vindt dat je niet mag springen want hij KAN verkeerd neerkomen, kan met dressuur ook en owja, niet in de wei zetten hoor dalijk rent hij en zakt door zijn been heen, het kan maar zo..

Wij (de mensen die springen) denken echt wel aan het welzijn van onze paarden, alleen betutelen ze niet zo

Puchje

Re: Bijna 4 jarige Aloë @ springen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:58

Ik betuttel helemaal niet.
Toch grappig, die vooroordelen en aanvallen :+

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:59

kazary schreef:
En die van mij heeft dat ook gedaan en heeft niets. En dan?

Ja elk paard kan verkeerd neer komen, ook als je hem maar wat rond laat sjokken met zijn hoofd in de lucht omdat hij pas 4 is.
Dat is gezond en geeft geen slijtage. (ahum)

Muispluis, laat je niet over de zeik helpen door wat door geschoten penny meisjes die zelf een balk op de grond al eng en hoog vinden.

Maar misschien kunnen we hier beter een ander topic over maken, ipv in dit topic.

Juist goed gezecht!
Mijne ook hoor ;) is op jonge leeftijd Z2 geworden en kan super springen fijn dat ik nog niets merk ;)

Haha ja Pluchje :) Achja ik respecteer ook dat je het goed mogelijk wil voor je paard heb ik alle respect voor,maar in de sport en fokkerij is het helaas wat anders...

TakeThat

Re: Bijna 4 jarige Aloë @ springen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:00

nou jij vindt dat dat niet kan want stel er gaat wat mis, dat kan altijd.
met voorkomen bereik je ook niet alles..

_Pilipa_

Ik viel jou niet aan toch?
Het is bij ieder paard anders, dus ik ben voorzichtig.
Ik gaf alleen wat info aan TS.

daNiielle_

Had het filmpje nog niet gezien, nu wel... Wat een zwakke galop heeft hij.
Denk dat je eerst maar eens fatsoenlijk buiten moet gaan rijden, en dan een keer moet gaan springen.

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:03

vind 90 wel al erg hoog voor zon jong ding
springen kost een paard ontzettend veel energie, en dan vooral voor een jong paard
beter spring je een paar keer lekker laag

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:05

Moderatoropmerking:
De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.

Je achtergrondinformatie is niet volledig, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.

Ook denk ik dat iedereen ondertussen wel gezegd heeft wat gezegd kan worden.