Longeren - voors en tegens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Re: Longeren - voors en tegens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:25

Schangah: die bron is ook niet echt onafhankelijk natuurlijk, en er wordt wel gezegd dat 7 de gemiddelde leeftijd is, maar nergens waar dat op gebaseerd is. Ik ben wel benieuwd waar ze die cijfers vandaan gehaald hebben.

En ik noemde de dressuurmiep omdat daar al heel snel naar gewezen wordt :)

ikkuhamanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:54

de ene keer longeer ik mijn paard los... hij loopt zelf zijn rondje wel om mij heen, dan hang ik ook niets aan hem, en de andere keer longeer ik hem met pessoateugel/ dubele longe of aan het elastiek. Mijn paard vind de afwisseling naar mijn idee wel leuk.

Het paard van mijn ouders is een ander verhaal, die is een paar jaar geleden uit argentinie gekomen (niet gelijk naar ons), maar daar worden ze niet zo goed behandeld. Van het longeren snapt hij echt geen donder en wordt ie alleen gestrest van. ik ben nu zover dat ik hem los kan longeren.. Ik heb dat opgebouwd om hem in de bak te zetten terwijl ik mijn paard los aan et longeren was. hij deed mijn paard dan gewoon na en nu gaat het heel goed het los longeren, maar zodra ik de longetouw aan hem doe snapt ie het niet meer... dit gaat nu ook wel steeds beter hoor :)

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:18

Heino schreef:
vitelli schreef:
-lijstje-

Mij lijken ook eerder lichamelijke klachten de oorzaak, die niet persé door de dressuurmiep veroorzaakt worden :)

Neeee, de sport daaronder vallen vast wel pees en rugproblemen en vast wel meer blessures maar ik geloof niet dat daar nu persé de oorzaak ligt van een jonge gemiddelde leeftijd. Ik denk wel dat het te jong starten met paarden hun sportieve carriere verkort. Ik geloof dat we afdwalen van het onderwerp, het ging over longeren.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:21

ThaGirl schreef:
Gaat het over alle paarden in nederland, die 7 jaar gemiddeld worden?
Of maken verschil in de slachtpaarden en niet-slachtpaarden (dierenarts spuitje of natuurlijke dood). Kan me namelijk goed indenken dat die eerste groep gemiddeld jonger is, dan de tweede groep.
Wat denken jullie?

De eerste groep komt ook voort uit de tweede groep.

CaPrIoLe`79

Re: Longeren - voors en tegens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:01

Longeren is zeker slecht als je daarmee bedoelt de paarden als een gek door mul zand rond te jagen.
Maar met een juiste opbouw waarbij je steeds de botten, pezen, gewrichten en spieren overprikkeld krijg je door de overcompensatie die het gevolg is, steeds sterker beenwerk dat ook langere longeersessies aankan. Die paarden kun je ook stukjes op een kleinere circel gaan nemen en bijv. laten wijken op de volte met de dubbele longe eraan. Maar daarvoor moet de longeur wel heel goed aanvoelen waar de grens ligt en wat het paard aankan.
Ik vind een juiste longeertraining een zeer waardevolle afwisseling op het andere werk.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 22:34

Het komt er dus eigenlijk op neer dat longeren heel erg nuttig is, mits je weet waar je mee bezig bent - en daar gaat het in veel gevallen mis. :+