3 Jarige Wiz-Kid gaat met sprongen vooruit!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:57

TS is de grote afwezige in dit topic.... ik ben bang dat ze haar pony gewoon door gaat rijden totdat ze start in het najaar.
Het zou fijn zijn iets van haar te lezen.
Het is nu wel erg doelloos om berichten te plaatsen die ze niet lijkt te lezen.

RoodZonnetje

Re: 3 Jarige Wiz-Kid gaat met sprongen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:10

Ik hoop echt voor het dier dat hij ouder is dan 2... Zo niet dan vind ik het walgelijk zoals je je paard aan het verprutsen bent.

Anyway, probeer je handen te dragen. Je zet ze nu vast voor je zadel, en lijkt ze naar beneden te duwen, te forceren. Wanneer je je handen draagt kan je subtieler contact met de mond houden :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:21

Heino schreef:
Ik hoop echt voor het dier dat hij ouder is dan 2... Zo niet dan vind ik het walgelijk zoals je je paard aan het verprutsen bent.

Anyway, probeer je handen te dragen. Je zet ze nu vast voor je zadel, en lijkt ze naar beneden te duwen, te forceren. Wanneer je je handen draagt kan je subtieler contact met de mond houden :)

Ja, haha.... nou.. het dier is ouder dan 2... 2 jaar en 8 maanden. En al zo'n 3 maanden onder het zadel geloof ik.
Mensen trekken zich blijkbaar niets aan van alle kennis die er bestaat over deze zaken en zijn blijkbaar bereid voortijdig afscheid te nemen bij het slachthuis.... jammer.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:24

Jammer voor het diertje inderdaad.
Er is een mooi woord voor bedacht welke 'egoïsme' genoemt wordt :7

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 19:27

Oh jawel hoor , ik lees wel bij. Maar ik vind het onnodig om te reageren. Ik heb duidelijk genoeg alles uitgelegd en ga niet op dit 'commentaar' in.
Mijn pony word over 1,5 week 3 jaar en was al zadelmak/ingereden toen ik hem kreeg. Daar hebben de vorige eigenaren bewust voor gekozen.
Dit heeft helemaal niets met egoïsme te maken, dit heeft te maken met wie zijn pony het beste kent. Ik ken mijn pony beter als jullie allemaal bij elkaar dus waarom zou ik niet het beste met hem voorhebben ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:32

x_tico schreef:
Oh jawel hoor , ik lees wel bij. Maar ik vind het onnodig om te reageren. Ik heb duidelijk genoeg alles uitgelegd en ga niet op dit 'commentaar' in.
Mijn pony word over 1,5 week 3 jaar en was al zadelmak/ingereden toen ik hem kreeg. Daar hebben de vorige eigenaren bewust voor gekozen.
Dit heeft helemaal niets met egoïsme te maken, dit heeft te maken met wie zijn pony het beste kent. Ik ken mijn pony beter als jullie allemaal bij elkaar dus waarom zou ik niet het beste met hem voorhebben ;)

Of je hem kent of niet kent doet er niet toe, dat geloof ik best.
Maar iedere pony is nog niet volgroeid op die leeftijd, en dat kun je vanaf de buitenkant uiteraard niet zien.
Je rijdt netjes, ziet eruit als een goede ruiter en hebt een prachtige pony.
De vorige eigenaren hebben een erg grote fout begaan door die pony zo vroeg in te rijden, door nu veel 'vrij te geven' en het dier af en toe lekker een maand in het land te laten lopen kan hij nog wat groeien en voorkom je dat je voortijdig zijn rug beschadigt.

Praat hier anders eens met je ouders over, praat met een veearts, zoek op internet, je zult overal tegenkomen dat je paard echt te jong is.
Je zou pas over een half jaar echt moeten beginnen... liefst nog later.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:34

Daar ga ik helemaal in mee.
Als de pony ingereden is zegt het niet dat het al klaar is om gereden te worden.
Ik vind het wel egoïsme omdat je een pony veeeel je jong rijdt terwijl je met een beetje verstand hoort te weten dat dit verkeerd is, en je alsnog door rijdt.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 19:47

Denk maar niet dat mijn pony heel de zomer aan een stuk door moet lopen hoor? hij krijgt vaak al een week rust. Meneer word 2 x per week 20 min gereden en 1 x 30 met de les. Hij krijgt in de zomervakantie 1,5/2 maanden vrij. ;)

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:49

mensen, die pony was al in gereden door de vorige eigenaar, daar heeft zij toch niks meer mee te maken?? :?
maar als je wilt wachten totdat ie helemaal volgroeid is dan zou je hem pas als ie 5 of 6 jaar moeten gaan inrijden en dat doen jullie toch ook allemaal niet? ;)

anyway, er is hier al genoeg over gezegt. dus laat dit onderwerp maar rusten :)

moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik ook niet fan ben van elastieken te op 2,5 jarige leefdtijd worden ingereden maarja.. er zijn ook veeeeel ergere dingen die paarden worden aan gedaan

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:54

Beste TS, we vallen je niet aan, we maken ons gewoon een beetje zorgen om je pony. Ik neem aan dat je dat wel kunt begrijpen. Zoals je wellicht weet is het lichaam van een paard/pony nog niet volgroeid op zijn derde jaar (voldoende info over te vinden op Bokt) en schrikken veel van ons er van dat jouw pony al ruim voor zijn derde verjaardag beleerd is en nu bereden wordt.
Het lijkt mij dan ook een goed plan om hem van de zomer (waarom nu niet?) de wei in te 'gooien', het starten op wedstrijd nog even een jaartje uit te stellen en van de herfst zachtjes aan weer wat te gaan rijden. Zoals je in je profiel al schrijft, het is een kleuter, wees er zuinig op. Dan ga je er vast en zeker nog heel veel plezier van beleven!

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:04

x_tico schreef:
Denk maar niet dat mijn pony heel de zomer aan een stuk door moet lopen hoor? hij krijgt vaak al een week rust. Meneer word 2 x per week 20 min gereden en 1 x 30 met de les. Hij krijgt in de zomervakantie 1,5/2 maanden vrij. ;)

Prima schema als k t zo lees..
Mooie, pony, je rijd m netjes, zit mooi mee nog met zo'n jong ding. Probeer alleen af en toe je eigen handen ook wat meer na te geven, voor te zetten en rechtop te houden.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 21:07

Ik ga hem niet nog een jaar rust geven, waarom? Ik merk best als hij het niet aan kan en hij blijkt het nu alleen maar leuker te gaan vinden. Nee hij gaat van de zomer een tijdje de wei op en daarna pak ik hem gewoon op ;)

Isabella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:12

x_tico schreef:

uit jou berichten was te lezen dat de pony nog niet beleerd was,
zoek in je oude berichten *D
Ik vind het in mijn ogen ERRUG sneu dat een nog niet eens 3 jarige pony ZOWIZO al 10 minuten met stiek MOET lopen.
laat hem lekker op zn eigen benen lopen leer hem dat eerst.
en ik zeg dit niet om je te pesten, maar ik vind dit echt heel sneu voor de pony...

Je zegt toch ook niet tegen een kleuter maak mijn huiswerk eens even?...
Sorry, maar ik ben een beetje sprakeloos hoe er tegenover die pony gedaan word. ;(

blijf zelf rechtop zitten ookal doe je het voor hem, druk tenminste je hakken nog uit..
Hopelijk ga je er ECHT iets mee doen en laat je hem ook rustten..

Ik denk niet snel of je aan een paard kan voelen of ie het aankan.. en als je hem geen rust geeft, natuurlijk hij gaat vanzelf wel staken! als ie niet wil! ik hoop ook voor je dat je die tijd mee gaat maken dan en hij goed vervelend is.. je bent zelf ook nog jong, en jij wilt ook niet alles en pikt als puber zelf ook niet veel..
deze mensen hebben er wel verstand van die je wat bij willen brengen, geloof mij, je denkt er wel overna en je zult er echt iets aan hebben.

sorry maar ik vind het echt erg...
Laatst bijgewerkt door Isabella_ op 19-04-09 21:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:13

ik heb het zo eens zitten volgen en ik denk voornamelijk dat jij geen topic moet openen, want alles wat er gezegd wordt wimpel je af met: ik ken mijn pony en jullie niet.

Dan houdt het op. Als je geen kritiek wil, moet je geen topic openen.

Verder denk ik dat alles wel gezegd is. IK hoop voor je pony dat hij hier niets aan over houdt!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:18

Ik bedoelde het aanvragen van een startkaart.
Kijk voor info over de groei van het paard maar eens in dit topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=105&t=1052525&start=75 en dan bij de post van Mananeh op 15-1-09 om 00:18 uur.

Wil er nog aan toevoegen dat ik niet denk dat je het zou merken als je pony het niet aan zou kunnen. Denk nl. niet dat hij het zelf zo zou kunnen ervaren (denk ik, is een gevoel). Pony's bikkelen wel voort en doen hun best wel voor je, de gevolgen zijn pas op latere leeftijd te merken en dan is het te laat.
;(

troyke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:26

x_tico schreef:
Ik ga hem niet nog een jaar rust geven, waarom? Ik merk best als hij het niet aan kan en hij blijkt het nu alleen maar leuker te gaan vinden. Nee hij gaat van de zomer een tijdje de wei op en daarna pak ik hem gewoon op ;)

britt !

ik zit niet vaak op bokt maar ik keek toevallig even op dit topic

en ik ben het met jou eens jij voelt je eigen pony wel heus wel aan

en als die het niet meer aan kan zet je hem heus wel op rust.

het is haar eigen keuze en het komt vast goed ;)

het ziet er goed uit vind ik hoor britt :D
x

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 21:36

Isabella_ schreef:
x_tico schreef:

uit jou berichten was te lezen dat de pony nog niet beleerd was,
zoek in je oude berichten *D
Ik vind het in mijn ogen ERRUG sneu dat een nog niet eens 3 jarige pony ZOWIZO al 10 minuten met stiek MOET lopen.
laat hem lekker op zn eigen benen lopen leer hem dat eerst.
en ik zeg dit niet om je te pesten, maar ik vind dit echt heel sneu voor de pony...

Je zegt toch ook niet tegen een kleuter maak mijn huiswerk eens even?...
Sorry, maar ik ben een beetje sprakeloos hoe er tegenover die pony gedaan word. ;(

blijf zelf rechtop zitten ookal doe je het voor hem, druk tenminste je hakken nog uit..
Hopelijk ga je er ECHT iets mee doen en laat je hem ook rustten..

Ik denk niet snel of je aan een paard kan voelen of ie het aankan.. en als je hem geen rust geeft, natuurlijk hij gaat vanzelf wel staken! als ie niet wil! ik hoop ook voor je dat je die tijd mee gaat maken dan en hij goed vervelend is.. je bent zelf ook nog jong, en jij wilt ook niet alles en pikt als puber zelf ook niet veel..
deze mensen hebben er wel verstand van die je wat bij willen brengen, geloof mij, je denkt er wel overna en je zult er echt iets aan hebben.

sorry maar ik vind het echt erg...

o nee? was ie nog niet zadelmak/ingereden?
Pb ponymens hier op bokt maar, daar hebben wij hem van gekocht. En ga nu niet hun afzeiken dat ze de pony te vroeg hebben beleerd want daar hebben ze blijkbaar een goede rede voor. ;)
En ik heb heel veel met het commentaar gedaan, kijk maar op de 1e 2 bladzijde. ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:28

Paarden voelen zelf ook niet altijd goed aan wat ze wel en niet kunnen hebben, een paard is geen vooruitdenkend wezen, daarom moeten wij dat voor ze doen! Ik geloof best dat hij op dit moment nog nergens last van heeft, maar de kans is erg groot dat je hem over 8 à 10 jaar alsnog het land op kant gooien omdat hij volledig kapot gereden is. Alleen dan heb je die keuze niet meer, nu nog wel. Denk alsjeblieft na! Dat hij al ingereden was is geen excuus, volg je eigen verstand en gevoel.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:28

x_tico schreef:
Pb ponymens hier op bokt maar, daar hebben wij hem van gekocht. En ga nu niet hun afzeiken dat ze de pony te vroeg hebben beleerd want daar hebben ze blijkbaar een goede rede voor. ;)

Geld?

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 23:37

Oke, hier de "schuldige" die deze pony zo vroeg heeft beleerd.
Ik vind niet dat ik ook maar iemand verantwoording schuldig ben maar wil toch even wat neerzetten.

Deze pony is in december voor de hengstenkeuring geweest en een iedereen weet dat ze niet zo uit het land worden voorgebracht en een best pittige training krijgen. Na de HK heeft hij een maand vrij gehad en helemaal niets qua werk gedaan maar deze pony (toen nog steeds hengst) vond het eigenlijk wel leuk om te werken en toen hebben we het longeren met zadel ipv singel gedaan en vervolgens na het longeren (15 min) er een heel licht (50 kilo) meisje opgezeten voor hooguit 10 minuten.

Ik heb meerdere pony's die er klaar voor waren in het jaar dat ze 3 werden in feb/mrt beleerd en ook pony's die er nog niet klaar voor waren pas in het jaar dat ze 4 werden. Geen van de pony's heeft ooit ergens last van gehad, of ze nou met 3, 4 of 5 zijn beleerd.

Wel moet ik opmerken dat wij een 3 jarige maar 2 keer per week een kwartiertje onder het zadel hebben en pas na de zomer echt aan het werk gaan.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 07:21

Verantwoording ben je niet aan forummers schuldig, maar aan de paardjes. Wel fijn dat je het nog even toelicht ponymens. Ik denk dat je het in principe ook wel met beleid doet, het inrijden en dan even wegzetten.
Ik vind het echter jammer dat TS al in de herfst wil gaan starten op wedstrijden. Ik snap niet zo goed waar die haast vandaan komt. Ik denk nl. niet dat het in het voordeel van de pony is. Maar goed, ik kan alleen wat punten aandragen en hopen dat TS er iets mee doet. Succes met het maken van je overwegingen TS, verlies in ieder geval het welzijn van je mooie pony niet uit het oog, hij moet nog heel wat jaren mee!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 10:16

Fijn toegelicht sabrina :).

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:17

x_tico schreef:
Fijn dat ie vrij krijgt :)
Hoe voel jij aan of ie het aankan?

Ik vind het nog steeds bizar dat 2jarige al ohz aan het werk moeten

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 11:22

Hij is offcicieel al 3 en ik ga er niet verder op in.
Tuurlijk voel ik aan wanneer mijn pony het niet aan kan, tot nu toe laat hij nog niks merken en vind hij het alleen maar geweldig om te werken.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:59

Je ziet vaak dat mensen een pony, vooral als deze hengst is, voor hun 3e al inrijden of iig. starten daarmee. Meestal omdat veel hengsten pas 'echt' hengstengedrag gaan vertonen nadat ze 3 jaar zijn. Vaak komt dat ook omdat hengsten na hun 3e pas voor het dekken ingezet worden.
Ik had persoonlijk deze pony nadat je hem gekocht heb (ik begrijp begin 2009?) nog een maandje doorgereden en dan een half jaar op rust gezet. Maar iedereen doet dat anders natuurlijk..

Ik denk niet dat het tijdens het rijden nodig is om hem met elastiek te rijden. Longeren kan je best doen als warming up, maar vergeet dan niet dat je hem eerst los longeerd zonder hem vast te zetten. Bij ouder paard wat dagelijks op hoger niveau getraint word kun je wel direct beginnen met een hulpteugel bij het losstappen al zou je dat willen, maar bij een jonge pony moet je dat niet doen.
Bij het rijden vind ik het niet in je voordeel werken dat je hem met stiek rijd, hij kruipt achter de teugel waardoor hij niet of de verkeerde spieren ontwikkeld dan die hij zou moeten ontwikkelen als jij hem zonder elastiek zou rijden. Als jij hem rijd met stiek zeg je dat de stiek niet inwerkt (oid.) je rijd hem dus nog iets meer naar beneden dan dat hij al zou lopen met de elastiek als jij geen druk op de teugels uitoefend. Door de combi van stiek+hand gaat hij dus te diep. Een stiek bij het longeren kan dus prima, maar je hand is voldoende tijdens het rijden. Jonge paarden gaan zoiezo snel te diep om de spieren die ze moeten gebruiken als ze correct op de loodlijn lopen te ontlasten, met een elastiek zorg je als het ware dat hij sneller te diep gaat lopen, wat je juist niet wilt.
Op de foto's zonder stiek vind ik hem dan ook qua hoofdhals-houding een stuk beter lopen dan op de foto's met stiek waar jij erop zit.

Ik zou je wel de tip mee willen geven om hem tijdens de 'rust' periode af en toe nog (2-3 keer per week) mee te pakken voor een 10-15 minuutjes longeren of een keer een stapbuitenritje(kan ook ernaast) van een uurtje. Zo blijf je hem toch trainen, en gaat niet al zijn spiermassa verloren als hij helemaal stil zou staan.

Succes! :)