Dominantieprobleem of toch ergens anders last van?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:15

WWisecracker schreef:
Ik heb idd de selenium gegeven, in de winkel waar ik het kocht dachten ze dat het nu geen zin meer had omdat de dag van die zware inspanning al weer 4 weken geleden is. Maar ja baat het niet schaad het niet.
Ik ben hem nu 3 dagen aan het longeren eerst 10, 15, 20 minuten.
Na het longeren ben ik nog even door het bos een rondje aan de hand gaan stappen 20/25 minuten.
Gisteren had ik het idee dat het al wat beter ging.
Maar of het nu door de selenium komt of door het lichte longeerwerk, ik weet het niet.
Maar heb wel het idee dat hij vooruitgaat, hij blijft echter aan 1 kant meer moeite hebben.
Aan de slechte kant gooit hij ook erg met zijn hoofd, briest veel en slaat af en toe met zijn voorbeen richting zijn neus. Ook gaat hij dan gallopperen met zijn hoofd schuin heel hoog in de lucht. Maar dat is vooral aan het begin.
Ik kijk het nog een paar dagen aan, en anders laat ik de osteopaat nog even komen (Martin van den Dungen).

Ik sluit me aan bij de 2 voorgangers. De waarden waar niet schrikbaarend hoog maar wel verhoogd wat idd duid op een spierbevangenheid die er is geweest. Ik zou rustig aan doen en het houden bij een rustig in spanning van max een half uur en dan kijken hoe het gaat. Zoals je zelf al zegt.

Succes en sterkte.

(mijn paard had 2 dagen nadat we 20 min hadden gestapt en max 4 min hadden gedraaft nog steeds een lichte verhoging)

In elk geval bedankt voor het meedenken en je tips!

WWisecracker

Re: Dominantieprobleem of toch ergens anders last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 11:25

@ Snovje ?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:33

Spierbevangenheid kan door een heleboel dingen komen: plotseling stilzetten na een periode van hard werken, onregelmatige training, te veel of verkeerd voer (teveel koolhydraten of kalium). Je moet het niet verwarren met hoefbevangenheid. Bij spierbevangenheid zijn ze vooral stijf en hebben ze pijn (vooral rug en achterhand). Zweten, snelle harslag enz. komen alleen voor in de acute fase. Als het heel erg is willen ze niet meer lopen. Een dierenarts geeft meestal ontstekingsremmers. Wat je zelf kunt doen is zorgen dat je heel rustig aan doet en zorgt voor regelmaat. Dus zo'n beetje iedere dag hetzelfde (ook qua voer). Het werk kun je heel langzamerhand weer opbouwen, dat ligt er aan hoe erg het is geweest. Paarden blijven vaak vatbaar, da's wel jammer...

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:15

Kendra schreef:
De verhoogde LDH en CK waarden kunnen wel wijzen op spierbevangenheid - de waarden zijn nl. hoog in de acute fase maar dalen meestal weer vrij snel.
Het kan dus zijn dat je paard spierbevangen is geweest (en daar wijzen de symptomen toch ook wel op). Ik zou in ieder geval even niet rijden totdat je definitief uitsluitsel hebt. Voor een paard dat spierbevangen is (geweest) is 'rust en regelmaat' erg belangrijk. Ik zou het paard ook niet op rijk gras zetten, iedere dag zo'n koolhydraat/eiwit-piek is ook niet gezond.

Mmmm bij mijn vorige bericht is er iets fout gegaan.

Wat ik wilde zeggen is het geen wat kendra zei (zie quote hierboven) dat ik me daarbij aanlsuit. Mijn paard had eerst een duidelijke spierbevangenheid / spierverzuring met waarden boven de 1000. We zijn het toen gaan behandelen en de waarden waren daarna beduidend lager maar nog steeds niet onder het gemiddelde. Dat baarden mij zorgen. Mij DA zei toen van ja die verhoging komt waarschijnlijk van die arbeid die je 2 dagen voor de bloedafname hebt gedaan. Echter was dat een arbeid van 20 min. stap en hooguit 4 min draven en niet eens aansluitend draven. Omdat dus na deze lichte arbeid deze waarden bij zo'n jong paard (die van mij moet nog 6 worden) nog steeds licht verhoogd waren zijn we nu bezig met een vit E olie op DA recept.

Wat ik dus wilde zeggen is hetzelfde als kendra. Doe het rustig aan met je paard en vraag niet te veel en zoek uit wat het is hoe moeilijk het ook is. Desalniettemin heeft je paard een spierverzuring / spierbevangenheid gehad aangezien de waarden hoger waren dan dat het gemiddeld is. Als je merkt dat je paard het beter gaat doen kun je de arbeid iets intensiever houden maar niet te lang om te kijken hoe ze regareet. Mijn DA zei de eerste week 10 min stappen 5 minuten draven maar dan niet aan een stuk door maar 1 rondje draven en daarna weer stappen enz. en dat langzaam uitbreiden.

Ik zou als ik jou was even met je DA overleggen wat hij denkt of wat hij adviseert. Je kunt uiteraard altijd ook een second opinion vragen bij een andere DA. Mijn DA is Ruben Koster. Mocht je nog vragen hebben dan stel ze gerust. Ik ben geen DA maar kan je mijn ervaring vertellen.

Hopelijk is dit een beetje duidelijker. :o :D ;)

Grz
Snovje

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:16

Kendra schreef:
Spierbevangenheid kan door een heleboel dingen komen: plotseling stilzetten na een periode van hard werken, onregelmatige training, te veel of verkeerd voer (teveel koolhydraten of kalium). Je moet het niet verwarren met hoefbevangenheid. Bij spierbevangenheid zijn ze vooral stijf en hebben ze pijn (vooral rug en achterhand). Zweten, snelle harslag enz. komen alleen voor in de acute fase. Als het heel erg is willen ze niet meer lopen. Een dierenarts geeft meestal ontstekingsremmers. Wat je zelf kunt doen is zorgen dat je heel rustig aan doet en zorgt voor regelmaat. Dus zo'n beetje iedere dag hetzelfde (ook qua voer). Het werk kun je heel langzamerhand weer opbouwen, dat ligt er aan hoe erg het is geweest. Paarden blijven vaak vatbaar, da's wel jammer...

Snovje zegt:
Sluit ik me helemaal bij aan. Het blijven hele compplexe situaties en is bij elk paard weer anders.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 11:57

@ snovje, O nu zie ik het ook haha.

Ik zal hem goed in de gaten houden en langzaam gaan opbouwen. Als het niet snel beter gaat laat ik de osteopaat komen.
Ik moet zeggen dat het de laatste 2 dagen wel stukken beter gaat, hij reageert ook niet meer zo heftig als ik hem aan het poetsen ben.

Bedankt voor jullie informatie!

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:24

Graag gedaan hoor. Succes verder nogmaals. En mocht je nog vragen hebben of iets dergelijks mijn pb-box staat open voor je hoor :D ;)

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 06:24

Gister avond ben ik even een rondje door het bos gaan stappen (ik erop).
Dat ging dus echt niet. Naar het bos toe op het zandpad ging het prima. Eenmaal in het bos begon hij met zijn hoofd te schudden en met zijn voorbenen naar zijn hoofd te slaan en te stampen.
Het leek net alsof hij last had van de mugjes en de zon (tegen de zon in deed hij het erger, en bij plassen water).
Ook aandraven wilde hij niet (denk laat het eens proberen).
Op de terugweg bleef hij zo gek doen. Eenmaal uit het bos ging het na ong 100 meter beter.
Ik dacht toen nog dat hij blij was dat hij naar huis mocht.
Ik heb een afslag eerder van het zandpad gepakt zodat we nog even over de weg konden rijden. Daar wilde hij wel draven!
Ik snapte er niets van, hij draafde goed, regelmatig en net zo fijn als voor alle problemen.
Bij stal nog even de bak in, daar liep hij gelijk langzamer (had geen zin natuurlijk omdat hij dacht dat hij klaar was).
Dus ik weer uit de bak de weg op. Ik wilde nu wel weten of het kwam dat hij naar huis wilde (dat draven). Ook weer weg van stal wilde hij wel draven (op de harde weg dus). bij het bos lijkt hij dus echt ergens last van te hebben en op de weg niet.

Beeld ik me dit nu in of ???
Ik snap het niet meer. Het lijkt me dat als hij spierbevangen is/ geweest dat hij dan ook niet of juist niet op het harde wil draven? Of heb ik het mis?

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 06:31

misschien bang van de boskabouters?? }>
haha nee hoor flauw grapje :o
WWisecracker schreef:
Gister avond ben ik even een rondje door het bos gaan stappen (ik erop).
Dat ging dus echt niet. Naar het bos toe op het zandpad ging het prima. Eenmaal in het bos begon hij met zijn hoofd te schudden en met zijn voorbenen naar zijn hoofd te slaan en te stampen.
Het leek net alsof hij last had van de mugjes en de zon (tegen de zon in deed hij het erger, en bij plassen water).
Ook aandraven wilde hij niet (denk laat het eens proberen).
Op de terugweg bleef hij zo gek doen. Eenmaal uit het bos ging het na ong 100 meter beter.
Ik dacht toen nog dat hij blij was dat hij naar huis mocht.
Ik heb een afslag eerder van het zandpad gepakt zodat we nog even over de weg konden rijden. Daar wilde hij wel draven!
Ik snapte er niets van, hij draafde goed, regelmatig en net zo fijn als voor alle problemen.
Bij stal nog even de bak in, daar liep hij gelijk langzamer (had geen zin natuurlijk omdat hij dacht dat hij klaar was).
Dus ik weer uit de bak de weg op. Ik wilde nu wel weten of het kwam dat hij naar huis wilde (dat draven). Ook weer weg van stal wilde hij wel draven (op de harde weg dus). bij het bos lijkt hij dus echt ergens last van te hebben en op de weg niet.

Ik snap het niet meer. Het lijkt me dat als hij spierbevangen is/ geweest dat hij dan ook niet of juist niet op het harde wil draven? Of heb ik het mis?

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:52

Ik snap het niet meer. Het lijkt me dat als hij spierbevangen is/ geweest dat hij dan ook niet of juist niet op het harde wil draven? Of heb ik het mis?[/quote]

Dat is idd erg vreemd en vervelend voor jou. Kijk dat er een verzuring is geweest blijkt uit de bloedwaarden. Maar waarom dit is ..ik heb geen idee. Wat zeg je DA?

Desalniettemin als een paard echt niet vooruit wil dan is er iets aan de hand...vooral als hij/zij dat voorheen wel gemakkelijk vooruit wilden. Althans dat is mijn mening. Dominantie is het naar mijn idee niet want dan zou je het overal tegen moeten komen. Wel goed van je dat je wat dingen hebt geprobeerd.

Hoe denk je over een second opinion?

Kijk ik kan wel van alles bedenken wat het evt zou kunnen zijn maar daar schieten we niets mee op.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:04

WWisecracker schreef:

Wat frustrerend zeg!
Ik geloof dat het niks met dominantie te maken heeft hoor!

Heb je al eens aan de longe gekeken op het zachte en op het harde?

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:36

Dat het met dominantie niets te maken zou hebben, durf ik niet gelijk te zeggen.
het hele verhaal komt mij iets te bekend voor. ( ik heb met mijn paard bijna hetzelfde mee gemaakt, zal daar verder niet over uitweiden dat zou het off topic maken )

Een tip, laat er eens iemand op rijden die echt goed kan rijden en echt nergens bang van is, als het dominantie is rijdt diegene er doorheen en stopt het probleem vaak gauw, terwijl als jij erop stapt het paard weer zal beginnen met draken.

begrijp me goed, het kan heel goed lichamelijk zijn, maar ik zou dominantie zeker niet uitsluiten.

Succes!!

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 12:02

Ik weet het echt niet meer.

Second opinion is misschien een idee.
Mijn dierenarts zegt dat het best spierbevangenheid heeft kunnen zijn maar dat is nu niet meer te achterhalen omdat we geen waardes hebben van na die lange rit.

Als ik nog iemand laat komen denk ik toch maar eerst de osteopaat en daarna eventueel foto's laten maken (best prijzig denk ik).

Verder heb ik wat dingen gelezen over allergie/ hooikoorts bij paarden. Misschien dat dat het kan zijn.
Als ik terug denk heeft hij zijn stakingsproblemen vorig jaar precies rond dezelfde tijd van het jaar gehad.

Longeren in de bak gaat redelijk goed, hij is ook daar druk met zijn hoofd en slaat met zijn voorbenen richting zijn neus. Maar hij loopt wel door!

Op het harde is longeren een beetje lastig. Maar als ik eropzit draaft hij wel op het harde.
We hebben ondertussen wel een ander zadel.
Misschien dat hij in de bak en in het bos toch last van zijn oude zadel heeft gehad dus dat hij het draven daar als nare herinnering heeft en het daarom daar niet wil (omdat hij denkt dat hij daar pijn krijgt).
Ik weet het niet.

Ik kom een beetje ongeduldig over, maar maak me toch best zorgen. En kan er niet zo goed tegen dat ik niet direct iets kan doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:11

Ik vind dat je goed bezig bent.
Het kan idd allemaal.

Het slaan met zijn voorbenen richting z'n neus is erg vreemd en zou daar zeker mijn D.A voor bellen..
Dat het vorig jaar rond deze tijd was, is ook érg toevallig..

Het kan ook nog zo zijn dat hij van meerdere dingen last heeft (gehad) .
Dan lijken de symptomen helemaal vreemd natuurlijk. ;)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:14

Ik ben het met Ullaatje eens. Heb met een dergelijk geval te maken gehad. En inderdaad iemand laten rijden die meer doorpakte. Misschien dat hij snel bepaalde situaties met een vervelend gevoel associeert? Met andere woorden, hij heeft pijn gehad wat hij nu met bepaalde dingen associeert? Goed dat je in ieder geval alles wil onderzoeken en uitsluiten
Dat verhaal van het bos vind ik toch veel klinken als 'baasje, ik heb veel moeite met al die vervelende vliegen'. Zeker daar je aangeeft dat hij vorig jaar rond deze tijd ook last had.....
Succes.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:20

Ik zou eerst een allergie uitsluiten.
Mocht dat het niet zijn zou ik een second opinion vragen. Osteo of fysio kan naar mijn idee niet veel kwaad, zorg wel dat je een goede neemt.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:32

Hij zou natuurlijk ook een pollenallergie kunnen hebben waar die in het bos extra veel last van heeft! En ik kan me voorstellen als je paardje spierbevangen is geweest en nog wat last heeft van zijn spieren dat draven op de weg en stuk makkelijk gaat dan door het zand. Ren zelf maar eens door het zand dat is veel zwaarder.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 12:35

OKHannes schreef:
Ik ben het met Ullaatje eens. Heb met een dergelijk geval te maken gehad. En inderdaad iemand laten rijden die meer doorpakte. Misschien dat hij snel bepaalde situaties met een vervelend gevoel associeert? Met andere woorden, hij heeft pijn gehad wat hij nu met bepaalde dingen associeert? Goed dat je in ieder geval alles wil onderzoeken en uitsluiten
Dat verhaal van het bos vind ik toch veel klinken als 'baasje, ik heb veel moeite met al die vervelende vliegen'. Zeker daar je aangeeft dat hij vorig jaar rond deze tijd ook last had.....
Succes.

Als ik alle medische dingen heb uitgesloten breng ik hem naar iemand die hem echt goed door kan rijden.
Maar aangezien ik nog niet helemaal zeker weet dat het echt alleen dominantie is vind ik dat nog niet eerlijk om te doen.
In het bos hebben we altijd veel plezier gehad, dus waarom zou hij dat ''verpesten'' met dit gedoe?
Ook aan de hand is hij verder super braaf, luisterd perfect! Behalve als ik erop ga zitten, dat heeft hij al langer (met vlagen)maar nu werd het extreem en gevaarlijk en leek het meer op iets lichamelijks.

Hoe zouden ze op allergie kunnen testen/ uitsluiten?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:21

hmm twas wel de periode van de berkenpollen enz dacht ? en slaan naar de neus en hoofdschudden vind ik toch als een allergie/hooikoorts klinken...

en dominantieproblemen komen inderdaad ook voor, maar ik heb echt mn twijfels of je paard daarom zo doet... er zijn veeeel duidelijkere (en efficientere) manieren om je ruiter te laten merken dat hij moet ophoepelen hoor :+

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:24

Of het een pollenallergie is kun je zo nagaan aan de hand van een panty om z'n neus tijdens het rijden of zo'n netje kopen.
Dat scheelt vaak al zo enorm dan weet je vast in welke richting je moet zoeken.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 13:38

kynshiri schreef:
hmm twas wel de periode van de berkenpollen enz dacht ? en slaan naar de neus en hoofdschudden vind ik toch als een allergie/hooikoorts klinken...

en dominantieproblemen komen inderdaad ook voor, maar ik heb echt mn twijfels of je paard daarom zo doet... er zijn veeeel duidelijkere (en efficientere) manieren om je ruiter te laten merken dat hij moet ophoepelen hoor :+

In de bak laat hij het ook duidelijk merken als hem iets niet zint.
Bokken, stijgeren, rennen en met zijn achterbenen naar mijn benen trappen omdat hij geen zin heeft om naar mijn been te luisteren.

Oktober 2008 is de osteopaat geweest en dat heeft toen enorm geholpen, dus toen had hij pijn.
Dec. 2008 is de osteopaat voor het laatst geweest en toen is hij helemaal in orde bevonden.
Het rijden ging toen ook vele malen beter.
Behalve dus als hij er geen trek in had (zie beschrijving hier boven) ,maar hij had er dan wel veel goede stukken tussen zitten.

Nu wil hij absoluut niet meer, en heeft hij vage (niet duidelijk thuis te brengen) klachten.

Er zijn wel wat veranderingen gekomen laatste paar maanden.

Eerst andere manieren gaan rijden (instructriese met verschillende methodes)
Meer gaan rijden, ook voor beslagen (oefenen voor lange ritten).
Hij heeft nu rijker/''vetter'' gras.

Dacht zelf eerst aan dominantie,
toen aan nierproblemen (omdat hij onder het rijden niet plaste terweil hij wel moest).
spierbevangen
allergie is het nieuwste waarvan ik hem verdenk.

Klachten veranderen ook
rugpijn bij het poetsen is dus verdwenen.
Voor het plasgedrag heb ik ook al een verklaring.

Ik ga hem morgen maar eens een panty over zijn neus trekken haha. Ben benieuwd!
Laatst bijgewerkt door WWisecracker op 29-04-09 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:45

WWisecracker schreef:
OKHannes schreef:
Succes.

Als ik alle medische dingen heb uitgesloten breng ik hem naar iemand die hem echt goed door kan rijden.
Maar aangezien ik nog niet helemaal zeker weet dat het echt alleen dominantie is vind ik dat nog niet eerlijk om te doen.
In het bos hebben we altijd veel plezier gehad, dus waarom zou hij dat ''verpesten'' met dit gedoe?
Ook aan de hand is hij verder super braaf, luisterd perfect! Behalve als ik erop ga zitten, dat heeft hij al langer (met vlagen)maar nu werd het extreem en gevaarlijk en leek het meer op iets lichamelijks.

Hoe zouden ze op allergie kunnen testen/ uitsluiten?

Allegrie testen ze vaak ook via bloed. Misschien zijn er ook andere manieren maar dat kun je het beste aan je DA vragen. Je bent op de goede weg bezig en dat je misschien eenbeetje ongeduldig bent zoals je zelf zegt (ik vindtvan niet hoor) is heel normaal. Tuurlijk wil je er snel achter komen wat er aan de hand is met je paard. Liever nog gisteren dan morgen.

Stapje voor stapje.... Enne je zegt dat vroeger het zadel niet goed pasten tijdens buitenritten? Al eens heel even zonder zadel proberen te rijden... Ik denk gewoon mee hoor. Jij moet de uiteindelijke beslissing nemen.

Sterkte!!

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 13:53

Liever eergisteren haha
En je gaat zo na zitten denken he.
Hoe meer je over dingen leest hoe meer puzzelstukjes op zijn plaats vallen, of niet.

De osteopaat zei in dec. dat het zadel iets te krap begon te worden op zijn schouders maar dat het nog niet dramatisch was.
Nu heb ik een nieuw zadel, gisteren dus voor het eerst mee ''gereden''.
Zonder zadel is wel een idee, heb ik vaker met hem gedaan maar hij gooit vrij hoog op. In de stap en galop heb ik daar geen last van maar als hij hard draaft is het niet al te makkelijk haha.
Nu moet hij eerst maar eens gaan draven maar dat zal niet echt regelmatig zijn gok ik. Dus moeilijk om te blijven zitten.
Ik zal het eens uitproberen vanavond na het longeren ofzo.
kijken of dat lukt (maar ja nu met het nieuwe zadel moet het ook goed gaan komen).
Van zijn oude zadel en singel heeft hij dus ook wondjes onder bij de singel gehad. Zag ik een paar dagen voor het eerst. Nu is het lange haar er vanaf dus misschien dat ik het daarom niet eerder op heb gemerkt. Zijn ook gewoon witte haartje voor terug gekomen dus hij heeft langer van zijn vorige singel/ zadel last gehad.

Kun je het nog volgen?
daarom, er zijn zoveel mogelijke oorzaken, best moeilijk.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:12

Er zijn weinig mensen die naar alle punten willen kijken. Dat tekent absoluut voor je. En je hoeft jezelf echt niet ongeduldig te vinden hoor. Je wilt graag weten wat er met je beestje is...

Allergie-tests kunnen met bloed-afnemen worden gedaan.
Gaat eigenlijk net zo als bij mensen.

Als ik jouw verdere uitleg van een paar posts hierboven en vlak hierboven lees, ben ik toch erg geneigd met Kynshiri mee te gaan, en blijf ik bij mijn eerdere punten. Als hij echt last van singel heeft gehad kan hij het nu ook als een 'excuus' gebruiken om niet te hoeven werken....Ik vind hier een daar wat pubertijdstrekjes doorklinken.....Heb je het zelf al eens vanaf de kant bekeken? Dus met iemand anders erop, die ook beetje durft door te drukken....

Een vriendin van mij had bij haar jonge paard ook een te krap zadel en dat kan inderdaad vervelende dingen met zich mee brengen. Paard trok haar gewoon vol over zijn nek en ging alle kanten op. Als iemand anders er op zat die meer doorsloot deed hij het wel minder, maar voor haar werd wel zichtbaar wanneer hij het deed enzo....

Met betrekking tot het bos-verhaal: zowel bij mijn vorige paard, bij mijn huidige paard en bij een paard van een vriendin merk ik echt gedragveranderingen in de periode van meer (vooral hele kleine bijn aniet zichtbare) vliegjes...ze kunnen er letterlijk horendol van worden....
Ik ben bijn mijn vorige paard ook met een pollenkapje gaan rijden en dat helpt aardig.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 14:37

@ OKHannes, heb nog niemand gevonden die durft (wil ook niet iedereen erop laten) er heeft zoiezo nog nooitiemand anders op mijn paard gereden.
Ik weet dat hij bepaalde dominantie problemen heeft, en dat ik het zelf ook moeilijker heb gemaakt door met mijn instructrise die verschillende rijmethodes heeft toegepast te gaan lessen( zij is blijkbaar ook nog zoekende, niet goed voor mij en mijn paardje blijkt ook ACHTERAF).

Ookal was hij in de bak dominant en had geen zin in het ''serieuze'' werk, in het bos is het altijd goed gegaan.
OOK met dressuren, in het bos heb ik vaak complimenten gekregen dat mijn paardje zo mooi, ontspannen en goed liep!
In het bos was hij dan ook goed aan het been.
Raar misschien, maar denk dat hij zich ook gauw verveeld in de bak. En dat hij bepaalde dingen niet snapte en daardoor ook vervelender werd (ik niet consecuent met mijn rijstijl).

Ik ga het zoiezo met een pollenkapje (waar kun je die kopen?) / panty proberen te rijden.