Bang voor het eerste bitloze ongeluk...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:09

VivaLaVida schreef:
Dus mensen die niet alleen voor de hobby rijden willen niet het beste voor hun paard...

Nee, zo zit logica niet in mekaar.
Maar als je niet voor de hobby rijdt, ligt je prioriteit bij het verdienen van een inkomen, en ik kan uit eigen ervaring zeggen dat je dan op een andere manier compromis maakt.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:09

@suleilitha: laatste wou ik ook al zeggen ja en daarnaast wordt het bit ook door het hoofdstel op z`n plek gehouden dus snap niet hoe deze continue gewicht in de mond brengt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:10

Paarden ademen NIET DOOR DE MOND MAAR DOOR DE NEUS!

Zal het even in hoofdletters doen want die discussie blijft maar gaan maar is dus niet gegrond. Een mond kan WEL sluiten met bit er in...... Das ookal onzin.

@ bandida: mensen die in de paarden werken (zoals ik afgelopen jaren) hebben wel degelijk het beste met de paarden voor!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:11

Zamora schreef:
het is altijd of of in de paarden wereld, het is goed of fout. Bitloos is goed want mensen met bit rukken en plukken hun paard naar beneden :? er zijn ook tussenwegen!

Natuurlijk zijn er tussenwegen en gelukkig maar.

VivaLaVida, dan heeft dat paard een verkeerde bitloze optoming gehad. Er zijn zat bitloze optomingen die niet aansnoeren (die gekruiste versies zijn ook niet aan mij en mijn paard besteed). :n
Verder ken ik zat paarden die met bit gereden worden ook behoorlijk met hun hoofd shaken. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:12

Ben ik niet met je eens, Bandida, ook een broodruiter kijkt ernaar wat het meest functioneel is, en zou dat in een individueel geval bitloos zijn, dan lijkt het me wel duidelijk.

Anoniem

Re: Bang voor het eerste bitloze ongeluk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:13

ik weet dat paarden door de neus ademen, maar als er lucht in de mond komt verstoord dit dus....de lucht hoort daar niet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:14

haha :') hoe eten ze dan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:14

mijn paard shaked juist met t bit in! Verschillende bitten gebruikt, ookal hingene r niet eens teugels aan dan nog probeerde ze t uit te kirjgen, bitloos nooit last van gehad! De mond is zeker WEL gevoeluger dan de neus! maar die jhtleg heeft al zovaak op bokt gestaan!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:15

@ vivalavida: en als ie hinnikt?? :')

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:15

VivaLaVida schreef:
@ bandida: mensen die in de paarden werken (zoals ik afgelopen jaren) hebben wel degelijk het beste met de paarden voor!!!

Dat zeg ik ook helemaal niet. Dat beste is alleen iets relatiever als voor de knol die thuis het gras maait. UIteraard doet iedereen zijn best zo goed mogelijk voor de dieren te zorgen, maar als het om een paar duizend euro meer of minder gaat zijn er dingen die gewoon maar even moeten. Je gaat me niet vertellen dat bij jou op het werk het belang van de paarden altijd prioriteit nummer 1 geweest is, tenzij jij een héél uitzonderlijke werkgever gehad hebt (zoals een paardenrusthuis of zo).

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:17

Als we nou geen discussie oplaaien maar afspreken met elkaar dat we in het vervolg geen reacties meer plaatsen op dit soort topics.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:17

Twiggy2008 schreef:
Zamora schreef:
het is altijd of of in de paarden wereld, het is goed of fout. Bitloos is goed want mensen met bit rukken en plukken hun paard naar beneden :? er zijn ook tussenwegen!

Natuurlijk zijn er tussenwegen en gelukkig maar.

VivaLaVida, dan heeft dat paard een verkeerde bitloze optoming gehad. Er zijn zat bitloze optomingen die niet aansnoeren (die gekruiste versies zijn ook niet aan mij en mijn paard besteed). :n
Verder ken ik zat paarden die met bit gereden worden ook behoorlijk met hun hoofd shaken. ;)

true.. weer verkeerd gebruik van het bit dus...
die gekruiste versie was idd gebruikt ja.. dr cookepan ding :D
Helaas id dat het hoofdstel wat het meest verkocht wordt aan beginnende bitloos-ruiters...

@bandida: De paarden daar zijn te duur om gekke dingen mee te doen, waar ik heb gewerkt, op een sport stal. En je raakt aan ELK paard gehecht....

Ik heb zelfs op een africhtingsstal gewerkt, prioriteit van de paarden is NR 1!!!! anders verkoop je ze niet....... en ze moeten braaf weer terug naar de eigenaar. Meeste paarden die daar kwamen waren slecht behandeld en gingen super weer weg...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:18

Kan zo al een voorbeeld noemen: 'Mijn paard komt het land niet op en de kudde niet in, want, kans op blessures' (en dan kunnen er geen wedstrijden meer gereden worden).' Bijvoorbeeld..........

Anoniem

daantje99 schreef:
Als we nou geen discussie oplaaien maar afspreken met elkaar dat we in het vervolg geen reacties meer plaatsen op dit soort topics.

discussie is niet altijd slecht... Ik snap alleen niet hoe mensen bij " lucht in de mond" komen :') echt een redenatie van niks en die vraagt erom weerlegd te worden....

Anoniem

Bandida, als het belang van een paard niet voorop staat, krijg je dat terug in de vorm van mindere prestaties. Een paard wat niet goed in zijn vel zit, presteert onder de maat. Net als een mens.
Cinnepin, de enige manier om te zorgen dat er geen lucht in de mond komt, is die afplakken met ducktape en vacuum zuigen. Elk mens, elk dier krijgt lucht in de mond, niks mis mee.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:20

suleilitha schreef:
Ben ik niet met je eens, Bandida, ook een broodruiter kijkt ernaar wat het meest functioneel is, en zou dat in een individueel geval bitloos zijn, dan lijkt het me wel duidelijk.

Bitloos kost zo goed als altijd véél meer trainingstijd, en daardoor alleen al zal het nooit wat voorstellen in het professionele circuit, een uitzondering met bv een medisch probleem niet te na gesproken. Meest functioneel is zonder enige twijfel een bit.
Technisch het meest functioneel is echter een begrip wat voor mezelf en een groot deel van de bitloze ruiters van geen enkele betekenis is (in de definitie die jij bedoelt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:20

Twiggy2008 schreef:
Kan zo al een voorbeeld noemen: 'Mijn paard komt het land niet op en de kudde niet in, want, kans op blessures' (en dan kunnen er geen wedstrijden meer gereden worden).' Bijvoorbeeld..........

Ze gingen gewoon het land op hoor :)
niet elke stal is zo!!! de meerderheid niet zelfs.
Zo zou je ook kunnen zeggen dat "hobby ruiters" hun paard laten staan elke dag in de wei zonder te kijken....en 1x per week eruit plukken om een buitenrit van 3uur te maken met zn 2en erop. En veel te zacht met paarden omgaan waardoor je van die vreselijke etters krijgt.
Is ook onzin!!! omdat sommigen dat doen.... moet je dat beeld niet zomaar aannemen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:21

suleilitha schreef:
Bandida, als het belang van een paard niet voorop staat, krijg je dat terug in de vorm van mindere prestaties. Een paard wat niet goed in zijn vel zit, presteert onder de maat. Net als een mens.
Cinnepin, de enige manier om te zorgen dat er geen lucht in de mond komt, is die afplakken met ducktape en vacuum zuigen. Elk mens, elk dier krijgt lucht in de mond, niks mis mee.

je hebt zojuist een nieuw bitloos hoofdstel uitgevonden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:22

MarZZJaa schreef:
ik denk dat je minder hoord van ongelukken zonder bit omdat de meeste mensen met een pittig paard niet gaan bitloos rijden.

Het is natuurlijk onzin om te stellen dat de paarden die bitloos gereden worden, 'niet pittig' zouden zijn.
Een pittig, temperamentvol paard is prima bitloos te rijden, ook buiten.
Veiligheid zit 'm niet in het bit.
Veiligheid zit 'm in 1. ) het paard z'n zelfvertrouwen (niet bij iedere situatie of onverwachts voorval in de paniek schieten en ervandoor willen), 2.) het paard z'n vertrouwen in de ruiter (biedt de ruiter hem zekerheid, rust, veiligheid en leiderschap) en 3.) de interactie tussen paard en ruiter (vertrouwen in elkaar, goed op elkaar ingespeeld zijn).
Deze drie zaken moeten sowieso goed voor elkaar zijn, of je nu met of zonder bit rijdt.
Overigens zie je wel vaak dat bovenstaande 3 punten bij bitloze combinaties over het algemeen beter voor mekaar is. Dùs veiliger inderdaad en lijkt het paard "niet zo pittig'.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:22

VivaLaVida schreef:
true.. weer verkeerd gebruik van het bit dus...
die gekruiste versie was idd gebruikt ja.. dr cookepan ding :D
Helaas id dat het hoofdstel wat het meest verkocht wordt aan beginnende bitloos-ruiters...

Kan verkeerd gebruik van het bit zijn, maar kan ook een andere oorzaak hebben (verkeerd zadel, rugproblemen, mondproblemen, kan zoveel zijn natuurlijk...).

De Dr. Cook werkt bij de een geweldig en bij de ander niet. De juiste bitloze optoming voor je paard en jou is een ware zoektocht en ik spreek uit ervaring. ;)
Als je ermee gaat rijden en je kunt je paard niet 'lezen', tja..... Naar mijn idee ligt de fout dan bij de ruiter en niet eens zozeer bij de optoming, want die kan bij een ander paard wel weer prima werken.

Verder weet ik niet of de Dr. Cook het meest verkocht is. Denk dat die van de ruitersportshop, de sidepull en een gewoon touwhalster ook aardig verkocht worden aan beginnende bitloze ruiters.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:23

suleilitha schreef:
Een paard wat niet goed in zijn vel zit, presteert onder de maat. Net als een mens.

De meeste mensen zitten het best in hun vel als ze niet hoeven te presteren, doe mij maar een maandje strand 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:23

waarom heeft bitloos meer trainingstijd nodig?
een goede ruiter rijdt op zit en benen, en maar heel licht met de hand. Een paard moet je hand volgen, bit of niet...? Waarom die extra tijd dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:24

Een beetje ruiter kiest zijn bitten met dezelfde zorgvuldigheid ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:25

VivaLaVida schreef:
Twiggy2008 schreef:

Ze gingen gewoon het land op hoor :)
niet elke stal is zo!!! de meerderheid niet zelfs.

Bij jou is het gelukkig niet zo. Hier is de meerderheid wel zo, zowel bij hobbyruiters als bij broodruiters. ;(
Want ondanks het vele land in deze omgeving, staan vele paarden en pony's maandenlang op stal. Ik heb niet voor niets zoveel moeite moeten doen om voor mijn buitenpaard een ander soort plek te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:26

@ bandida: ik voel me heerlijk als ik presteer haha... zal wel het verschil in mens/paard zijn :D

Als mijn paard iets heel goed doet dan beloon ik haar en doet ze nog meer, beter, briesender, verder!!

Ik denk dat ze het hartstikke leuk vind...trainen :)