3 jarige @ les!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:09

ze lijkt me een heilige.. omdat je alles van dr aan neemt?
als zij nou zegt dat je er wel een s&t in kan hangen doe je dat ook neem ik aan..? zij weet het immers. ze is zz ruiter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:10

Rody01 schreef:
Ze heeft zelf ook tegen mij gezegt dat ik een nieuw zadel moet kopen. Maar nu heeft dat nog geen zin.
Ik ga een wintec 500 dressuur kopen.

Hoe kan een pony nou bokkken als die van de voorkant te stark zit

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:11

Hmmm, slechte lesgever, punt uit!

Een 3 jarige die zo word opgeknoopt en ook nog drachtig, tjee ga vooral door en niet naar anderen luisteren.
Vind dit echt een schand om te zien, en ZZ zegt niet alles :)

Leuke pony zeker, maar probeer met lichtrijden je benen niet af te steken naar voren!
Verder is het juist ook bij een jong paard belangerijk dat je met een goed passend zadel te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:12

ZZ, het gaat dus ook nog om een springgerichte lesgever? :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-04-09 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:14

suleilitha schreef:
ZZ, het gaat dus ook nog om een springgerichte lesgever?

hahaha, dat dacht ik ook al, tenzij het ZZ-licht/zwaar is...

Rody01

Re: Phoebe,3 jarige @ les! (Veenstra's PromisexCasper)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 17:15

ZZ licht ;)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 17:16

Loes'sCorner schreef:
Hmmm, slechte lesgever, punt uit!

Een 3 jarige die zo word opgeknoopt en ook nog drachtig, tjee ga vooral door en niet naar anderen luisteren.
Vind dit echt een schand om te zien, en ZZ zegt niet alles :)

Leuke pony zeker, maar probeer met lichtrijden je benen niet af te steken naar voren!
Verder is het juist ook bij een jong paard belangerijk dat je met een goed passend zadel te rijden.

Vind jij maar eens een zadel voor een drachtige pony ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:16

Rody01 schreef:
Jullie zouden eens zo'n les krijgen.

Astjeblieft niet zeg!!! 8)7
Ik heb een jaar lang met slofteugel rondgereden op aanraden van mijn toenmalige instructrice. Na 1,5 jaar nadat ik gestopt ben bij haar te lessen kamp ik nog steeds met de problemen die daar door zijn ontstaan!

Een probleem los je niet op door een hulpteugel maar door zelf goed te leren rijden.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:17

TS, je vind dit dus echt de manier om deze pony te trainen? Je hebt niet het idee dat (bijna) alle mensen hier zeggen dat het beter anders kan, dat die weleens gelijk zouden kunnen hebben? ik vind het jammer dat je de pony op deze manier traint, je kunt haar op deze manier echt helemaal kapot rijden. Ik hoop echt, dat je hierover na gaat denken, want het is bijzonder jammer van deze toch heel erg leuke pony...

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:18

Misschien moet je je instructrice dit ook maar even laten lezen en kijken wat zij zegt.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 17:19

Tuurlijk zet ze er niet zomaar bij iedereen heen hv om!
Een paar keer met hv rijden is dat nou zo'n misdaad?

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:19

ts,laat de laatste les maar wezen en geef haar nu maar zwangerschapsverlof, t's zonde van je geld.
ga eens zoeken naar mensen met jonge paarden en ga kijken hoe die losgereden worden en dan niet bij 1 maar meerdere en leer daarvan.
leren paardrijden en met jonge dieren omgaan doe je niet alleen door erop te zitten maar ook te kijken en vragen aan anderen.
misschien zijn er wel bokkers bij jou in de buurt die je hiermee willen en kunnen helpen.

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:20

Rody01 schreef:

wel op deze manier ja.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:20

Ik wil niet zeuren maar gooi die elastiek er af en rijdt haar voorwaarts neerwaarts met haar neus er uit, op haar eigen benen van achteren naar voren. Zodra het veulen er is een passend zadel er op of die rug gaat stuk zijn voor ze goed en wel doorgereden is.
Weet dat alle advies op bokt kritisch en goedbedoeld is, doe er wat mee. Verder vind ik je houding niet leuk. Je trekt je hak op, hebt een knik in je polsen en pianohanden... Allesbehalve ontspannen dus, wat jouw vriendinnetjes er in zien, zie ik niet.
En je excuus van "ze is bijna 4hoor" slaat helemaal nergens op. Dan zet je het niet in de titel, en zelfs als ze echt vier was geeft je dit geen vrijstelling om haar zo te rijden...
Ik neem aan dat je gewoon luisterd naar je instructrice, maar zoek er snel een andere, het is niet omdat ze zelf goed rijdt en les pakt bij een goede ruiter dat ze het ook kan uitleggen enz.
Laatst bijgewerkt door Oakland1990 op 12-04-09 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:23

Rody01 schreef:

Ja want op deze manier verpest je gewoon je paard! En ik geloof eerlijk gezegd niet dat je er maar 1 keer mee gereden heb. En dat het nu geen nut heeft om een ander zadel te kopen omdat ze drachtig is, ga je maar gewoon doorrijden met een slecht zadel

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:23

Ik zou zeggen; halsverlenger eraf, pony wat lichter werk geven of helemaal vakantie ( ze is over 4 weken uitgerekend heb ik ergens gelezen ) andere instructrice zoeken...
Vind het zonde van zo'n mooie pony eerlijk gezegd.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:30

Rody, ik ben van nature ook heel eigenwijs, maar niet ten koste van mijn pony...

Weet je wat het is? Je mag advies/tips/etc best met een korrel zout nemen. Doe ik ook. Gewoon je gezond verstand blijven gebruiken. Maar doe dat ook eens bij je lesgeefmens en stap eens af van het idee 'ze rijdt ZZ dús ze weet alles'. Ook die mensen kunnen ongelijk hebben...

Ik lees hier vooral veel zinvol advies, probeer eens wat dingen en blijf gebruiken wat werkt. Maar roep niet direct dat het toch allemaal niet zo is... Gezien dat je op HAW post wil je imo graag wat commentaar krijgen en commentaar is imo niet alleen 'oh', 'ah', etc...

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:35

ts, ga nog niet direct een zadel kopen maar ga les nemen in het longeren zodat je pony spieren op de juiste plek opbouwt en staar je niet blind op 1 soort zadel maar laat iemand komen met verschillende zadels.
als je na de bevalling een zadel koopt dan kun je 3 maanden later weer en is goedkoop duurkoop.
beter een goed tweedehands dressuurzadel wat goed aangepast kan worden dan een nieuwe die je na drie maanden weer kunt inruilen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:37

Je maakt je pony zo inderdaad sterk.. Maar op een totaal verkeerde manier.
Als die elastiek er af gaat heb je 5 keer zoveel werk méér om het dier aan het lopen te krijgen.
3 jaar en zo opgeknoopt.
Wat Suleilitha zegt zag ik ook al meteen, de singel zit helemaal een knik in van de spanning op het elastiek.
Je zadel lijkt ook niet goed te liggen en wintec past ook vaak zat niét dus staar daar niet blind op.

Zonde van je pony, zonde.
Dat ZZ zegt helemaal niks in dit geval blijkt maar weer.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:39

Hoi Rody, wat opbouwende kritiek, waar je hopelijk wat van zult leren :). Het is makkelijk te zien, vooral voor ons vanaf de zijlijn natuurlijk, hoe een paard netjes zijn gewicht verdeelt over alle 4 zijn benen. Je kunt drie gelijke driehoeken (inbeeldig) tekenen tussen de benen. Bij de foto's van jou zie je dat je paard op de voorhand valt, waarschijnlijk door teveel druk op de teugel. Wsl door het elastiek, waar net iets teveel kracht op staat. Ik zie op de foto zelfs de singel iets naar voor kantelen, door de druk op het elastiek. Een paard gaat beter lopen door je eigen houding, want paarden verdelen namelijk van nature hun gewicht al op de juiste manier.
De taak van de ruiter: het paard zo min mogelijk uit balans helpen. Het is makkelijk gezegd, maar het beste kun je beginnen met zitlessen en dán richten op je paard netjes aan de teugel krijgen.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:40

Je bent nu al helemaal bezig met rijden, aan de teugel laten lopen enz.
Dat is nergens voor nodig? Ze is nog zo jong zoals meerdere mensen hebben gezegd laat haar op dr eigen benen lopen ( aan de teugel lopen komt heus wel) en volgens mij maak je je pony niet met die elastiekjes lenig, en je zadel zit ook iets te veel naar voren ;).
Laatst bijgewerkt door Rodo_ op 12-04-09 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:41

Ik denk dat je jou mooie ,jonge pony helemaal naar de knoppen rijd.
Ik begrijp gewoon niet dat je een paard zo strak aan die stiek hangt ? En het is een jong paard , dus maakt het de situatie nog erger.
Hij loopt hierdoor achter de teugel , als je wil starten ga je veel punten verliezen , achter de teugel lopen is erger dan niet aan de teugel ;) Denk daar maar eens over na voor je zomaar alles aanneemt van die lesgeefster en hierdoor JOU pony misschien wel kapot maakt..

Ik zou er gewoon voor zorgen dat je hem lichtjes tegen de teugel aanrijdt , veel bogen rijden enz... zodat je pony leert op om eigen benen te lopen zonder die stiek , ik denk best dat je het kan zonder dat monsterding aan je pony!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:43

Precies, wat Mallodie zegt. Al loopt je paard in de B niet helemaal aan de teugel, maar wel netjes zijn figuren en op zijn eigen benen dan kan je gewoon winstpunten rijden.
*edit: als je paard zo aan de teugel hangt kweek je juist geen spieren, (alleen je eigen spieren) :)
Laatst bijgewerkt door _Noah op 12-04-09 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:43

ts, eigenwijs zijn is absoluut niets mis mee maar misschien "dom" en eigenwijs is gevaarlijk in combinatie met paardrijden[voor het paard en soms ook voor de ruiter]

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:44

Je maakt je pony zo sterk in de mond, voor de rest niet.
eerst zou ik maar is een tijdje er tegen aan kijken hoe het gaat zonder elastiek.
En trouwens: Ik neem aan dat je een topic opent op HAW om tips te krijgen voor het rijden! :)
dit doen de bokkers dan ook, dus verwacht niet dat we altijd met 'leuke' reacties komen of wat dan ook! ;)